Artikler om Evaluering

Organisationer og virksomheder bruger stadig flere ressourcer på at evaluere og dokumentere. At evaluere er at bedømme en handling eller et fænomen. Vi evaluerer skoler, skønhed, musik, skiferier, hjemmehjælp, sygehuse, skraldemænd, forelæsninger, aviser, mekanikere, reklamer, læger, kommuner, fødsler, øl, ægtefæller og hjemmesider som aldrig før i historien.

Evalueringsbranchen er altså i vækst. Der eksisterer ingen samlet opgørelse over ressourceforbruget – hverken i kroner eller mandtimer - men ganske vist er det, at ganske mange sociologer og andre professionelle samfundsvidenskabelige forskere investerer deres bedste vågne tid og hjerteblod i evalueringsmaskinen.

Du kan her læse mere om evaluering, og hvordan du får størst muligt udbytte af dit arbejde.



  • Evaluering
Viser 5 / 14
Ingen resultater.
  • 360 Graders Evaluering

    En 360 graders evaluering giver et helhedsorienteret statusbillede af organisationens præstationer, sådan som de opfattes af interne og eksterne "kunder" og af de enkelte medarbejdere og ledere.

    Læs mere
  • BIKVA-Modellen

    BIKVA er en metode til at evaluere kvalitet med udgangspunkt i brugernes viden.

    Læs mere
  • Metoder til at evaluere ledere

    Ledere kan evalueres på flere måder. Her kan du læse om den mest udbredte spørgeskemametode og den mere dialogbaserede tilgang til evaluering af ledelse.

    Læs mere
  • Den kvantitative tilgang til ledelsesevaluering

    Hovedparten af ledelsesevalueringer gennemføres som forskellige varianter af denne den kvantitative model, hvor en spørgeskemaundersøgelse er rygraden i evalueringen. Et eksempel er 360-graders evaluering.

    Læs mere
  • 10 trin: Sådan får du ærlig feedback

    Når du først har indtaget lederstolen, er den feedback, du får, både vag og sjælden. Og dermed ubrugelig. Men du spiller selv en afgørende rolle for etableringen af et godt feedback-klima. Læs her, om de ti trin til god feedback.

    Læs mere