Artikler om Fratrædelsessamtale

Formålet med fratrædelsessamtalen er at sikre feedback som du kan bruge til at udvikle arbejdspladsen fremadrettet. En medarbejder, der siger op, er nemlig en værdifuld kilde til feedback. Det handler derfor om, at få medarbejderen til at fortælle om måden, hun har løst sine opgaver på og hvilke udfordringer, hun har mødt. Det hjælper til at sikre kontinuiteten i arbejdet og giver idéer til udvikling i den pågældende stilling. Tiltag, der fremover potentielt vil kunne være med til at forhindre, at en medarbejder forlader arbejdspladsen i utide. Du kan læse mere om, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen, samt hvordan I får taget afsked på en god måde. Du kan også få en guide til forberedelse og opfølgning af fratrædelsessamtalen.


  • Fratrædelsessamtale
Viser 14 / 14
Ingen resultater.
  • Respektfulde afskedigelser

    Når afskedigelser ikke kan undgås, har det stor betydning, hvordan du gennemfører afskedigelsen. Sker det på en professionel og sober måde, kommer medarbejderen hurtigere videre med sit liv.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med værdighed

    En fyring er organisationens ultimative magtanvendelse over for en medarbejder. Men mange års opsving og den bløde skandinaviske ledelsesmodel har gjort, at mange ledere har svært ved at påtage sig og åbent stå ved deres magt. Ledere skal blive bedre til at fyre – ikke kun for medarbejdernes skyld.

    Læs mere
  • Sådan fyrer du med omtanke

    Fyringer er ubehagelige for alle parter. Men omstændigheder kan gøre dem nødvendige. Når de sker i stort antal, er de et sandhedens øjeblik for organisationen. For hvis ikke afskedigelserne håndteres ordentligt, kan de skabe langt større problemer, end de løser. I artiklen får du ti trin til en fornuftlig afskedigelse.

    Læs mere
  • Giv nyt mod til dem der bliver tilbage

    En fyringsrunde tager ikke bare pippet fra dem, der bliver fyret – men også fra dem, der bliver tilbage. De skal genfinde meningen og retningen.

    Læs mere
  • Den nødvendige samtale

    Den barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Som leder skal du gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Både for at undgå, at den bliver mere vanskelig og for at sikre redelighed og omsorgsfuldhed.

    Læs mere
  • Guide til fratrædelsessamtaler

    En medarbejder, der siger op, er en værdifuld kilde til feedback, og det er derfor oplagt at holde en fratrædelsessamtale. Læs her, hvordan du indhenter viden, der gavner dig selv og arbejdspladsen og får taget afsked på en god måde.

    Læs mere
  • Når det ender med en advarsel

    Selv for en god leder sker det, at man er nødsaget til at hive ledelsesrettens svar på det gule kort og give sin medarbejder en advarsel. Mange ledere fokuserer på advarslen, som noget man skal give før man kan opsige sin medarbejder og glemmer at bruge advarslen som en mulighed for at få den gode medarbejder, de engang ansatte, tilbage på rette spor.

    Læs mere
  • Rust dig til omstilling og nedskæringer

    Selve afskedigelsessamtalen får ofte mest opmærksomhed i forbindelse med nedskæringer og omstilling. Men inden du kaster dig over den ledelsesudfordring, skal du gøre dig nogle vigtige overvejelser. Fasen inden selve samtalen er afgørende for, hvor god den samlede proces bliver. Sådan lyder rådet i en pjece, der vil klæde ledere på til at tackle nedskæringer.

    Læs mere
  • Se tegnene på en opsigelse med 9 måneders varsel

    Du kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.

    Læs mere
  • 4 dilemmaer du skal tackle når medarbejdere stopper

    Det er et dilemma at skulle hjælpe en medarbejder, som du er glad for, videre i karrieren, men det kan være nødvendigt. Det er også et dilemma, når du er nødt til at afskedige en medarbejder, som du ved vil have svært ved at finde et nyt arbejde. Læs om lederens dilemmaer, når medarbejdere stopper og om, hvordan du forholder dig til dem.

    Læs mere