Vink farvel til idioterne

Du er selv herre over, hvor mange idioter du møder på dit arbejde eller andre steder. For det handler i bund og grund ikke så meget om, hvordan andre mennesker er, men med hvilke briller du vælger at betragte dem. Læs hvorfor og få råd om, hvordan du undgår idioterne ved at starte med et kig på din egen ledelsesstil.

Skribentinfo

Hvis du har det med fra tid til anden at løbe ind i den ene idiot efter den anden, så stop op. Måske er du en af dem, der i følge Dorte Louise Hjortskov, forfatter til bogen ”..Og så møder du ikke så mange idioter mere”, skal lægge ”idiotbrillerne” på hylden og vinke farvel til tanken om, at alle der gør tingene anderledes end en selv er idioter.

Ifølge Dorte Louise Hjortskov er tankens kraft nemlig større, end du selv tror – og når du selv er i stand til at ændre din indfaldsvinkel til mennesker omkring dig, er du godt klædt på til at tackle de ting, der sker i dit liv. Find inspiration til hvordan du går ind i en ”idiotfri-zone” med de nedenstående fem metoder.

1. Du er ikke ekspert i andres liv

Accepter at du ikke er ekspert i andres ”model af verden”. Forudsætningen for at få det bedste frem i andre mennesker er, at du har respekt for deres måde at se verden på og er villig til at møde dem, hvor de er. Ingen kender sandheden med stort ”S”, og derfor kan du heller ikke servere en løsning på andres problemer og udfordringer. Det kræver, at du som leder er bevidst om det, og er i stand til at lægge dit ego til side og indse, at de bedste resultater skabes sammen med dem, som dine beslutninger involverer.

Er du for meget i din egen model af verden?

Du er for meget i din egen model af verden, hvis:

  • Du ofte siger: ”Det er sådan her, det skal gøres”
  • Du konstant angiver løsninger over for andre”
  • Du i overvejende grad giver udtryk for, hvad der er rigtigt eller forkert, uden at inddrage andre
  • Du aldrig siger til andre: ”Hvad giver mening for dig?”
  • Du tror på, at din oplevelse er sandheden, og ikke tænker på, at andre kunne have en anden oplevelse.


Hvis du kan sige ja til flere af ovenstående statements, så er første skridt, at du erkender, at du må komme lidt ud af din egen model af verden. Det kan du fx gøre ved at møde dine medarbejdere med en mere positiv indfaldsvinkel. Forestil dig at du næste gang, du står i en fastlås situation, tager det mere roligt, ved at afvente og lytte. Herefter er det ok at sige, hvad du tænker, blot du gør det ud fra en positiv tilgang.

Bare det at du siger ”Jeg forstår godt det, du siger”, eller tænker ”Men måske kunne man også forestille sig, at det handler om..” møder du den anden positivt. 

2. Kom i mental form

Din mentale indfaldsvinkel betyder meget for din egen succes som leder i dit eget liv og for din livsglæde. Når du er i mental form, er dit overskud til at møde og samarbejde med andre langt større. Du kan bl.a. styrke dine mentale ressourcer ved at tænke positivt.

Du kan fx starte med at stille dig selv følgende spørgsmål ”Hvad er den positive hensigt i det, der sker/er sket?”, og ”Hvordan kan jeg bruge det konstruktivt, og vende det til noget positiv?”.

Ved fx at vende en tung tanke som ”Åh nej, nu skal jeg igen på forretningsrejse” til noget positivt ”Ok, jeg skal ud at rejse igen, men rent faktisk bliver det dejligt, for jeg får nu lidt tid til mig selv”, kan du ændre din mentale tilstand. Du kan også stille andre, som beklager sig til dig, de samme spørgsmål.


3. Vær åben i din kommunikation

At stille de rigtige spørgsmål som leder er helt afgørende, når du ønsker en positiv og konstruktiv dialog. Du kan ifølge Dorte Louise Hjortskov inddele din kommunikation eller spørgeteknik i to kasser:

  1. Den årsagsbaserede spørgeteknik; hvor du kun tænker i årsager, som tit kommer til udtryk i spørgsmål som fx "Hvorfor?", "Hvornår gør du noget..?", "Hvorfor gjorde du det?" og "Hvad skete der?"
  2. Den reflekterede spørgeteknik: hvor du fokuserer mere på at skabe forandring frem for at tænke i årsager og kommer tit til udtryk i spørgsmål som ”Hvad skal der til?”, ”Hvad synes du selv, giver mening?””Hvad er det vigtigste at fokuserer på?”


De årsagsbaserede ”Hvorfor”- spørgsmål virker ofte ikke efter hensigten, og til tider virker de oven i købet direkte anklagende. Når du primært stiller årsagsbaserede spørgsmål til dine medarbejdere betyder det, at mange af jeres samtaler bliver til forsvarstaler for at undgå at få skylden for et eller andet. 

Prøv i stedet at finde en årsag til problemet ved at stille de rigtige spørgsmål gennem reflekterende spørgsmål. Næste gang du fx synes at din medarbejder har håndteret en arbejdsopgave forkert. Lad være med at pege fingre, men spørg i stedet, ”Hvad vil du opnå?” og ikke ”Hvorfor gjorde du ikke det?”
  

4. Brug din intuition


At nå målet er afgørende for mange ledere, men resulterer ofte i, at det er svært at være til stede i nuet. Hvis du er i mentalt underskud, er det sværere at lytte til din og andres intuition.

På en underskudsdag, vil du fx slet ikke registrere din intuition, og de signaler, du sender til din omverden, vil ofte ikke virke inviterende. Det er som regel her, at du møder flere idioter end andre dage.

Prøv at vende dit underskud til overskud ved alene at tænke på de gode ting, der er sket i løbet af dagen. Hvis du derimod mærker, at andre er i underskud, så kan du hjælpe dem ved at gå i dialog på en positiv måde ved at sige ”Jeg kan se, at du er lidt fraværende, er du ok?” eller ”Er alt ok?”.


5. Pas på energidræberne

Hvis du ikke er bevidst om dine begrænsede overbevisninger, som kommer til udtryk i fx dårlige tanker om dig selv eller andre, risikerer du, at de dræber energien i dine relationer med andre.

Ifølge Dorte Louise Hjortskov tager det tid at ændre grundlæggende tankemønstre og vaner, som tærer på ens energi. Ved at ændre vanerne og lure ud i energidræberne bryder du samtidig de største barriere for at nå målene sammen med dine medarbejdere.

Artiklen er baseret på bogen ”..Og så møder du ikke så mange idioter mere’. 


Læs også

Kritisér hinanden noget mere
Sådan overlever du at arbejde sammen med én, du afskyr
Provokation skaber udvikling

 

Skribentinfo

Vurdering

0,0 /5

0 vurderinger

Kommentarer