Spørgeteknik

Læs hvordan man styrer og støtter en samtale, hvordan man forandrer en samtales karakter, hvordan man med sine spørgsmål kan sælge en vare, udfordre en medarbejder eller skrælle omsvøb og forvanskninger af en samtalepartners udsagn.

De gode spørgsmål er dem, der flytter andre mennesker. I forhandlinger, til udviklingssamtaler, i salg, undervisning, interview, afhøringer og andre situationer, hvor kommunikation er omdrejningspunkt og udslagsgivende. Den, der mestrer kunsten at spørge rigtigt, kan få ting til at ske. Men hvordan gør man?

Naturligvis betyder det noget, hvordan man formulerer sine spørgsmål, men det er hensigten bag spørgsmålet, og den måde spørgsmålet bliver opfattet på, der afgør, hvilken virkning spørgsmålet får.

I denne 2. udgave er en række nye afsnit: spørgeguider og spørgeskemaer, afhøringsteknik, konfliktmægling, det journalistiske interview, Teori U, Edward de Bonos seks tænkehatte og spørgsmål i ansættelsesinterview. Her indvier Anders Stahlschmidt og Peter Knoop Christensen bl.a. læseren i spørgeteknikkens mange facetter og muligheder. Hvornår virker hvilke spørgsmål, hvordan og hvorfor? Læs hvordan man styrer og støtter en samtale, hvordan man forandrer en samtales karakter, hvordan man med sine spørgsmål kan sælge en vare, udfordre en medarbejder eller skrælle omsvøb og forvanskninger af en samtalepartners udsagn.

 

Om forfatterne

Anders Stahlschmidt er journalist, underviser i præsentationsteknik og ledelseskommunikation og er partner i Lumholt & Stahlschmidt Kommunikation. Han har været underholdningschef på Nordisk Film og vært på en række kendte tv-programmer både på DR og TV2.

Peter Knoop Christensen er cand.mag. et art og partner i konsulentvirksomheden Point of View, hvor han primært arbejder med coaching og kommunikationstræning af ledere. Han er tidligere uddannelseschef i BRFkredit.

Forfatter Anders Stahlschmidt og Peter Knoop Christensen
Forlag Akademisk Forlag Business
År 2014
Sider 296
Pris 299 kr.
ISBN 9788750043744
Køb bogen hos forlaget her