Guide til MUS, LUS, hyr og fyr

Lederweb har samlet de bedste råd om, hvordan du holder en god samtale – hvad enten det er ansættelsessamtalen, MUS eller afskedigelsessamtalen, som du skal gennemføre.

Skribentinfo

Ansættelsessamtalen
Formålet med en ansættelsessamtale er at afklare ansøgers kompetencer og kvalifikationer. Hvis du ikke spørger ind til ansøgers kompetencer på den rigtige måde, risikerer du at få et overfladisk og måske forkert indtryk af ansøgeren. Få en komplet guide til forberedelse, afholdelse og opfølgning af ansættelsessamtalen.
Læs, sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale, her.

Opfølgningssamtalen 
Opfølgningssamtalen kan du bruge til at forventningsafstemme ansættelsesforløbet. Men samtalen kan meget mere. Den kan bruges til at få input fra den nye medarbejder, der kan se på organisationens arbejdsprocesser med uspolerede øjne.
Læs om opfølgningssamtalen her.

Afskedigelsessamtalen
Afskedigelser bliver aldrig lette. Men du kan gøre afskedigelsen professionel og respektfuld. 
Læs, hvordan du afskediger med respekt og værdighed her.

Exit-samtalen
Find ud af, hvorfor en medarbejder vælger at sige op, og brug den viden til at fastholde dine øvrige medarbejdere. 
Læs, hvordan du holder en exit-samtale

Samtalen med den stressramte medarbejder
Når en medarbejder viser symptomer på stress, skal du tage hånd om problemet. Stress er ofte et tabubelagt emne, og det er en vanskelig samtale at tage hul på. Du skal derfor gøre dig grundige overvejelser, inden du holder samtalen. 
Læs om, hvordan du holder samtalen med en stressramt medarbejder her.

LUS
Lederudviklingssamtalen (LUS) kan medvirke til at både chefen og lederen er enige om, at de kompetencer stillingen kræver, samtidig er dem, der er skal realiseres og udvikles.
Læs, hvad LUS er godt for, her.

MUS
Medarbejderudviklingssamtaler skal være trygge og åbne. Men der er risiko for, at rammerne åbner for betroelser som ikke hører hjemme i en MUS. 
Læs om, hvordan du holder en MUS-samtale her.
Få her et enkelt skema, som kan hjælpe med samtalestruktur.

Den konfliktfyldte samtale
Når en medarbejder har samarbejdsproblemer, udviser uacceptabel adfærd eller hvis arbejdsindsats har haltet over en længere periode, skal du handle. Der er ikke nødvendigvis tale om en afskedigelse, men det er ofte en samtale, som er anspændt og konfliktfyldt. 
Læs om, hvordan du holder den vanskelige samtale her. 

LEDELSE TO GO

For at gøre det nemt for dig, der er på farten, har vi samlet alle ovenstående artikler i en PDF, som du kan printe og tage med dig. Hent PDF med artikler om, hvordan du holder gode samtaler her. 

Skribentinfo

Kommentarer