Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder

24.08.2012 7,871

Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.

Af Mads Kristoffer Lund, projektleder hos Arbejdsmiljøsekretariatet og Pernille Hippe Brun, erhvervspsykolog

At have travlt er ikke det samme som at være stresset. I daglig tale bruges ordet stress dog ofte som fællesnævner for det hele. Men som leder skal du kunne skelne om dine medarbejdere har haft travlt eller er stressede, da de to ting kræver noget forskelligt af dig.

Her er et skema, som viser de forskellige tilstande, og hvad din ledelsesopgave er i pågældende situation.

Faser

Dine ledelsesopgaver                     

At være under rolige forhold

Der er overensstemmelse mellem krav og ressourcer og mellem at være effektiv og i stand til at præstere optimalt og til tiden. Der er overskud til udvikling og lære nye ting, samtidig med at de daglige opgaver løses.

Forebyggende ledelse

 - Skab sammenhold

 - Sikre god stemning

 - Dyrk at der er plads til andet end arbejde

 - Vær uhøjtidelighed

 - Klar kommunikation

At have travlt

Man skynder sig, men når alligevel det hele inden for normal arbejdstid. Man går som regel hjem til tiden, men har ikke haft tid til forebyggende og udviklende aktiviteter i løbet af dagen – som der var plads til under rolige forhold.

Delegerende ledelse

 - Uddeleger

 - Vær opmærksom

 - Vær anerkendende

At være belastet

Man løber stærkere end normalt og tager ekstra timer i brug. Man er stadigvæk meget produktiv og effektiv, selvom der så småt begynder at indtræde symptomer som hovedpine og svimmelhed. Symptomer ses som forbigående eller enkelt stående tilfælde, og man tror, at det nok skal gå.

Støttende ledelse

 - Prioriter og planlæg

 - Vælg til og fra

 - Rådgiv

 - Vær rummelig

 - Tilbyd hjælp

 - Hold fokus på opgave

 - Søg sparring hos HR

At være stresset

Man har over tid været så belastet, at der begynder at indtræde mange vedvarende både fysiske og psykiske symptomer. Man begynder fx at miste troen på, at situationen bliver bedre. Produktiviteten falder. Man kan ikke overskue noget og oplever måske at være mere syg end normalt og have en meget kortere lunte osv.

Instruerende ledelse

 - Understøt

 - Fravælg opgaver for medarbejderen

 - Sæt klare grænser

 - Skab klare rammer

 - Påbud

 - Søg sparring hos HR

At være udbrændt

Udbrændt er, når man over tid har forsøgt at tilpasse sig en situation, men det ikke er lykkedes. Kroppens forsvar er nedbrudt, og man kan ikke længere håndtere situationen. Til sidst sker der en følelsesmæssig tilbagetrækning og fysisk udmattelse, hvor energi og engagement gradvist bliver mindre og mindre. Det ender med en sygemelding.

Opsamlende ledelse

 - Accept

 - Hold kontakten

 - Ikke væk for længe

 - Tilbage på deltid

 - Søg sparring hos HR

 

Skemaet er en del af et større hæfte om stress på arbejdspladsen. Du kan læse mere om hæftet "Før arbejdspresset bliver for stort" her.

 

 

Læs flere af Lederwebs artikler om stress:

Sådan stresser du medarbejderne

De fem største myter om travlhed

Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder


Vurdering
  • 4 vurderinger


Skribentinfo
Mads Kristoffer Lund

Udviklingskonsulent, BAR FOKA

Arbejdsmiljøsekretariatet - Sekretariat for Branchearbejdsmiljørådene

Send mail

Skribentinfo
Pernille Hippe Brun

Erhvervspsykolog

hippebrun^co

Tlf.: (+45) 31201131

Send mail

Pernille Hippe Brun er uddannet indenfor idræt og psykologi, er autoriseret af psykolognævnet og godkendt specialist indenfor arbejds- og organisationspsykologi. 

Pernille er selvstændig i eget regi og arbejder primært med lederudvikling, coaching og workshops om bl.a. mindfulness. Derudover er hun engageret i at etablere en E-MBA uddannelse i Nairobi, Kenya, i samarbejde med CBS.

Pernille har skrevet to bøger: ”Et øjeblik – styrk livet med nærvær, hjerne og hjerte” (Peoples Press 2010) og ”Styrkebaseret ledelse  -konkrete redskaber til at skabe effektive og sunde virksomheder” (Dansk Psykologisk Forlag, 2010).