Når klokken ringer ud

I bogen retter forfatterne ikke alene en hård kritik mod folkeskolens overlevelsesmuligheder i fremtidens samfund. De kommer også med skitser til, hvilke former fremtidens skoler kan få. De afdækker, hvilke krav og omstændigheder skolerne rent faktisk skal leve op til, og de forklarer, hvad de nuværende folkeskoler var gode til engang.

 

Lappeløsninger og testtyrani. Forfatterne kritiserer folkeskolen for at teste utilstrækkelighed og for det forkerte på forkerte måder. De ser ingen sans for fremtidens krav i folksekolens testtyranni.

 

Forandringslederskab, tak! Forfatterne forslår organisationsudvikling af folkeskolen. Deres kritik går på, at nutidens folkeskole er for rigid og for enstrenget til at leve op til andet end det industrisamfund, som verden er ved at forlade. Og der skal god ledelse til at forandre det.

 

Fremtidens skoler er fleksible. Vidensamfundets skoler skal være i dialog med deres lokale omgivelser. De skal bygges til fleksibilitet og lokalerne fyldes af mere produktorienteret undervisning.

 

Steen Hildebrandt er professor i ledelse- og organisationsteori på Handelshøjskolen i Århus. Han er forfatter og opinionsdanner, medlem af flere virksomhedsbestyrelser og rådgiver for private og offentlige virksomheder. Per Fibæk Laursen er professor ved Center for grundskoleforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Han forsker især i folkeskolens pædagogik og i uddannelse af lærere og andre professionelle.

  • ForfatterSteen Hildebrandt og Per Fibæk Laursen
  • ForlagGyldendal Business
  • År2009
  • Sider184
  • Pris250
  • ISBN9788702081183