Rekruttering i et narrativt perspektiv

Narrativ rekruttering har som mål at etablere holdbare rekrutteringer. Det sker ved at etablere rammer og vilkår, der understøtter ansøgernes præsentation af sig selv gennem fortællinger.

Det siges, at folk bliver ansat på baggrund af vurderinger af det, de kan - deres tekniske kvalifikationer - og at de bliver afskediget på baggrund af, hvem de viser sig at være.

Narrativ rekruttering har som mål at etablere holdbare rekrutteringer. Det sker ved at etablere rammer og vilkår, der understøtter ansøgernes præsentation af sig selv gennem de fortællinger, der er om dem - som menneske, kollega, fagperson, samarbejdspartner osv.

Rekruttering i et narrativt perspektiv viser, hvordan den narrative tilgang kan give ny inspiration til arbejdet med rekruttering. Dette perspektiv giver en anden form for møde med ansøgerne, baseret på samtale og historiefortælling, snarere end udspørgen og tjeklister. Rekruttering på dette grundlag udgør samtidig en platform for et narrativt organiseret arbejde med organisationens udvikling og med tiltrækning af kvalificerede ansøgere.

Bogen er struktureret ud fra et komplet rekrutteringsforløb og henvender sig til ledere, konsulenter og andre, der arbejder med rekruttering i både offentlige og private virksomheder.

 

Om forfatteren

Jens Henriksen, cand.scient.adm., har siden 1995 arbejdet med bl.a. rekruttering, ledelsesudvikling, teamudvikling, forandringsledelse og coaching både som organisationskonsulent og som personalechef.

Forfatter Jens Henriksen
Forlag Dansk Psykologisk Forlag
År 2013
Sider 160
Pris 248 kr.
ISBN 978 87 7706 7709
Køb bogen hos forlaget her