6 genveje til at komme op i gear efter ferien

11.08.2017 3,390

Lider du af post-ferie-blues? I så fald er du ikke alene. Følelsen af nedtrykthed i kølvandet på en lang, dejlig ferie er faktisk så almindeligt et fænomen, at det har sin egen side på Wikipedia. Her får du råd om, hvordan du får en god start efter ferien.

Af Line Ullmann, specialist i effektive arbejdsvaner

Post-ferie-blues handler som regel om, at det er svært at skulle slippe en afslappet, uforpligtende og stressfri tilstand til fordel for pligter, deadlines og højt tempo. Ligesom når du lander i kolde Danmark efter 14 dage i 30 grader og sol, skal du lige omstille dig og vænne dig til det nye. Det tager lidt tid.

Men hvis du er en af dem, der synes, det er hårdt at komme op i gear efter ferien, er der heldigvis noget, du kan gøre. Du kan sørge for at begynde stille og roligt, men på en måde der hurtigt får dig op i gear igen.

Her er seks genveje til en god start efter ferien.

1. Reservér allerede før ferien den første arbejdsdag til at lande

Undgå, at du bliver overbooket med møder og lignende, før du overhovedet får en chance for at skabe overblik. Du kan endda lade din autoreply være på en dag ekstra, så du stille og roligt kan gennemgå indbakken og skabe overblik, før medarbejdere, kolleger og chefer begynder at rykke dig for svar.

2. Undgå at læse mails i kronologisk rækkefølge

Sortér dine mails efter afsender. Hvis en afsender har sendt dig flere mails om forskellige emner, så ring vedkommende op. Det sparer dig for tid fremfor at behandle hver mail enkeltvis og måske viser det sig endda, at noget ikke længere er relevant. Slet alle mails fra ikke-vigtige afsendere samt mails, der ikke længere er aktuelle (fx ”der er kage i kantinen”).

3. Sæt langsigtede mål og indstil sigtet på det vigtigste

Hvilke projekter skal du have fokus på i den kommende tid? Hvilke nøgleresultater skal du bidrage til at skabe? Udnyt, at du endnu ikke er begravet i detaljer og mails. Planlæg den kommende tid nu, hvor du har det kølige overblik.

4. Undgå at dræne dig selv for energi

Begræns tyranniet fra afbrydelser og distraktioner, det koster mentale kræfter og gør dig mindre effektiv. Slå mailnotifikationerne fra. Sæt din telefon på lydløs. Se i det hele taget dine arbejdsvaner efter i sømmene. Er der nogle, du skal justere på, nu hvor du er tilbage fra ferie? Skal du begynde på en frisk med indbakken? Eller blive bedre til at sige nej møder, hvor din deltagelse ikke er nødvendig.

5. Tal med kolleger og medarbejdere

Det får humøret op. Desuden viser forskning, at gode relationer på arbejdspladsen er altafgørende for arbejdsglæde, trivsel og produktivitet. Gå en runde, og bliv opdateret på vigtige begivenheder, der ikke nødvendigvis har noget med arbejdet at gøre.

6. Tag ferien med ind i hverdagen

Find allerede i den første uge noget, som du vil nyde at lave. Det kaldes at planlægge ”honningdepoter”, dvs. at du planlægger noget, du går og glæder dig til, og som du på forhånd ved, du vil nyde. Det kan være alt lige fra at købe en pose af dine yndlingslakridser til at planlægge den næste ferie. 

Du behøver ikke gøre alle de nævnte ting. Det har jo lige været ferie, så tag det stille og roligt. Bare vælg en, og se, om det virker for dig. Vælg derefter en anden, og prøv det.

God post-ferie-arbejdslyst.

Læs mere

Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

Ryd op inden du går på ferie


Vurdering
  • 17 vurderinger


Skribentinfo
Line Ullmann

Underviser og rådgiver

Lineullmann

Send mail

Line Ullmann underviser og rådgiver ledere, medarbejdere og organisationer i at blive mere effektive.