Artikler om Mig selv

Her kan du læse artikler, der fokuserer på din udvikling. Du kan bl.a. læse om emner som effektivitet, førlederudvikling, karriere, lederevaluering, ledernetværk, lederrollen, ny leder og stress.


Viser 50 / 677
Ingen resultater.
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • God ledelse afhænger af, hvad der ledes - Leadership Pipeline i den offentlige sektor

    Hvert ledelsesniveau rummer særlige opgaver og udfordringer, som ikke kan løses med de samme ledelsesmæssige færdigheder. Et nyt forskningsprojekt gør op med antagelsen om, at god ledelse er det samme uanset hvilket niveau, du leder på. Læs hvad du skal være særligt opmærksom på for at lykkes som leder – på dit niveau.

    Læs mere
  • Kom fra ulve- til girafsprog

    ”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

    Læs mere
  • De 7 Gode Vaner gør dig til en bedre leder

    Steven R. Covey udgav sin bog ’De 7 Gode Vaner’ for mere end 20 år siden, og bogen er stadig blandt de mest sælgende managementbøger i verden. Her kan du læse om de syv gode vaner, og hvordan de kan gøre dig mere effektiv, bedre til at samarbejde og hjælpe med at finde din personlige balance.

    Læs mere
  • Få kontrol over din nervøsitet

    Alle kan blive ramt af nervøsitet, når de skal holde en tale. For nogle sortner hjernen, og tungen vrøvler. Men nervøsitet er også en energi, der hjælper dig til at virke tændt og engageret. Læs, hvordan du kan hilse nervøsiteten velkommen, uden at den styrer eller blokerer din tale.

    Læs mere
  • 10 ting du måske ikke vidste om ledelse

    Talk the walk, komplicér tingene og træf ikke beslutninger. Det er nogle af de provokerende råd fra social-psykologen Karl E. Weick. Glem alt, hvad du indtil nu har lært om ledelse, og lad dig overraske af de ti anbefalinger inspireret af Weick.

    Læs mere
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 5 faresignaler på dårlig ledelse

    Ligegyldighed, ensidighed og manglende kompetence. Det er faresignaler på dårlig ledelse, fastslår RUC-forsker Anita Mac. Du får her hendes tre bedste tip til ledergruppen. Det handler om professionalisme og om at tage ansvar.

    Læs mere
  • 5 regler for god ledelse

    Form fremtiden, få tingene til at ske og investér i dig selv. Sådan lyder tre af de fem regler, der bestemmer om du får succes som leder. Mestrer du de fem grundprincipper, så er du 70 procent i mål. Læs om de fem regler her.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Hvad er god ledelse egentlig?

    Der er mange bud på, hvad der er god ledelse. Alle er rigtige eller forkerte - alt efter hvem der bedømmer dem. I Skandinavien er involvering, deltagelse, synlighed, etik og værdier ofte noget, der indgår i opfattelsen af, hvad god ledelse indeholder

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Her er mellemlederens 3 største brølere

    Har du svært ved at slippe de opgaver, du havde som medarbejder, og higer du efter anerkendelse og tydelige resultater? Pas på du ikke ryger i den samme fælde, som mange andre mellemledere. Læs om de 3 største brølere, du kan begå som mellemleder.

    Læs mere
  • En årsplan fører dig fra mål til resultater

    Med en årsplan kan du få inspiration til at skabe bedre overblik og tættere sammenhæng i de ledelsesopgaver, du allerede har. Modellen leder dig gennem året, fra målene i virksomhedsplanerne defineres, til de i løbet af året indfries.

    Læs mere
  • Sådan leder du (upopulære) forandringer

    De fleste forandringer er upopulære. Men hvis de skal lykkes, skal de accepteres. Få råd om, hvordan du får forandringsparate medarbejdere og populære forandringer.

    Læs mere
  • Mintzbergs 10 lederroller

    En leder varetager ti forskellige roller ifølge professor Henry Mintzberg. Rollerne er fælles for alle ledere på tværs af område og niveau. Læs her om de ti lederroller.

    Læs mere
  • 12 nøgler fra Kierkegaard til din ledelse

    Styringsværktøjer kan gøre nytte, men ledelse kræver langt mere end værktøjer. At være leder kræver, at du træder i karakter som menneske. Og at træde i karakter som menneske har Kierkegaard sagt og skrevet meget om. Bliv klogere på, hvad ledelse handler om, når det kobles til Kierkegaard.

    Læs mere
  • 4 trin til planlægning, der holder

    Når du arbejder bevidst med din planlægning, får du et større overblik og fokus. Det gør dig i sidste ende til en mere effektiv leder. Få 4 trin til, hvordan du kan planlægge din tid, så du når det, du skal, og ikke mindst når det til tiden.

    Læs mere
  • Fra kollega til leder: De 6 faldgruber

    Dine tidligere kolleger er blevet dine nye medarbejdere. Det er en af de største udfordringer for nye ledere. Udnævnelsen fra kollega til leder åbner døren for nye muligheder, men også for mange faldgruber og konflikter.

    Læs mere
  • Bliv klædt på til rollen som ny leder

    Læs hvordan du bliver klædt på til rollen som nyudnævnt leder

    Læs mere
  • Kan du lede opad?

    Succesfulde ledere mestrer kunsten at lede opad i deres organisation. Det gælder alle niveauer. Lederens evne til at varetage sine interesser og skabe resultater hænger sammen med hans evne til at kommunikere og påvirke opad. Det er den evne, der skaffer lederen ressourcer, opbakning og frihed til at lede. Her er fem trin til, hvordan du leder opad.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • Relationel ledelse - når forandringen skal give mening

    Organisatorisk forandring er et vilkår i næsten alle organisationer i dag. Ofte fokuserer vi på forandringer af strukturer og arbejdsgange i stedet for på kommunikationens og relationernes betydning for forandringen. Skal forandringen lykkes med succes er dialog og relationelle færdigheder helt afgørende. Her kan du læse om, hvordan du som leder kan forbedre forandringsprocessen ved at fokusere på relationer og dialog.

    Læs mere
  • En god leder stiller gode spørgsmål

    Mange ledere tror fejlagtigt, at lederrollen kræver, at de skal vide alt, og spørger derfor ikke deres medarbejdere til råds. De bedste ledere er derimod gode til at spørge. De spørger, når de er i tvivl, og for at blive klogere. Udfordringen er, hvordan du undgår, at spørgsmålene signalerer mistillid og kontrol. Her er ti råd til dig, der gerne vil være bedre til at spørge.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • 5 kendetegn ved et usundt ledelsesteam

    I et sundt ledelsesteam tør man være sårbar, drøfte konfliktfyldte emner og alle tager ansvar for de beslutninger teamet træffer. Hvis et ledelsesteam ikke fungerer, påvirker det hele organisationen. Det kan ses på den service, I skal levere, og på medarbejdernes indsats. Læs her om fem kendetegn ved et usundt ledelsesteam, og hvordan I overvinder dem.

    Læs mere
  • 3 psykologiske grunde til, at du træffer katastrofale beslutninger

    En af lederens væsentligste kompetencer er evnen til at træffe de bedst mulige beslutninger ud fra den tilgængelige information. Desværre bliver denne evne ofte korrumperet af en række psykologiske mekanismer kaldet for biases. Det betyder kort fortalt, at vi mennesker er tilbøjelige til at følge bestemte irrationelle mønstre, der leder til fejlslutninger, når vi beslutter os.

    Læs mere
  • 10 ting kun usikre ledere bliver sure over

    Usikre og dårlige ledere hidser sig op over ting, som andre ikke gør. De ser det fx som et problem, hvis der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres autoritet, eller hvis deres medarbejdere morer sig for meget på arbejdet. Læs her listen med ti ting, som trigger en usikker leder.

    Læs mere
  • Få styr på nervøsiteten

    Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

    Læs mere
  • SWOT: Kend dine styrker og svagheder som leder

    SWOT-analysen bliver traditionelt brugt til at kortlægge organisationers styrker og svagheder. Men du kan også bruge den til at blive klogere på dig selv og dit lederskab. Læs, hvordan du laver en personlig SWOT-analyse.

    Læs mere
  • Spænder du ben for dig selv?

    Mange ledere har både drømmen om og talentet til at blive excellente ledere og nå op på de øverste ledelsestrin, men alligevel lykkes det aldrig. Tre ledelseseksperter giver her 5 bud på, hvorfor og hvordan ledere spænder ben for sig selv og deres udvikling som ledere

    Læs mere
  • Du er budskabet - præsentationsteknik

    Du kan gøre dit næste foredrag endnu bedre, ved at have et klart budskab samt skabe motivation, forståelse og lyst til handling

    Læs mere
  • Udstrål dit lederskab

    Hvis du vil opfattes som en god leder, er det vigtigt, at du ikke blot evner at lede, men også udstråler lederskab. For vores udstråling har mindst lige så stor betydning for, hvordan vi bliver opfattet som vores handlinger. Med andre ord skal du kunne spille rollen som leder. Læs her, hvordan du lærer at mestre den rolle.

    Læs mere
  • Hvad adskiller gode ledere fra dårlige?

    Er du en menneskekender, der ser hver medarbejders styrker, eller er du for sen med anerkendelse og har detsvært med konflikter? Læs her om tre ting gode ledere gør, og tre ting dårlige ledere gør.

    Læs mere
  • Gratis e-kursus: Vejen til god ledelse

    Hvad gør de gode ledere? Og hvordan kan du gøre dem kunsten efter i din hverdag? Det får du svar på, hvis du melder dig til Væksthus for Ledelses gratis e-kursus. Læs mere om kurset her, og få en forsmag på, hvad en fisk har at gøre med god ledelse.

    Læs mere
  • 7 afgørende kompetencer hos ledere der lykkes

    Karisma, talegaver og selvsikker fremtoning er alle gode egenskaber for en leder. Men de er sjældent de vigtigste. Derimod er det de relationelle kompetencer, der er afgørende for at få succes. Det viser en ny omfattende undersøgelse, hvor der er taget et erhvervspsykologisk røntgenbillede af de særligt succesfulde ledere for at finde ud af, hvad det er, de gør, som gør dem gode.

    Læs mere
  • At træde i karakter - som menneske og leder

    Ledelsesværktøjer kan gøre nytte, men første skridt på vejen til at lykkes som leder er at have et sikkert indre kompas. Vil du være en troværdig og effektiv leder, skal du vide, hvad du står for, og hvor du vil hen. At have dig selv med som menneske er nemlig at have fat i lederrollen indefra. Med Kirstine Andersens bog ’Kierkegaard og Ledelse’, kan du blive klogere på dit indre kompas og få fat i lederrollen indefra.

    Læs mere
  • 5 ord empatiske ledere aldrig siger

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.

    Læs mere
  • 8 trin til ledelsesbaseret coaching

    Få overblik over, hvad du som leder skal være opmærksom på og få inspiration til, hvordan med 8 trin kommer godt i gang med ledelsesbaseret coaching.

    Læs mere
  • TEST: Er du en besværlig person?

    Besværlige personer er dem der efterlader dig frustreret eller dræner dig for energi. Det kan være i korte perioder eller på fuld tid, men ens for begge situationer, er at det tærer på dine ressourcer. Men hvor besværlig er du selv – test dig selv her?

    Læs mere
  • Har du psyken til at være leder?

    Uddannelse, viden og erfaring er vigtigt for at varetage et lederjob, men det kræver også personlig styrke og psykisk robusthed at være leder. Tjek, om du har psyken til at være leder.

    Læs mere
  • Taleskrivning for den gode leder

    Danske ledere holder et utal af taler til møder, konferencer, generalforsamlinger og seminarer. Men de færreste ledere er særligt gode til at bruge talen som et strategisk element i ledelseskommunikationen. Læs hvordan du med nogle relativt enkle greb, kan gøre de fleste taler langt bedre, og gøre dem til et stærkt instrument i organisationens strategiske kommunikation både internt og eksternt.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag at lede din chef godt

    Som leder skal du også lede din egen leder. Det giver fordele i form af indsigt, støtte og ressourcer, og du slipper for unødvendigt bøvl, hvis du hjælper din chef til at træffe de rigtige beslutninger. Læs her, hvorfor det er vigtigt at lede opad, og få tre råd om, hvordan du kan gribe opgaven an.

    Læs mere
  • 3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

    Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd.

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere