
Respektfulde afskedigelser
Når afskedigelser ikke kan undgås, har det stor betydning, hvordan du gennemfører afskedigelsen. Sker det på en professionel og sober måde, kommer medarbejderen hurtigere videre med sit liv.
Læs mereNår afskedigelser ikke kan undgås, har det stor betydning, hvordan du gennemfører afskedigelsen. Sker det på en professionel og sober måde, kommer medarbejderen hurtigere videre med sit liv.
Læs mereEn fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.
Læs mereEn medarbejder, der siger op, er en værdifuld kilde til feedback, og det er derfor oplagt at holde en fratrædelsessamtale. Læs her, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen og får taget afsked på en god måde.
Læs mereFyringer er ubehagelige for alle parter. Men omstændigheder kan gøre dem nødvendige. Når de sker i stort antal, er de et sandhedens øjeblik for organisationen. For hvis ikke afskedigelserne håndteres ordentligt, kan de skabe langt større problemer, end de løser. I artiklen får du ti trin til en fornuftlig afskedigelse.
Læs mereDet er altid ubehageligt at sige farvel til medarbejdere. Du gør det nemmere for dig selv, hvis du forbereder dig godt.
Læs mereEn fyringsrunde tager ikke bare pippet fra dem, der bliver fyret – men også fra dem, der bliver tilbage. De skal genfinde meningen og retningen.
Læs mereVil du holde på dine medarbejdere? Så er det vigtigt at finde ud af, hvad årsagerne til deres jobskifte er. Exit-samtaler er en måde at indsamle værdifulde oplysninger om, hvad der kan forbedres på arbejdspladsen.
Læs mereDen barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Som leder skal du gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Både for at undgå, at den bliver mere vanskelig og for at sikre redelighed og omsorgsfuldhed.
Læs mereSelv for en god leder sker det, at man er nødsaget til at hive ledelsesrettens svar på det gule kort og give sin medarbejder en advarsel. Mange ledere fokuserer på advarslen, som noget man skal give før man kan opsige sin medarbejder og glemmer at bruge advarslen som en mulighed for at få den gode medarbejder, de engang ansatte, tilbage på rette spor.
Læs mereDet er et dilemma at skulle hjælpe en medarbejder, som du er glad for, videre i karrieren, men det kan være nødvendigt. Det er også et dilemma, når du er nødt til at afskedige en medarbejder, som du ved vil have svært ved at finde et nyt arbejde. Læs om lederens dilemmaer, når medarbejdere stopper og om, hvordan du forholder dig til dem.
Læs mereDu kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.
Læs mereDet giver mulighed for på forhånd at formulere de sætninger, du vil sige - og for at holde fast i dem.
Læs mereSelve afskedigelsessamtalen får ofte mest opmærksomhed i forbindelse med nedskæringer og omstilling. Men inden du kaster dig over den ledelsesudfordring, skal du gøre dig nogle vigtige overvejelser. Fasen inden selve samtalen er afgørende for, hvor god den samlede proces bliver. Sådan lyder rådet i en pjece, der vil klæde ledere på til at tackle nedskæringer.
Læs mereBesparelser og afskedigelser er hverdag i mange kommuner og regioner. Det kalder på ledelse. Læs her, hvad du skal være opmærksom på i vanskelige tider.
Læs mere