Artikler om Stress

Når vi i en kortere periode bliver udsat for øget pres, opstår det, der kaldes for akut stress. Akut stress bliver som regel kategoriseret som hensigtsmæssig, da den gør os i stand til enten at håndtere de ting, som påvirker os, eller fjerne os helt fra den stressfremkaldende situation.

Det er først, når arbejdspresset eller kravene over længere tid bliver for store eller usammenhængende, og den akutte stress går hen og bliver kronisk, at der opstår et problem. Med kronisk stress følger nemlig negative fysiske, psykiske og/eller sociale reaktioner.

Stressforebyggelse er derfor præcis det samme som trivselsfremme, og begge dele er tæt forbundet med arbejdspladsens evne til at løse sin kerneopgave effektivt. Dette gør naturligvis arbejdet med stressforebyggelse til en af de vigtigste ledelsesmæssige udfordringer af i dag.

På Lederweb finder du både artikler, der handler om, hvordan du håndterer egen stress, mens du også finder artikler, der sætter fokus på, hvordan du hjælper en stressramt medarbejder. Du kan også læse artikler, der handler om, hvordan du sætter en kile i stress-hjulet.

Derudover finder du artikler, der sætter spot på de mange myter, der findes om stress, og du kan få en guide til ledelse af stress.



Viser 5 / 66
Ingen resultater.
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

    Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere