Mød dine 5 værste medarbejdertyper

04.05.2016 6,417

Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfinder motivationen.

Pernille Bekke, Lederweb

Det er dem, der giver dig tics, får dig til at bide tænderne sammen eller skrige ned i hovedpuden, inden du går i seng. Det er dine dysfunktionelle medarbejdere. Personer, som du normalt ville undgå, men som du skal forholde dig professionelt til, lede og motivere - fordi du er deres leder.

I en artikel til Fastcompany.com beskriver den amerikanske ledelsesskribent, Gwen Moran, de fem værste medarbejdertyper, og hvad du gør for at få det bedste frem i dem:

  • Zombien

  • Idédræberen

  • Egoisten

  • Slækkeren

  • Vulkanen

Zombien


zoombie

Det er medarbejderen, som gaber og slæber sig af sted ned af gangen. Opgaverne bliver klaret, men det er uden tegn på glæde eller tilfredshed – tværtom. Denne type medarbejder er sandsynligvis blevet slået ud af et højt arbejdspres, en konflikt eller dårlig ledelse. Hvis du vil have mere end blot minimum ud af en zoombie-medarbejder, så skal du i arbejdstøjet.

Det kan du gøre:
Zombier responderer på venlighed og empati. Du skal finde ud af, hvad der suger glæden ud af medarbejderen og tale med vedkommende om problemet. Løsningen kan være ændringer i medarbejderens ansvarsområder, en anden afdeling med en anden leder, eller måske tid til at få styr på eventuelle problemer i privatlivet. Du skal kigge efter zombiens stærke sider og anerkende den adfærd, du gerne vil se mere af.

Råd om, hvordan du motiverer:

  1. Ros

  2. Udfordrende opgaver

  3. Udviklingsmuligheder

  4. Fleksibilitet

Læs mere om, hvordan du følger de fire råd her.

 

Idédræberen


 idekiller

Sarkastisk og grov er idédræberens kendetegn. Denne medarbejder er aldrig blevet præsenteret for en ide eller nyt koncept, som han ikke har kunnet skyde ned inden for få sekunder. Han er svær at have med til møder, hvis I skal brainstorme eller drøfte nye tiltag. Det skaber en dårlig stemning og virker demotiverende på kollegaerne.

Medarbejderens adfærd skyldes ofte frustration, eller at han er udbrændt. Han har måske begrænsede muligheder for at avancere i sit job og føler sig nødsaget til at kritisere og blokere for andres ideer og muligheder, i et forsøg på selv at fremstå dygtig.

Det skal du gøre:
Som leder er du nødt til at få stoppet medarbejderens destruktive adfærd. Du kan vælge at afdramatisere de negative udbrud eller helt at ignorere dem fremfor at dyrke dem. Og hvis det ikke virker, kan det være en idé at bruge en udefra, som kan coache vedkommende til at være mere diplomatisk – og som kan hjælpe med at komme ind til sagens kerne og finde ud af, hvorfor vedkommende er så frustreret og udbrændt.

De otte bud til det gode idémøde:

1. Du skal ikke bedømme
2. Du skal ikke kommentere
3. Du skal ikke redigere
4. Du skal ikke udføre
5. Du skal ikke bekymre dig
6. Du skal ikke se dig tilbage
7. Du må ikke miste fokus
8. Du skal ikke tappe energi

Læs mere om de 8 bud her.

 

Egoisten


ego

Mig, mig, mig. Alt handler om ham. Egoisten promoverer altid sig selv, og samtaler på møder ender altid med at handle om dem. Egoisten er ofte et konkurrencemenneske. En egoist føler selv, at det er ham, der er mest berettiget til ros, lønforhøjelse og nye opgaver. Han har ofte selv svært ved at se, at hans adfærd ødelægger det for ham selv. 

Det skal du gøre:
Giv medarbejderen ærlig feedback. Fortæl ham om hans adfærd og om, hvor selvoptaget han fremstår. Hans adfærd skyldes ofte manglende selvværd. Derfor er det vigtigt, at du fortæller ham, at du værdsætter ham og hans arbejdsindsats. 

 

Slækkeren

doven

Medarbejderen har været i organisationen i nogle år og ved, hvordan han sniger sig uden om et kedeligt møde eller opgave. Han ved lige præcis, hvor stor en indsats han skal lægge i sit arbejde for at undgå at komme i problemer, og han gør kun lige, hvad han er nødt til.

Det skal du gøre:
Medarbejderen skal motiveres på ny. Medarbejderen er dygtig og har erfaring, som du ikke vil miste, og som du gerne vil have mere i spil i hverdagen. Prøv derfor at huske tilbage på, hvornår han sidst leverede bedst. Sad han fx med andre opgaver? Undersøg, hvad du kan gøre for, at medarbejderen igen leverer bedst og mest muligt.

Lyt
Nogle gange skal du faktisk bare lytte for at finde ud af, hvad motivet bag dine medarbejderes måske uforståelige adfærd er. Eller for at låse en svær situation op. Du skal lytte – og det er både til Hansen, som lige har mistet sin kone og er i dyb sorg, og til Klemmensen, som opfører sig, så kollegerne er begyndt at undgå både ham og samarbejdet med ham. Se video med konkret inspiration til, hvordan du holder en svær samtale.

 

Vulkanen

vulkan

Uforudsigelig, flygtig og med voldsomme humørsvingninger. Sådan en medarbejder påvirker sine kolleger, som derfor undgår vedkommende og pakker ting ind af frygt for, hvordan reaktionen bliver. I værste fald skaber vulkanen så dårligt arbejdsmiljø, at kollegerne skifter arbejde.

Det skal du gøre:
Fordi denne type medarbejder er så svingende, er det også svært for dig som leder at gøre noget. Når vulkanen har været i udbrud, skal du give ham ti minutter til at køle ned. Derefter skal du tage en snak med ham om det. Tal om, hvad der udløser udbruddet, og hvad I kan gøre for at undgå lignende situationer. Det kan også være nødvendigt, at afdelingen eller organisationen formulerer forventninger til god kommunikation – hvad der er acceptabel og uacceptabel adfærd.

Sådan tackler du en rasende medarbejder:
1) Forbliv rolig
2) Ignorér dramaet
3) I stedet for ”Stop med at råbe” skal du roligt sige "Tal lidt langsommere. Jeg vil gerne hjælpe."
4) Spørg "Hvad vil du gerne have mig til at gøre?"
5) Kom ikke med forklaringer. Stil spørgsmål.
6) Start sætninger med "Jeg vil gerne ..."
7) Lad medarbejderen få det sidste ord

Læs mere om de 7 råd om, hvordan du tackler en rasende medarbejder her.

 

Læs den originale artikel her

Læs mere

Sådan overlever du chefen fra helvede

TEST: Er du en besværlig person?

Ihh... hvor er du irriterende

Læs alle artikler om arbejdsmiljø på Lederweb her

 


Vurdering
  • 48 vurderinger