Kontrol er let - ledelse er svært

Mellemlederen leder og bliver selv ledt. Mens medarbejderne står for den reelle produktion, og topledelsen udstikker de store linjer, er mellemlederne de uundværlige tandhjul i maskineriet, der dagligt sørger for, at hver afdeling leverer sit til den samlede indsat og de endelige resultater.

Virksomheders voksende antal målings- og kontrolinstanser slider på den tillid, som binder vores samfund sammen og i sidste ende skaber de bedste resultater for danske virksomheder. Hvad end systemerne kaldes trivselsmåling, KPI’er, tilfredshedsundersøgelser eller performance-management, gør de ofte mere skade end gavn, fordi de reducerer en lang række ledere til administratorer og skaber en illusion om, at ledelse kan udøves med Excel-ark og digitaleværktøjer.

Det kan ledelse ikke – særligt ikke i krisetider, hvor medarbejderne er pressede, og dit følgeskab i endnu højere grad afhænger af din evne til at forstå deres situation.
Løsningen er naturligvis kompleks, men starter nedefra som en form for civil ulydighed samt en forståelse af, at ledelse er en social proces.

Forfatter
Forlag Turbine
År 2020
Sider 156
Pris 250 kr.
ISBN 9788740664058
Bestil eller læs mere om nogen her