Artikler om Kommunikation

Kommunikation er evnen til at præsentere, engagere og involvere medarbejderne i fælles visioner, mål og værdier. Som leder kommunikerer du hele tiden, og det er i høj grad nødvendigt, at du er en dygtig kommunikatør. Det er gennem din kommunikation, at du formidler visionen og dermed sætter en retning for dine medarbejdere, der skal være klar og tydelig. Det kan du læse mere om i Lederwebs artikler om både den interne og den eksterne kommunikation.

Du kan fx læse artikler om, hvordan du håndterer vanskelige samtaler med dine medarbejderne, hvordan du skriver gode e-mails, og hvordan du sikrer, at dine budskaber når ud til dine medarbejdere. Du kan også læse artikler, der handler om den verbale kommunikation men også den mere ubevidste kommunikation, som du udtrykker gennem dit kropssprog. Du kan også blive klogere på, hvordan du holder de gode taler, der motiverer, fastholder og inspirerer dine medarbejdere.

Lederweb byder også på artikler, der giver gode råd om, hvordan du kommunikerer, når du leder på afstand, hvordan du taler samarbejdet bedre, hvordan du skaber optimisme med din kommunikation, og hvordan retorik kan være med til at styrke dit lederskab.



Viser 50 / 122
Ingen resultater.
  • Skema til en kommunikationsplan

    Et simpelt skema kan hjælpe jer med at holde overblikket over aktiviteterne i jeres kommunikation.

    Læs mere
  • Introduktion til Appreciative Inquiry

    Udgangspunktet for dette værktøj er fokusering på muligheder frem for problemer. Værktøjet giver en basal indføring i AI samt inspiration til, hvordan du, kan arbejde med det i organisationen.

    Læs mere
  • At give og modtage konstruktiv feedback

    Hvor svært kan det være? Ret svært åbenbart. Det lyder nemt, men en sikker topscorer i arbejdsklimaundersøgelser er en udbredt oplevelse af, at man ikke er særligt gode til at give og modtage ris og ros på de danske arbejdspladser.

    Læs mere
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • Seks tips til bedre Power Point-præsentationer

    Står du tit med følelsen af, at du har tabt dit publikum, når du præsenterer noget i PowerPoint, så burde du måske overveje de seks råd til bedre præsentationer, som vi giver i denne artikel.

    Læs mere
  • 100 ideer til feedback

    Feedback er fantastisk. Men hvordan gør man det, hvor og hvornår? Her er 100 ideer til inspiration.

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • Magt: 3 former du skal kunne balancere imellem

    Ledere der udøver formel, hård magt hører til sjældenhederne i dag. Men det betyder ikke, at moderne ledelse ikke inkluderer magt. Magten iklæder sig blot forskellige former. Læs om tre magtformer i ledelse hér, og hvordan du balancerer mellem dem.

    Læs mere
  • Hjælp til interessentanalyse

    Interessentanalysen giver dig overblik over dine interessenter og deres forventninger

    Læs mere
  • Hvad er en samtale?

    Hvad kræver god samtale af lederen? Få svar på dette spørgsmål og få forskellige perspektiver og tilgange til fænomenet “samtaler”.

    Læs mere
  • Få kontrol over din nervøsitet

    Alle kan blive ramt af nervøsitet, når de skal holde en tale. For nogle sortner hjernen, og tungen vrøvler. Men nervøsitet er også en energi, der hjælper dig til at virke tændt og engageret. Læs, hvordan du kan hilse nervøsiteten velkommen, uden at den styrer eller blokerer din tale.

    Læs mere
  • Tjeklisten til kommunikationsplanen

    Listen er ikke udtømmende, men kan være god at have, når I sidder med jeres kommende kommunikationsplan foran jer.

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

    Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne optrappes, og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • Systemisk ledelse - et særligt blik på organisationen

    Systemisk ledelse handler om at skabe og vedligeholde konstruktive lokale landkort over medarbejdernes forståelser af opgavernes retning, rammer, råderum og centrale relationer. Traditionen står stærkt, fordi den kan ruste medarbejdere til at agere i komplekse sammenhænge.

    Læs mere
  • 17 forbudte strategi-ord

    Glem alt om strategifloskler som at 'få borgeren i centrum', 'styrke den relationelle koordinering' og 'facilitere et dynamisk arbejdsmiljø'. For du kommer ingen vegne med dem i praksis. Læs her de 17 strategiord, du aldrig må lade komme over dine læber igen.

    Læs mere
  • Du er budskabet - præsentationsteknik

    Du kan gøre dit næste foredrag endnu bedre, ved at have et klart budskab samt skabe motivation, forståelse og lyst til handling

    Læs mere
  • Få det bedste ud af dine samtaler - både formelle eller uformelle

    Lederen skal kunne mestre to typer samtaler: den formelle og uformelle. De har begge deres berettigelse, og samtalens karakter – formel eller uformel – er med til at forme dit budskab. Læs, hvordan du holder en god samtale uanset dens karakter.

    Læs mere
  • Kropssproget afslører din styrke som leder

    Lad være med at gemme dig eller pille, og du skal kæmpe imod tyngdeloven. Sådan lyder de overordnede råd om dit kropssprog, der er afgørende for din gennemslagskraft. Hvis din krop fortæller en anden historie end dine ord, er det kroppens budskab, der vinder, og du mister gennemslagskraft som leder.

    Læs mere
  • Brænd igennem når du præsenterer

    Find dit engagement i emnet og brug det. Vær bevidst om, hvad dit vigtigste budskab er. Indtag rummet og vend dig mod dine modtagere. Så er du godt på vej til at holde et oplæg der gør indtryk.

    Læs mere
  • Schein: Sådan stiller du gode spørgsmål

    Medarbejderne kan tolke nogle af dine spørgsmål som belærende og bedrevidende. Det hæmmer medarbejdernes åbenhed og relation til dig. For at få åbensindede og hjælpsomme medarbejdere, skal du stille ydmyge spørgsmål. Sådan lyder rådet fra Edgar H. Schein, der i bogen Spørg, sætter fokus på fire spørgsmålstyper, som du skal være opmærksom på.

    Læs mere
  • 5 ord empatiske ledere aldrig siger

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.

    Læs mere
  • 3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

    Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag den gode samtale findes hos de græske filosoffer

    Protreptik åbner op for en anden tilgang til ledelse. Den filosofiske coachingform baserer sig på værdier frem for målsætninger. Her får du tre enkle metoder fra protreptikken, som hjælper dig til mere refleksion og fordybelse i dine samtaler med medarbejdere.

    Læs mere
  • Taleskrivning for den gode leder

    Danske ledere holder et utal af taler til møder, konferencer, generalforsamlinger og seminarer. Men de færreste ledere er særligt gode til at bruge talen som et strategisk element i ledelseskommunikationen. Læs hvordan du med nogle relativt enkle greb, kan gøre de fleste taler langt bedre, og gøre dem til et stærkt instrument i organisationens strategiske kommunikation både internt og eksternt.

    Læs mere
  • Lyt for at forstå - ikke for at svare

    Som leder skal du være god til at kommunikere. Det handler også om at lytte. Det sidste er svært. Alt for ofte har vi nemlig travlt med at forberede, hvad vi vil sige og sidder på spring for at give vores råd. Dermed går vi også glip af værdifulde informationer. Her kan du læse om faldgruber og få råd, om hvordan du bliver en bedre lytter.

    Læs mere
  • 7 råd når du får kritik

    Som leder skal du øve dig i at gøre kritik til noget positivt. Skaber du rum og plads til konstruktiv kritik undgår du korridorsnak.

    Læs mere
  • 10 råd til kommunikation i modvind

    Du skal give en præsentation foran en mur af ansigter, der venter på, hvad i alverden der nu skal ske. Du håber, at præsentationen lykkes, at du virkelig får flyttet dine tilhørere. Men du ved også, at de alle sammen har pisketravlt og måske i virkeligheden helst ville være et helt andet sted end sidde her og lytte til dig. Så hvad i alverden stiller du op – med din nervøsitet, uopmærksomheden og de uundgåelige forstyrrelser, der nu engang også er en del af det moderne arbejdsliv?

    Læs mere
  • Bliv set, hørt og forstået

    Din personlige gennemslagskraft er altafgørende, hvad enten du skal have dit budskab igennem til dine medarbejdere, din egen leder eller politikerne. Gennemslagskraft kan optimeres gennem nogle enkelte praktiske øvelser, der sikrer, du bliver set, hørt og forstået.

    Læs mere
  • Overrask mig

    Man skal vælge sine vaner og sine møder med omhu. Nogle giver tryghed og stabilitet. Andre kan ende i kedsomhed og forudsigelighed. Tænk, hvis chefen frem for at styre efter samme slidte skabelon og fem faste punkter på agendaen, indledte personalemødet med at overraske os og skabe værdi på et møde mellem mennesker?

    Læs mere
  • Er du træt af ikke at få svar?

    Det er frustrerende ikke at få svar på sine mails og andre henvendelser. Det skaber frustration og usikkerhed, og i værste fald konflikter. Læs, hvordan du tackler tavsheden.

    Læs mere
  • De 7 sprog enhver leder bør kende

    Måden du taler på har konsekvenser for, hvilke reaktioner du får fra dine medarbejdere. I artiklen præsenteres syv forskellige sprog og råd om, i hvilke situationer du med fordel kan bruge de forskellige sprog.

    Læs mere
  • Læg en strategi for kommunikationen

    De strategiske valg bestemmer, med hvilke midler, I vil prøve at nå jeres mål.

    Læs mere
  • Lederwebs introduktion til kommunikation

    Lederwebs introduktion til kommunikation. Hvem skal du kommunikere til, hvordan, hvorfor og hvad får du ud af det?

    Læs mere
  • Kunsten at give og modtage feedback

    Som leder kan det være en daglig 'hurdle' at give og modtage feedback. Men ikke desto mindre, er det en uundgåelig del af dit ledelsesliv. Få her enkle regler, der hjælper dig til at mestre kunsten.

    Læs mere
  • Kritik til chefen - hvordan?

    Ser du forbedringspotentiale i din chefs præstationer, synes du til tider hendes mails er uklare eller savner du, at hun siger godmorgen? Uanset hvad din kritik drejer sig om, kan den være svær at give. Men hvis du giver kritikken korrekt og eftertænksomt, kan den ikke kun gavne din leder, men også forbedre jeres samarbejde og forhold.

    Læs mere
  • Sådan vinder du m@ilkrigen

    For mange, for lange, vigtige, irrelevante, fejladresserede, ufokuserede, informative osv. Dagligt bombarderes indbakken med mails. De hober sig op, og det er svært at danne sig et overblik. Fælles for mailindbakker er, at der kommer for mange mails, og at man bruger for lang tid på at besvare dem. Derfor er det på tide at gøre noget for at ændre kulturen.

    Læs mere
  • Sådan skal du ikke gøre når du får kritik

    Kritik gør ondt, og det mest naturlige er at give tilbage af samme skuffe eller gå i forsvar. Men kritik er også en vigtig kilde til læring og udvikling af dig som leder. Det forudsætter, at dine medarbejdere har tillid til, at du kan håndtere kritikken. Læs her, hvordan du ikke skal gøre, når du får kritik.

    Læs mere
  • Afliv 3 myter om feedback

    Undersøgelser viser, at feedback sjældent giver den ønskede adfærdsændring. Samtidig føler mange ledere sig utrygge ved at give feedback. For slet ikke at tale om de dårlige oplevelser mange modtagere har. Én af de vigtigste årsager er, at tre myter om feedback desværre lever i bedste velgående. Det er tid til at gøre op med dem.

    Læs mere
  • Processen i omsorgssamtalen

    Værktøjet er en procesbeskrivelse af de faser en omtalesamtale gennemløber og kan være en hjælp til at optimere omsorgssamtaler i din organisation.

    Læs mere
  • Tjekliste for kommunikationskanaler

    Her kan I få inspiration, når I over overvejer, hvilke kanaler, der kunne være de bedste at brug til en bestemt type kommunikation.

    Læs mere
  • Retorik styrker dit lederskab

    Få bedre forståelse for din ledelse blandt dine medarbejdere ved at bruge de mest basale redskaber fra retorikkens værktøjskasse. Læs om retorikkens 3 appelformer: Etos, Logos og Patos og styrk din ledelse.

    Læs mere
  • Derfor holder gode ledere deres mund

    Kommunikation er det, der binder det hele sammen. Hvis den fejler, gør resten også. Og omvendt. Når en leder er en virkelig god kommunikatør, kan det meste lade sig gøre. Men hvordan bliver du bedre til det med ordene? Få ti råd, der gør dialogen med dine medarbejdere mere konstruktiv.

    Læs mere
  • Derfor er der kuk i ledernes kommunikation

    Alle offentlige ledere snakker om værdi-, selv- og anerkendende ledelse på personaleseminarer. Men holder det mandag morgen? Hvordan skal den offentlige leder kommunikere i konflikten mellem de fine ord om ”selvledelse” og så de reelle krav til resultat og autoritet? Læs her om, hvilke værktøjer du kan bruge.

    Læs mere
  • Skriv så de får lyst til at læse - mere...

    Hvordan skriver du en artikel, en case, et notat – så alle dem udenfor for dit fagområde forstår, hvad du vil fortælle – og får lyst til at vide mere?

    Læs mere
  • Drop hyggehykleriet når du giver svær feedback

    Hvad siger du til en medarbejder, der ofte lugter af sved? Hvad stiller du op med hende, der ikke er god nok til sit arbejde? Og hvordan påtaler du upassende påklædning over for en medarbejder? Få råd om, hvordan du tager tyren ved hornene på en ordentlig og ligefrem måde, så du kan overbringe svære meddelelser.

    Læs mere
  • At lede er at kommunikere - sådan bruger du MBTI

    En leder kommunikerer ved sin blotte eksistens. Derfor er det så vigtigt, at lederen er sig sin rolle bevidst – og at han er bevidst om de konsekvenser hans kommunikation har.

    Læs mere