Chefer sætter borgeren først

Trods alle gode intentioner om at sætte borgeren først, er det hverken let eller en selvfølge, at det sker. Det kræver et særligt mindset og kultur at insistere på at sætte borgeren først, og her spiller chefer og ledere en vigtig rolle. Ny bog fra Væksthus for Ledelse giver ni inspirerende blikke fra chefer og ledelseseksperter på udfordringen med at sætte borgeren først.

Internal error

Bogen er en antologi med ni kapitler, hvor du møder forskellige chefer og eksperter, der arbejder med at sætte borgeren først på store offentlige arbejdspladser og som deler ud af de erfaringer og dilemmaer, de har oplevet undervejs. Du kommer blandt andet med i ledelsesværkstedet hos kommunaldirektøren, sygehusdirektøren, borgmesteren, kommunikatøren og professoren.

Formålet med bogen er at inspirere chefer til i endnu højere grad at sætte borgeren først og give indblik i, hvad der konkret skal til, så det præger de daglige handlinger, prioriteringer, beslutninger og langsigtede hensyn i en stor organisation.

Kapitler i bogen

Kapitel 1 - Jette Runchel: Borgeren må aldrig komme i klemme, fordi systemerne er uenige

Kapitel 2 - Lotte Bøgh Andersen: Derfor er det så besværligt og så vigtigt at sætte borgeren først

Kapitel 3 - Niels Åkerstrøm Andersen: Vi tror, at vi har borgeren til fælles

Kapitel 4 - Dorthe Crüger: Fra systemets til patienternes sygehus

Kapitel 5 - Søren Viemose: Spørg, hvad du kan gøre for din borger

Kapitel 6 - Helle Bro: Drop den sproglige distance og tal borgernes sprog

Kapitel 7 - Malene Kjær-Jepsen: Nej, der er ikke brug for flere personer rundt om bordet

Kapitel 8 - Jocelyn Bourgon: Det handler ikke om penge

Kapitel 9 - Tårnby Kommune: Der er masser af logikker, der spænder ben for at sætte borgerne først


Det er Væksthus 2, der står bag udgivelsen. Læs mere om deres andre aktiviteter her