Ledelsesekspert udpeger ti spørgsmål, du aldrig må stille en medarbejder. Foto: Pixabay.com

10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

13.04.2018 6,457

Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

Af Pernille Hjorth, Lederweb

Virker en af dine medarbejdere fjendtlig mod dig? Eller er du i tvivl om, hvad medarbejderne egentlig synes om dig? Som leder er der mange svar, du må gætte dig til, for nogle af de spørgsmål, du helst vil stille, er også dem, du altid skal holde dig fra.

Nogle medarbejdere har helt automatisk en mur oppe, fordi du er leder og dermed besidder magt. De kan blive nervøse over at være for venskabelige. Måske har de tidligere haft en leder, der misbrugte deres tillid.

Du skal opbygge tillid trin for trin. Når du investerer tid og energi i at opbygge et tillidsbånd med dine medarbejdere, vil de langsomt dele oplysninger med dig af sig selv. Ind i mellem også informationer, du helst ville have været foruden, men husk, at jo mere dine medarbejdere fortæller dig, desto mere tillid har de til dig. Men du skal altid lade opbygningen af relationen ske i medarbejderens tempo. Hvis du presser på for tidligt, risikerer du, at medarbejderen lukker helt i.

Den amerikanske ledelsesekspert Liz Ryan udpeger en top ti over spørgsmål, du aldrig må stille en medarbejder, uanset hvor fristende de måtte være, fordi de sætter medarbejderne i en akavet position.

De ti forbudte spørgsmål

Der vil altid være sladder på en arbejdsplads, men hvis den ikke kommer til dig af sig selv, må du pakke din nysgerrighed væk.

  1. Er der nogle i teamet, der er på udkig efter et nyt job?
    Det vil naturligvis være rart for dig at vide, om der er nogle medarbejdere i teamet, som er på vej væk. Men ved at stille spørgsmålet, beder du din medarbejder om at agere spion og dele fortrolig information med dig. Og det kan du ikke byde en medarbejder.

    I stedet kan du forsøge at spotte et af de 13 tegn på, at en medarbejder er på vej væk.

  2. Hvad tænker de andre medarbejdere om mig?
    Du gør dig selvfølgelig tanker om, hvad dine medarbejdere synes om dig. Men ingen medarbejder bør agere sladrehank, og derfor kan du ikke spørge om det. Og får du alligevel en til at sige noget, kan du ikke være sikker på, at det er det rigtige svar, du får. Du kan godt bede om feedback fra en medarbejder, men vedkommende kan kun tale for sig selv.

    Brug hellere din energi på at se på dig selv lidt udefra. Med værktøjet her kan du opnå større selvindsigt og en bedre ide om, hvordan du virker på andre.

  3. Laver alle det, de skal?
    At håndtere en medarbejder, der ikke præsterer, er ikke en medarbejderopgave, men en ledelsesopgave. Derfor må du aldrig bede dine medarbejdere vurdere deres kollegers arbejdsindsats.

    Få her råd om, hvordan du spotter og håndterer en ineffektiv medarbejder.

  4. Har Bente og John stadig en konflikt?
    Som leder skal du altid hjælpe med at løse en konflikt, der er gået i hårdknude, men du skal tage fat i de involverede parter. Derfor må du ikke bede medarbejderne om at være stikkere.

    Du kan også klæde medarbejderne på, så de bedre selv kan løse eventuelle konflikter. Læs her, hvordan.

  5. Hvem fortsætter med at arbejde, når jeg er gået hjem?
    Det fører intet godt med sig at bruge en medarbejder som politibetjent, der skal holde styr på sine kollegers arbejdstider. Det hænder af og til, at en medarbejder kører sur i arbejdet. Og nogle bliver eksperter i at snige sig uden om de opgaver, de ikke gider, og ved lige præcis, hvor stor en indsats der skal lægges for at undgå at komme i problemer. Men det er noget, du skal tage dig af, ikke din medarbejder.

    Læs her, hvordan du håndterer en slækker, der kun lige gør, hvad han er nødt til.

  6. Hvad skal jeg gøre med de mange pauser, Jytte tager i løbet af dagen?
    Alle har brug for pauser på arbejdet. Men pauserne kan godt blive for hyppige og for lange. Men det er udelukkende dit ansvar at tage hånd om det. Det går ikke at bede medarbejderne om. Du kan inddrage dine medarbejdere i faglige opgaver, der skal løses. Men det er dig, der er ansat til at tage dig af ledelsesopgaverne.

    Få råd om, hvordan du skaber en god pausekultur.

  7. Alle siger tillykke til Preben – hvad er der sket?
    Som leder er du på kanten af gruppen, hverken en del af gruppen eller uden for gruppen. Og det kan være en ensom rolle. Men du må give dine medarbejdere plads til at komme til dig med begivenheder.

    Læs her, hvordan du kan gøre lederlivet mindre ensomt.

  8. Hvem er efter din mening den mest værdifulde medarbejder?
    Det er ikke din medarbejders opgave at bedømme sine kolleger, og der er også en reel mulighed for, at I ser forskelligt på, hvad og hvem, der skaber værdi.

    Få inspiration med ni egenskaber hos den ideelle medarbejder.

  9. Hvad siger de andre afdelinger om vores team?
    Din medarbejder ved sandsynligvis ikke, hvad de andre afdelinger mener om jeres team. Og hvis han gør, så er det næppe den type information, du er på udkig efter.

    Ledelse er ikke et fag for ensomme superhelte, men en holdsport. Læs her, hvordan du bruger dit ledelsesteam.

  10. Hvordan er jeg som leder i forhold til den tidligere leder her?
    For nogle medarbejdere er du sikkert bedre end den tidligere leder. For andre dårligere. Men hvad vil du bruge oplysningen til? Fokusér på at udfylde din rolle så godt, som du kan. Mere kan ingen forlange.

Artiklen er frit oversat og redigeret fra 'Ten Questions a Manager Can Never, Ever Ask an Employee' fra Forbes.com.

Læs også:

7 afgørende kompetencer hos ledere der lykkes

Tre ting gode ledere ved om deres medarbejdere

5 faresignaler på dårlig ledelse


Vurdering
  • 36 vurderinger


Skribentinfo
Pernille Hjorth

Konsulent

Lederweb

Tlf.: 33703529

Send mail