Her finder du artikler, der fokuserer på udviklingen af - og dit forhold til - dine medarbejdere. Artiklerne handler bl.a. om afskedigelser, ansættelser, arbejdsmiljø, coaching, kompetenceudvikling, konflikthåndtering, medarbejdersamtaler (MUS), motivation og fastholdelse, organisering af arbejdet, personalepolitik, projektledelse og teamledelse.
Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.
Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.
En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.
Læs mere
Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte
Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.
At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så medarbejdere præsterer noget bestemt. Der er flere teorier om motivation - men det er vigtigt at finde det, der virker for de enkelte medarbejdere i den konkrete situation.
Læs mere
Brug Tuckmans 5 udviklingsfaser og effektiviser teamet
Hvis du ikke kender og forstår dit teams udviklingsfaser, risikerer du at lede dem forkert. Det gør det svært for medarbejderne at opbygge et godt og produktivt samarbejde. Lederen har derfor en vigtig opgave i at støtte teamet, så det kommer trygt og sikkert igennem dets naturlige udviklingsfaser. Artiklen introducerer Tuckmans fem udviklingsfaser og giver råd om, hvordan du kan hjælpe dit team til at blive mere effektivt.
Hvor svært kan det være? Ret svært åbenbart. Det lyder nemt, men en sikker topscorer i arbejdsklimaundersøgelser er en udbredt oplevelse af, at man ikke er særligt gode til at give og modtage ris og ros på de danske arbejdspladser.
Der findes masser af skemaer og anbefalinger til, hvordan MUS skal forløbe. Alligevel kan de fleste nikke genkendende til en MUS, der ikke gav værdi, eller som løb i en forkert retning. Lederweb har været igennem de forskellige udgivelser om MUS og samlet de otte største ”musefælder”, du som leder bør være opmærksom på.
Mange ledere og medarbejdere oplever MUS som spild af tid. Men brugt rigtigt er MUS et vigtig redskab til at sikre udvikling af dine medarbejdere og organisationen. Her får du en guide til, hvordan du indfrier potentialet i MUS.
Læs mere
Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr
Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.
Lean handler om at skabe mere værdi med færre ressourcer. Men hvordan fungerer det så egentlig, og hvad skal man helt konkret gøre, hvis man vil bruge lean i sin forretning?
Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet
Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.
Bliver du også forvirret, når snakken falder på forskellige generationer som X, Y, babyboom, ”zappere” osv.? Læs her, hvad der kendetegner de forskellige generationer, så du bedre kan adskille dem.
Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.
Hvis du vil beholde din bedste medarbejder, er det nogle tegn, du skal holde øje med. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du tror din bedste medarbejder er på nippet til at søge nyt arbejde, og om hvad du kan gøre for at undgå det.
At kunne motivere dine medarbejdere, og ikke mindst dig selv, er en evne, der er med til at skabe resultater for organisationen. Motivér til arbejdsglæde, og din arbejdsplads bliver ikke bare et rarere miljø at befinde sig i - det letter også i budgetterne. Læs 10 måder du kan motivere dine medarbejdere på.
Læs mere
MUS-værktøj: Inspirationsspørgsmål og kompetencehjul
KL's MUS-værktøj indeholder en række inspirationsspørgsmål og et kompetencehjul. Værktøjet skal sikre, at man kommer hele vejen rundt i samtalen. Og samtidig er det let at bruge. I artiklen er værktøjet gjort generelt, så det kan anvendes af mange arbejdspladser. Læs her om værktøjet og få inspiration til jeres næste MUS.
Mange medarbejdere motiveres ikke af lønforhøjelser og bonusordninger. De vil have meningsfulde opgaver og medbestemmelse. Læs om seks ledelsesredskaber, du kan bruge til at understøtte motivationen hos dine medarbejdere.
Det er dyrt at ansætte den forkerte medarbejder i en stilling. Både i tid, produktivitet og trivsel. Derfor bør du tage højde for fem almindelige fejltrin i ansættelsessamtaler.
At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.
Ledere af teams finder en guldgrube af viden i Belbins teamrolleteori. Især offentlige arbejdspladser vinder økonomisk og menneskeligt ved at udnytte potentialet i teams bedre. Læs her hvordan I arbejder med teorien i fx MUS- og GRUS-samtaler.
MUS-samtalen skal sikre overensstemmelse mellem organisationens mål og medarbejdernes kompetencer. Her er forslag til konkrete spørgsmål om både opgaver, kolleger, borgere, organisation, ledelse og fremtiden. Spørgsmål du med fordel kan stille for at sikre, at du, dine medarbejdere og organisationen tager de rigtige skridt mod målet.
Mange jobansøgere tager kurser i både det at skrive ansøgninger og i at være til jobsamtale. Det gør at de er på forkant på jobsamtalens spil og regler. Det stiller større krav til din forberedelse til jobsamtalen. Her får du gode råd.
MUS er et omdiskuteret koncept, som mange vil sende i graven. Men der er god grund til at holde liv i MUS, så længe konceptet bliver gjort tidssvarende. Læs her et bud på, hvad den næste generation af MUS bør indeholde.
Møder kan ses som den lim, der holder organisationer sammen. Alligevel har de fleste en oplevelse af, at der bruges for meget tid på for lange og ustrukturerede møder. Bliv guidet til, hvordan du skaber bedre møder og bedre mødeledelse.
Lederweb har samlet en guide til projektledelse, der giver dig gode råd til, hvordan du holder et projekt på rette kurs, minimerer feberredninger og undgår de typiske fælder.
Arbejdsglæde fører til mere produktive, motiverede og engagerede medarbejdere og et lavere sygefravær. Ny undersøgelse afslører de største dræbere af arbejdsglæde. Læs her, hvilke fem ting du skal stille skarpt på for at styrke arbejdsglæden.
Læs mere
Teams udvikling - og lederens muligheder for intervention
Tuckmans teamudviklingsteori kan gøre teamet klogere på dem selv og give teamlederen, mulighed for at tilpasse sine interventioner i teamets processer.
Den psykopatiske chef eller medarbejder er en belastning for både arbejdspladsens udvikling og den individuelle trivsel. Læs, hvordan du spotter og overlever en psykopat.
Tidskrævende og uden værdi. Sådan oplever nogle medarbejdere og ledere den årlige MUS-samtale. Et nyt MUS-koncept sikrer, at medarbejderne kommer mere på banen, at samtalen bliver mere fleksibel, og at den kræver mindre administration. Læs om konceptet og få inspiration til jeres næste MUS.
Læs mere
Ansættelser: Do's and don’ts når du indhenter referencer
Mange indhenter referencer, når de skal ansætte en ny medarbejder. Men hvordan stiller du gode spørgsmål, som kan kvalificere dit valg om, hvilken ansøger du skal ansætte? Og hvad må du egentlig spørge om? Læs mere her.
Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI.
Et vellykket rekrutteringsforløb forudsætter, at man på forhånd har gjort sig klart, hvilke rammer der er om lederjobbet, hvad det kræver at blive betragtet som en succes på posten, hvilke kerneopgaver der skal løses - og hvilke kompetencer dét kræver.
Læs mere
Guide: Sådan dræber du dine medarbejderes motivation
Der findes et hav af teorier om, hvad der motiverer bedst i forskellige situationer. Ofte er det dog det, der ikke bliver sagt eller gjort, som dræber medarbejdernes motivation. Læs om ti ledelseshandlinger, der kvæler motivationen – og hvad du kan gøre for at undgå dem.
Læs mere
7 grunde til at pisk og gulerod (ofte) ikke fungerer
Det er en udbredt opfattelse, at pisk og gulerod motiverer os til at præstere mere og bedre. Det er imidlertid en forældet tankegang, skriver Daniel Pink i bogen ’Motivation – den overraskende sandhed om hvad der motiverer os’, der netop er udkommet på dansk. Læs, hvorfor pisk og gulerødder ofte ikke hører hjemme i det moderne arbejdsliv.
Typisk håndterer du konflikter på 1-2 måder. Men der er mange flere måder og de skal bruges situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.
De er organisationens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og brænder for deres arbejde. Men de er også stemplet som ledelsesfremmede, hysteriske, forfængelige og selvhøjtidelige. Det er primadonnaerne, der er tale om. Læs, hvordan deres kald kan opstå og bliv lidt klogere på primadonnaers adfærd og motivation for arbejdet, og hvordan du leder dem.
Når afskedigelser ikke kan undgås, har det stor betydning, hvordan du gennemfører afskedigelsen. Sker det på en professionel og sober måde, kommer medarbejderen hurtigere videre med sit liv.
Oplever din nye medarbejder en god og velstruktureret velkomst til sin nye arbejdsplads, er der 70 pct. større sandsynlighed for, at hun fortsat er på arbejdspladsen efter tre år. Få her en guide til, hvordan du fastholder din nye medarbejder og en tjekliste til den gode modtagelse.
Opfølgningssamtalen finder sted når en ny medarbejder har været ansat mellem tre og seks måneder, og tager udgangspunkt i de iagttagelser medarbejder og leder har gjort undervejs.
Læs mere
10 praktiske tips når du skal udvikle dine medarbejdere
Forskning viser, at mænd og kvinder er tilbøjelige til at løse problemer på vidt forskellige måder. Læs her om forskellene, og hvordan du kan sætte ind med kompetenceudvikling.
Strudsemanøvren virker ikke, når en medarbejders dårlige humør ødelægger den gode stemning på arbejdspladsen. Tværtimod skal du tage hånd om problemet. Artiklen giver råd om, hvordan du bedst håndterer en gnaven medarbejder.