De mest succesfulde ledere bruger hjernen på tre forskellige måder, når de skal skabe virkelig værdi. Foto: flickr.com

Succesfulde ledere bruger hjernen på tre måder

01.12.2017 2,638

Vi kan styre vores hjerne til at tænke på en række forskellige måder. Læs her, hvilke tre måder de mest succesfulde ledere bruger deres hjerne, når de skal finde nye løsninger på morgendagens udfordringer og lær dem kunsten efter.

Af Jonathan Løw, iværksætter, PR-rådgiver og foredragsholder om innovation, ledelse og disruption

I hverdagen er hjernen oftest optaget af at løse mere eller mindre automatiske opgaver såsom at børste tænder, cykle, køre bil, spise mad osv. Opgaver der er yderst vaneprægede, og hvor hjernen umiddelbart slapper ret meget af.

Når ledere skal skabe nyt og innovere, kræver det noget andet af hjernen. Det er her, at en del ledere går galt i byen, fordi de tror, at de blot skal tænke på den sædvanlige måde – så kommer de gode idéer til dem. Det sker imidlertid meget sjældent.

Forskningen viser, at de mest succesfulde ledere bruger hjernen på tre forskellige måder, når de skal skabe virkelig værdi.

De tre forskellige måder bør samtidig struktureres i en bestemt rækkefølge, da dette vil give det optimale resultat i sidste ende. Uanset om man så gør dette i workshop-format, eller man integrerer det naturligt i hverdagen, så skal man hjælpe sin hjerne på vej. Den skal nemlig præstere ting, den ikke er vant til i hverdagen.

Læs her, hvordan du gør de bedste tænkere kunsten efter ved at tænke på tre måder i nedenstående rækkefølge. 

1. Begynd med det åbne og kreative sind

Den første måde for hjernen er, hvad eksperter kalder ’divergent thinking’. Det vil sige, at man udfordrer en given problemstilling ud fra et yderst åbent og kreativt sind. Man kunne kalde dette begyndersindet, fordi målet er at se verden på ny – ligesom det lille barn. Man skal altså populært sagt forsøge at forestille sig det umulige. Forestille sig ting ingen andre har forestillet sig før.

'Divergent thinking' kræver, at man tillader idéer, der er ekstravagante, vilde, fantasifulde og umiddelbart ’forkerte’ på linje med idéer, der måtte være mere jordnære og praktiske. Alt er muligt i denne fase.

2. Tag det kritiske blik på

Den anden måde, eller fase om man vil, er den kritiske tænkning. Efter at have åbnet fuldstændig op kigger man i denne del mere kritisk på de mange idéer, der oftest er fremkommet igennem ’divergent thinking’.
Du skal forholde dig til hvilke idéer, der i praksis er eksekverbare og hvordan. Dvs. du snævrer feltet ind.

3. Udvælg de bedste løsninger

Den tredje måde kalder man for ’convergent thinking’. Her går man fra at have forholdt sig kritisk til de vilde idéer til at udvælge de bedste løsninger. I denne fase arbejder hjernen mere, som den er vant til, og det kan derfor umiddelbart virke mere behageligt og afslappende end den første fase. Men de er alle tre lige vigtige.

Nogle vil måske hævde, at ovenstående er at overkomplicere tingene. Kan man da ikke bare tage sin erfaring og kreative evner og så brainstorme – frem for at skulle sætte det mere i system? Forskningen fortæller os imidlertid, at man ikke blot kan tilgå problemløsning på samme måde hver gang. Hvis man gør det, så vil man også ende med at komme frem til næsten identiske svar på de samme problemstillinger. Og så er tiden spildt.

Det tager lidt længere tid at arbejde på ovenstående måde, men det kan mærkes på den innovation, I ender med at skabe. Nogle gange er det bare sådan, at man må sætte tempoet ned for efterfølgende at kunne sætte det op.


Læs mere:

Træn din hjerne til at træffe bedre beslutninger

Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

Din hjerne er den perfekte leder


Vurdering
  • 25 vurderinger


Skribentinfo
Jonathan Løw

Iværksætter og foredragsholder

Jonathan Løw

Send mail

Jonathan Løw er innovationsekspert og iværksætter. Han har startet fire virksomheder, bl.a. den prisbelønnede engodsag.dk, og er kåret blandt Danmarks 100 mest lovende ledere af Berlingske. Derudover er han modtager af e-handelsprisen, Computerworld’s Edison Award m.m. Jonathan har en baggrund som marketingchef hos Bog & idé samt uddannelsesansvarlig ved KaosPiloterne. I dag er han selvstændig foredragsholder, workshop facilitator og rådgiver i virksomheden Listen Louder, der arbejder med innovation, ledelse og autentisk markedsføring.