Artikler om Kompetenceudvikling

Kompetenceudvikling handler om at udvikle dine medarbejderes talent og deres evne til at varetage deres opgaver bedre eller mere effektivt. Talent betyder udfoldede evner, og nogle gange kan de også være skjult for talentet selv.

De fleste ledere er opmærksomme på, at kompetenceudvikling er vigtigt, men i praksis er der mange forhindringer og faldgruber på vejen mod en læring, der virkelig flytter organisationen op på et nyt niveau i opgaveløsningen. I en hverdag, hvor alle har hænderne fulde med at løse de faste opgaver, kan en systematisk udvikling af nye kompetencer let glide i baggrunden.

På Lederweb kan du læse artikler, der giver dig inspiration til, hvordan du griber kompetenceudvikling an. Du finder artikler, der handler om, hvordan du spotter talenterne, hvordan du skaber en god læringskultur med plads til talentudvikling.

Væksthus for Ledelse har lavet flere publikationer indenfor emnet. Du kan downloade eller bestille dem gratis:

Ledelse af kompetenceudvikling

De næste ledere

Find den rigtige leder

Let vejen for de nye ledere

Du kan også prøve kræfter med ledelsesværktøjet:

Ledere der spirer.



Viser 33 / 33
Ingen resultater.
  • 6 råd om at komme fra god til fremragende

    Det er fint at være god til noget. Nogle gange er det til med godt nok at være tilstrækkelig. Til tider ønsker vi dog alle at mestre vores kerneopgave eller andre ting til excellence. Få 6 råd om, hvordan du kommer fra god til excellent.

    Læs mere
  • Sådan spotter du et talent

    Som leder må du ikke lade dig forblinde af faglig dygtighed og resultater, når du skal spotte et talent. Handlekraft, situationsfornemmelse og passion er personlige egenskaber, som er lige så vigtige. Få inspiration til at spotte om du har at gøre med et talent.

    Læs mere
  • Så træf den beslutning

    En leders hverdag er fuld af situationer, hvor han eller hun skal træffe beslutninger og ’skære igennem’. Nogle beslutninger er små og lette, mens andre har vidtrækkende konsekvenser. Ulrik Lange giver råd til, hvordan du lærer at træffe bedre beslutninger.

    Læs mere
  • Derfor skal du blive mentor

    Mentorskabet er en metode til at udvikle talenter og samtidigt skabe samarbejde mellem erfarne og mindre erfarne medarbejdere i organisationen. Læs, hvordan du gennem et mentorskab bliver bedre til at forstå andres talent og motivation, og selv får udviklet dit lederskab.

    Læs mere
  • Værktøj: Hvad vil, kan og skal dine medarbejdere?

    Ved dine medarbejdere altid, hvad de gerne vil, hvad de kan, og hvad de skal? Her får du VIL-KAN-SKAL-modellen, som er et redskab, der hjælper dig og dine medarbejdere med at få et helhedsblik på arbejdsopgaverne. Brug modellen til at strukturere samtaler og skabe tydelighed om opgaverne.

    Læs mere
  • Ikke et spørgsmål om talent, men hvordan

    “Tillykke med hende”, fnyste min lederkollega i telefonen i anledning af min nyansatte medarbejder, som tidligere havde været hos ham. “Men du skal regne med at udvide til en 6 dages uge. For hun er langsom.”

    Læs mere
  • Det kræver talent at udvikle talent

    Talentudvikling handler ikke om lederne, men det starter med dem. En væsentlig del af talentudviklingen afhænger af talentets nærmeste leder. Her er fire roller, som talentlederen skal veksle imellem for at understøtte sit talents udvikling.

    Læs mere
  • Undgå værdiløs kompetenceudvikling med ny metode

    Hvad skal vi gøre anderledes? Hvilke hvilke kompetencer skal vi udvikle for at ændre løsningen af opgaven? Og hvordan får vi forankret den nye viden i hverdagen? Læs om en ny enkelt metode, du kan bruge til at udvikle dine medarbejderes kompetencer, så de matcher de opgaver, I skal løse nu og fremover.

    Læs mere
  • Undgå at kursuspengene ryger i kloakken

    Der bruges mange penge på at sende medarbejdere og ledere på forskellige former for uddannelse. Men desværre hører man alt for ofte, at de enkelte ikke får brugt det lærte. Spild af god energi og af penge. Læs her, hvordan du som leder arbejder hen imod, at ny viden bliver sat i spil i hverdagen.

    Læs mere
  • Hold talenterne varme

    Der er god grund til at holde ekstra øje med de medarbejdere, der har et talent for ledelse. Talentudvikling er nemlig en del af løsningen på flere af de udfordringer, vi står over for i den offentlige sektor. Læs her, hvordan I spotter talenterne, hvordan I udvikler dem, og hvordan I holder dem til (ledelses)ilden.

    Læs mere
  • Førlederudvikling - hvorfor og hvordan?

    Landets kommuner står overfor et regulært generations-skifte på lederniveau. Indenfor de næste år vil hver anden af de kommunale ledere forlade arbejdsmarkedet for at gå på pension.

    Læs mere
  • 10 råd om udvikling af ledertalenter

    De næste ledere – de medarbejdere med et særligt talent for ledelse - findes på arbejdspladserne i kommuner og regioner. Men er du i stand til at spotte dem? Og ved du, hvordan du griber lederudvikling an? Her er ti råd om, hvordan du spotter og udvikler de næste ledere.

    Læs mere
  • Sådan bruger du læringsmål til at udvikle dine medarbejdere

    En af kernerne i styrkebaseret ledelse er læring, og en af midlerne til at blive klogere er at opsætte læringsmål. Læs her, hvorfor du skal bruge læringsmål, og hvordan du sætter dem og fastholder fokus på dem.

    Læs mere
  • Værdsættende samtaler: Tal om det, der virker

    Fokuserer du på fejl og mangler eller succes og drømme i dine samtaler med medarbejderne? Det, du fokuserer på, vokser. Læs, hvordan du får mere ud af din medarbejder gennem værdsættende samtaler.

    Læs mere
  • Er offentlige ledere talentblinde?

    Dygtige ledere er ikke nødvendigvis dygtige talentspejdere. Især i miljøer, hvor de stærke fagprofessionelle kompetencer tæller, har de svært ved at se ud over egen næsetip og spotte det anderledes talent. Gør ”talentspotting” til et krav til den moderne offentlige leder, lyder ét forslag.

    Læs mere
  • Undgå fodfejl i feedbacken

    God feedback kan gøre dine medarbejdere mere effektive, men alt for ofte rimer feedback på kritik, og det skaber dårlig grobund for læring og udvikling. Læs om de fire mest almindelige fodfejl, du skal undgå, og få gode råd til at give feedback, som modtageren vil lytte til.

    Læs mere
  • Overlev talentudviklingens minefelt

    Offentlige organisationer skal lægge janteloven på hylden og dyrke talenterne blandt medarbejderne. Det er en opgave for dig som leder at sætte talentledelse på dagsordenen – også selvom du oplever dilemmaer omkring talentudvikling. Læs her om dilemmaerne og vejen ud af dem.

    Læs mere
  • 5 trin i en vellykket talentudvikling

    Udvikling af talenter kræver en tydelig strategisk intention, gennemsigtighed i udvælgelsen og klog ledelse. Grebet rigtigt an har det en positiv afsmittende effekt ikke kun på de talenter, der bliver udviklet, men på resten af organisationen. Læs her, hvordan talentudvikling med fordel kan tilrettelægges.

    Læs mere
  • Gør læring til et fælles ansvar

    Medarbejderne har et medansvar for at sikre, at de har de nødvendige kompetencer og at der sker læring på arbejdspladsen. Det kræver, at der er en læringskultur. Læs, hvordan du styrker jeres læringskultur.

    Læs mere
  • 4 råd: Skab en god læringskultur

    Hvis du vil have fuld valuta for de kurser, du sender dine medarbejdere på, skal du skabe en stærk læringskultur. Få fire råd om, hvordan du sikrer, at dine medarbejdere ser læring som en mulighed for udvikling, der gavner både dem selv og hele arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Hjælp dine medarbejdere med at blive ledere

    Skal talentudviklingen gøre en forskel, er fire elementer essentielle for, at medarbejderne bliver afklarede og klædt på til ledelse. Se mere her og få inspiration til, hvordan du og din organisation kan lave den rette træningsbane for nye ledere.

    Læs mere
  • Når bogstaverne driller dine medarbejdere

    Cirka 500.000 ufaglærte og faglærte har svært ved at læse og skrive. Samtidig stiger kravene til skriftlighed på arbejdspladserne. Derfor tilbyder KL, FOA og 3F gennem Kompetencefonden fuld økonomisk dækning, når medarbejderne skal have styr på bogstaverne. Men for at det bliver en succes, kræver det, at du som leder går foran, så medarbejderne tør gå med.

    Læs mere
  • Skræm ikke ledertalenterne væk

    Giv ledere rum til at lede, færre skemaer at fylde ud og lettere adgang til netværk og sparring, så bliver ledelse en mere attraktiv vej at gå for de medarbejdere, der har talentet til det.

    Læs mere
  • Derfor skal du se dig selv som en træner

    Selvom det er svært at uddelegere opgaver, så er det vigtigt. For udover at du bliver aflastet og bedre kan fokusere på det, der er vigtigst, så udvikler det også dine medarbejdere. Mange ledere begår en væsentlig fejl, når de uddelegerer. Læs hvilken, og hvorfor den er så skadelig.

    Læs mere
  • Ledelse er en mulighed

    Anne Foldager, der er faglig koordinator i beskæftigelsesforvaltningen i Københavns Kommune, deltog i talentforløbet ’fra medarbejder til leder’ for at blive klogere på, om ledelse er noget for hende. Nu ved jeg, hvad mine stærke sider er, og hvilke sider jeg skal være opmærksomme på, hvis jeg skal gå ledervejen, siger hun.

    Læs mere
  • Det svære valg

    Susanne Friis Andersen har i otte måneder arbejdet som konstitueret afdelingsleder i pædagogisk psykologisk afdeling i Frederikshavn Kommune, så hun har en fornemmelse af, hvad ledelse handler om. Alligevel er hun glad for, at hun kom med i talentforløbet ’fra medarbejder til leder’. Jeg ville gerne have en afklaring, forklarer hun.

    Læs mere
  • Klar til at blive leder

    Klaus Gerner Nielsen er netop startet som souschef i en selvejende institution i Sorø Kommune. Han havde flirtet med tanken om et lederjob i et stykke tid, og talentforløbet ’Fra medarbejder til leder’ gav det sidste skub. Jeg har bl.a. fået en masse redskaber, som jeg kan bruge, siger han.

    Læs mere
  • Talentforløb gav mig retning

    Lotte Ramsdahl, der er projektleder i Borgerservice i Ringsted Kommune, deltog i talentforløbet ’fra medarbejder til leder’ for at blive klogere på, hvilken vej hun skal gå i sit arbejdsliv. Nu ved jeg, at jeg skal være leder, siger hun.

    Læs mere
  • Nu er jeg klar til et lederjob

    Jane Grann Stephenson, der er souschef i institution i Nyborg Kommune, er efter et talentudviklingsforløb klar til at tage et skridt op ad karrierestigen. Hun mener blandt andet, at forløbets modul og samtalerne med en coach har rustet hende til opgaven.

    Læs mere
  • Hårdt men spændende talentforløb

    Birthe Plauborg, der er social- og sundhedsassistent i Herning Kommune, blev opfordret til at deltage i et talentforløb, og selv om det var hårdt, så er hun glad for, at hun gjorde det. Forløbet har nemlig givet hende en masse med i rygsækken, som hun både kan bruge i sit nuværende job, og hvis hun en gang skal være leder.

    Læs mere
  • Coach åbnede (ledelses)døren på klem

    Som faglig koordinator i Sundhedsplejen i Holstebro Kommune har Joan Skytte ofte flirtet med tanken om et lederjob. Hun er dog ikke overbevist om, at det med personaleledelse er noget for hende. Men en række coachsamtaler i forbindelse med talentforløbet ’Fra medarbejder til leder’ har givet hende nogle nye perspektiver.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Talentforløb skal være springbræt

    Det kan være svært at komme i betragtning til en lederstilling, når man ikke har så meget erfaring eller mangler lidt ekstra uddannelse. Derfor tog Kim Astrup Villadsen, der er socialpædagog i Holbæk Kommune, imod tilbuddet om at deltage talentforløbet ’fra medarbejder til leder’ med kyshånd. Det er en god måde at komme nærmere lederjobbet, mener han.

    Læs mere