De fem dysfunktioner i et team

Ved at introducere en enkel model viser forfatteren, hvordan man kan overvinde de fem mest almindelige dysfunktioner i teamsamarbejde og få vidt forskellige medlemmer til at arbejde sammen som et team.

- En fortælling om lederskab

Dette er en fortælling om, hvorfor evnen til at samarbejde er den ultimative konkurrencefordel for en virksomhed.

Kathryn Petersen, nytiltrådt CEO i it-virksomheden DecisionTech A/S, er af sin bestyrelsesformand blevet sat på en umulig opgave: at vende den lurende nedtur i det stærkt udfordrede firma. Hun bliver hurtigt klar over, at DecisionTechs problemer ikke bunder i økonomi, strategi eller teknologi, men i en dysfunktionel ledergruppe, og hendes opgave bliver nu at træde i karakter som leder og få gruppens vidt forskellige medlemmer til at arbejde sammen som et team.

I løbet af fortællingen afdækker Lencioni de fem mest almindelige samarbejdsdefekter:

• Fravær af tillid
• Konfliktskyhed
• Manglende commitment
• At undgå at holde hinanden ansvarlige
• Uopmærksomhed på resultater

Ved at introducere en enkel og letforståelig model viser Lencioni, hvordan man kan overvinde disse fem dysfunktioner og skabe det perfekte team, der er i stand til at arbejde sammen, bede hinanden om hjælp, trække på hinandens kompetencer, omfavne fejl og begrænsninger, træffe kvalificerede beslutninger og ganske enkelt udrette mere på kortere tid.

Forfatter Patrick Lencioni
Forlag Gyldendal Business
År 2015
Sider 208
Pris 300 kr.
ISBN 9788702176223
Køb bogen fra forlaget her