Artikler om Lederrollen

I lederrollen skal du opfylde faglige mål, men også medvirke til at nå personlige mål for dig selv og dine medarbejdere. På Lederweb kan du læse artikler om, hvordan du udfylder den rolle.

Du kan bl.a. læse om, hvordan du indtager dit ledelsesrum. Du bør og kan forandre det. Du kan også blive klogere på, hvordan du udstikker en klar og tydelig retning for dine medarbejdere.

Det er også her, at du finder artikler, der handler om, hvordan du håndterer konflikter, hvordan du bevarer nærværet på trods af afstand, og hvordan du styrker dit personlige lederskab. Du kan læse om de ledere, der gør det godt – og du kan lære meget af artikler, der handler om destruktive ledelsesformer.

Du finder også artikler om værktøjer, der hjælper dig til at reflektere over, hvem du er som leder. Ligeledes finder du podcast, hvor offentlige ledere og konsulenter diskuterer forskellige ledelsesudfordringer. Hør blandt andet en diskussion om, det er ok at påtale en medarbejders tøj, om hvad ledelsessprog betyder, og om, hvordan det er at skifte ledelseslag.



Viser 50 / 417
Ingen resultater.
  • God ledelse afhænger af, hvad der ledes - Leadership Pipeline i den offentlige sektor

    Hvert ledelsesniveau rummer særlige opgaver og udfordringer, som ikke kan løses med de samme ledelsesmæssige færdigheder. Et nyt forskningsprojekt gør op med antagelsen om, at god ledelse er det samme uanset hvilket niveau, du leder på. Læs hvad du skal være særligt opmærksom på for at lykkes som leder – på dit niveau.

    Læs mere
  • De 7 Gode Vaner gør dig til en bedre leder

    Steven R. Covey udgav sin bog ’De 7 Gode Vaner’ for mere end 20 år siden, og bogen er stadig blandt de mest sælgende managementbøger i verden. Her kan du læse om de syv gode vaner, og hvordan de kan gøre dig mere effektiv, bedre til at samarbejde og hjælpe med at finde din personlige balance.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • 5 regler for god ledelse

    Form fremtiden, få tingene til at ske og investér i dig selv. Sådan lyder tre af de fem regler, der bestemmer om du får succes som leder. Mestrer du de fem grundprincipper, så er du 70 procent i mål. Læs om de fem regler her.

    Læs mere
  • 5 faresignaler på dårlig ledelse

    Ligegyldighed, ensidighed og manglende kompetence. Det er faresignaler på dårlig ledelse, fastslår RUC-forsker Anita Mac. Du får her hendes tre bedste tip til ledergruppen. Det handler om professionalisme og om at tage ansvar.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Spot en psykopat

    Den psykopatiske chef eller medarbejder er en belastning for både arbejdspladsens udvikling og den individuelle trivsel. Læs, hvordan du spotter og overlever en psykopat.

    Læs mere
  • Hvad er god ledelse egentlig?

    Der er mange bud på, hvad der er god ledelse. Alle er rigtige eller forkerte - alt efter hvem der bedømmer dem. I Skandinavien er involvering, deltagelse, synlighed, etik og værdier ofte noget, der indgår i opfattelsen af, hvad god ledelse indeholder

    Læs mere
  • Værdier som ledelsesværktøj

    Personlige værdier er vigtige for mennesker og danner baggrund for motivation af medarbejdere i organisationen. I artiklen finder du et værktøj til at arbejde med værdier.

    Læs mere
  • Her er mellemlederens 3 største brølere

    Har du svært ved at slippe de opgaver, du havde som medarbejder, og higer du efter anerkendelse og tydelige resultater? Pas på du ikke ryger i den samme fælde, som mange andre mellemledere. Læs om de 3 største brølere, du kan begå som mellemleder.

    Læs mere
  • Mintzbergs 10 lederroller

    En leder varetager ti forskellige roller ifølge professor Henry Mintzberg. Rollerne er fælles for alle ledere på tværs af område og niveau. Læs her om de ti lederroller.

    Læs mere
  • 12 nøgler fra Kierkegaard til din ledelse

    Styringsværktøjer kan gøre nytte, men ledelse kræver langt mere end værktøjer. At være leder kræver, at du træder i karakter som menneske. Og at træde i karakter som menneske har Kierkegaard sagt og skrevet meget om. Bliv klogere på, hvad ledelse handler om, når det kobles til Kierkegaard.

    Læs mere
  • Kan du lede opad?

    Succesfulde ledere mestrer kunsten at lede opad i deres organisation. Det gælder alle niveauer. Lederens evne til at varetage sine interesser og skabe resultater hænger sammen med hans evne til at kommunikere og påvirke opad. Det er den evne, der skaffer lederen ressourcer, opbakning og frihed til at lede. Her er fem trin til, hvordan du leder opad.

    Læs mere
  • Lær at bruge U'et rigtigt

    Otto Scharmers Teori U bidrager med en radikal tilgang til ledelse og forandringsprocesser. Teorien er blevet varmt modtaget i Danmark – især blandt offentlige ledere. Måske for varmt? U-teori stiller nemlig større krav til ledere af forandringsprocsser, end umiddelbart antaget.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • 5 kendetegn ved succesfulde ledelsesteam

    Ledere løser deres opgaver bedst, når de er en del af et godt ledelsesteam. Men hvordan får man et hold med lutter anførere til at spille godt sammen? Læs 5 kendetegn ved succesfulde ledelsesteam her.

    Læs mere
  • 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

    En af lederens væsentligste kompetencer er evnen til at træffe de bedst mulige beslutninger ud fra den tilgængelige information. Desværre bliver denne evne ofte korrumperet af en række psykologiske mekanismer kaldet for biases. Det betyder kort fortalt, at vi mennesker er tilbøjelige til at følge bestemte irrationelle mønstre, der leder til fejlslutninger, når vi beslutter os.

    Læs mere
  • Få styr på nervøsiteten

    Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

    Læs mere
  • SWOT: Kend dine styrker og svagheder som leder

    SWOT-analysen bliver traditionelt brugt til at kortlægge organisationers styrker og svagheder. Men du kan også bruge den til at blive klogere på dig selv og dit lederskab. Læs, hvordan du laver en personlig SWOT-analyse.

    Læs mere
  • Udstrål dit lederskab

    Hvis du vil opfattes som en god leder, er det vigtigt, at du ikke blot evner at lede, men også udstråler lederskab. For vores udstråling har mindst lige så stor betydning for, hvordan vi bliver opfattet som vores handlinger. Med andre ord skal du kunne spille rollen som leder. Læs her, hvordan du lærer at mestre den rolle.

    Læs mere
  • At træde i karakter - som menneske og leder

    Ledelsesværktøjer kan gøre nytte, men første skridt på vejen til at lykkes som leder er at have et sikkert indre kompas. Vil du være en troværdig og effektiv leder, skal du vide, hvad du står for, og hvor du vil hen. At have dig selv med som menneske er nemlig at have fat i lederrollen indefra. Med Kirstine Andersens bog ’Kierkegaard og Ledelse’, kan du blive klogere på dit indre kompas og få fat i lederrollen indefra.

    Læs mere
  • 7 afgørende kompetencer hos ledere der lykkes

    Karisma, talegaver og selvsikker fremtoning er alle gode egenskaber for en leder. Men de er sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes. Det viser en ny omfattende undersøgelse, hvor der er taget et erhvervspsykologisk røntgenbillede af de særligt succesfulde ledere for at finde ud af, hvad det er, de gør, som gør dem gode.

    Læs mere
  • Har du psyken til at være leder?

    Uddannelse, viden og erfaring er vigtigt for at varetage et lederjob, men det kræver også personlig styrke og psykisk robusthed at være leder. Tjek, om du har psyken til at være leder.

    Læs mere
  • Hvad adskiller gode ledere fra dårlige?

    Er du en menneskekender, der ser hver medarbejders styrker, eller er du for sen med anerkendelse og har detsvært med konflikter? Læs her om tre ting gode ledere gør, og tre ting dårlige ledere gør.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • Værdibaseret ledelse

    Lederwebs introduktion til værdibaseret ledelse. Hvad er det? Og hvordan bruger du det i dagligdagen?

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag at lede din chef godt

    Som leder skal du også lede din egen leder. Det giver fordele i form af indsigt, støtte og ressourcer, og du slipper for unødvendigt bøvl, hvis du hjælper din chef til at træffe de rigtige beslutninger. Læs her, hvorfor det er vigtigt at lede opad, og få tre råd om, hvordan du kan gribe opgaven an.

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må undlade at handle på

    Hvis du ikke kan træffe beslutninger, rose dine medarbejdere eller tage hånd om konflikter, kan det have konsekvenser for dine medarbejdere. Selvom der altid er en risiko forbundet med en handling, er det ofte langt værre, hvis du ser passivt til. Læs her om, i hvilke situationer det har konsekvenser ikke at handle.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en dårlig chef

    Nogle chefer inspirerer og motiverer deres ledere, mens andre gør hverdagen trist og frustrerende. Læs, hvordan du håndterer fem forskellige typer af dårlige chefer.

    Læs mere
  • Sådan bliver du bedre til at lykkes som leder

    Når man ser resultaterne fra ”Ledere der lykkes” og de kompetencer man helst skal mestre fremragende, hvis man vil være en virkelig succesfuld leder vil nogle af os opdage at der muligvis kunne være potentiale for forbedring.

    Læs mere
  • 5 ledertyper der dræber enhver god ide

    God kommunikation gavner effektivitet, hverdag og bundlinje. Så enkelt kan det siges, men mange ledere glemmer at evnen til at lytte er en del af god kommunikation. Det er et problem, for aktiv, engageret lytning er fundamentet for kloge beslutninger og råstoffet for innovative ideer. Læs om de fem ledertyper, der kvæler ideerne, og få råd om hvordan du måske kan blive bedre til at lytte.

    Læs mere
  • 10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

    Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

    Læs mere
  • 9 ting succesfulde mennesker gør

    At nå sine mål og få succes handler ikke om hvem man er, men hvad man gør. Læs om ni ting, du skal gøre anderledes, hvis du vil nå dine mål.

    Læs mere
  • (Medfødt) Talent for ledelse

    Medfødte egenskaber og intelligens forklarer en del af den dygtige leders færdigheder. Ved at kortlægge og analysere ledelse og lederskab de seneste 100 år, hævder den norske forsker Øjvind L. Martinsen at have fundet frem til de personlige egenskaber en talentfuld leder skal besidde.

    Læs mere
  • Ledelseskommission: Du skal formulere dit ledelsesgrundlag

    Alle ledere bør formulere deres eget personlige ledelsesgrundlag inden for organisationens ledelsesgrundlag, lyder anbefalingen fra Ledelseskommissionen. Men hvad betyder det? Hvordan gør man? Og hvem skal læse det? Læs her, hvad du som leder får ud af at formulere dit eget ledelsesgrundlag, og hvordan du helt praktisk griber det an.

    Læs mere
  • 5 barrierer for din gennemslagskraft

    Oplever du ind imellem, at dine medarbejdere svarer i øst, når du spørger i vest? At de reagerer overraskende negativt, når du stiller et neutralt spørgsmål? Eller at dine ideer bliver mødt af skeptiske blikke? Så handler det måske om, at du utilsigtet har antændt en trusselsrespons. Læs, hvordan du undgår trusselsresponser ved at være opmærksom på fem fatale faldgruber.

    Læs mere
  • Fem kernekompetencer hos succesfulde ledere

    Projektet har identificeret fem kernekompetencer hos den succesfulde leder. Det er ikke de eneste kompetencer, en god leder skal have. Men disse fem er så tydelige hos de udvalgte ledere, at de kan betragtes som et afgørende fundament for succesfuld ledelse.

    Læs mere
  • 9 ting du skal gøre for at blive opfattet som en fair leder

    At være en fair leder er ikke nogen let opgave. Her giver en adfærdsekspert dig hemmeligheden bag at blive opfattet som en fair leder af dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Ved du hvordan du virker på andre?

    Hvordan virker du på dine medarbejdere? Hvad er dine særlige styrker som leder? Og hvor skal du arbejde med at dosere dig selv i samarbejdet med andre? Få her et værktøj, der giver dig selvindsigt og viser vej til, hvordan du bruger dine styrker rigtigt.

    Læs mere
  • Derfor skal du arbejde med integritet i 2015

    En vigtig overvejelse ved årsskiftet er, om man fik gjort det man ville. Og mindst ligeså vigtigt er det, om man gjorde det på den måde, man ville – det vi ofte betegner integritet. Læs, hvorfor integritet er vigtigt i 2015.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må gøre når du skal lede opad

    Mange ledere får ikke succes med at lede deres chef, fordi de ikke ved, hvordan de skal gøre. For at hjælpe dig med at styre uden om faldgruberne, får du her en top fem over de absolutte no-goes, når du leder opad.

    Læs mere
  • Sådan smadrer du din troværdighed

    Ingen medarbejdere ønsker at følge en utroværdig leder. Derfor skal du være opmærksom på, hvilke handlinger der kan skade din troværdighed. Læs her om de fire handlinger, som du ikke må begå.

    Læs mere
  • Derfor skal du smalltalke

    Mange ledere opfatter smalltalk som en tidsrøver og langt fra som en del af lederrollen. Men lederen, der evner at smalltalke, binder faktisk arbejdsdagen og organisationen bedre sammen, skriver forfatteren til bogen "Tag kontakt – guide til smalltalk".

    Læs mere
  • Spot ildsjælene - der gør forskellen

    ”Det er ildsjæle, der gør forskellen” er et af budskaberne i bogen ’Professionelle ildsjæle – uden glød, intet velfærdssamfund’. Ildsjælene er dog ikke altid lige til at spotte, da det ikke nødvendigvis er dem, der råber højst eller har flottest eksamenspapirer. Læs om de 10 karakteristika, du skal holde øje med, når du skal spotte ildsjælene blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Keep it simple – chefens vigtigste opgave

    Organisere, omfavne eller uddelegere. Det er de tre måder, chefer typisk håndterer kompleksitet på. Men det er ikke længere nok. Den sikreste vej igennem kompleksiteten er velvalgt og målrettet forsimpling – blandt andet af organisationens fælles kurs.

    Læs mere