Artikler om Organisering af arbejdet

Praktisk organisering af arbejdet handler om at udnytte de givne ressourcer bedst muligt. Det er en løbende proces, der kan bestå af en løbende optimering af arbejdsgange og/eller egentlige effektiviseringsprojekter.

På Lederweb finder du bl.a. artikler om, hvordan du sætter medarbejderne fri uden at miste styringen. Du kan læse om, hvordan I samarbejder effektivt om kerneopgaven ved ledelse med relationel koordinering, og du kan finde en oversigt over, hvornår du med fordel kan uddelegere en opgave. Du kan også læse, hvordan du håndterer de ineffektive medarbejdere, og du kan blive klogere på, hvordan du gør jeres møder mere effektive.

Her finder du en samlet oversigt med viden og værktøjer til at forbedre og effektivisere organisering af det daglige arbejde. Læs blandt andet om Lean, mødeledelse og meget mere. Du kan også finde relevant viden i flere af Væksthusets publikationer: Fx Relationel koordinering og Ledelse af frivillige.



Viser 46 / 46
Ingen resultater.
  • Lean forklaret for sjuskehoveder

    Lean handler om at skabe mere værdi med færre ressourcer. Men hvordan fungerer det så egentlig, og hvad skal man helt konkret gøre, hvis man vil bruge lean i sin forretning?

    Læs mere
  • 7 bud til mere effektive møder

    Møder kan ses som den lim, der holder organisationer sammen. Alligevel har de fleste en oplevelse af, at der bruges for meget tid på for lange og ustrukturerede møder. Bliv guidet til, hvordan du skaber bedre møder og bedre mødeledelse.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den ineffektive medarbejder

    Ineffektive medarbejdere belaster lønbudgettet og kan have en negativ påvirkning på kollegerne. Men hvad stiller man som leder op, når en medarbejder præsterer for lidt? Her får du råd om, hvordan du håndterer og hjælper en ineffektiv medarbejder.

    Læs mere
  • 10 grunde til, at du aldrig skal holde et møde igen

    Hvert år bliver der spildt millioner af kroner, millioner af timer og millioner af menneskers energi på møder. Her har du 10 gode grunde til at skære ned på møderne – eller undgå dem helt. Gør alle møder frivillige. That should do the trick.

    Læs mere
  • Stram op på mødekulturen og få større effektivitet og arbejdsglæde

    Møder uden mål, møder af gammel vane, møder med overskredne tidsrammer og med beslutninger, der aldrig følges op. De fleste ledere har oplevet frustrationen af for mange møder uden mening. Få råd til, hvordan du skaber bedre mødekultur i din organisation eller afdeling.

    Læs mere
  • Sådan kommer du i gang med social kapital

    Ledere tøver med at lede ud fra social kapital, selvom metoden øger præstationer med 30-40 procent, sænker sygefravær og forbedrer arbejdsmiljø. Der er også en række forudsætninger, der skal være på plads, før metoden virker. Kom godt i gang ved at læse om dem her.

    Læs mere
  • Sådan leder du efter kerneopgaven

    Den store bevågenhed på kerneopgaven er glædelig og til gavn for borgerne. Men den får først effekt, når du og dine lederkollegaer arbejder strategisk og langsigtet med kvalificering og prioritering af kerneopgaven.

    Læs mere
  • Tilfredse medarbejdere er ikke målet

    Tilfredse medarbejdere må aldrig være målet. De er derimod middel til realisering af arbejdspladsens kerneopgave – og den er ofte uudtalt. Der er store gevinster at hente, hvis ledere betragter medarbejderen som middel til målet og får sat ord på, hvad der i det hele taget er kerneopgaven.

    Læs mere
  • Det succesfulde møde står på 3 ben

    Effektivt, meningsfuldt og værdiskabende. Det kendetegner et succesfuldt møde. Men for at kunne opfylde alle tre kriterier kræver det, at man går fra traditionel mødeledelse til mødefacilitering. Artiklen guider til det succesfulde møde gennem fokus på forberedelse, facilitering og opfølgning.

    Læs mere
  • Lær at sige nej

    Det kan være svært at sige fra, når en kollega, medarbejder eller chef beder om hjælp til at løse en opgave. Men som leder skal du kunne sige nej, så du ikke bruger din tid på de forkerte opgaver. Her får du ni gode råd om, hvordan du kan lære at sige fra på en god måde.

    Læs mere
  • Når pauser tager overhånd

    Alle har brug for pauser på arbejdet. Men pauserne kan godt blive for hyppige og for lange. Det resulterer i tidsmangel og utilfredse medarbejdere. Læs, hvordan du som leder skaber den rigtige pausekultur.

    Læs mere
  • Vejen til succes som leder af fagprofessionelle

    Nogle ledere har ikke den samme faglige indsigt, som deres medarbejdere har. Det gør ledelsesopgaven særlig. Ny pjece giver fem anbefalinger til, hvad du som leder af fagprofessionelle skal være opmærksom på for at lykkes.

    Læs mere
  • Hvorfor distribueret ledelse?

    Det er ofte dine medarbejdere, der styrer projekter, organiserer samarbejder eller leder processer, men det er stadig dit ansvar, at opgaverne bliver løst. Du skal have indsigt i, hvad der sker i organisationen for at kunne træffe de rigtige beslutninger om organisationens overordnede mål og strategi. Læs om, hvordan du sikrer dette med distribueret ledelse.

    Læs mere
  • 7 måder du styrker den relationelle koordinering

    Fælles mål, gensidig respekt og konstruktiv kommunikation. Det er nogle af forudsætningerne for et effektivt samarbejde om kerneopgaven. I en ny publikation om relationel koordinering giver Væksthus for Ledelse anvisninger til, hvordan du styrker samarbejdet i egen organisation til gavn for kerneopgaven.

    Læs mere
  • Vær ikke bange for at sætte rammer

    Det er afgørende for for et produktivt arbejdsmiljø, at lederen tør at sætte rammer for arbejdet. Men grænsen mellem at sætte rammer og blive opfattet som aggressiv kan være hårfin. Her er kunsten at tydeliggøre retningslinjerne på en anerkendende måde og sørge for at give konkret feedback.

    Læs mere
  • E-mail-kultur på 2 minutter

    Der er sagt og skrevet meget om, hvordan man skriver gode e-mails. Men her er den helt korte version. Den fylder 414 ord (ekskl. "boksen") og tager højst 2 minutter at læse, og du kan lære det til i morgen.

    Læs mere
  • Sådan skaber du flow på arbejdspladsen

    Stieg Larsson forvandlede over 1 mio. danskeres liv til en krimi. Som læser blev man grebet af spænding og tiden forsvandt. Når du bliver grebet af det du laver, så føler du, at du har ramt en helt speciel tilstand. Men tilstanden findes på formel - fænomenet hedder ”flow”.

    Læs mere
  • Bliv navigatør i dit eget liv

    Mange ledere har svært ved at håndtere det såkaldte grænseløse arbejde, og det resulterer desværre ofte i stress. Det grænseløse arbejde kræver ironisk nok, at vi bliver endnu bedre til at sætte grænser. Vi skal lære balancen mellem at præsetere og restituere. Opskriften på en kur er en navigationsmanual, der giver bedre organisering og struktur. Læs videre og lær grundprincipperne i at navigere dit liv.

    Læs mere
  • Selvledelse – hvem har ansvaret og hvor går grænsen?

    Selvledelse skal designes, så det ikke bliver en katalysator for psykisk mistrivsel, men snarere en praksis, der gavner medarbejderen, lederen og organisationen. Læs, hvordan du gør her.

    Læs mere
  • Afliv brainstorming og få bedre ideer

    Pinlig tavshed, medarbejdere der kigger væk og det whiteboard, hvor du med store bogstaver har skrevet ”Gode ideer:” er tomt. Brainstorming er ikke altid den bedste metode til at få ideer i spil. Læs her, hvad du ellers kan gøre for at få medarbejdernes ideer på banen.

    Læs mere
  • Kom bevidstløse møder til livs

    Hvis du vil gøre jeres møder bedre, skal I holde et møde om møderne. Sådan lyder et af rådene. Få 6 råd om, hvordan I undgår bevidstløse møder.

    Læs mere
  • 5 råd om at vælge den rigtige konsulent

    Konsulenter er nemme at elske og hade efter humør og temperament. Men mange offentlige organisationer har brug for ekstern hjælp, når der skal gennemføres nye tiltag. For at undgå de negative oplevelser, får du her fem råd om at (fra)vælge en konsulent professionelt.

    Læs mere
  • Er jeres MED-system en Ferrari, der kører som en Fiat?

    MED-systemet skal tilføre værdi og give mening. Men desværre bliver det mange steder betragtet som spild af tid, fordi MED-møderne bliver en forudsigelig scene for magtkampe, der ikke ændrer ved noget. Få her et servicetjek af jeres MED-udvalg og et forslag til, hvordan I kan revitalisere MED.

    Læs mere
  • 5 råd: Kom godt tilbage efter ferien

    Hængekøjen er byttet ud med kontorstolen, den iskolde cola er udskiftet med det tynde sprøjt fra kaffemaskinen, og indholdet i din indbakke kan på ingen måder hamle op med Jussi Adler-Olsens nyeste krimi. Ferien er slut, og nu venter hverdagen. Her får du fem råd om at komme godt tilbage efter ferien.

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan undgår du kedelige møder

    Mange beklager sig over møder, og bemærkninger som ”vi har for mange møder”, ”de er spild af tid” eller ”vi får ikke udrettet noget” høres tit. Læs her, om syv tips, der kan hjælpe dig med at gøre de møder, du indkalder til, mere interessante.

    Læs mere
  • Møder med mening

    Drop berøringsangsten i forhold til at styre, brug uenighed konstruktivt og hold fokus på løsninger – og gør måske endda deltagelsen frivillig – hvis møderne skal blive produktive.

    Læs mere
  • Mødeformen skal gentænkes hver gang

    Møder kan være inspirerende eller irriterende – eller i værste fald ligegyldige. Men faktum er, at vi holder rigtig mange af dem. Møder kræver en bevidst indsats for at lykkes. Få en guide til hvordan du får luget ud i de værste mødedræbere og skaber en effektiv mødekultur.

    Læs mere
  • Rust dine medarbejdere til dit fravær

    Hvad enten det er ferie, kursus eller en lederuddannelse, som holder dig væk fra arbejdspladsen, kræver det forberedelse. Få 5 råd om, hvordan du ruster dine medarbejdere til dit fravær.

    Læs mere
  • 3 årsager til at du uddelegerer for lidt

    Det er en myte, at lederens personlighed gør, at hun ikke uddelegerer. Årsagen er typisk ydre omstændigheder som et for lille ledelsesrum og for få medarbejdere. Læs om årsagerne til, at mange ledere har svært ved at uddelegere og om, hvordan du bliver bedre til at slippe opgaverne.

    Læs mere
  • 4 tips til at undgå at arbejde i weekenden

    Du har brug for hvile og restitution for at kunne levere dit bedste. Det kræver ikke kun en god planlægning af dit arbejde. Du skal også planlægge din fritid. Læs, hvordan du undgår, at arbejdet fylder, når du har fri.

    Læs mere
  • Lederen under forandring

    Områdeledelse er en af de strukturer, der vinder frem i landets vuggestuer og børnehaver. Her kan du læse om muligheder og udfordringer ved områdeledelse.

    Læs mere
  • Flyt jer for at tænke nyt

    Lederteamet, personalegruppen eller afdelingen har gavn af fordybelse indimellem, og det er dig som leder, der skal skabe rammerne for det. Her kan fem principper hjælpe dig til at planlægge et arrangement, der skaber fordybelse, så I kan løse en hårdknude eller tænke nyt.

    Læs mere
  • 6 misforståelser om uddelegering

    Uddelegering af opgaver er en situation, som giver mange ledere hovedbrud. Når du bøvler med denne del af din ledergerning resulterer det i, at du selv får alt for travlt, mens dine medarbejdere savner udfordringer. Læs her om, hvordan du bliver tryg ved at uddelegere.

    Læs mere
  • Hvad kan kollektiv ledelse bruges til i dag?

    Ledere er udråbt til svaret på stort set alle problemer og udfordringer i den offentlige sektor. Men der er grænser for, hvad selv den bedste leder kan udrette alene. Det kræver kollektiv ledelse, lyder det fra lektor fra Syddansk Univsersitet, der her givet sit bud på, hvordan kollektiv ledelse kan bruges i dag.

    Læs mere
  • De sidste år som leder

    Spændende arbejdsopgaver, et godt netværk og påskønnelse fra medarbejderne er nogle af de faktorer, der motiverer erfarne ledere til at blive længere på arbejdsmarkedet. Ny publikation fra Væksthus for Ledelse fortæller, hvorfor og hvordan, man motiverer og fastholder de erfarne ledere til at blive.

    Læs mere
  • Sådan forkorter du dine møder

    Er dine møder plaget af krussedulle-tegninger, åndsfraværende blikke og diskrete gab? Møder kan være idéfyldte, håndgribelige og effektive eller langvarige, energidræbende og ufokuserede. Hvis dine møder har en tendens til at være mere tidsrøvende end konstruktive, så læs hvordan du kan ruske op i mødekulturen.

    Læs mere
  • Når selvgjort ikke er velgjort

    I en hverdag med bunker af opgaver er det nemt at ’parkere’ de uoverskuelige af slagsen eller at ’klare ærterne’ selv. Men gør du det, giver du dig selv mere overarbejde og unødvendig frustration. Læs her, hvordan du involverer dine medarbejdere og kommer lettere i gang med de presserende opgaver.

    Læs mere
  • Tre udfordringer for leanledere i det offentlige

    Leanlederen i det offentlige har budgetsystemet som modspiller, når lederen skal motivere medarbejdere til at effektivisere. Værdistrømsforståelse og målinger udgør to andre udfordringer for leanledere i det offentlige. Læs her hvordan du tackler de udfordringer og opgaver på vejen mod succes med lean.

    Læs mere
  • Hvornår skal du uddelegere en opgave?

    Her er en oversigt, der viser, hvornår du med fordel kan uddelegere en opgave.

    Læs mere
  • Hver sjette offentlig ansatte har lederdrømme

    En ud af seks offentligt ansatte har lederambitioner. Det er betydeligt færre end i den private sektor. Hensynet til familielivet er den væsentligste forklaring hos de, der ikke ønsker at være ledere. Derfor bør kommunerne satse målrettet på at skabe en bedre balance mellem lederjob og familieliv, mener eksperter. Det kan – sammen med gode muligheder for uddannelse og udvikling – blive kommunernes trumf i den hårde kamp om fremtidens ledere.

    Læs mere
  • Work out louder

    Videndeling og innovation på tværs af afdelinger er vanskelig, når fokus udelukkende er på at løse sine egne opgaver og arbejdspladserne er inddelt i teams, arbejdsområder og stillinger. En måde at øge videndelingen på, er, at ”work out louder” og samtidig holde fast i den måde, organisationen fungerer på i dag. Få her råd om hvordan.

    Læs mere
  • Styrk læringen med dialog

    På trods af mange spændende og lærerige kurser og konferencer, har de fleste af os svært ved at omsætte de kloge ord til praksis i hverdagen. Få råd til, hvordan du kan styrke læring og engagement til større arrangementer gennem dialog og netværksdannelse.

    Læs mere
  • Parat til start - nyt år

    Nytårspropperne er sprunget, champagnen er drukket, og lige om lidt er du tilbage på arbejdet igen - fuld af energi og med arbejdsglæden i top. Få her fem gode råd om at bevare arbejdsglæden og komme godt fra start.

    Læs mere
  • 2010 - Måned for måned

    2010 er for alvor skudt i gang, og tænk på alt det, du kan få ud af det nye år! Som en service eller lidt inspiration får du her 12 gode forslag til aktiviteter på din arbejdsplads i 2010 - måned for måned.

    Læs mere
  • Gode eksempler fra regionale arbejdspladser efterlyses

    Kender du - eller har du hørt om - afdelinger, medarbejdere eller ledere, der har iværksat initiativer, som understøtter arbejdet med afbureaukratisering? Som har gjort en indsats for at øge kvaliteten og afskaffe unødige og omstændelige procedurer, registreringer, regler og rutiner? Tænkt i anderledes, smartere og mere effektive løsninger?

    Læs mere