Sådan dræber du kreativiteten

Hvis du googler ’creative thinking’, kommer der 45 mio. hits frem, og størstedelen kan formentlig hjælpe dig til at blive mere kreativ. Nogle gange er det dog tilstrækkeligt med en påmindelse om de dårlige vaner, der dræber kreativiteten. Få listen over, hvad du skal blive ved med at gøre, hvis du vil dræbe enhver kreativ ide.

Du har måske prøvet at møde muren i svarerne ”Nej, det kan ikke lade sig gøre, det har vi prøvet” eller ”har du nogen dokumentation på, hvad det giver af resultat”. I en fase hvor kreativiteten skal blomstre, er der ikke noget, der virker som en hårdere knockout end at blive stillet disse spørgsmål/svar.

Det ved vi egentlig godt, men når det kommer til hverdagens praksis, har vi til trods for det, alligevel alle en dårlige vane for, i ny og næ, at påtage os rollen som kreativitetsdræbere.

En forklaring kan være, at vi har et behov for ’at være personen, der stiller de kritiske spørgsmål’, så vi fremstår som den kloge, reflekterede og velfunderede medarbejder eller leder. En anden forklaring er, at det simpelthen ligger dybt indgroet i vores adfærdsmønstre, da vi bliver skolet til at stille de (kritiske) spørgsmål gennem uddannelsessystemet.

Det er altså svært at afgøre om barrieren for kreativ tænkning skyldes det ene eller andet. I praksis er løsningen dog det samme. Til hverdagens praksis, hvor vi ikke nødvendigvis arbejder med specifikke kreativitetsfremmende modeller, kræver det, at du gør dig dine vaner bevidst og modarbejder dem: 

”På udviklingsseminarer er det min erfaring, at de fleste finder god mening i at starte med en fase, hvor alt er tilladt og alt kan lade sig gøre - at man har ja-hatten på. Modsat ser jeg dog også, at når det kommer til praksis i hverdagen og seminaret er slut, ser billedet en del anderledes ud. At være kritisk er som indgroet i vores rygmarv, og det er i mange henseender det, der begrænser den daglige kreativitet og innovationsudvikling”, fortæller Jan Struwe, chefkonsulent i KL’s konsulentvirksomhed.

Her får du listen af ”gode” vaner, du bare skal fortsætte med, hvis du ikke ønsker at være kreativ eller synes dine medarbejdere skal være det. De kvæler med garanti al fantasi, innovation og ’out-of-the-box’ tænkning:

  1. Gå efter det sikre
  2. Kend dine begrænsninger
  3. Mind dig selv om, at det ’bare er et job’
  4. Vær skeptisk og kritisk – viser, at du er den klogeste i rummet
  5. Kræv at se data
  6. Hav respekt for historien – giv altid fortiden større vægt end fremtidens usikkerhed
  7. Stop vanvids tænkningen før det kommer for godt i gang – brug din faglige ekspertise til at knuse ideerne på et tidligt stadie
  8. Brug dine tidligere erfaring som et våben – ’det har vi prøvet, det virkede ikke’ er altid et stærkt argument.
  9. Hold øjne og sind lukket
  10. Antag at der ikke er noget problem
  11. Undervurder andres evner og ideer
  12. Vær en mentor – giv kvalificeret rådgivning til dine medarbejdere
  13. Vær mistænksom over for de ’kreative’ i din organisation
  14. Når alt andet svigter, opfør dig som en voksen og ansvarlig person

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer