Artikler om Corona

Her finder du artikler om ledelsesudfordringer under corona-krisen. Det er alt fra viden om værktøjer om ledelse på afstand, hjemmearbejde, motivation og ledelse af forandringer. 



  • Corona
Viser 30 / 30
Ingen resultater.
  • Nærværende corona-ledelse på afstand

    Corona har på få dage ført til en massiv udbredelse af hjemmearbejde. Det giver mere autonomi til medarbejderne, men også en risiko for konstant dårlig samvittighed og ensomhed. Desuden opstår der lettere misforståelser og sårede følelser, når kommunikationen primært sker via mail. Læs om distancearbejde og -ledelse, og hvad du og dine medarbejdere skal være særligt opmærksomme på.

    Læs mere
  • 8 råd: Inddrag dine medarbejdere mens du kriseleder

    Ingen leder har kunnet forberede sig på en COVID-19 krise på deres ledelseskurser eller netværksmøder for ledere. Det er en ganske unik situation, verden står overfor lige nu. Som leder har du ikke alle svar. Det vil derfor også være utroværdigt at agere som om, du har fuld kontrol over situationen. Få her otte råd i en krisetid.

    Læs mere
  • Mod i kriseledelse

    Når corona-krisen en dag har lagt sig, så vil vi se tilbage på, hvor godt eller skidt ledere håndterede situationen. Fx vil vi tale om, hvilke ledere der havde modet til at sørge for tilstrækkelig tryghed, tydelighed og tålmodighed under krisen.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan leder du dine medarbejdere gennem genåbningen

    Umiddelbart er glæden for mange stor ved tanken om at genindtage arbejdspladsen. Men det indebærer også bekymringer. For hvad er det egentlig, vi vender tilbage til? Situationen er kompleks og kræver formentlig, at I øver jer i at lægge vejen, mens I går. Læs her om de reaktioner, du kan forvente hos dine medarbejdere og få råd om, hvordan du leder dem bedst muligt gennem den første tid.

    Læs mere
  • 5 trin: Sådan kommer I bedst tilbage på arbejdspladsen

    De seneste uger har været ubetrådt land præget af kaos og omskiftelighed. Det samme vil gælde i den kommende periode, hvor mange medarbejdere og ledere skal tilbage på arbejdspladserne. For hvordan gør I det bedst muligt? Læs, hvordan du laver en krisehåndteringsplan, der sikrer, at du og dine medarbejdere kommer bedst muligt tilbage i den nye hverdag.

    Læs mere
  • Da kerneopgaven fik corona

    Kerneopgaven har fået corona, og dét kan den komme styrket ud af. Du har nu en unik mulighed for at fokusere, forankre og forandre kerneopgaven. Det er ikke alt, der er kerneopgaven. Det har krisen tydeliggjort - og det skal du handle på som leder.

    Læs mere
  • Kommunikation: Skal du tale krisen op eller ned?

    Danske arbejdspladser forbereder sig lige nu på en kommende genåbning af Danmark. I lyset af COVID19 oplever mange ledere imidlertid et dilemma: Bør jeg tage ”ja-hatten” på og kommunikere i positive vendinger om fremtiden og det håbefulde, der sker i organisationen? Eller skal vi tale om det, der er og har været hårdt, belastende og problematisk? Læs her, hvordan du som leder kommunikerer i krisetider.

    Læs mere
  • Lynkursus i nærværende ledelse på afstand

    ”Nu skal vi stå sammen ved at holde afstand,” sagde statsministeren. Men hvordan er du en nærværende leder på afstand? Her kan du læse om velkendte, men afgørende ledelseskompetencer som fx kommunikation, tillid og selvledelse med fokus på, hvordan du lykkes med dem, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    Læs mere
  • 7 råd om mental sundhed i corona-krisen

    De sidste uger har været ubetrådt land, hvor de fleste har skullet navigere i kaos og omskifteligheder. Her får du syv råd om, hvordan I kommer igennem de næste uger på bedst mulig måde, både for dig selv, dine medarbejdere og for organisationen som helhed.

    Læs mere
  • Sådan er du en nærværende leder på afstand

    Det kan godt være svært at være nærværende, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt. Men det kan heldigvis godt lade sig gøre. Se hvordan i denne korte video.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold medarbejdernes motivation på afstand

    ”Hvordan kan jeg være sikker på, at de laver noget, når de sidder så langt væk fra mig?”. ”Hvordan sørger jeg for, at mine medarbejdere er motiverede?”. Mange ledere er blevet kastet ud i at skulle lede deres medarbejdere på afstand, og spørgsmålene er mange. Her kan du læse om, hvordan du fastholder medarbejdernes motivation på afstand.

    Læs mere
  • 4 anbefalinger når du skal lede medarbejdere der arbejder hjemme

    Corona udfordrer alle i forhold til hverdagens praksisser og gøremål, og rigtig meget skal tænkes og løses på nye måder. Dette gælder også for ledelsesopgaven. Få her Gladsaxe Kommunes råd om, hvordan du leder de medarbejdere, der er sendt hjem for at arbejde, og samtidig holder både produktionen og motivationen oppe. Få også råd om, hvordan I bedst benytter de digitale muligheder.

    Læs mere
  • 4 råd: Ledelse i krisetid

    Det er en ekstra udfordrende opgave at være leder i disse krisetider. Vi skal bevare overblikket og roen over for ansatte og borgere i en hverdag, hvor alt ændrer sig time for time. Her får du i kort form fire råd om, hvad du skal gøre for at lede bedst muligt i en krisetid.

    Læs mere
  • Den virtuelle leders kommunikation

    Når du leder på afstand, bruger medarbejderne megen tid på at tolke og gætte dine intentioner og adfærd, og tolkningsrummet er større end ved en normal ledelsessituation. Det kan give misforståelser. Her får du et bud på, hvornår og hvordan du kan bruge mail, videomøder, telefonopkald mv. i din ledelse på afstand.

    Læs mere
  • Efter corona: Det efterspørger medarbejderne

    Dine medarbejdere kommer til at efterspørge andre rammer for deres arbejdsliv på den anden side af corona. Samtidig har de fået en stor portion digital selvtillid, som betyder, at ting, der før var umulige, nu pludselig kan lade sig gøre. Er du klar til det?

    Læs mere
  • Spot og håndter krisereaktioner i fællesskab

    I denne tid er krisereaktioner en reel trussel for mennesker, arbejdspladser og samfund. Her får du råd om, hvordan du spotter og afhjælper reaktioner i krisesituationer blandt dine medarbejdere og lederkolleger.

    Læs mere
  • Lederne: Sådan ser vores virkelighed ud lige nu

    ”Det værste, der kan ske for min ledelse er, at mine medarbejdere stopper med at læse mails.” Siden COVID-19 eller corona-virussen for alvor kom på alles læber i begyndelse af marts, har arbejdsdagen været forandret for næsten alle medarbejdere og ledere i Danmark – ja, i hele verden. Læs med, når ledere gør status på en ny ledelsesvirkelighed.

    Læs mere
  • Den psykologiske tryghed er vigtigere end nogensinde før

    Det er afgørende, at dine medarbejdere føler sig trygge, ellers stopper de med at være innovative og komme med nye idéer. Og i krisetider er den psykologiske tryghed vigtigere end nogensinde før.

    Læs mere
  • Ledelse når krisen bliver hverdag

    Med ét slag står lederne med den største omstilling i den offentlige sektor. I disse dage ser vi, hvad en pludselig opstået krise medfører af forandringer og omstillingsprocesser. Læs, hvordan du fastholder og bruger læringen i krisesituationer som denne, samt hvad du skal være særligt opmærksom på, når krisen bliver hverdag.

    Læs mere
  • 5 råd om ledelse i en forandret hverdag

    I disse uger tager mange arbejdspladser de første skridt i at genåbne for de primære kerneopgaver og brugere. Det skal ske med små forsigtige skridt ad gangen, og en hyppig brugt vending er, at vi skal vænne os til en ny hverdag, der er alt andet end normal.

    Læs mere
  • Gør coronatid til læringstid

    Onlinemøder der er hurtige og effektive, hjemmearbejde der øger produktiviteten og beslutninger taget i rekordtempo. Coronatiden har vendt op og ned på mangt og meget på arbejdspladserne – og langt fra alt har været skidt. Men hvad nu? Vender I tilbage til, hvordan arbejdslivet så ud før coronakrisen eller griber I alle de bedste erfaringer, I har gjort jer? Læs her, hvordan du som leder med nogle simple greb, kan omsætte jeres erfaringer til konkret handling i din afdeling.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 sigtepunkter når du leder i forandring

    Hver dag byder på ændringer og arbejdsindsatsen skal hele tiden koordineres på nye måder. Der er derfor brug for kreative løsninger og gode beslutninger. Her får du et værktøj til, hvordan I lykkes sammen i krisetid.

    Læs mere
  • Sådan holder du en virtuel MUS

    Da mange stadig arbejder hjemmefra, er det blevet essentielt at kunne holde samtaler og møder virtuelt. MUS-samtalen kan også holdes på afstand. Men det kan give anledning til både frustration og misforståelser når man ikke kan mødes ansigt til ansigt. Få her råd om, hvordan du bedst holder den virtuelle MUS.

    Læs mere
  • Skab muligheder ud af forandringerne

    Coronaen påvirker vores oplevelse af, hvilke muligheder vi har for at lede og sætte retning. Dine handlinger nu har konsekvens for tiden efter corona. Vær først til at gribe de muligheder, som forandringerne bringer med sig. Og husk, det kræver mod og ærlighed.

    Læs mere
  • Lad ikke Corona-krisen gå til spilde

    Når Corona-krisen er overstået, vil intet være lettere end at fortsætte som før Corona-krisen. Men vi har lært noget vigtigt under krisen, og det vil være et stort spild ikke at bringe den viden i spil.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • 5 råd: Styrk jeres fællesskab på trods af krise

    En krise, som den vi står midt i lige nu, kan nemt øge konfliktniveauet, og det kan skade dine medarbejderes relationer – også på længere sigt. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares. Måske endda styrkes. Læs her, hvordan I sammen bevarer empatien og sikrer fællesskabet.

    Læs mere
  • 5 råd til dig der leder onlinemøder

    Her får du en ultrakort guide til, hvordan du leder onlinemøder.

    Læs mere