Data

Data er ikke længere blot et analytisk instrument, men i stigende grad selve grundstoffet i værdiskabelse på linje med teknologi, talenter og patenter. Tag første skridt ind i fremtiden med denne bog.

- Virksomhedens nye grundstof

Data er gået fra kedelig til cool. Data er overalt og inde i alt. Data er ikke længere blot et analytisk instrument, men i stigende grad selve grundstoffet i virksomhedens værdiskabelse på linje med teknologi, talenter og patenter.

Vi er på vej mod helt nye måder at drive virksomheder på, med helt nye produkter, processer og forretningsmodeller. På et tidspunkt begynder også dine konkurrenter at anvende data strategisk, og så kan du ikke længere betragte datatrenden som en tilskuersport. Tag første skridt ind i fremtiden med denne bog.

Denne første danske indføring i den datadrevne virksomhed rummer en god og en dårlig nyhed til læseren: Den gode er, at du har store uudnyttede aktiver liggende gemt i virksomheden. Den dårlige er, at det kræver stor viljestyrke, nye processer, nye kompetencer og en vis portion mod og fremsynethed at omsætte data til værdi.

Vi kommer både højt op i helikopteren og helt tæt på læserens egen hverdag gennem en indføring i revolutionens historiske og teoretiske baggrund, eksempler, konkrete metoder og perspektiveringer.

 

Om forfatterne

Mikkel Holm Sørensen er ph.d. i it-design og partner i rådgivnings-virksomheden /KL7. Mikkel har en baggrund som entreprenør og strategisk rådgiver, bl.a. om brug af data til branding, forretningsudvikling og politisk interessevaretagelse. Mikkel har skrevet om overvågning på bigmother.dk og er initiativtager til det danske quantified self-netværk for mennesker, der forsøger at forbedre deres liv ved hjælp af selvmåling.

Simon Bentholm er cand.mag. i medievidenskab, teknologi og kognition og adfærdsdesigner i rådgivnings-virksomheden /KL7. Han er ekstern lektor i mediestrategi ved SDU og foredragsholder om bl.a. offentlig anvendelse af åbne data til velfærdsinnovation samt forretningsfokus gennem data. Desuden er Simon organisator af den danske afdeling af Open Data Drinks, hvor der arbejdes med at bruge offentlige data som værdiskaber i det private erhvervsliv, og han har fungeret som datarådgiver i så forskellige sektorer som medicinalbranchen over almene boligorganisationer til folkeskolen.

Forfatter Mikkel Holm Sørensen og Simon Bentholm
Forlag Gyldendal Business
År 2013
Sider 290
Pris 300 kr.
ISBN 9788702146790
Køb bogen hos forlaget her