Få styr på nervøsiteten

Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

Skribentinfo

Nervøsitet opstår typisk i en situation, hvor dine evner bliver vurderet. Som leder sker det i et utal af situationer. Nogle bliver vante, hvor nervøsiteten med tiden forsvinder, mens andre situationer altid vil forblive uvante. Nervøsiteten kan opstå på alt fra det ugentlige morgenmøde, til når du skal holde oplæg for en større forsamling, formidle noget alvorligt og følsomt til en medarbejder, eller måske skal til eksamen?

Uanset hvilken situation, du føler nervøsiteten, er der vigtigt at vide, at det er helt naturligt at blive nervøs, og at du derfor er ganske normal. Men du behøver ikke at være slave af den. Du kan selv gøre en del for at håndtere og mindske den. Og en dag vil du opleve, at en situation, som før gjorde dig nervøs, ikke gør dig nervøs længere.

5 råd mod nervøsitet

Vejen til at få styr på nervøsiteten går gennem disse 5 råd. Det er som sagt forskelligt, hvad der gør en nervøs, og derfor er det også forskelligt, hvad der får den til at forsvinde igen. Så prøv teknikkerne af i praksis, og læg mærke til, hvad der sker, og hvad der virker for dig.

  1. Accepter, at du bliver nervøs. Sig ‘Hej nervøsitet, det er ok, du er her’. Jo mere sure vi bliver på os selv, og siger, at vi skal ‘tage os sammen’, jo ubehageligere bliver nervøsiteten. At acceptere den kan i sig selv få nervøsiteten til at dale. Samtidig har det gevinsten, at du stopper med at spilde energi på at bekæmpe nervøsiteten, og i stedet kan koncentrere dig om det, det drejer sig om.
  2. Forberedelse. Det er selvfølgelig ikke altid muligt, men i det omfang det er muligt, skal du forberede dig på, hvad du vil sige, og hvordan du vil sige det. Forestil dig situationen, du skal stå i og gennemtænk de forskellige scenarier, som kan ske. At være forberedt giver en følelse af overblik over situationen.
  3. Hav dit hovedbudskab klar. Uanset om der er tale om en større præsentation, en eksamen eller et mindre møde kan tiden skride, teknikken strejke eller noget helt tredje, der forstyrrer det planlagte.  Vær derfor bevidst om, hvad der er dit vigtigste budskab. At være bevidst om dit kernebudskab vil, udover at give en høj sandsynlighed for en god præsentation, give dig overblik og ro, og det vil smitte af på graden af nervøsitet og dit kropssprog.
  4. Tag den med ro. At have god tid til at ankomme, blive bekendt med rummet, teknikken, og gøre dig mentalt klar i det hele taget, giver dig en ro, du tager med dig, når du går i gang med din præstation. Husk ligeledes at tage dig tid og pauser undervejs. Det fortæller din krop, at der ikke er fare på færde, og gør dig mere rolig. Samtidig hjælper pauserne både dig og dit publikum til at have overblik og tid til at fordøje det, der bliver sagt. Gør det allerede nu: Ånd langsomt ind gennem næsen, ned i maven, hold vejret lidt og ånd langsomt ud. Gentag et par gange, gerne 3-5 gange, og mærk roen, der finder vej til dit hoved og krop.
  5. Mød dit publikum! Hver enten dit publikum er en flok medarbejdere, ledelsen eller en eksaminator, så se dem i øjnene og smil! Jo mere du viser en velvilje overfor dem, jo mere vil de komme dig i møde. Og jo mere du giver dig selv lov til at vise, hvem du er, desto mere autentisk og nærværende bliver du. Det vil hjælpe dig til at fange dit publikum og brænde igennem!

 

Læs mere

Brænd igennem når du præsenterer

Få kontrol over din nervøsitet

Seks tips til bedre Power Point-præsentationer

Taleskrivning for den gode leder

Skribentinfo

Kommentarer