Ryd op på dit skrivebord inden du går på ferie

23.06.2014 6,326

Brug en time eller to på at få styr på rodet på dit skrivebord inden du smutter på sommerferie. Det gør det nemmere at komme tilbage efter ferien.

Af Pernille Bekke, Lederweb

Rod stresser, dræner for energi og stjæler din værdifulde tid, fordi du aldrig kan finde det, du skal bruge. Og det bliver næppe bedre efter en ferie, hvor du forhåbentligt har glemt alt om arbejdsopgaver og bunke-logistik.

Derfor er det vigtigt at rydde op, inden du tager  på ferie. Ikke nok med at det vil fremstå mere indbydende, når du vender tilbage, så får du også afsluttet gamle sager og fjernet papirbunkerne.

Ifølge Trine Kolding, forfatter til bogen ”Få styr på tiden”, er det en sund proces at rydde op og smide ud:

”Du skal være ven med din skraldespand. Vi har en frygtelig tendens til at gemme alt. Enten fordi vi tror, det er noget, vi engang vil læse, eller fordi vi ikke ved, om det er noget vi står og skal bruge en eller anden dag. Her skal vi være meget mere kritiske og ærlige overfor os selv", siger Trine Kolding.

Når du skal i gang med oprydningsprocessen, så følg de fem råd nedenfor. 

Sådan får du styr på dit rod

1. Lav et system

For at få styr på rodet skal du have et grundlæggende arkivsystem. Hvis ikke du præcis ved, hvor du skal lægge papirerne, er der stor sandsynlighed for, at de ryger i bunken. Det er forskelligt, hvordan vi indretter vores systemer. Nogle arkiverer ud fra årstal, andre ud fra emner osv. Du skal derfor finde den logik og det system, der passer til dig.

 

2. Lav en hurtig grovsortering

For at komme bunkerne til livs skal du starte med at finde tre bunker. En til de papirer du vil beholde, en anden til de papirer, der skal gemmes (arkiveres) og sidst en kasse til de ting, som skal smides ud.

 

3. Smid ud

Medmindre du har en meget god grund til, hvorfor du skal gemme det, skal du smide det ud. Tit beholder man ting for en sikkerheds skyld og i frygt for, at man pludselig skal bruge papiret igen. Den holder ikke. Til de ting du er usikker omkring, kan du lave en ”Forældelseskasse.” Hvis du ikke har brugt noget fra kassen inden for de næste tre måneder, så ryger de også ud.

 

4. Tag stilling med det samme

Det er spild af tid, når du har fat i det samme papir flere gange. Beslut med det samme, om du skal gøre noget ved det nu, eller senere. Hvis senere, så planlæg det. Skal papiret smides ud? Så gør det dog.

 

5. Prioriter oprydningen
Afsæt fast 5-10 minutter af dagen til løbende oprydning.

 

Artiklen er tidligere bragt i sommeren 2011

 

Læs også:

 

Luk ned og hold hjernefri

Sådan vinder du m@ilkrigen


Vurdering
  • 1012 vurderinger


Skribentinfo
Pernille Bekke

Konsulent

Lederweb

Tlf.: 3370 3849

Send mail

Konsulent i Væksthus for Ledelse