Tømmermænd og åh nej det gjorde jeg bare ikke...

Mandag morgener er slemme. Men én dag er værre. Det er mandagen efter en lidt for festlig julefrokost, hvor du skal se dine medarbejdere i øjnene igen. Læs, hvordan du bedst håndterer mandagen derpå.

Skribentinfo

Du må ikke drikke dig for fuld, du skal gå tidligt hjem og så skal du undgå konfrontationer med fulde medarbejdere. Sådan lyder rådene til lederne hver december inden årets julefrokoster.

Men sådan gik det ikke i år. Du var fuld, du gik hjem som den sidste, gav en skideballe til en doven medarbejder og dansede på bordende. Efter fredagens udskejelser, virker lørdag og søndag lange og du har en knude i maven, når du går på arbejde mandag.

Og det er ikke uden grund, lyder det fra erhvervspsykolog Elisabeth Ungar, som her forklarer, hvorfor lederne føler det særlig slemt, når de dummer sig:

”At være leder giver nogle rollespecifikke rettigheder og begrænsninger, og at begå fejl, eller dumme sig, er i høj grad noget, som lederne tilstræber at undgå. Også når de deltager i årets julefrokost. Man vil gerne være med, men har en arbejdsrolle, der gennem sin rolles begrænsninger fordrer til en vis form for tilbageholdenhed i forhold til sine kollegaer og medarbejdere, særligt dem, man har et ledelsesansvar for,” siger Elisabeth Ungar og fortsætter:

”Efter julefrokosten skal lederen gerne igen kunne fremstå som den ansvarlige - som en autoritet. Og dummer man sig alvorligt efter lidt for mange snaps, risikerer man at så tvivl om den rolle.”

Men ER det nu gået galt til julefrokosten, så skal du ikke fortvivle:

”Betragt dig selv som et menneske som alle andre, men håndtér dine handlinger som den ansvarlige leder du også er", lyder det fra Elisabeth Ungar.

 

5 råd til mandagen der på

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar giver her sine 5 råd:

  1. Råd nr. ét handler netop om at betragte dig som et menneske. ACCEPTER det skete. I stedet for at bruge weekenden på at slå hovedet i bordet og grue dig for at komme tilbage mandag morgen, så accepter det, du alligevel ikke kan ændre og tænk over, hvordan du kan håndtere eventuelle konsekvenser.
  2. Adskil det ligegyldige fra det mere alvorlige. Du behøver ikke at beklage at grine for højt til de frække vittigheder, men hellere undskylde til ham eller hende der er en reel risiko for, at du fik trådt over tæerne.
  3. Stå ved dine fejltrin. Med retten til at begå fejl, hører en forpligtelse om ansvar. Glem alt om at påstå, at du ikke kan huske, hvad du gjorde, fordi du var for fuld. Det er der alligevel ingen, der tror på. Og udskydelse i håb om, at det bliver glemt er en kendt og brugt strategi, men ikke nødvendigvis den bedste. Særligt ikke for dig som leder. Tag tyren ved hornene og tag fat i den/dem du skal undskylde til.
  4. Lav ikke én stor offentlig undskyldning, da den har meget lille værdi for den enkelte, og blot vil stille dig til skue over for alle dem, der intet bemærkede, men blot syntes du var en fest. Men tag fat i dem det måtte vedrøre individuelt.
  5. Lær af din fejl og kom over din bommert. Få rettet din opmærksomhed væk fra selvbevidsthedens hule, vel vidende at du har gjort, hvad du kunne for at rette op på din jule fadæse. Brug ikke mere energi på det, men ret energien tilbage på det at være leder. Hvis det er svært, så gå tilbage til råd nr. 1 om accept.

 Held og lykke – og glædelig jul!

 

Om Elisabeth Ungar

Elisabeth Ungar er autoriseret Psykolog (cand.psych.aut.) og arbejder med lederudvikling, karriereudvikling og personlig udvikling i arbejdslivet. Læs mere her: http://ungar.dk/.



Læs også 

Skål og syng - men bevar kontrollen til julefrokosten

Luk ned og hold hjernefri i julen

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer