Kompleksitet

Hvordan sikres en balance mellem kompleksitet i kerneforretningen og enkelhed i den øvrige organisation? Her er en trinvis tilgang til at arbejde strategisk med kompleksitet og derved til at indfri det gemte potentiale.

- Virksomhedens største udfordring

 

Hvad gør toplederen, når kompleksitet æder 40 % af profitten?

Typisk ikke noget. Det er nemlig de færreste, der ved, hvad kompleksitet gør ved forretningen – og især hvad man kan gøre ved kompleksiteten.  Kompleksiteten er på spil, hvis virksomheden har tusindvis af produkter i porteføljen, mens kun et fåtal er aktive og profitable. Eller hvis organisationen kører i bakgear, fordi kritiske beslutninger drukner i et hav af udvalg med uklare mandater og roller.

Toplederen bør tage affære og følge Nørgaard og Lykkes anbefalinger om, hvordan ledelsen sikrer en balance mellem kompleksitet i kerneforretningen og enkelhed i den øvrige organisation. Via erfaringer fra blandt andet LEGO, Danfoss og TDC viser de, at vilkårene for succes opstår, når ledelsen sætter rammer for virksomhedens portefølje, processer og projekter. Undervejs får toplederen en trinvis tilgang til at arbejde strategisk med kompleksitet og derved til at indfri det største potentiale, mange virksomheder uvidende går glip af.

 

Om forfatterne

Tomas Lykke Nielsen har arbejdet i TDC og DONG Energy og er i dag senior advisor i Hildebrandt & Brandi. Han er uddannet cand.merc. med speciale i kvalitetsledelse og har derudover deltaget i en række lederkurser.

Anders Nørgaard er partner i Hildebrandt & Brandi og rådgiver direktioner inden for bl.a. Lean og performance management. Han har i en årrække arbejdet med ledelsesrapportering, balanceret målstyring, strategisk projektporteføljeledelse. Anders har en baggrund i Valcon, Bülow Management og Terma.

Forfatter Tomas Lykke og Anders Nørgaard
Forlag Gyldendal Business
År 2014
Sider 181
Pris 300 kr.
ISBN 9788702163520
Køb bogen fra forlaget her