Artikler om Effektivitet

Der stilles høje krav til dig som leder. Både af dine medarbejdere og dine egne chefer. Men også af dig selv. Her på Lederweb finder du artikler og værktøjer om, hvordan du kan blive mere effektiv og nå de mål, du sætter dig - uden at brænde ud.

Du kan bl.a. læse om, hvordan du øger effektiviteten til møder, hvordan du effektiviserer overspringshandlinger, hvordan du bedst uddelegerer – og ikke mindst, hvad du bør undgå, når du uddelegerer.

Du kan også læse artikler om, hvordan du sætter dine styrker i spil, hvordan du træner din hjerne til at tage bedre beslutninger og bliver bedre til at holde fokus.

I Lederwebs artikler får du også præsenteret redskaber og værktøjer, der styrker effektiviteten og i det hele taget sikrer, at du får mest muligt ud af din tid.

Væksthus for Ledelse har også lavet e-kurset Den effektive leder, som du kan tilmelde dig gratis. E-kurset består af en serie af otte mails, der præsenterer simple tips, tricks og teknikker til at blive mere effektiv. Der er fokus på hurtige og omsættelige teknikker og inspiration. Du får én mail om ugen. Og du kan til enhver tid melde dig fra, hvis det ikke er noget for dig.



Viser 50 / 97
Ingen resultater.
  • Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet

    Hvis du ikke kender og forstår dit teams udviklingsfaser, risikerer du at lede dem forkert. Det gør det svært for medarbejderne at opbygge et godt og produktivt samarbejde. Lederen har derfor en vigtig opgave i at støtte teamet, så det kommer trygt og sikkert igennem dets naturlige udviklingsfaser. Artiklen introducerer Tuckmans fem udviklingsfaser og giver råd om, hvordan du kan hjælpe dit team til at blive mere effektivt.

    Læs mere
  • Effektiv mødeledelse

    Mange har sikkert tænkt ”Helt ærligt – hvor svært kan det egentligt være…?” Det har vi da fod på. Og lige så mange har sikkert erfaret, at selvom man har gjort alting rigtigt, er mødedeltagerne paradoksalt nok ikke videre begejstrede.

    Læs mere
  • 4 trin til planlægning, der holder

    Når du arbejder bevidst med din planlægning, får du et større overblik og fokus. Det gør dig i sidste ende til en mere effektiv leder. Få 4 trin til, hvordan du kan planlægge din tid, så du når det, du skal, og ikke mindst når det til tiden.

    Læs mere
  • Slip af med de 5 største tidsrøvere

    Hårdt arbejde er ikke nødvendigvis den hurtigste vej op ad karrierestigen, eller ensbetydende med at nogle takker dig særligt for din indsats. Her er de fem mest tidsrøvende opgaver, som chefen ikke takker dig for at udføre.

    Læs mere
  • 3 teknikker der gør din hjerne skarpere

    Deadline nærmer sig. Du ved, det er vigtigt, men alligevel ender du med at sidde og svede over opgaven i sidste øjeblik. Det er din hjerne, der fører dig på gale veje – men du kan opdrage den til at arbejde med dig i stedet for mod dig. Her får du tre teknikker, der hjælper din hjerne til at være mere effektiv, mere kreativ og mere målrettet.

    Læs mere
  • 4 regler til at træffe bedre beslutninger

    At træffe beslutninger er en vigtig del af lederjobbet. Og du gør som de fleste, hvis du træffer dem ved at lave lister med fordele og ulemper. Desværre virker metoden ikke. Ifølge psykologer indsnævrer listerne ligefrem dine valgmuligheder. Læs her, hvordan du kan forbedre din evne til at træffe beslutninger.

    Læs mere
  • Kreativ mødeledelse

    Mødeformen har betydning for udbyttet af mødet. Eksperimenter med alternativ mødeledelse har givet gode resultater for tre deltagere på Væksthusets projekt: ”Innovative ledere”.

    Læs mere
  • 7 råd der giver dig mere tid

    På jobbet er der møder, MUS-samtaler, budget, indberetninger og meget mere. I fritiden er der også meget at nå: familien, vennerne, haven, bøgerne, løbeturen osv. Det er ikke mærkeligt, at vi føler os mere travle end nogensinde. Alligevel viser forskning, at vi ikke har mere travlt - vi føler os bare mere travle. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal gøre ved det.

    Læs mere
  • 8 råd: Bliv mere effektiv

    Lange mødedage, fyldte mailbokse og kimende telefoner – en arbejdsdag kan være forvirrende og uoverskuelig at komme igennem. Her får du otte råd om, hvordan du får en mere effektiv arbejdsdag.

    Læs mere
  • Prioriteringsværktøj

    Prioriteringsskemaet er et simpelt værktøj til at planlægge og få overblik ud fra.

    Læs mere
  • Fem forudsætninger for handlekraft

    Det er muligt at arbejde systematisk med sin personlige handlekraft – og dermed blive en mere effektiv leder. Men hvad forudsætter, at du kan være handlekraftig? Erhvervspsykolog og forfatter Stig Kjerulf opsætter fem forudsætninger for personlig handlekraft.

    Læs mere
  • 7 råd om trivsel i travlhed

    Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.

    Læs mere
  • Sådan skal du ikke starte op efter ferien

    Ferien er slut, og arbejdet kalder. Hvis du vil undgå, at hverdagen tapper dine opladte feriebatterier på første dag, så er der seks ting, du ikke skal gøre.

    Læs mere
  • Få mere ud af møderne

    God mødeledelse – gab! Mødeledelse er så kedeligt og formalistisk, at de færreste gider gennemføre møder efter bogen længere og i stedet kører dem lidt ad hoc. Derfor er der brug for nye øjne på mødet og en ny praktisk tilgang: Mødefacilitering.

    Læs mere
  • Ryd op på dit skrivebord inden du går på ferie

    Brug en time eller to på at få styr på rodet på dit skrivebord inden du smutter på sommerferie. Det gør det nemmere at komme tilbage efter ferien.

    Læs mere
  • Multitasking gør dig ikke hurtigere

    Hvad enten du er kvinde eller mand, bliver du ikke mere effektiv af at multitaske. Tværtimod resulterer multitasking i stress, uafsluttede opgaver og en masse tidsspild. Læs her, hvordan du undgår multitasking.

    Læs mere
  • Sig nej med god samvittighed

    Har du lige to minutter? Du kender formentlig spørgsmålet fra medarbejdere, der venligt men for gud ved hvilken gang i dag, afbryder dig for at bede om din hjælp. Måske kender du også fornemmelsen af, at du egentlig ønsker at sige nej, men finder det svært. Læs fem råd om, hvordan du siger nej med god samvittighed.

    Læs mere
  • Bliv en lykkelig leder

    Går du rundt og er lidt utilfreds med dit lederjob, så er der en stor chance for, at dine medarbejdere er utilfredse med dig. For din tilfredshed eller mangel på samme påvirker dine medarbejderes trivsel. Her får du 11 gode råd til, hvordan du kan blive mere tilfreds som leder.

    Læs mere
  • 5 råd: Når medarbejderne kommer tilbage fra ferie

    Når ferien er slut, er det ikke kun lederen, der har brug for en blid start. Hjælp dine medarbejdere godt i gang efter ferien med en varm velkomst. På den måde sikrer du høj motivation og større arbejdsglæde.

    Læs mere
  • 7 råd: Effektive møder

    Er du leder, så sidder du typisk i møde halvdelen af din arbejdstid. Her får du råd om, hvordan du får mere ud af møderne og hvordan du slipper udenom de unødvendige møder.

    Læs mere
  • Sig nej, helt uden at bruge ordet Nej

    At sige fra på en god måde – og at gøre det uden dårlig samvittighed – står højt på ønskelisten hos mange travle ledere. Og det er ikke umuligt. Her er en række forslag til, hvordan du kan sige nej med god samvittighed.

    Læs mere
  • 2 fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere

    Sender og tjekker du mails, når du holder ferie? Ledere der altid er tilgængelige når de har fri, sender et uheldigt signal til deres medarbejdere om, at de ikke har tillid til at de kan passe deres arbejde, uden de er til stede. Læs, hvordan det påvirker dine medarbejdere, at du aldrig holder fri, og om gevinsterne ved ikke altid at være tilgængelig.

    Læs mere
  • Bliv bedre til at huske

    Er ’Eiij, nu glemte jeg det igen’ en sætning du bruger ofte? Det betyder ikke nødvendigvis, at du er glemsom. Det handler om at få de rigtige tekniker til at huske alt det, du tidligere glemte.

    Læs mere
  • Sender du også dagsordenen fra helvede?

    Den gennemsnitlige leder bruger lidt over to måneder om året på at sidde i et mødelokale. Udover tid suger møder også energi fra dig og dine medarbejdere. En god dagsorden er en forudsætning for et godt og effektivt møde. Her får du eksempler på den gode, den middelmådige og den helt elendige dagsorden, så du undgår at spilde andres tid på værdiløse møder.

    Læs mere
  • Stop med at udskyde – sådan får du tingene gjort

    Du sidder og kigger ud i luften og tænker over, hvordan du skal få tid til at se din familie. Der er mange opgaver, der skal nås, mål, der skal opfyldes, og ønsker, der står på stand by. Bliv bedre til at gøre dine ønsker til virkelighed, og inspirer dine medarbejdere til at forfølge deres ønsker og mål. Lær, hvordan du bliver motiveret til at realisere dine ønsker, og vis, hvordan tingene bliver gjort.

    Læs mere
  • Undgå konflikter mellem introverte og ekstroverte

    Det kan slå gnister, når introverte og ekstroverte skal arbejde sammen, og resultatet kan blive, at alting brænder sammen. Håndteret rigtigt kan modsætningerne til gengæld blive til en styrke, der giver mulighed for at skabe noget ekstraordinært. Læs her, hvordan du samarbejder med din modsætning.

    Læs mere
  • Sådan overholder du tidsbudgettet

    Voksende bunker på skrivebordet, altid i sidste øjeblik og to-do-lister, der ikke nås. Uanset hvad årsagen er, kender de fleste til det at mangle tid. Med tid- og planlægningsekspert Trine Koldings råd kan du blive klogere på, hvordan du undgår røde tal i tidsbudgettet.

    Læs mere
  • Undgå de fejl som din kollega begår

    Hvis du ikke uddelegerer, ikke sætter mål og glemmer, at det også skal være sjovt at gå på arbejde, så har du allerede begået tre af de ni lederfejl, som du skal undgå, hvis du vil være en god leder. Læs mere om de typiske fejl, og hvordan du undgår dem.

    Læs mere
  • 7 tips til dig der har travlt

    Flyver tiden fra dig, og går du ofte hjem med fornemmelsen af ikke at have nået det, du skulle? Her får dusyv tips med inspiration til, hvordan du får det bedste ud af den tid, du har til rådighed.

    Læs mere
  • Er du tidsoptimist?

    Er du typen, der altid skrev stil natten før, den skulle afleveres? Går du stadig først i gang med en opgave lige før deadline, og tager tingene ofte længere tid, end du havde kalkuleret med?

    Læs mere
  • Derfor skal du læse skønlitteratur i ferien

    Det kan være en god idé at læse, hvis man vil være en bedre leder, men det behøver ikke altid være bøger om ledelse. Du kan også blive en bedre leder af at læse skønlitteratur ifølge forskningen. Få forskernes tre grunde til, at du med god samvittighed kan nyde din sommerferie med en roman i hånden.

    Læs mere
  • 7 råd: Minimer afbrydelser og få mere tid

    Konstante afbrydelser og distraktioner har konsekvenser for både medarbejdernes og din effektivitet og arbejdsglæde. Men selvom afbrydelser ikke kan (eller skal) undgås helt, så kan I spare tid og vinde energi og overskud ved at begrænse unødvendige afbrydelser.

    Læs mere
  • Vind tid - tag kontrollen over forstyrrelserne

    Dagens mange afbrydelser og forstyrrelser kan gøre det svært at fokusere på den aktuelle opgave og nå det hele til tiden. Læs her, hvordan du bliver mere fokuseret ved at slukke din smartphone og afklare hvad der distraherer dig.

    Læs mere
  • 11 e-mail regler

    Hver dag bruger vi tid på at skrive, læse, slette og lede efter e-mails. Her er 11 e-mail regler, som ikke blot vil lette din hverdag, men også hverdagen for alle dem du sender mails til.

    Læs mere
  • Ledere skaber selv bøvl og bureaukrati

    For mange projekter, uklare mandater og et tungt bureaukrati dræner arbejdspladser for tid og ressourcer. Op til 40 pct. af organisationens omkostninger er skabt af internt bøvl som snørklede arbejdsgange, for mange mål og for meget hierarki. Men den mest ødelæggende form for kompleksitet skaber organisationen selv. Få her fem anbefalinger til, hvordan du reducerer det interne bøvl og bureaukrati.

    Læs mere
  • Træn din hjerne til at træffe bedre beslutninger

    Som leder er travlheden er et vilkår. Du har travlt – og ofte også for travlt. Det kan betyde, at du tager forhastede beslutninger, som kan have negative konsekvenser for dine medarbejdere og for borgerne. Læs her om, hvordan du træner din hjerne til at træffe bedre beslutninger - også i pressede situationer.

    Læs mere
  • Sådan får du mest ud af din tid

    Hvordan kan hun finde tid til at gå til 117 møder hver uge, vedligeholde sit netværk, være en god leder og have en familie. For én selv kan det være svært at finde tiden til et par ekstra møder om ugen og nå det sædvanlige administrative papirarbejde.

    Læs mere
  • Passiv ledelse er også god ledelse

    Passivitet er ikke det samme som dagdrømmeri, tidspilde og lad ledelse. I virkeligheden er sund passivitet forudsætningen for kreativitet og handlekraft. Her kan du lære, hvordan du som leder vinder ved at bruge strategisk passivitet i din ledergerning.

    Læs mere
  • Lederens syv bedste sjuske-råd

    Altid engageret, ambitiøs, dygtig og fejlfri. Det må anses for at være lederens vej til succes og fremgang. Nej heldigvis ikke! Med en tilpas dosis sjusk, kan du komme længere end du tror.

    Læs mere
  • Vil du huske bedre?

    Forskning viser, at du husker det, du læser, hvis du har printet det. Og endnu bedre, hvis du skriver noter i hånden. Få her forklaringen på, hvorfor du husker bedre med papir og blyant i hånden.

    Læs mere
  • Er der gået kaffeklub i jeres møder?

    Mange møder risikerer at ende som rene kaffeklubber, der kun tjener til optagelsen af flere tomme kalorier. Både for dig og for arbejdspladsen. Men det behøver ikke gå så galt. En simpel kortlægning af, hvordan medarbejderne ser på konkrete opgaver, og hvordan de samarbejder, gør ofte tricket.

    Læs mere
  • Få styr på din opgave inden den styrer dig

    6 råd til at få ram på ildelugtende, smårådne skriveopgaver, der har ligget for længe – og få frisk mod på nye større opgaver, der kan skrives på en langt sjovere måde.

    Læs mere
  • Få styr på dine prioriteter

    Et simpelt værktøj at identificerer de vigtige opgaver så du kan prioritere din arbejdstid rigtigt.

    Læs mere
  • Tag dig tid, før tiden tager dig

    Besparelser, effektiviseringer, omlægninger, sammenlægninger og et øget tidspres. 2012 har været et udfordrende år for de fleste ledere. Udfordringerne er gammelkendte, men de stiller stadigvæk krav til dig som leder. Læs her hvordan du går det nye år i møde med oprejst pande.

    Læs mere
  • Bliv en opmærksom leder gennem mindfulness

    At skifte fokus ofte og forholde sig til mange forskellige ting i løbet af en dag er for mange ledere et arbejdsvilkår. Men de færreste er trænet i at kunne skifte fokus og stadig bevare roen i en omskiftelig hverdag. Få inspiration til, hvordan du træner det med mindfulness.

    Læs mere
  • 6 genveje til at komme op i gear efter ferien

    Lider du af post-ferie-blues? I så fald er du ikke alene. Følelsen af nedtrykthed i kølvandet på en lang, dejlig ferie er faktisk så almindeligt et fænomen, at det har sin egen side på Wikipedia. Her får du råd om, hvordan du får en god start efter ferien.

    Læs mere
  • Gør som Madeleine Albright: Skab det store overblik

    ”Jeg vender tilbage, når jeg lige har fået overblik”. Selvom det er en sætning, man hører sig selv og andre sige ofte, så ændrer det ikke ved, at det er en misforståelse. Overblik er ikke noget, du får foræret. Hvis der er noget, du som leder ikke får foræret, så er det tid og overblik. Her får du en simpel måde at tage og fastholde overblikket.

    Læs mere