Artikler om Stress

Når vi i en kortere periode bliver udsat for øget pres, opstår det, der kaldes for akut stress. Akut stress bliver som regel kategoriseret som hensigtsmæssig, da den gør os i stand til enten at håndtere de ting, som påvirker os, eller fjerne os helt fra den stressfremkaldende situation.

Det er først, når arbejdspresset eller kravene over længere tid bliver for store eller usammenhængende, og den akutte stress går hen og bliver kronisk, at der opstår et problem. Med kronisk stress følger nemlig negative fysiske, psykiske og/eller sociale reaktioner.

Stressforebyggelse er derfor præcis det samme som trivselsfremme, og begge dele er tæt forbundet med arbejdspladsens evne til at løse sin kerneopgave effektivt. Dette gør naturligvis arbejdet med stressforebyggelse til en af de vigtigste ledelsesmæssige udfordringer af i dag.

På Lederweb finder du både artikler, der handler om, hvordan du håndterer egen stress, mens du også finder artikler, der sætter fokus på, hvordan du hjælper en stressramt medarbejder. Du kan også læse artikler, der handler om, hvordan du sætter en kile i stress-hjulet.

Derudover finder du artikler, der sætter spot på de mange myter, der findes om stress, og du kan få en guide til ledelse af stress.



Viser 50 / 53
Ingen resultater.
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

    Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Hvad har søvn med ledelse at gøre?

    Lederen skal ikke sidde på kanten af medarbejderens seng og sørge for, at medarbejderen får søvn nok. Men søvn er den vigtigste stressforebyggende faktor, så lederen har alligevel nogle muligheder for at være med til at sikre, at det ikke er søvnen, der som det første bliver skruet ned for, når der er travlt. Få 8 tips og tricks om søvn og ledelse her.

    Læs mere
  • 6 myter der skaber mere stress

    Igennem de sidste 10 år har vi kæmpet mod stressbølgen i Danmark. Stresstallene er dog ikke blevet mindre. En af årsagerne er, at stress stadig er gennemsyret af en lang række myter. Læs om 6 skadelige myter, der skaber mere stress.

    Læs mere
  • Ny forskning: Derfor virker ros ikke mod stress

    Ny forskning peger på, at stressede medarbejdere overhører din ros og anerkendelse, hvis de føler skam. Skam over ikke at kunne slå til på arbejdet. Vil du hjælpe en stresset medarbejder, skal du forebygge, at de føler sig skamfulde. Læs her anbefalinger til, hvordan du bedst hjælper din stressede medarbejder.

    Læs mere
  • Tjek om du er i farezonen for stress

    De beslutninger du træffer, og de planer du lægger, har stor betydning for dine medarbejderes arbejdsliv. Det ansvar kan du kun løfte, hvis du selv trives og dit helbred er i orden. Specialist i ledelse og stress giver her råd om, hvordan du trives i travlhed og undgår at gå ned med stress.

    Læs mere
  • Krigen på dit skrivebord

    Kæmper du en daglig kamp med de hurtigt voksende bunker på dit skrivebord? Her er syv tips til, hvordan ”skrivebordsgeneralen” vinder slaget over bunkerne på skrivebordet.

    Læs mere
  • Kom godt tilbage efter stress

    Hvordan skal din første arbejdsdag være? Hvad vil du fortælle dine medarbejdere, og hvordan får du skabt en bæredygtig lederfremtid? Spørgsmål og bekymringer er der mange af, når man har været sygemeldt med stress. Her får du syv råd om, hvordan du kommer godt tilbage i din rolle som leder.

    Læs mere
  • 3 ting du ikke skal sige til en stresset medarbejder

    Du mistænker, at en medarbejder er stresset, og du vil gerne hjælpe, men ved ikke hvordan. Her kan du læse hvilke tre ting, der er uheldige at sige til en stresset medarbejder - men som vi ofte kommer til, og få råd om, hvad du med fordel kan sige i stedet.

    Læs mere
  • Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

    Mobiltelefoner, Laptops og internetadgang overalt gør det svært at slippe arbejdet i ferien. Men din lederhjerne har godt af ferie, siger hjerneforsker, som giver tre råd om, hvordan du får skruet ned for arbejdet i din ferie. Læs også ledernes egne råd om, hvordan de selv holder en arbejdsfri ferie.

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Sådan stresser du medarbejderne

    Glemmer du at rose dine medarbejdere eller har du svært ved at uddelegere? Så er du måske kilden til stress hos dine medarbejdere. Læs her, hvad du i hvert tilfælde ikke skal gøre, hvis du vil undgå stressede medarbejdere.

    Læs mere
  • Din 5-punktsplan mod højt sygefravær

    For højt sygefravær skader både produktivitet, samarbejde og kvaliteten af den ydelse, der skal leveres til borgerne. Her får du fem punkter til at kommefor højt sygefravær til livs.

    Læs mere
  • Kend symptomerne og stop stress

    Symptomer på stress bliver ofte opfattet som fjender, men de er i virkeligheden venner, der fortæller dig, at du skal til at passe på. Du skal lytte til dem og turde tale åbent om din stress, for det er med til at lindre stressen i sig selv. Læs her, hvad du bør gøre, når du oplever stress.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • De fem største myter om travlhed

    Lange to do-lister og længere arbejdsdage er ikke vejen ud af travlhed. I stedet skal du finde arbejdsglæden frem igen og fokusere på alle de ting, du faktisk når i løbet af en arbejdsdag.

    Læs mere
  • Ledelse med mindfulness

    Måske har du oplevet at være et eller tre andre steder, når du taler med nogen? At du pludselig står et sted eller i en situation og ikke aner, hvordan du kom derhen? At du er distræt og træffer for hurtige, ufokuserede beslutninger? At du er kortluntet og irritabel? De udfordringer og den fart vi har på i dag, er en del af årsagen til at flere er begyndt at interessere sig for mindfulness.

    Læs mere
  • 50 ledere: Sådan håndterer vi medarbejdernes stress

    Det skorter ikke på eksperters gode råd, når det gælder stresshåndtering, men ofte er de svære at omsætte til praksis. Få her otte råd om at håndtere medarbejdernes stress fra ledere i den virkelige verden.

    Læs mere
  • Når arbejdet råber højest

    Det har en pris at prioritere sin karriere. For erhvervslederen Jens Moberg resulterede hans hektiske arbejdsliv i en blodprop i hjertet. Det fik ham til ændre livsstil. Læs her Mobergs råd til et lederliv i balance og lær at lytte til de andre områder i dit liv, som ’kalder’ på dig – ikke kun til arbejdet, der for mange ’råber’ højest.

    Læs mere
  • Førstehjælp til travle ledere

    Mails, møder og medarbejdere… For lederen er hverdagen et krydspres af daglige driftsopgaver, brandslukning, uklare såvel som klare møder og ’tidsspild’ foran mailen. Her får du en prioriteringsmatrix, der hjælper dig til at prioritere det vigtigste.

    Læs mere
  • Sådan hjælper du en kollega med tegn på stress

    Ledere er ikke supermænd eller -kvinder. De er lige så udsatte for stress som alle andre. Her kan du læse om, hvordan du tackler tegn på overbelastning hos en lederkollega og om, hvordan ledelsesteamet kan hjælpe hinanden i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Livsværdierne med på arbejde

    Høje ambitioner til arbejdet, fritiden, hjemmet og familien ender for mange med stress og depression. Vi glemmer at prioritere vores livsværdier, og får dem af samme grund heller ikke med på arbejde. Her får du råd om, hvordan duhjælper dig selv og dine medarbejdere på vej i forhold til at identificere jeres livsværdier.

    Læs mere
  • Værktøj: Kan og skal opgaver - fokus på kerneopgaven

    Når vi siger, at vi ikke har tid til at udføre en bestemt opgave, betyder det egentlig, at vi har valgt ikke at prioritere den. Her er et værktøj, du kan bruge til at støtte dine medarbejdere i at prioritere arbejdsopgaver med udgangspunkt i kerneopgaven. Det forebygger stress.

    Læs mere
  • Lederens stress - dilemmaer og løsninger

    Du er rollemodel for dine medarbejdere. Passer du godt på dig selv, skaber det ringe i vandet og fungerer som opfordring til dine medarbejdere om at gøre det samme. Men opgaven er ikke lige til i en travl hverdag. Her præsenteres du for fire typiske dilemmaer og løsninger knyttet til din trivsel som leder.

    Læs mere
  • Få et quick fix til flow

    Flow på arbejdspladsen skaber øget arbejdsglæde og produktivitet. Det er ledelsens opgave at opstille rammerne for flow ved aktivt at fremme fordybelse, mening og godt samarbejde på arbejdspladsen. Læs her, hvordan du gør det.

    Læs mere
  • Advarsel: Pas på du ikke hyperstresser

    Kører tingene for stærkt både på arbejde og derhjemme, risikerer du at få hyperstress. Hvis du er den følsomme type, er du sikkert god til at bøje af, og du knækker sjældent fuldstændigt. Er du derimod den robuste type, som er driftssikker og tilsyneladende usårlig på den korte bane, er der risiko for, at hvis du først knækker, så knækker du også helt. Læs her om den farlige hyperstress, og hvordan du bekæmper den.

    Læs mere
  • Når du skal tilbage efter en sygemelding

    Mange ledere har fokus på, hvordan de støtter en medarbejder i at vende godt tilbage på arbejde efter en sygemelding. Men hvad gør man, hvis man som leder selv er sygemeldt og skal tilbage på arbejde? Hvilke udfordringer er der, og hvordan sørger man for at komme godt tilbage?

    Læs mere
  • Sådan tackler du stress hos medarbejderne

    En præsentation af forskellige handlestrategier, der kan fjerne eller reducere dine medarbejderes stressniveau.

    Læs mere
  • Du skal selv bryde din stressspiral

    For at undgå stress skal du vide, hvordan du mestrer dit liv bedst - også under modgang. At komme stress til livs handler om at blive ansvarlig for sit eget liv. Stressekspert peger her på selvansvar og selvindsigt som et overset fokusområde i håndteringen af stress.

    Læs mere
  • 5 råd: Bliv klar til ferie uden stress

    Der er udsigt til ferie, og det betyder afslapning. Eller gør det? Ubesvarede mails, halvfærdige projekter og hængepartier kan nemt spolere forventningens glæde. Ferie og afkobling er vigtig for trivslen og for produktiviteten. Her er en række råd om, hvordan du og dine medarbejdere kan tage på ferie uden stress.

    Læs mere
  • Undgå at smitte andre med stress

    En stresset leder har en højere risiko for at få stressede medarbejdere. Balancerer du på kanten af stress, svækkes dit overskud til at lede dig selv og dine medarbejdere. Her får du inspiration til, hvordan du som leder tager hånd om din egen trivsel.

    Læs mere
  • Gear ned inden juleferien

    Julen banker på og juleferien er lige om hjørnet.Sommerens energifyldte måneder er afløst af travlhed med møder og de sidste opgaver inden årets afslutning. Få otte tips til at geare ned og holde hjernefri i juledagene

    Læs mere
  • Luk ned i tide - og red ferien

    Sommerferien er forude. De fleste har utroligt travlt op til ferien med at få holdt de sidste møder og lavet de opgaver, der ikke kan vente. I stedet kan det betale sig at forberede og planlægge, så du får afsluttet det første halve år med overblik, ro og kan gå på ferie med overskud.

    Læs mere
  • Bruger I jeres stressramte godt nok?

    Det lyder mærkeligt, men den er god nok. En medarbejder, der har været stressramt, har fået nye kompetencer. Og dem skal lederne være langt bedre til at bruge, for at forebygge nye tilfælde af stress og sygemeldinger.

    Læs mere
  • Stressværktøj: Fra gode hensigter til konkret handling

    Har du vanskeligt ved at omsætte de gode hensigter i jeres stressforebyggende indsats eller stresspolitik til konkrete tiltag i din afdeling? Her får du et værktøj, der understøtter en helhedsorienteret tilgang til stress og hjælper dig og din afdeling til at udarbejde konkrete stressguidelines.

    Læs mere
  • Undgå stress - få styr på din arbejdsmail

    Mange ledere bruger en alt for stor del af deres arbejdsdag med at tjekke arbejdsmail. Og det kan have konsekvenser, mener trivselsekspert Jon Kjær Nielsen fra Athenas A/S. Her giver han fem råd om sunde mailvaner, som både gør dig til en gladere og mere effektiv leder.

    Læs mere
  • Ødelæg din ferie - i god tid

    Som den gode leder du er, holder du selvfølgelig helst ikke ferie eller kortest mulig ferie. For en sikkerheds skyld bringer Lederweb her opskriften på, hvordan du bedst ødelægger din ferie.

    Læs mere
  • Skam: Følelsen der driver dig og dine medarbejdere

    Skam er ikke noget, vi taler om. Ikke desto mindre er det en følelse, der er på spil i dit arbejde som leder og påvirker både dig og din organisation. For mødet og samarbejdet med andre mennesker er ikke kun positivt. Det er også præget af magtkampe, kritik og vurderinger, hvor skammen er en central faktor.

    Læs mere
  • Ferien blev ingen energi-indsprøjtning

    Som opladning af batterierne blev mange danskeres sommerferie en fuser. Et mindretal af os er mødt på arbejde efter ferien mere oplagte end før ferien. Og flere end hver tredje danske lønmodtager har ikke skænket arbejdet en eneste længselsfuld tanke under ferien, viser ny undersøgelse. Vi er droslet helt ud af arbejdslivets hurtige rytme og skal til at hive os selv op ved håret, siger ekspert.

    Læs mere
  • 5 råd: Få bedre arbejdsvaner i fritiden

    Hvis du ikke er opmærksom på det, risikerer du at tage dit arbejdspres med hjem. Ofte på bekostning af din familie, dit parforhold eller helbred. Få fem råd om, hvordan du lader opgaverne blive på arbejdet.

    Læs mere
  • Sådan undgår du stress før juleferien

    Inden du kan trække stikket ud og gå på juleferie, skal du sætte slutspurten ind og afslutte en masse opgaver. Derudover er der måske også et julearrangement på børnenes skole og en julefrokost på arbejdet, hvor du som leder forventes af deltage. Her er tre råd om, hvordan du undgår før-feriestress.

    Læs mere
  • Stress er smart

    Det er et dogme inden for velfærdsindustrien, at læger er objektive i deres diagnoser. Men kun et enkelt blik er nødvendigt for at gøre dogmet skrøbeligt. For hvorfor skulle læger være bedre end alle andre? De har deres faglige interesser, og da de lever af sygdomme, har de ingen grund til at underbetone mængden af dem.

    Læs mere