Sæt overliggeren højt - og se hvad der sker

”Hun er innovativ, fremtidsorienteret og handlekraftig – en utraditionel leder, der formår at udvikle sin organisation til en særdeles spændende arbejdsplads.” Sådan lyder skudsmålet for skoleleder Kari Jørgensen, der er den første frontfigur i Lederwebs nye portrætserie om offentlige ledere, der rykker.

Skribentinfo

Lederweb har annonceret efter offentlige ledere, der rykker, og det har resulteret i en spændende liste af farverige offentlige personligheder.En af dem er skoleleder Kari Jørgensen, født i Norge og læreruddannet. Hun er en kvinde med stor personlig power og gennemslagskraft.

Allerede som 28-årig kunne Kari Jørgensen skrive skoleleder på sit visitkort, og i dag er hun leder for 125

medarbejdere på Grydemoseskolen i Helsingør.

Hendes klare ambition er at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne går rundt med armene over hovedet, for som hun selv udtrykker det: ”Som leder skal man sætte overlæggeren højt!

Sprint mod toppen

Da Kari Jørgensen i 1990 stod med sit spritnye eksamensbevis fra Jonstrup Statsseminarium i hånden, var det meget svært at få job som lærer. Det eneste, hun kunne støve op på de Københavnske skoler, var vikariater.

Derfor valgte hun at flytte til Lillehammer i Norge for at få et fast job.

”Jeg kan ganske enkelt ikke engagere mig halvt, som man gør det i et vikariat. Jeg har brug for at se perspektiver og udviklingsmuligheder i det, jeg foretager mig. Jeg er til de store armbevægelser, og mit første lærerjob i Lillehammer gav mig mulighed for at gøre en forskel som lærer og udvikle mine elever både fagligt og personligt. Jeg elskede jobbet, og var fra starten rigtig godt tilfreds med at være lærer.”

Alligevel gik der kun to år, før Kari Jørgensen i en alder af blot 28 år fik tilbudt stillingen som skoleleder i Lillehammer.

”Det var så fedt! Og det var en kæmpe udfordring. Jeg blev faktisk nødt til at få dispensation for overhovedet at kunne få jobbet. I Norge gælder den regel, at man skal have mindst fire års erfaring med undervisning for at kunne søge job som skoleleder.”

Og det var da også en stor mundfuld, som Kari Jørgensen sagde ja til i en ung alder: ”Men heldigvis var jeg meget naiv dengang. Jeg vidste faktisk ikke, hvad jeg gik ind til. For mig var det bare helt fantastisk spændende, at de troede på mig og gav mig chancen.”

Store udfordringer som nybagt chef

”Jeg vidste slet ikke, hvad det ville sige at være leder, da jeg som 28-årig stod foran det samlede lærerkollegium med førertrøjen på. Jeg havde ingen erfaring og absolut ingen bagage i rygsækken. Reelt reflekterede jeg ikke over fordele og ulemper ved min måde at være leder på. Jeg ville bare ud over stepperne”, siger Kari Jørgensen.

”Faktisk ville jeg så mange ting på en gang, at jeg måtte løbe utroligt stærkt. Jeg følte, at det var nødvendigt, at jeg involverede mig i rigtig mange projekter, og jeg tænkte ikke over, at det som leder er vigtigt at få hele holdet med, at få alle medarbejdere motiveret og at få dem til at tro på, at det er en god udvikling, som det betaler sig at rykke på.”

Kari Jørgensen fortæller, at selv om hun følte, at der var faldet en appelsin ned i hendes turban, gav det første job som skoleleder hende bestemt også nogle knubs: ”Jeg var meget engageret, og når jeg ser det i bakspejlet, involverede jeg mig i alt for mange ting på en gang. Jeg er virkelig en ildsjæl, der brænder for at tænke nyt og sætte projekter i søen.” 

Derfor blev det ifølge Kari Jørgensen også på et tidspunkt for meget. Hun havde brug for at trykke på pauseknappen, og søgte job som lærer på Svanevej Privatskole på Nørrebro i København. ”Min tanke var at fralægge mig ledelsesansvaret nogle år, være klasselærer og være noget for ungerne.”

Den plan fulgte Kari Jørgensen i fem år som lærer på Svanevej Privatskole.

Da så skolen skulle finde en ny skoleleder, kom ledelsesambitionerne op i hende igen, og hun lagde billet ind på jobbet - og fik det.

”Jeg må erkende, at jeg har det bedst ved at være med dér, hvor det sker og der, hvor beslutningerne træffes. Samtidig er jeg nok lidt oprørsk. Jeg vil gøre en forskel og sætte mine egne spor. Der er ingen, der skal fortælle mig, hvor skabet skal stå”, siger Kari med et stort smil.

Karis råd til dig der overvejer lederjobbet

  1. Gå efter toppen med en smule ydmyghed i bagagen
  2. Indrøm overfor dig selv og andre, at du ikke er alvidende
  3. Ryst støvet af fødderne, klø på og vær ikke bange for at begå fejl
  4. Du skal turde satse og tage nogle chancer. Ellers har udviklingen svære kår
  5. Se på dig selv som en korkprop, der altid dukker op igen – også selv om du indimellem får et lille dyk

I det nye job på Svanevej Privatskole, medbragte hun den erfaring, at det vigtigste som leder er, at få engageret medarbejderne og få hele holdet med. Ikke nødvendigvis selv at engagere sig dybt i alle projekter.

”Jeg må erkende, at jeg har det bedst ved at være med dér, hvor det sker og der, hvor beslutningerne træffes. Samtidig er jeg nok lidt oprørsk. Jeg vil gøre en forskel og sætte mine egne spor. Der er ingen, der skal fortælle mig, hvor skabet skal stå”, siger Kari med et stort smil. I det nye job på Svanevej Privatskole, medbragte hun den erfaring, at det vigtigste som leder er, at få engageret medarbejderne og få hele holdet med. Ikke nødvendigvis selv at engagere sig dybt i alle projekter.

”Og så er det som leder også vigtigt at erkende, at alt ikke lykkes hver gang. Men det betyder da ikke, at vi ikke skal prøve noget nyt. For det er jo netop de nye initiativer, der kan vise sig at gøre en stor forskel og udvikle sig til succeser. Det er dét, at turde tro på, at noget kan lykkes, der kan få os til at bryde igennem lydmuren”, siger Kari Jørgensen.

Efter 4 år som skoleleder på Nørrebro, søgte Kari Jørgensen et job som skoleleder på Apperupskolen i Helsingør på en helt ny nyopført skole. ”Skolen var opført af en arkitekt, som virkelig har tænkt alting igennem ned til mindste detalje. Ideen var gennem et forsøgsprojekt at skabe helhed og sammenhæng i børns liv gennem udvidet samarbejde mellem lærere og pædagoger”, fortæller Kari Jørgensen, som tog fat på sit tredje lederjob med erfaring som leder og god ro i maven.

”Vi havde det fantastisk, og det var spændende at få lov til at være med til at bygge en helt ny skole op fra starten. Hvor tit får du lige chancen for at være med til det?”

Kari Jørgensen fik samlet et lærerhold, som bevidst havde valgt netop Apperupskolen.”Det var virkelig en gave, for vi var et helt hold af 30 dybt engagerede mennesker, der inspirerede hinanden, så vi nogen gange kunne føle, at vi nærmest kunne flyve, og at vi levede i en verden, hvor stort set alt var muligt.”

Tiden på Apperupskolen gav Kari Jørgensen mod på at prøve kræfter med en ny udfordring: Jobbet som skoleleder på Grydemoseskolen i Espergærde, hvor hun i dag er leder for 125 medarbejdere.

Jeg følger mine egne spor

”For mig var det fra starten en kæmpe udfordring at komme ind i et helt nyt hus med en ganske anden kultur, end den, jeg var vant til. Samtidig er jeg jo så også den, der meget hurtigt udbryder: Tænk, hvis vi kunne…”, siger Kari Jørgensen.

”Med årene har jeg høstet den erfaring, at den energi og den fremdrift, som for mig er så naturlig, kan virke voldsom på andre. Mange mennesker har brug for tid i forbindelse med større forandringer. Som leder skal jeg være lokomotiv og jeg skal motivere, men altid med respekt for de medarbejdere, der føler sig utrygge ved forandringer.”

Kari Jørgensen fortæller, at hun som leder har haft rigtig god gavn af at tage et diplom i ledelse og en kommunal ledelsesuddannelse.

”Den teoretiske tilgang til ledelse har i de senere år fået mig til at reflektere meget over, hvordan jeg virker på andre. Jeg har fået et meget praktisk fokus på at lægge en strategi, der holder vand. Samtidig har jeg her på Grydemoseskolen taget et initiativ, som på mange måder kan siges at være meget ukommunalt. Jeg har engageret et konsulentbureau. Jeg vil sælge Grydemoseskolen som Helsingørs bedste skole og en fed arbejdsplads”, siger Kari Jørgensen.

Men det med at følge sine egne spor er ifølge Kari Jørgensen bestemt også en udfordring: ”Det kræver, at jeg som leder tør tro på min egen mavefornemmelse og gå efter målet, også selv om overlæggeren er sat højt. Når ambitionen er, at Grydemoseskolen skal være den mest attraktive skole i Helsingør, så har vi en udfordring, som kræver, at vi tør tro på, at det kan lykkes”, vurderer Kari Jørgensen.

”Men samtidig er jeg meget bevidst om, at det skal være ok at begå fejl, og her ser jeg mig selv som rollemodel for mine medarbejdere. Jeg viser i praksis, at jeg tør sætte overlæggeren højt, og at det samtidig er ok, at alt ikke lykkes hver gang. Jeg er også kun et menneske”, siger Kari Jørgensen og tilføjer: ”For at få succes, må du turde fejle, og jeg er derfor også meget imod den fejlkultur, der hedder: Find fem fejl og vind en 10’er. Den skal vi altså gøre op med.”

Min store udfordring

”Hvorfor skal lærere, forældre og elever vælge netop Grydemoseskole – og ikke en af de andre skoler her i kommunen? Hvad er det, der gør Grydemoseskolen til noget ganske særligt? Svaret på disse spørgsmål er ifølge Kari Jørgensen guld værd.

”Og her tænker jeg meget businessagtigt”, fastslår Kari Jørgensen.

”Min ambition er, at man som medarbejder altid skal være stolt af at sige: Jeg arbejder på Grydemoseskolen. Jeg vil gerne have, at folk går med armene oppe og er stolte af deres arbejdsplads. Når det er sådan, kommer vi nemlig ind i en positiv spiral, hvor vi kan tiltrække gode lærerkræfter, skabe en fed atmosfære og understøtte den enkelte lærer i sin personlige udvikling. Det giver bedre samarbejde mellem lærerne og derfor også mellem lærere, forældre og elever. I sidste ende er det lige netop dét, der skaber en rigtig god skole.”

Kari Jørgensen fortæller, at de på Grydemoseskolen har investeret i organisationsudvikling og har skabt en rød tråd i forløbet.

”Blandt andet får hver medarbejder udarbejdet en typeindikator, så vi kan koble den enkeltes personlige præferencer til teamet og styrke samarbejdet på skolen. Og så har vi engageret en coach, der kommer en gang om måneden. Medarbejderne kan frit booke en tid, og det er blevet utroligt populært. Emnet hos coachen er frit, for mit formål med coachen er at få gladere og mere tilfredse medarbejdere, der udvikler sig på det felt, hvor de selv synes, at de har behov for udvikling.” Kari Jørgensen fastslår, at det midt i alle disse spændende initiativer er nødvendigt hele tiden at bevare troen på, at det lykkes og at mavefornemmelsen er rigtig.

”Det at skabe udvikling kræver både en naiv tro på, at det kan lykkes og samtidig et mod på at eksperimentere. Denne cocktail kan bestemt både være inspirerende, men til tider også overvældende”, fortæller Kari Jørgensen.

”Nogen gange kan jeg bestemt godt få en følelse af, at det hele er ved at vokse mig over hovedet. Så får jeg lyst til at trække dynen godt op over næsen og blive i min varme seng. Men på en eller anden måde får jeg så alligevel fødderne ud på gulvet – og kommer videre.”

Goddag til fremtiden

Men Kari Jørgensens ambitioner for Grydemoseskolen stopper ikke med, at lærerne skal gå med hænderne over hovedet. Som skoleleder sidder hun i styregruppen for partnerskab mellem 34 kommuner, hvor KL er tovholder: ” I kommunens styregruppe besluttede vi, at alle kommunens skoler skulle udarbejde en handleplan. Grydemoseskolens handleplan blev meget visionær. Overlæggeren var sat højt i det oplæg, vi afleverede.”

En af visionerne var ifølge Kari Jørgensen interaktive tavler i løbet af tre år. ”Men nu ser det ud til, at vi allerede får dem her på skolen i det næste skoleår. Det betyder, at eleverne i klassen i stedet for tavlen får adgang til kort, dvd-film, internettet, leksika m.v. Det bliver en revolution i vores undervisning, at vi nu kan smide de gamle, gulnede kort ud, som vi kender som rullegardiner ved tavlen.”

I stedet kan eleverne på Grydemoseskolen få geografiundervisning blandt andet via Google Earth, hvor de via satellitterne kan se verdenskortet og zoome ind på lande, byer og lokale gader.

Sådan et gennembrud giver Kari Jørgensen mod på at tænke visionært, og styregruppens arbejde har da også affødt, at der er blevet dannet flere arbejdsgrupper, herunder også en med fokus på ledelse, som Kari Jørgensen er formand for.

”Som skoleleder ved jeg, at der kan være bump på vejen, når man tænker stort. Det gælder både i det private og det offentlige. Men jeg elsker det offentlige som arbejdsplads og det politiske spil, der gør, at vi som skoleledere kan være med til at sætte dagsordenen for noget så vigtigt som fremtidens folkeskole.”

Fakta

Kari Jørgensen er nordmand, men har altid haft en forkærlighed for Danmark. Hun er dansk gift og mor til to børn. Som 20-årig flyttede hun til Danmark for at uddanne sig til fysioterapeut, men bl.a. en bilulykke satte en stopper for den karriere. I stedet valgte Kari Jørgensen at uddanne sig til lærer, og med dette valg lød startskuddet til en spændende og utraditionel lederkarriere for en kvinde, der tror på, at det betaler sig at sætte overlæggeren højt, også selv om man nogle gange får nogle knubs. Kari Jørgensen er i dag skoleleder på Grydemoseskolen i Helsingør, og ambitionen er at gøre Grydemoseskolen til Helsingørs mest attraktive skole og arbejdsplads.

Artiklen er første gang bragt i maj 2008

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer