Artikler om Organisationsudvikling

Organisationsudvikling er et sæt af ideer og metoder til at forbedre og styrke organisationer. Det handler om at få organisationer og de mennesker, der er i dem, til at fungere bedst muligt.

På denne side finder du artikler og værktøjer om blandt andet systemisk tænkning, strategi og anerkendende ledelse.

Du finder fx artikler, der handler om, hvordan du leder på tværs, hvorfor samarbejdet på tværs ofte fejler og artikler, der beskriver, hvordan du leder samskabelse. Læs også om god faglig ledelse, på strategisk ledelse, på det digitale lederskab og på artikler, der lige frem stiller spørgsmålet, om ledere helt kan undværes.

Det er også her, at du finder Lederwebs artikler om relationel koordinering, der handler om, hvor gode I er til at samarbejde om jeres kerneopgave, og du kan finde artikler, der giver dig inspiration til at styrke jeres sociale kapital.



Viser 50 / 127
Ingen resultater.
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Det systemiske perspektiv

    Intet kan forstås isoleret - heller ikke de problemer du som leder skal medvirke til at løse. Den systemisk tænkende leder sørger for rum til refleksion, så problemer undersøges fra flere positioner og perspektiver.

    Læs mere
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • Strategi ifølge Mintzberg

    Det kan være lidt af en jungle at finde hoved og hale i ledelseslitteraturens mange definitioner af strategibegrebet. Henry Mintzberg har skabt overblik over strategiens mange facetter med sine fem P’er. Læs om, hvad forskellen er på strategi som en plan og strategi som et mønster, og bliv klogere på, hvilken definition din organisation skal bruge i strategiarbejdet.

    Læs mere
  • Systemisk metode - et stærkt perspektiv på forandringer og samtaler

    Systemisk teori og metode kan bruges til at forstå, hvordan organisationer fungerer, herunder forandringer, relationer, kommunikation, samtaler mv. Her får du en introduktion til systemisk metode.

    Læs mere
  • 6 nye styringsparadigmer i den offentlige sektor

    Rundt om i landet prædiker styringspræster hver deres evangelium: NPM er død! Afbureaukratisering! Slip anerkendelsen løs! Læs om de seks styringsparadigmer, som stiller forskellige krav til offentlige ledere.

    Læs mere
  • Guide til social kapital

    Mellem medarbejderne ligger nogle oversete ressourcer. Det drejer sig om social kapital, der er et særligt perspektiv til at finde kilder til højere produktivitet, men som ofte overses. Få en introduktion til social kapital, dets nøglebegreber og bliv guidet videre til mere viden og værktøjer, der kan styrke jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • Få mere for mindre med relationel koordinering

    Når vi arbejder sammen og har opgavens mål for øje, leverer vi en bedre service til borgerne. Men hvordan skaber du som leder den form for samarbejde? Det løfter ledelses- og organisationskonsulent Bo Vestergaard sløret for her.

    Læs mere
  • NPM eller/og NPG - Hvad kan de bruges til?

    I dag står vi i en økonomisk krise igen. New Public Management og New Public Governance har derfor på sin vis hver noget at bidrage med i den aktuelle styringssituation, selv om troen på markedsmekanismerne i NPM som det eneste saliggørende er ved at være aftagende.

    Læs mere
  • 10 bud til at lede relationer

    Relationel koordinering - evnen til at samarbejde - påvirker produktivitet, kvalitet og arbejdsglæde, lyder det fra den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell. Læs om relationel koordinering og se de 10 bud du skal følge for at skabe relationer.

    Læs mere
  • Kulturanalyse

    Hvordan får jeg som leder kontrol over de faktorer, der påvirker vores kultur?

    Læs mere
  • SWOT: Få styr på styrker og svagheder

    Med en SWOT-analyse lægger du strategien ved at finde styrker og muligheder som kan imødegår svagheder og trusler

    Læs mere
  • Om Appreciative Inquiry - succeshistorier som udviklingsressource

    Forestil dig hvilke positive ringe i vandet det ville give, hvis jeres kultur var præget af et sprog, der fokuserede på det der virker, det positive, det mulige – det der gav mening og energi.

    Læs mere
  • Hvad er værdibaseret ledelse?

    Indførelsen af et klart formuleret værdigrundlag har i mange organisationer været svaret på at få skabt en fleksibel styringsramme, der åbner mulighed for løsninger afstemt efter konkrete situationer

    Læs mere
  • Efter værdibaseret ledelse

    Værdibaseret ledelse er et meget udbredt ledelseskoncept i Danmark, men i mange virksomheder har indførelsen af værdibaseret ledelse ikke ændret afgørende på den måde virksomheder organiseres og ledes på. Værdibaseret ledelse er i mange tilfælde blot blevet til en ny, lidt blødere, form for styring. Læs her, om teoretiske bidrag, der kan belyse hvorfor og hvordan værdibaseret ledelse kan videreudvikles.

    Læs mere
  • Anerkendende strategiprocesser

    I takt med at mange ledere i det offentlige har fået helt selvstændigt drifts- og resultatansvar for eget ledelsesområde, stiger behovet for ledelsesredskaber, som på en enkel og kraftfuld måde skaber både overblik og retning i den organisation, man er leder for.

    Læs mere
  • Anerkendelse der virker

    Anerkendelse bliver hurtigt til tomme floskler, hvis lederen roser til højre og venstre. Få 5 råd om, hvordan du anerkender, så du undgår, at din anerkendelse bliver til underkendelse.

    Læs mere
  • Kognitive kort giver succesfuld implementering

    Enhver organisation, der investerer store summer i et nyt tiltag, bør spørge sig selv, hvordan implementeringen skal forløbe. En stor del af vejen til succes ved et nyt tiltag ligger nemlig i en succesfuld implementering, hvor medarbejderne skaber mening om tiltaget og ser værdien af det. Selv med denne viden, kan det dog være svært at gennemskue, hvordan implementeringen skal ske. Det er her, ledere kan drage nytte af kognitive kort.

    Læs mere
  • BIKVA-Modellen

    En metode til at evaluere kvalitet med udgangspunkt i brugernes viden.

    Læs mere
  • Målstyring - Er det umagen værd?

    Hvorfor skal man overhovedet overveje at arbejde med målstyring? For nogle organisationer er det naturligt at arbejde med målstyring, mens det andre steder direkte er en kulturel overskridelse at arbejde med tydelige, konkrete, målbare mål – og følge op på disse.

    Læs mere
  • Tjekliste til den gode udviklingsplan

    En god udviklingsplan tager tid og kræfter. Her får du konkrete forslag til at systematisere processen.

    Læs mere
  • Hvad er organisationsudvikling?

    Organisationsudvikling er en gennemgribende forbedring af samarbejds-, kommunikations- og ledelsesformer i en organisation. Den iværksættes af topledelsen og gennemføres af alle lag i organisationen.

    Læs mere
  • Fri os fra kerneopgaven

    At få defineret kerneopgaven skulle give retning og være et grundlag for at prioritere opgaverne. Men hvis du er leder af fagprofessionelle, duer det ikke at tale om kerneopgaven. Læs her, hvorfor og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • 7 trin til at lede relationel koordinering

    Det er ikke nok, at medarbejderne er dygtige til deres fag, hvis de ikke kan samarbejde. Her får du en introduktion til, hvordan du styrker den relationelle koordinering og dermed samarbejdet på tværs.

    Læs mere
  • Giv plads til selvledelse

    Normalt forbindes strategi med topledelse. Men i den moderne organisation med selvledende medarbejdere, skal strategien bruges og formes aktivt af medarbejderne. Lederen skal derfor tage tre skridt for at blive en dygtig leder af selvledende medarbejdere, viser ny forskning.

    Læs mere
  • Derfor går ledere og strategier i hver sin retning

    En strategi behandles normalt som en plan, der skaber fælles retning i en organisation. Det er dog langt fra altid virkeligheden, at strategien oversættes ens blandt ledere i organisationen. Løsningen er ikke at lave en bedre strategi for organisationen, men at være mere opmærksom på, hvordan den læses og oversættes af lederen.

    Læs mere
  • Ledelse er at vælge flere veje uden at fare vild

    Mere for mindre, bedre og billigere, nulvækst og kvalitetsløft. Offentlige ledere bliver kastet rundt mellem tilsyneladende uløselige paradokser. De står med ansvaret for både at blæse og have mel i munden. Læs her, hvordan du navigerer i paradoksernes verden uden at blive kvalt.

    Læs mere
  • Brainstorm

    Få alles umiddelbare ideer, overvejelser og spørgsmål på bordet med en brainstorm.

    Læs mere
  • Kinesisk krigsgeneral giver 11 råd til din ledelse

    Sammensæt et stærkt team, vær beslutsom og byg ikke broen mens du går på den. Selvom rådende blev givet af en kinesisk general for mere end 2.500 år siden, så lader ledere i dag sig stadig inspirere. Business Insider har samlet et udpluk af den kinesiske Sun Tzus guldkorn.

    Læs mere
  • Derfor falder jeres strategi til jorden

    Alt for ofte ender strategiudvikling med floskler på papirfarverige plakater, mens medarbejderne gør som de plejer, og de ønskede resultater udebliver. Forklaringen findes i de forestillinger om både organisation og medarbejdere, som de fleste ledere bærer rundt på. Læs her, hvordan du skaber og udmønter en strategi, der virker.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • Hvad er ledelse af samskabelse?

    Samskabelse er betegnelsen for en ny måde at løse tidens samfundsproblemer. Forestillingen om den offentlige sektor som bureaukratisk myndighed og en konkurrenceudsat serviceleverandør viger for et ønske om at gøre den til et mødested, hvor politikere, administratorer, medarbejdere, borgere, frivillige og virksomheder samarbejder om at sætte mål, klare fælles opgaver og løse komplekse samfundsproblemer. Læs mere om, hvad samskabelse er, og hvad det betyder for dig som leder.

    Læs mere
  • Når afdelingen trænger til en fælles debat

    Open Space er en ny mødeform og arbejdsmetode til organisationsudvikling.

    Læs mere
  • Offentlig ledelse er i et vadested

    Professor Jacob Torfing giver her sit bud på den største udfordring for offentlige ledere de kommende år: Innovation og overgangen fra New Public Management til New Public Governance. En ledelsesudfordring, som er uløseligt forbundet med det igangværende paradigmeskift i den offentlige sektor.

    Læs mere
  • Sådan styrker du den sociale kapital

    Forskning viser, en klar sammenhæng mellem social kapital og virksomheders performance. Men hvad er social kapital? Og hvordan kan du som leder opbygge og vedligeholde social kapital på din arbejdsplads?

    Læs mere
  • Kurt Klaudi Klausen: Led strategisk med 3 F’er

    Strategi handler om, hvordan man bringer organisationen sikkert ind i fremtiden. Men, hvordan gør man det, når man ikke ved, hvad fremtiden bringer? Professor Kurt Klaudi Klausen giver sit bud på, hvordan du med de 3 F'er kan skyde dig ind på, hvad fremtiden har i vente.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere til at dele mere viden

    Medarbejdere deler helst viden med de kollegaer, som de kender og kan lide, viser forskning. Det er umiddelbart genkendeligt, men ikke gavnligt i et ledelsesmæssigt perspektiv. Her er fem råd om, hvordan du øger vidensdeling gennem din ledelse.

    Læs mere
  • Tillid er nøglen til reformer

    Alternativet til ineffektive ledelsesstile i den offentlige sektor er tillid. Begrebet kan ligefrem reformere sektoren, hvis ledere formår at koble tillid til ledelse.

    Læs mere
  • Undgå at strategien forbliver fine ord på et papir

    Topledelsen bruger fire måneder på at formulere den nye strategi. Fire dages workshop med de mellemledere, der skal oversætte og implementere strategien, og fire timers stormøde til at formidle budskabet til medarbejderne i fronten. Det er karikaturen på en typisk strategiproces. Formentlig er det også derfor, at mange strategier forbliver fine ord på papir. Sådan behøver det ikke at være. Læs her, hvordan I kan skabe en alternativ strategiproces, hvor implementeringen lykkes.

    Læs mere
  • Når ledelsen går (for) tæt på

    De personlige egenskaber bliver i høj grad bedømt og belønnet frem for at opfylde en særlig jobfunktion og besidde specifikke faglige kvalifikationer. Det personlige er blevet arbejdspladsrelevant. Læs om intimisering af ledelse og dens konsekvenser.

    Læs mere
  • Den påskønnende løsningsmetode

    Den påskønnende løsningsmodel (Appreciative inquiry) beskriver, hvordan du kan håndtere forandringer gennem en positiv proces.

    Læs mere
  • Skab effektive team med en giverkultur

    Stærke team kendetegnes ved en giverkultur, hvor kollegaer deler viden og hjælper hinanden. Læs om, hvordan du udvikler en giverkultur og skaber effektive grupper og afdelinger.

    Læs mere
  • Sammenhængskraft - i virkeligheden

    Ny undersøgelse fra Væksthus for Ledelse slår fast, at det giver god mening at øge sammenhængskraften i kommunen eller regionen. Fordelene er mange og indlysende – det giver fx både større effektivitet, øget overblik, beslutningskraft og motivation. Men hvordan er det lige, man gør det?

    Læs mere
  • Kortspils-metoden

    Man kan tænke tanker om fremtiden ved at tage et spil kort. Metoden er en afslappet måde til at få alle sat til at tænke og deltage om fremtiden.

    Læs mere
  • Den frie organisation

    Lederen skal ikke længere være general, men livredder. Medarbejderne skal ikke tvinges til at identificere sig med organisationen. Der skal være frihed til udfoldelse og selvstændige værdier. Sådan beskriver filosof og professor Ole Fogh Kirkeby den idealtilstand han kalder den frie organisation.

    Læs mere
  • 4 værktøjer til at sætte en ny kurs

    En arbejdsplads kan bruge en række praktiske værktøjer til først at formulere sine mål – og derefter til at omsætte målene i konkret handling og udvikling.

    Læs mere
  • Sådan inddrager du uden at skuffe

    Landets borgere sidder på en skattekiste af viden, og inviteres derfor i langt højere grad end tidligere med i løsningen af kommunernes og regionernes opgaver. Men når du som leder involverer borgere, giver du også et løfte om medbestemmelse. Læs her, hvordan du inddrager uden at skuffe.

    Læs mere
  • Fri til at vælge frihed fra

    Vores grundforestilling om, at frihed er ubetinget godt, kan forvirre eller forføre ledere, når den sættes i relation til selvledelse. For friheden er måske slet ikke så ønsket og eftertragtet af medarbejderen, som først antaget. Få inspiration til at gennemtænke din frihedsforståelse i relation til selvledelse.

    Læs mere
  • Sådan gør du kerneopgaven til en del af jeres kultur

    Alle taler om kerneopgaven. Men knap så mange har integreret den i organisationens kultur. Læs her om kerneopgavens fire niveauer, og hvordan du når til fjerde niveau, hvor den er fuldt integreret i organisationens kultur.

    Læs mere