Artikler om Personalepolitik

Personalepolitik handler om de fælles spilleregler eller procedurer for fx ansættelse, afskedigelse eller orlov, men personalepolitik er også mere end det. Dens overordnede formål er på den ene side at medvirke til, at organisationen opfylder sine mål og på den anden side at sikre, at målene nås på en acceptabel måde for medarbejdere og ledelse.

Blandt Lederwebs artikler om personalepolitik kan du bl.a. læse, hvorfor det er vigtigt, at du som leder giver arbejdet med personalepolitik opmærksomhed og god tid. Dels fordi den er et af de vigtigste og formelle signaler fra ledelsen til medarbejderne, og dels fordi der i enhver personalepolitik er indeholdt en masse praktiske dilemmaer, som du med fordel kan danne dig en holdning til, inden du står midt i dem. Et personalepolitisk dilemma er for eksempel, hvor langt man som leder kan gå for at få den optimale effekt ud af personalepolitikken? Hvor meget kan du fx tillade at blande dig i en medarbejders kost- og motionsvaner uden at overtræde medarbejderens personlige grænse og integritet?

Du kan også læse, hvilke elementer en personalepolitik som minimum bør indeholde, og hvilke områder du i det praktiske arbejde kan tage udgangspunkt i.



Viser 18 / 18
Ingen resultater.
  • Lyt til ledelse med Kurt Strand

    Lyt med på Væksthus for Ledelses nye Podcast-serie ”Ørerne i Maskinen”, hvor Kurt Strand inviterer offentlige ledere og konsulenter till en snak om forskellige ledelsesudfordringer. Hør blandt andet en diskussion om, det er ok at påtale en medarbejders tøj, om hvad ledelsessprog betyder, og om hvordan det er at skifte ledelseslag.

    Læs mere
  • De 9 intelligenser omkring dig

    Går der en Einstein rundt i din organisation? Lægger du mærke til dine medarbejderes styrker, og tager du afsæt i dem, når du leder dem? Læs om Gardners ni intelligenser her.

    Læs mere
  • Guide til lønforhandlingen

    Lønforhandlingen med medarbejderen er for mange ledere en svær samtale. I nogle tilfælde er resultatet motiverede medarbejdere, som har fået indfriet deres forventninger. Men i andre tilfælde resulterer lønforhandlingen i skuffede og demotiverede medarbejdere, fordi de ikke føler sig anerkendt eller har fået indfriet deres ønsker om lønforhøjelse. Artiklen guider til den konstruktive lønforhandling, hvor både du og dine medarbejdere kommer godt ud af forhandlingen.

    Læs mere
  • Udnyt HR-afdelingen til at styrke din ledelse

    Del din viden og samarbejd med HR-afdelingen. Og glem alt om, at HR er noget blødt ’nice-to-do’. HR-arbejdet er en af de vigtigste ingredienser til at nå de ’hårde’ resultater. Få råd om, hvordan du får mere ud af din HR-afdeling.

    Læs mere
  • HR skal byde lederne op til dans

    De kommunale ledere ser arbejdet med HR som helt central for deres ledergerning, men efterlyser mere tydelighed omkring, hvad HR-afdelingerne kan bidrage med. Det viser en undersøgelse fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Er Hannes personlige hygiejne en ledelsesopgave?

    En medarbejder lugter, en er ekstremt overvægtig og en tredje står midt i en strid skilsmisse. Personlige problemer er blevet et ledelsesanliggende. Hvordan tackler du dem, og bør du overhovedet tackle dem? Læs, hvordan du finder den rette balance mellem nærhed og distance.

    Læs mere
  • Derfor skal du sætte fokus på medarbejdernes ansvar

    Medarbejderskab fremmer engagement og ansvar for kerneopgaven. Begrebet tager udgangspunkt i skandinaviske værdier og ser på medarbejdernes engagement som afgørende for at lykkes. Læs om, hvad medarbejderskab er, og hvordan du skaber det.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du en medarbejders død

    Det er en svær situation, når en medarbejder dør, både for kollegerne og for dig som leder. Men det er din opgave at sørge for, at arbejdspladsen kommer igennem den første svære tid på en etisk og anstændig måde. Læs om, hvordan du viser deltagelse over for de pårørende, og få råd om at håndtere de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet.

    Læs mere
  • 4 råd om at lede en sårbar medarbejder

    En medarbejder kan blive ramt af angst, depression eller anden psykisk sygdom. Alligevel kan medarbejderen godt fungere og udføre sit arbejde som normalt. Det handler om ledelse. Her får du råd om, hvordan du håndterer psykisk sygdom på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Procesbeskrivelse for projekt med personalepolitik

    I fem trin kan I gennemføre en proces frem mod en ny personalepolitik - eller en del-politik for et enkelt område.

    Læs mere
  • Sygefravær, overbærenhed og ledelse

    Debatten om sygefravær bølger igen. Ikke mindst fordi Finansministeriet i januar har udgivet en rapport om sygefraværet i det offentlige. Det er for højt, det skal ned. Indlæggene bølger frem og tilbage fra positioner, der skal forsvares; Unuanceret kritik af ledere, der udstilles som dårlige, kommuner der ikke gør nok, medarbejdere der udstilles som sløve eller presses for hårdt. Men måske mangler et par perspektiver, og et småfilosofisk indspark fra en, der hver dag håndterer sager om syge medarbejdere.

    Læs mere
  • Send din medarbejder godt på barsel

    Hvert år bliver der født 60.000 børn – og hvert år går lige så mange kvinder og mænd på barsel og efterlader et hul på deres arbejdsplads. Her er inspiration til, hvordan du som leder bedst muligt tackler den situation, der af mange bliver betegnet som en tung og uomgængelig udfordring.

    Læs mere
  • HR-opgaver dør på linjeledernes bord

    En dansk undersøgelse viser, at når HR-opgaverne lander på linje-ledernes bord, bliver de nedprioriteret og ikke opfattet som vigtige i forhold til øvrige opgaver. De fremmer nemlig ikke karrieren.

    Læs mere
  • Kom helskindet gennem juletiden

    Julens komme er et ubestrideligt faktum. Alligevel bliver de fleste overrumplet, for julen kommer altid i en tidligere, større og travlere version. Årets juleartikel er en guide til dig, som vil nå helskindet igennem både julefrokosten, en presset kalender og en tom julegavekonto.

    Læs mere
  • 3 måder du kan hjælpe medarbejdere med alkoholproblemer

    Det skal være legitimt at bede sin leder om hjælp, hvis man har problemer med alkohol. Når arbejdspladser står parat med hjælp, lykkes flere medarbejdere med alkoholbehandlingen, og det kommer både medarbejderen og arbejdspladsen til gode. Her får du tre råd om, hvordan du håndterer en medarbejders alkoholproblemer.

    Læs mere
  • Når det ikke kan siges med blomster

    Når medarbejderne bliver syge i længere tid, er blomster og chokolade ikke altid nok. Her får du råd om, hvordan du tackler sygefravær gennem samtaler med den sygemeldte medarbejder.

    Læs mere
  • Vi skal lytte

    Rockwoollaget mellem frontpersonalet og rådhusets ledelse er blevet for tykt, erkender Københavns nye overborgmester Frank Jensen (S). Medarbejderne på de kommunale arbejdspladser skal have større mulighed for at afprøve deres egne ideer om, hvordan tingene kan gøres smartere, siger han og slutter sig til opgøret med managementbølgen i den offentlige sektor.

    Læs mere
  • Få topledelsen med på trivselsvognen

    God trivsel smitter af – både på arbejdsglæde, omdømme og effektivitet. Læs her, hvilke faktorer der spiller ind på trivslen, og få råd om hvordan du får topledelsen med på trivselsvognen.

    Læs mere