Artikler om Kropssprog

Hvis din krop fortæller en anden historie end dine ord, er det kroppens budskab, der vinder, og du mister gennemslagskraft som leder. Som leder er du genstand for konstant opmærksomhed. Dine ord har vægt, og du bliver aflæst på alle dine signaler. Derfor er du afhængig af klar, begavet og autentisk kommunikation og kropssprog, hvis du vil lykkes. Dine medarbejdere og lederkolleger skal vide, hvor de har dig. De skal stole på, at du er dygtig og ved, hvad du taler om. Og så skal de have tillid til dig som menneske. Her får du viden om og meget konkrete eksempler på, hvordan du gennem dit kropssprog kan vise din styrke som leder.


  • Kropssprog
Viser 20 / 20
Ingen resultater.
  • Få styr på nervøsiteten

    Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

    Læs mere
  • Udstrål dit lederskab

    Hvis du vil opfattes som en god leder, er det vigtigt, at du ikke blot evner at lede, men også udstråler lederskab. For vores udstråling har mindst lige så stor betydning for, hvordan vi bliver opfattet som vores handlinger. Med andre ord skal du kunne spille rollen som leder. Læs her, hvordan du lærer at mestre den rolle.

    Læs mere
  • Kropssproget afslører din styrke som leder

    Lad være med at gemme dig eller pille, og du skal kæmpe imod tyngdeloven. Sådan lyder de overordnede råd om dit kropssprog, der er afgørende for din gennemslagskraft. Hvis din krop fortæller en anden historie end dine ord, er det kroppens budskab, der vinder, og du mister gennemslagskraft som leder.

    Læs mere
  • Derfor skal du smalltalke

    Mange ledere opfatter smalltalk som en tidsrøver og langt fra som en del af lederrollen. Men lederen, der evner at smalltalke, binder faktisk arbejdsdagen og organisationen bedre sammen, skriver forfatteren til bogen "Tag kontakt – guide til smalltalk".

    Læs mere
  • 10 råd til kommunikation i modvind

    Du skal give en præsentation foran en mur af ansigter, der venter på, hvad i alverden der nu skal ske. Du håber, at præsentationen lykkes, at du virkelig får flyttet dine tilhørere. Men du ved også, at de alle sammen har pisketravlt og måske i virkeligheden helst ville være et helt andet sted end sidde her og lytte til dig. Så hvad i alverden stiller du op – med din nervøsitet, uopmærksomheden og de uundgåelige forstyrrelser, der nu engang også er en del af det moderne arbejdsliv?

    Læs mere
  • Bliv set, hørt og forstået

    Din personlige gennemslagskraft er altafgørende, hvad enten du skal have dit budskab igennem til dine medarbejdere, din egen leder eller politikerne. Gennemslagskraft kan optimeres gennem nogle enkelte praktiske øvelser, der sikrer, du bliver set, hørt og forstået.

    Læs mere
  • De 7 sprog enhver leder bør kende

    Måden du taler på har konsekvenser for, hvilke reaktioner du får fra dine medarbejdere. I artiklen præsenteres syv forskellige sprog og råd om, i hvilke situationer du med fordel kan bruge de forskellige sprog.

    Læs mere
  • Den nødvendige samtale

    Den barske, nødvendige, vanskelige, personlige samtale. Som leder skal du gøre dig ekstra umage for at sikre dig, at du når dit mål med samtalen. Både for at undgå, at den bliver mere vanskelig og for at sikre redelighed og omsorgsfuldhed.

    Læs mere
  • Sådan holder du hovedet koldt i en ophedet samtale

    Det er svært ikke at lade sig rive med, når en samtale går fra at være konstruktiv til konfliktfyldt. Man får let sagt noget, der både kan skade dine relationener, og som gør det svært at opnå det, der var formålet med samtalen. Få tre metoder til at holde hovedet koldt i den slags situationer.

    Læs mere
  • Træd i karakter som leder

    Du er leder – måske for medarbejdere, der før var dine kollegaer. Selvom du føler dig, som den du altid har været, så ser andre dig nu som en autoritet. Du har fået en magt, som du forventes at udøve. Jens Arentzen giver blandt andet råd om, hvordan du tager den magt og autoritet på dig, som du har fået og samtidig bevarer dig selv.

    Læs mere
  • 7 fejl du skal undgå med dit kropssprog

    Du skal vælge dine ord med omhu. Men lige så vigtigt er det, at dit kropssprog stemmer overens med det, du siger. Hvis der er uoverensstemmelse, risikerer du at fremstå utroværdig eller måske signalere noget helt andet end det, du egentlig ville. Få overblik over, hvilke typiske fejl, du bør undgå.

    Læs mere
  • Signaler de rigtige værdier

    Den opmærksomme leder ved, at der hver eneste dag udsendes en mængde signaler - internt såvel som eksternt - verbalt såvel som nonverbalt. Desværre stritter de ofte i alle retninger: Husets indretning kan pege i én retning, personalets attitude i en anden, hjemmesiden i en tredje og servicen i en fjerde.

    Læs mere
  • Lyt!

    I en såkaldt vanskelig samtale er der følelser, som kan være ubehagelige og svære at rumme. Forberedelse, tilstedeværelse og en klar intention kan hjælpe både leder og medarbejder gennem det emotionelle – og dermed endog ende med at forvandle en vanskelig samtale til en befriende.

    Læs mere
  • Siger du det samme som dit kropssprog?

    Hvis du vil sikre dig, at dine medarbejdere følger bedre op på det, du siger, skal du fokusere mere på dit kropssprog. Det handler ikke altid om, hvad du siger, men måden du siger det på. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.

    Læs mere
  • Find balancen mellem hønemor og Rambo

    Et høfligt, men ikke oprigtigt, smil, en slasket holdning eller overdreven entusiasme kan virke som små ting. Men de er vigtige signaler og afgørende for, hvordan dine medarbejdere opfatter dig som leder, og hvordan de opfører sig på arbejdspladsen. Harvard Business Review giver her nogle bud på, hvordan du bliver en succesfuld leder ved at have fokus på både autoritet og omsorg.

    Læs mere
  • Du skal forebygge mobning

    Mobning har store personlige omkostninger for offeret, men hele organisationen bliver påvirket, hvis der mobbes på en arbejdsplads. Mobning trives særligt i stressede arbejdsmiljøer med dårlig ledelse, og kan sagtens forebygges. Ny forskning viser, hvordan du som leder skal forebygge mobning.

    Læs mere
  • Video: Bliv en bedre taler

    I to korte videoer får du råd om, hvordan du kan opnå gennemslagskraft, når du skal tale og hvilke fælder, der kan forhindre dig i at nå dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Få styr på følelserne og bliv en bedre forhandler

    Som leder kommer du ikke uden om forhandlinger, hvad enten du får et kick af dem eller mærker nervøsiteten sitre gennem kroppen. Læs her, hvordan du bliver en bedre forhandler af at være bevidst om egne og forhandlingsmodpartens følelser.

    Læs mere