At arbejde strategisk med omdømme er blevet en væsentlig opgave for mange organisationer, da et positivt omdømme kan styrke både interne og eksterne relationer.
Beslutninger og handlinger fra de øverste ledelsesniveauer har direkte indflydelse på organisationens omdømme internt og eksternt. I dag, hvor informationer hurtigt spredes gennem sociale medier og andre kommunikationskanaler, kan organisationer ikke længere nøjes med at fokusere på den faglige kvalitet. Kommunale organisationer må også tage højde for, hvordan deres adfærd, værdier og samfundsansvar opfattes af både interne og eksterne interessenter, lige fra borgere, til medier og politikere.
Projektet har til formål at:
- Give chefer (og den resterende ledelseskæde) indsigt i strategier til at opbygge og styrke den kommunale organisations omdømme, herunder medarbejdernes organisationsstolthed og selvværd.
- Udruste ledelsen med konkrete redskaber til at adressere udfordringer relateret til et negativt kommunalt omdømme.
- Udvikle generelle anbefalinger og inspiration gennem historiefortælling og cases om succesfuld omdømmeledelse i kommuner.
Projektet vil undervejs have et særligt fokus på de muligheder og udfordringer, som kommunale chefer og topledere står overfor, når de leder i en politisk styret organisation.