Sådan minimerer du stress før, under og efter din juleferie

Jul er for mange lig med pebernødder, juleklip og familiehygge. Desværre er julen også forbundet med stress og jag. Der er meget man skal både hjemme og på arbejdet. Her får du konkrete råd og tips til at mindske stress, før, under og efter din juleferie.

Skribentinfo

Du vil gerne kunne nyde din juleferie uden hele tiden at have tankerne på arbejdet. Men det kan være svært, hvis du har afsluttet årets sidste måned i fuld galop for at nå det hele. Her får du et par bud på, hvor du kan minimere følelsen af stress og stadig maksimere produktiviteten rundt om din ferie.

Før juleferien

Du skaber grundlaget for en god ferie længe inden, du forlader kontoret.

Prioritér din tid

Lav et par uger før din ferie en liste over de opgaver, du absolut skal færdiggøre, før du lukker ned for at gå på juleferie. Brug derefter listen til at angive prioriteter og planlægge dit arbejde frem til ferien. Dukker der andre opgaver op, skal du ikke forholde dig til dem, medmindre de er vigtige, men blot fokusere på din liste. Hvis du ikke holder dig til dine prioriteringer, vil dine opgaver - og din følelse af travlhed/stress – hurtigt hobe sig op.

Bemærk her, at du ikke skal vente til lillejuleaften med at gøre det.

Skab plads til afslapning i din hverdag

Du behøver ikke at udskyde afslapningen indtil ferien. Generelt anbefales det at tage et par minutter hver dag med vejrtrækningsøvelser. Når ferien nærmer sig, kan du prøve at visualisere, hvordan den vil være. Fokusér på din holdning (sid korrekt på stolen, med ryggen lige) mens du trækker vejret dybt, bruger mere lungekapacitet, og forestil dig den positive følelse, du vil have, mens du er væk. Disse enkle teknikker hjælper til at opnå mere klarhed og ro, og hjælper dig med at fokusere og opretholde en vis ro midt i al travlheden.

Læs også: 15 min meditation om dagen er godt givet ud

Ryd op på dit skrivebord

Dette lyder muligvis lidt bagvendt. Hvorfor tilføje flere opgaver til din tjekliste før ferie? Årsagen er enkel: Rod kan øge stress. At have et pænere miljø at vende tilbage til, hjælper dig til et øget overskud, både når du går på ferie, og når du kommer tilbage efter ferien.

Læs også: 5 råd: Sådan får du styr på dit skrivebord

Skriv en god out-of-office meddelelse

Overvej, hvordan du tilpasser det, så der er mindre arbejde at vende tilbage til. Du kan fx skrive, at du ikke svarer på mails, der er modtaget, mens du er på ferie, og opfordre dem, der kontakter dig til at sende dig beskeden igen, når du vender tilbage, hvis den stadig er relevant. Hvis det er muligt, kan det være en god idé, at din out-of-office besked fortæller, at du er tilbage og tilgængelig på en tirsdag eller onsdag, selvom du faktisk er tilbage på en mandag. Blokér også din kalender den første dag tilbage, så du ikke oversvømmes med møder.

Under ferien

Flere undersøgelser har vist, at du slapper mere af, føler dig mere opladt og frisk efter ferien, hvis du er helt væk fra din telefon og mails under ferien. Din ferie er din chance for virkelig at lade op. Sørg for, at du får mest muligt ud af det:

Sæt et mål

Du er sikkert målorienteret på arbejdet. Prøv at bruge den samme færdighed på din ferie. Bestem dig for, at du vil fokusere på at føle dig mere glad, energisk eller rolig. Det kan også være en god idé at tage et ”rigtigt” kamera med, så telefonen ikke hele tiden er fremme som undskyldning for at tage billeder med den.

Hiv stikket helt ud – ikke kun halvt

Når du har taget beslutningen om at forlade arbejdet fuldt ud, kan du bedre opnå den afslapning, du fortjener. Og at begrænse din brug af teknologi generelt, gør det mere sandsynligt, at du vil nyde og værdsætte din fritid. 

Fordyb dig

Læs bøger. Gå en tur i naturen, og bemærk lydene og den friske luft. Når du aktiverer sanserne, har du langt nemmere ved at slappe helt af og få tankerne væk fra arbejdet.

Dette kan lyde lettere, end det er. Derfor kan det være en god idé at planlægge nogle af disse aktiviteter på forhånd og sikre, at du i det mindste har nogle øjeblikke helt til dig selv.

Læs også: Derfor skal du læse skønlitteratur i ferien

Efter ferien

Hvis du har lagt grundstenen inden din ferie og nydt din tid væk, er du allerede godt på vej til at møde mindre stress, når du er tilbage. Men selv hvis du totalt undlader at prioritere eller forberede dig før din ferie, og selvom ferien i sig selv blev til et rod af alt for mange julefrokoster, skrigende børn og for meget tid med telefonen, er der stadig ting, du kan gøre for at mindske stresset:

Lav en plan

Du behøver ikke at komme på arbejde, starte computeren op, blive mødt af en mailboks, der bugner og tonsvis af opgaver, for så at forsøge at håndtere det hele på én gang. Tag de første tredive minutter til en time, til at lave en liste over prioriteter. Du kan gøre dette, selv før du tjekker din indbakke - vi har ofte et bredere perspektiv efter et par dage eller uger væk. At give dig selv tid til at gennemgå det, der ligger foran dig og planlægge en strategi for, hvordan du griber det an, kan være med til at øge produktiviteten og mindske stress.

Nulstil dine prioriteter

Dine vigtigste opgaver på nuværende tidspunkt matcher muligvis ikke dem fra før din ferie. Tjek med de personer, der eventuelt dækkede dine arbejdsopgaver og hør hvad du er gået glip af, og hvad der er mest presserende og kræver din umiddelbare opmærksomhed.

Hvis du føler, at du er nødt til at læse de e-mails, der kom ind, mens du var væk, skal du starte med at læse de vigtigste mails først. Søg med nøgleord i din indbakke efter disse mails, så du undgår at blive fanget i at læse alle mails igennem slavisk. Når du har fundet dem, så marker dem som læst, så det er lettere at danne sig et overblik og prioritere dem.

Tjek ind med dig selv

Når du genoptager arbejdet, så spørg dig selv om du stadig følger den plan og de mål, du lagde før ferien: Føler du dig mere glad, energisk eller rolig? Tag øjeblikke ud af dagen til at huske nogle af de bedste stunder fra ferien, og brug dem til at guide dig selv mod denne intention. Når du gør dette, begynder du at bemærke og modvirke noget af den stress, der kan snige sig ind. Mind dig selv om, at dine batterier er opladt, og at du er klar til arbejdet igen.

Og selvfølgelig gode vejrtrækningsøvelser

Bare et par minutter, hvor du retter dig op på stolen og trækker vejret dybt, kan give dig ro og overblik, herunder øge kreativiteten.

Ved at følge disse trin, kan du fuldt udnytte de mange fordele, der er ved at tage en ordentlig og velfortjent ferie, og få dem til at vare ved i tiden efter.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra Harvard Business Review: How to minimize stress before, during and after your vacation 

Skribentinfo

Vurdering

5,0 /5

4 vurderinger

Kommentarer