Ti stille når du taler

Power point præsentationer, orientering af medarbejderne og faglige oplæg bliver til noget juks, hvis du ikke husker, at holde pauser i din talestrøm. Ja, du skal faktisk tie stille undervejs! Lukke munden, kigge på dit publikum og lade dem få et øjeblik til at fordøje det, du lige har sagt, for at du kan få noget ud af det.

Skribentinfo

At du holder pauser, når du taler, er både vigtigt for dig, men lige så vigtigt for dit publikum. Det er vigtigt for dig, fordi det, at du holder pauser undervejs, vil hjælpe dig til at bevare roen, overblikket og dit fokus. De er vigtige for dit publikum, fordi de får mulighed for at lade det, du lige sagde, synke ind.

Kommer det, du siger, i én lang smøre kan de ikke nå at bearbejde det, og så er der ikke meget, der når at hænge fast.  

4 strategiske sekunder

Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal lade dit publikum sidde i flere minutter og bare kigge ud i luften. Nej den gode pause er på ca. 3-4 sekunder – og gerne lidt længere. Men grunden til, at det er værd at skrive en hel artikel om er, at langt de fleste glemmer at tage pauserne, og synes det er ubehageligt at tage dem.

Begynd derfor at øve dig allerede nu. Tag en dyb vejrtrækning, og mærk de 3-4 sekunder, det tager dig, at trække vejret dybt. Det er de værdifulde 3-4 sekunder, vi ofte glemmer at tage, når vi kommunikerer mundtligt.

Ved at bruge pauserne strategisk, når du kommunikerer, gør du det tydeligt for dine modtagere, hvad der er væsentligt. Det gør du ved at holde en pause, når du lige har slået noget fast. Samtidig viser du dem, at du nu går til en ny pointe, ved at holde en pause, ligesom hvis du på skrift lavede et linjeskift. 

Tid til at trække vejret

Pauserne er også essentielle for dig som kommunikatør. De giver dig plads til at trække vejret ordentligt. Den gode vejrtrækning er altafgørende, når du taler.

Tager du ikke tiden til at trække vejret undervejs, vil din vejrtrækning strande i halsen. Så kommer du til at overanstrenge din stemme, og du vil lettere blive urolig, anspændt og nervøs. Det sker, fordi der går en masse reaktioner i gang i din krop, når din vejrtrækning ikke kommer ned i brystet og ikke er lang og rolig. Din krop vil simpelthen tro, eller blive ved med at tro - hvis du var nervøs fra starten - at der er fare på færde og at du skal få oplægget overstået hurtigst muligt.

Det første skridt til at få nervøsiteten til at dale, er at gøre din vejrtrækning dyb og lang. (Se mere i videoklippet om, hvordan du håndterer nervøsitet, nedenfor). 

Hold energien uden turbo

At du skal tage pauser, betyder dog ikke, at du skal lade energien forsvinde og begynde at tale monotont. Har du et utrolig højt tempo, vil du typisk fastholde dit publikums opmærksomhed på dig, og det du siger. Men går det for stærkt, og kommer det hele i én lang smøre, kan dit publikum ikke nå at tage back-up.

Gør du det ikke tydeligt for dit publikum, ved at bruge pauserne strategisk, hvad der er ’mest’ væsentligt, vil de opfatte det hele som lige gyldigt. Så prøver deres hjerner at huske det hele, hvilket vi, som bekendt, ikke kan. Gør det derfor tydeligt for dem, hvad dine hovedpointer er.

Taler du langsomt – og måske lidt monotont – får de heller ikke tid til lige at lade tingene synke ind. Men omvendt vil dit tempo og det monotone gøre det let for dem, at miste opmærksomheden på det, du siger. Hold derfor energien oppe, når du taler, og tag de afgørende pauser undervejs.

Sådan holder du pauserne

Men hvorfor er det så, at vi ikke holder de pauser? Det er fordi, vi tror vi skal underholde hele tiden. Vi tror, at folk mister opmærksomheden, hvis vi ikke febrilsk holder fast i den hele tiden. Men det kan også føles ubehageligt, bare at stå der, foran publikum, uden at gøre noget! Vi føler os mere nøgne, når vi ’bare står der’, og ikke leder deres ord hen på power pointen konstant, eller på de ord, der kommer ud af vores mund.

Det gælder derfor om, at være med det ubehag. Jo mere du øver dig i, at tage en pause, trække vejret, og så gå videre, med det, du har på hjerte, jo mindre vil det være ubehageligt, at tage pausen. Du er simpelthen nødt til at øve dig i det – igen og igen. Men så bliver det også lige pludselig naturligt, og du kommer til at elske at tage pauserne, fordi du kan se på dit publikum, hvilken effekt det har.

 

Læs mere:

Seks tips til bedre Power Point-præsentationer

Få styr på nervøsiteten

Brænd igennem når du præsenterer

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer