Artikler om Organisationskultur

Kulturen er den lim, der holder organisationen sammen. Kulturen fungerer som en form for ”mentalt landkort”, der hjælper de ansatte til at skabe mening og viden om, hvordan de skal reagere i forskellige situationer. Som leder er du med til at skabe kulturen i organisationen, og du har også mulighed for at ændre og udvikle den.

Her finder du Lederwebs artikler om organisationskultur, hvor du bl.a. kan læse om, hvordan du gør kerneopgaven til en del af jeres kultur. Du kan også læse om, hvordan du finder og skaber mening som distanceleder, og hvordan du skaber en anerkendende organisationskultur.



Viser 50 / 76
Ingen resultater.
  • Hvad er en organisationskultur?

    En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. En organisationskultur kan forstås som den optik eller linse som virksomhedens medarbejdere ser virksomhedens aktiviteter igennem.

    Læs mere
  • Da anerkendelsen greb os

    I begyndelsen af 00’erne skyllede Appreciative Inquiry-bølgen ind over den offentlige sektor. Uanset om man red med på bølgen eller ej, har ideen om anerkendelse haft massiv indflydelse på mange arbejdspladser. Nu er det på tide at gøre status, at rette de værste vildskud i debatten om AI og fortælle om de store muligheder, som AI stadigvæk rummer mere end 10 år efter.

    Læs mere
  • 9 grundantagelser for anerkendende ledelse

    Anerkendelse og udforskning er centrale begreber i den anerkendende ledelsesstil – men de er ikke alt. Anerkendende ledelse tager afsæt i nogle antagelser; grundlæggende tanker om os selv og vores verden. Det er et af budskaberne i bogen ’Anerkendende Ledelse – skab mod, engagement og bedre resultater’. Læs om ni grundantagelser anerkendende ledelse bygger på.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om introverte medarbejdere

    Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse - i praksis

    TILLID – Et ældgammelt begreb og for nogen måske lidt støvet! Men der er god grund til at støve begrebet af, for der er mange fordele ved brugen af tillid i organisationer. Tillid som organisatorisk værktøj kræver vilje, ærlighed og en personlig indsats fra ledere og medarbejdere. Men til gengæld er gevinsten stor – blandt andet en højere effektivitet.

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • Ingen selvledelse uden ledelse

    Uden ledelse kan medarbejdere ikke lede sig selv. Selvledende medarbejdere har brug for ledere, der kan tænke personaleledelse og strategisk ledelse på en og samme tid. Med andre ord kræver selvledelse ledere, der tør lede.

    Læs mere
  • Hiv interessentanalysen frem

    Er interessentanalysen er blevet gemt væk i skuffen, så find den frem igen! For den er første skridt på vejen til projektsucces. Her er seks simple skridt til at genoplive eller få taget hul på interessentanalysen.

    Læs mere
  • Narrative værktøjer til at styre møderne

    Små, men bevidste ændringer af jeres møder kan skabe store forandringer i en medarbejdergruppe. Narrativitet kan ændre møderne fra at være en dødssyg ledermonolog til at styrke samarbejdet i afdelingen. Læs her hvordan.

    Læs mere
  • Seneca: Dine medarbejdere er ikke ansat til at trives

    Du skal fokusere på, at I gør det godt, ikke at I har det godt. Læs her, hvorfor det er det vigtigt, at du tager dialogen om, hvornår I lykkes effektfuldt, og hvorfor dét pejlemærke er vigtigere end dine medarbejderes trivsel.

    Læs mere
  • Sådan kan I måle den sociale kapital

    Social kapital er ikke et nyt færdigpakket koncept eller værktøj, du kan hive frem til særlige lejligheder. Det handler om et konstant fokus på jeres relationer og samarbejde. Har du imidlertid svært ved at komme i gang med arbejdet, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Tag temperaturen på jeres sociale kapital

    Effektiv ledelse handler om at vælge de rette mål at styre efter. Og her kan det betale sig at rette fokus mod den Sociale Kapital. Sådan lyder et af budskaberne i Væksthus for Ledelses publikation ’De skjulte velfærdsreserver’. Læs, hvordan I retter fokus på den sociale kapital og tag temperaturen på, hvor høj eller lav den er i dit team eller organisationen.

    Læs mere
  • Få fagfolk til at spille på samme hold

    Med mål om bedre service for borgerne og mere kvalitet for pengene, er det i stigende grad nødvendigt, at de fagprofessionelle medarbejdere lige fra pædagoger og lærere til sygeplejersker og læger kan øge kvaliteten ved at samarbejde på tværs. De skal ledes ind i nye samarbejder, der overskrider faggrænserne mere og mere. Læs her seks råd til at lede samarbejde mellem fagprofessioner godt på vej.

    Læs mere
  • Kunsten at inddrage medarbejderne

    God ledelse er umulig uden inddragelse af medarbejdernes faglige vurderinger, indsigt og refleksioner. Lederen skal samtidig undgå, at det ender med, at alle og ingen bestemmer. Læs om frisættende ledelse, som skaber nye forbindelser mellem ledere og medarbejdere i hverdagen.

    Læs mere
  • Et kritisk blik på selvledelse

    Begrebet selvledelse er et mantra indenfor ledelsesfilosofien i den offentlige sektor. Men hvad betyder selvledelse og hvilke konsekvenser har det, når organisationer bruger selvet til at skabe værdi i organisationen? Redaktør for Kritisk Debat, Jan Helbak, kaster et kritisk blik på ”honnørordet” selvledelse.

    Læs mere
  • 10 tegn på en syg teamkultur

    Har du oplevet, at jeres nye strategi ikke førte til den planlagte forandring? Så er det måske kulturen på arbejdspladsen, der står i vejen. Læs her, om ti tegn på en syg teamkultur, og få en model til at skabe en kulturændring i praksis.

    Læs mere
  • Er jeres værdier også uden værdi?

    En ureflekteret brug af værdier får ofte værdiarbejdet til at fremstå både komisk og nyttesløst i mange medarbejderes øjne. Sådan lyder det fra Mette Lund Kristensen, Adjunkt fra Syddansk Universitet, som her giver sine bud på, hvordan værdierne kan give værdi.

    Læs mere
  • 10 råd til at styrke sammenhængskraften i en fusioneret organisation

    Kulturen er vigtig, men også svær at håndtere under fusioner. Læs om, hvordan du som leder fremmer sammenhængskraften i en fusioneret organisation ved at få de gamle kulture til at spille sammen med den nye.

    Læs mere
  • Sådan mestrer du de evige paradokser

    Kontrol eller tillid? Udvikling eller drift? Det er et vilkår i en kompleks offentlig opgavevaretagelse, at forskelligartede og ofte modstridende ledelses- og styringsidealer eksisterer side om side. I artiklen her kan du læse, hvordan du får blik for ledelsens paradokser og indarbejder de mange hensyn i din daglige ledelse.

    Læs mere
  • Strategisk ledelse - de mange arenaer

    Stort set alle strategibøger fokuserer på markedet og strategisk ledelse i private virksomheder. Men der er brug for teorier og modeller, som tager udgangspunkt i de vilkår, der er i den offentlige sektor. Læs om professor Kurt Klaudi Klausens otte arenaer for strategisk ledelse i den offentlige sektor her.

    Læs mere
  • Anerkendende ledelse er et ideologisk glidemiddel

    Du skal vise tillid, lytte aktivt og fortælle de positive historier. Sådan lyder opskriften på en anerkendende organisationskultur med åbenhed, kreativitet og effektivitet. Når anerkendelsen bliver til en undertrykkelse af kritik og en legitimering af dårlig ledelse, er det en anden fortælling. Sociolog Rasmus Willig sætter spørgsmålstegn ved den anerkendende ledelsestilgang. Lad dig forarge, provokere, og reflektér.

    Læs mere
  • Borgeren skal i centrum - ikke i førersædet

    Der knytter sig en hel del forvirring til forestillingen om brugerdreven innovation i den offentlige sektor. Modsat hvad mange tror, drejer det sig ikke om, at borgerne nu skal opfinde den offentlige service. Det drejer sig om, at offentligt ansatte skal blive langt, langt bedre til at forstå, hvordan borgerne oplever det, vi gør ved dem.

    Læs mere
  • Lederen som kulturudvikler

    Som leder kan du påvirke og forandre kulturen på arbejdspladsen – start med at undersøge den eksisterende kultur, opsæt mål for kulturen – og se nærmere på dine egne valg.

    Læs mere
  • 8 staldtips fra toppen

    ’Lad de andre tale’ er en af ingredienserne, når 85 af Danmarks topfolk giver opskriften på succes. I bogen ’Mit bedste karriereråd’ får du mere end 250 staldtips direkte fra dem, der selv har nået toppen. Lederweb har været igennem dem og giver dig 8 af dem, du måske ikke lige havde tænkt over.

    Læs mere
  • Tillidsbaseret ledelse er risikofyldt

    Ledelse med tillid handler ikke om at smække benene op og lade medarbejderne passe butikken. Tværtom. Det er både krævende og risikofyldt. Sådan lyder budskabet fra Lektor Niels Thyge Thygesen i Væksthus for Ledelses debatoplæg: ’De skjulte velfærdsreserver.’

    Læs mere
  • Afstem forventninger når du uddelegerer

    Oplever du, at dine medarbejdere ikke løser opgaver, som du forventede? Her er otte spørgsmål, der hjælper til at afstemme jeres forventninger til opgaven og sikrer, at dine medarbejdere bruger deres kræfter mest hensigtsmæssigt.

    Læs mere
  • Bland det rette mix af tillid og kontrol

    Tillidsbaseret ledelse handler ikke om at eliminere kontrol og styring. Det handler om at finde den rette balance mellem tillid og kontrol. Her er en fremgangsmåde til, hvordan du som leder finder en god balance.

    Læs mere
  • Koordiner arbejdet sammen - og skab samarbejde

    Om det handler om dine ledelsesrelaterede kontakter, gruppeinterne relationer, eller forholdet til andre afdelinger, så er relationer vigtige for det daglige arbejde. Læs et interview med professor og prisbelønnet forfatter Jody Hoffer Gittell, der er specialist i relationel koordinering, og som undersøger hvordan vi koordinerer arbejdet sammen – og samarbejder.

    Læs mere
  • Bekæmp ”dem og os”-kulturen

    Trods gode intentioner og julefrokosttalens velmente ord om, at ”vi er fælles om at skabe de gode resultater”, knager samarbejdet på tværs af organisationen ind imellem. Læs her om de syv forudsætninger, der skal være på plads for at sikre sammenhængskraften.

    Læs mere
  • Organisationen skal være robust – ikke medarbejderne

    Hypotesen om at robuste medarbejdere giver en robust organisation, får dumpekarakter ifølge international forskning og praksis. Men hvad er alternativet? Svaret er at lede, så organisationen bliver robust frem for, at medarbejderne skal være det. Læs her, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Kerneopgaven giver aldrig sig selv

    En stor organisations kerneopgave ender ofte med at blive formuleret ret abstrakt. Derfor skal den ofte oversættes til lokale versioner, hvis den skal give mening rundt omkring i organisationen. I det arbejde spiller ledere og chefer en afgørende rolle. Her får du ti råd om at gøre kerneopgaven forståelig og meningsfuld for alle.

    Læs mere
  • Mål jeres relationelle koordinering

    Hvor gode er I til at samarbejde om jeres kerneopgave? Her får du et gennemtestet spørgeskema, så du kan måle, hvordan den relationelle koordinering om vigtige og komplekse opgaver fungerer.

    Læs mere
  • Find meningen og øg motivationen

    Det er muligt at styrke medarbejdernes motivation, arbejdsglæde og faglige stolthed samtidig med at drive store forandringsprocesser mod højere kvalitet og bedre resultater for brugerne. Vel at mærke, hvis man starter med at finde ind til den dybere mening med arbejdslivet. Det viser erfaringerne fra nyt velfærdsledelsesprojekt.

    Læs mere
  • Hvorfor videndeler vi ikke "bare"

    Videndeling er for mange en selvfølgelighed, for andre en besværlighed. Ifølge ledelseskonsulent Susanne Teglkamp, kræver det uanset hvad, en indsats at bevare og udvikle en effektiv videndeling. Det behøver hverken at være svært, dyrt eller vanskeligt. Læs her hvordan du sikrer en effektiv videndeling.

    Læs mere
  • Du er slet ikke færdig med kerneopgaven

    I taler om kerneopgaven, I kender måske kerneopgaven, men løser I den også? Ét er at definere den. Noget andet er at operationalisere og optimere kerneopgaven. To eksperter giver input til, hvordan du også lykkes med at løse den.

    Læs mere
  • Ny undersøgelse: Styrket ledelse af dagtilbud

    De sidste fire år har kommuner med succes indført områdeledelse og andre nye ledelsesmodeller for dagtilbud. Ledelsen er generelt styrket, men der er stadig behov for større klarhed om rollefordelingen mellem ledelsesniveauerne. Den nye kortlægning af ledelsesmodellernes udbredelse omfatter for første gang også forholdet til de specialiserede dagtilbud, kommunerne nu har ansvaret for.

    Læs mere
  • Mangfoldighedsledelse - hvad, hvorfor og hvordan?

    Med mangfoldighedsledelse kan du som leder bedre brugere arbejdspladsens mange forskellige ressourcer – og at gøre det ved at dyrke forskellighederne i stedet for lighederne.

    Læs mere
  • Hildebrandt: Ud med dokumentationstyranniet og ind med tillid

    De ledere, der står i spidsen for velfærdsproduktionen, er udsat for et urimeligt krydspres fra borgere, medier, medarbejdere og egen organisation. Derfor er det på tide at gøre op med kontrol- og dokumentationstyranniet og give lederne plads til rent faktisk at lede. De skal have tillid, frihed og ansvar.

    Læs mere
  • Ledelse af frivillige - en oversigt

    Væksthus for Ledelse har her samlet en inspirationsoversigt til dig der gerne vil læse mere om ledelse af frivillige.

    Læs mere
  • Derfor skal du omfavne modstand

    Har du gennemført en forandring og oplevet, at medarbejdernes modstand hindrer afdelingen i at lykkes med det, du har sat i gang? Så ligner din situation mange andre lederes. Men i stedet for at se modstand som din fjende, skal du se den som en afgørende kilde til udvikling. Læs, hvorfor og hvordan du gør her.

    Læs mere
  • 5 råd: Vær nærværende - også på afstand

    Det kan lyde paradoksalt at være nærværende på afstand. Men det kan lade sig gøre. En undersøgelse fra Væksthus for Ledelse viser, at distanceledere kan være nærværende ledere ved at mestre fem kompetencer. Læs her, hvordan du bliver nærværende på trods af, at du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    Læs mere
  • Tvivl og bliv en stærkere leder

    Rigtige ledere er ikke i tvivl – i hvert fald ikke så andre opdager det. For ingen har lyst til at fremstå usikker. Men manglende tvivl kan være begrænsende; tingenes tilstand bliver ikke udfordret og alternative muligheder bliver ikke udforsket. Læs her hvordan du kan gøre din tvivl produktiv.

    Læs mere
  • Sundhedsbølgen på arbejdspladser har en mørk bagside

    Sundhedsbølgen skyller ind over arbejdspladserne med tilbud om løbehold, rygestopkurser og fedtfattig mad i kantinen. For en sund medarbejder er en produktiv medarbejder. Men det ensidige positive fokus på sundhed på arbejdspladser har også en skyggeside. Artiklen sætter spørgsmålstegn ved effekterne af sundhedsfremmende tiltag på arbejdspladsen og fremhæver vigtige refleksioner, ledere bør gøre sig.

    Læs mere
  • Frivillighed på kommando findes ikke

    Man kan ikke på forhånd definere frivillighed eller stille målfaste krav op for de frivilliges arbejde. Gør offentlige ledere det, risikerer de at kvæle selve frivillighedens væsen, mener forsker.

    Læs mere
  • Sådan leder du samskabelse

    Samskabelse er på dagsordenen i den offentlige sektor. Ressourcerne er knappe og potentialet stort, hvis borgere og interessenter kan bringes i spil som ressourcer frem for problemer, der skal løses. Men hvordan sikrer du, at det hele ikke blot ender som smarte buzzwords og en stor konsulentregning? Få et bud på det her.

    Læs mere
  • Ledelse af det uforanderlige menneske

    Mennesket er grundlæggende det samme som for flere tusind år siden. Derfor kan vi, ifølge antropolog og administrerende direktør ved Weekendavisen, Anne Knudsen, lære meget om god ledelse ved at studere tidligere samfunds former for organisering.

    Læs mere
  • Tilliden er det første offer

    Skandaler i offentlige organisationer er en god historie. Og når en skandale lander på forsiden, får de ansvarlige politikere og ledere travlt med at indføre nye regler og procedurer. Det sætter imidlertid tilliden mellem leder og medarbejder under pres. Læs om omkostningerne ved nye regler, og hvordan du som leder tackler presset udefra.

    Læs mere
  • Mindre kontrol giver mere videndeling

    Holder dine medarbejdere på deres viden? Så skal du måske se på måden, du motiverer dem. En undersøgelse viser nemlig, at medarbejderne er mindre tilbøjelige til at dele deres viden, hvis de bliver kontrolleret og ikke oplever frihed i deres arbejde.

    Læs mere
  • 7 spørgsmål til professoren - om kerneopgaven

    Var de opgaver, de offentlige organisationer lavede, før der kom fokus på kerneopgaven forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

    Læs mere
  • Dræb de værdiløse møder

    Går du fra møder, hvor der bliver talt meget, men ingen alligevel helt ved, hvad konklusionen endte med at være? Så er det et tegn på, at mødet har været spild af tid. Lederweb har her samlet de bedste råd om, hvordan du undgår at spilde din eller medarbejdernes tid på værdiløse møder.

    Læs mere