5 principper for god fusionsledelse

Fem råd til ledere, der skal styre en enhed sikkert igennem en fusion.

Skribentinfo

1. Fokuser på opgaven

Lad kerneopgaven og resultatkravene være styrende for organisationens udvikling og dine prioriteringer som leder. Dels bliver du bedømt på resultaterne, dels vil dét næsten altid være det bedste fundament at bygge en ny fælles kultur i enheden på.

2. Skab en løsningskultur

Sørg fra starten for at skabe en løsningsorienteret tilgang til problemer, ellers risikerer I at drukne i dem. Væn medarbejdere til selv at foreslå løsninger på de problemer, de påpeger.

3. Vis nærvær

Vær fysisk til stede og mentalt nærværende i dine relationer til medarbejderne. En fusionsproces skaber let bekymringer og rejser mange spørgsmål. Dem kan du bedst håndtere ved at være synlig, tydelig og tillidsvækkende i den løbende dialog med medarbejderne.

4. Udnyt alles evner

Brug den åbne situation til at finde netop den plads til hver enkelt medarbejder og mellemleder, hvor vedkommende udnytter sine evner bedst muligt. Vær derfor både omhyggelig og kreativ, når I lægger den nye kabale med opgaver og kompetencer.

5. Opsøg gode råd

Søg sparring, hvor og når du kan. Alle gode ledere opsøger gode råd – i tide. Brug din chef, dine lederkolleger, et ledernetværk, fortrolige i andre dele af organisationen, din ægtefælle eller en professionel coach – brug gerne mange forskellige sparringspartnere.

De fem råd er fra Væksthusets publikation: "De første 100 dage"

Læs også

Gør dig selv klar til omstillingerne

Download eller bestil gratis hæfte om ledelse af fusioner

Skribentinfo

Kommentarer