3 teknikker der gør din hjerne skarpere

14.08.2015 9,124

Deadline nærmer sig. Du ved, det er vigtigt, men alligevel ender du med at sidde og svede over opgaven i sidste øjeblik. Det er din hjerne, der fører dig på gale veje – men du kan opdrage den til at arbejde med dig i stedet for mod dig. Her får du tre teknikker, der hjælper din hjerne til at være mere effektiv, mere kreativ og mere målrettet.

Af Kim Baden-Kristensen, grundlægger og direktør, Brain+ ApS

Din hjerne er din vigtigste ressource i lederjobbet, men hvis du ikke passer på, løber den om hjørner med dig. Du har sikkert prøvet at komme for sent i gang med en vigtig opgave, så den ikke får den opmærksomhed, den fortjener. Sandsynligvis har du også oplevet, at du bliver mere ukoncentreret og får sværere ved at tænke kreativt i løbet af dagen, eller at du har for travlt til at holde pauser, men alligevel ikke får noget fra hånden.

Det er din hjerne, der sender dig signaler om, hvad den har brug for. Hjernen har de bedste intentioner, men dens ønsker og behov stemmer ikke altid overens med lederjobbets udfordringer. Heldigvis kan den trænes til at blive skarpere. Her får du tre teknikker, som du kan bruge, når du gerne vil være mere effektiv, mere kreativ og mere målrettet i hverdagen.

1. Hold mikro- og minipauser

Når du holder pause, får hjernen tid til at fordøje informationer, skabe nye forbindelser og rydde ud i det, der bare fylder op. Derfor skal du holde mange korte pauser, også når du føler, at du har for travlt til det.

Tænk på din hjerne som et reservoir af opmærksomhed. Når du arbejder i lang tid, tømmer du dit reservoir og får svært ved at koncentrere dig. Du er nødt til at holde pause for at fylde det op igen. Jo længere du venter, desto længere tid tager det at fylde det op. Når dine tanker begynder at vandre væk, eller du skal læse en sætning flere gange for at forstå den, er det din hjernes signal om, at du har brug for en pause.

Sådan holder du mikro- og minipauser

En mikropause varer 15-30 sekunder. Tag en mikropause hvert tiende minut, og tjek, om du er begyndt at udvise tegn på mental træthed. Træk vejret dybt et par gange. Hvis du sidder ved en computer, så kig væk fra skærmen, og blink et par gange. Hvis du stadig føler dig frisk og skarp, så fortsæt arbejdet, og tjek igen om ti minutter. Hvis du føler dig træt og uklar, så tag en minipause:

En minipause varer mellem to og fem minutter. En god tommelfingerregel er at holde en minipause mindst en gang i timen. Bevæg dig imens: Rejs dig fra stolen, hent en kop kaffe, eller gå på toilettet. Træk vejret helt ned i maven, stræk dig, og slap af i kroppen. Mærk efter, hvordan din krop har det.

Pas på, at du ikke holder falske pauser, fx ved at tjekke din arbejdsmail. Det er bedst, hvis du tænker på noget helt andet end arbejde i din minipause.

Kom godt i gang

Vælg en arbejdsdag, hvor du holder mikropauser hvert tiende minut. Du behøver kun at registrere mental træthed én gang for at have lavet øvelsen, men det skal være, fordi du bevidst tjekker din hjernes tilstand.

Du vil få meget ud af at holde mikro- og minipauser med jævne mellemrum i løbet af din arbejdsdag, men begynd i det små med mikropauser i en dags tid, og mærk, hvor meget du får fra hånden, når du holder dig frisk hele dagen.

 

2. Udnyt dit naturlige hjerneflow

Hjernens evne til at lære nyt, være kreativ og lagre information stiger og falder i løbet af dagen. De fleste tænker bedst om morgenen, mens andre bedre kan koncentrere sig senere på dagen. Når du udnytter din hjernes naturlige flow, får du meget mere ud af din tid, og du løser dine opgaver bedre.

Sådan udnytter du din hjernes flow

Tænk over, hvornår på dagen du normalt bedst kan koncentrere dig, og reservér den tid til dine mest krævende opgaver. Hvis du fx er mest klar i hovedet mellem klokken otte og ti om morgenen, er det her, du skal lægge de opgaver, der kræver detaljefokus, kreative indfald eller strategisk tænkning.

Udsæt mindre krævende opgaver til senere. Hvis du fx arbejder på kontor, skal du modstå fristelsen til at tjekke mails, når du møder om morgenen. Hvis du er nødt til at besvare mails, så begræns dig til kun at svare på en eller to kritiske beskeder, og læg så vidt muligt møder om eftermiddagen. Tilpas teknikken til din hverdag og din arbejdsplads.

Kom godt i gang

I løbet af de næste to-tre dage skal du lægge mærke til, hvornår på dagen du føler dig mentalt mest frisk. Vælg en dag i den kommende arbejdsuge, og sæt to timer af i dit optimale tidsrum.

Læg tidspunktet ind i din kalender. Skriv, hvilke opgaver du vil arbejde med, og lav en påmindelse til dig selv om at booke en ny tid i kalenderen til krævende hjernearbejde.

 

3. Prioritér efter vigtighed

Det lyder måske indlysende, at du skal prioritere dine opgaver efter, hvad der er vigtigst, men hjernen har det med at spille en et puds. Den elsker nemlig at afslutte en opgave. Hver gang du sætter et flueben ud for en opgave, udskiller hjernen en lille smule dopamin, så du føler dig glad og tilfreds med dig selv.

Jo mere presserende og overskuelig en opgave er, jo mere vil din hjerne forsøge at overtale dig til at prioritere den. Det betyder, at du kommer til at tage de lette mails, der kan klares med et hurtigt svar, først og ender med at sidde i sidste øjeblik og svede over den vigtige handleplan.

Sådan prioriterer du efter vigtighed

Du skal øve dig i at være bevidst om, at langsigtede opgaver ofte ligger højt på vigtighedsranglisten. Start hver dag med at kategorisere alle dine opgaver ved at stille dig selv to spørgsmål:

  • Er opgaven virkelig vigtig, eller er den mindre vigtig?
  • Haster opgaven, eller kan den vente til senere?

Prioritér de opgaver højest, der er vigtige og haster, og de opgaver, som er vigtige, men haster mindre. Brug lidt tid på at minde din hjerne om, hvorfor sidstnævnte skal prioriteres. Visualisér resultatet, og se for dig, hvor godt det bliver at få dem afsluttet. Hvis du har tid til overs, kan du bruge den på de opgaver, der haster, men ikke er så vigtige. Udsæt eller afvis opgaver, der hverken er vigtige eller haster.

 

 

Kom godt i gang

Begynd de næste tre arbejdsdage med at bruge fem minutter på at kategorisere dine opgaver. Arbejd hver dag på mindst én opgave, der er vigtig, men som ikke haster.

Du kan udvide øvelsen med en prioritetsliste for den næste uge, næste måned eller endnu længere frem. Skriv de vigtigste opgaver og projekter på, og opdatér listen en gang om ugen.

 

Kim Baden-Kristensen er grundlægger af firmaet Brain+, som ud fra den nyeste hjerneforskning udvikler værktøjer til at træne hjernen i dagligdagen. Firmaet har i samarbejde med hjerneforskere udviklet en app med øvelser til hjernen, Brain+, som kan downloades i appstore. Få mere at vide på www.brain-plus.com

 

Læs mere

Vil du huske bedre?

Stop med at udskyde – sådan får du tingene gjort

10 grunde til, at du aldrig skal holde et møde igen

Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

15 min meditation om dagen er godt givet ud


Vurdering
  • 34 vurderinger


Skribentinfo
Kim Baden-Kristensen

Grundlægger og CEO

Brain+ Aps, www.brain-plus.com

Tlf.: 31 39 33 17

Send mail

Kim Baden-Kristensen er grundlægger af firmaet Brain+, som ud fra den nyeste hjerneforskning udvikler værktøjer til at træne hjernen i dagligdagen. Firmaet har i samarbejde med hjerneforskere udviklet en app med øvelser til hjernen, Brain+, som kan downloades i appstore. Læs mere på www.brain-plus.com, og følg Kim på twitter: @KimBadenK