En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. Som leder er du bærer og skaber af den kultur, der er på arbejdspladsen. Kultur handler om alt lige fra, hvordan tonen er i e-mails, hvor højt man griner, og om der er en hjælpende og anerkendende ånd.
Det er af afgørende betydning for arbejdsmiljøet, at lederen har blik for det kulturelle som noget ganske unikt, der påvirker og undertiden komplicerer samarbejdet.
Kulturen på arbejdspladsen påvirker handlinger, holdninger, kommunikation m.v. Kulturen udgør et filter, som påvirker de ansattes oplevelser af det, der sker i organisationen. En kultur er noget ret stabilt, men det er muligt at ændre den. Og det kan være nødvendigt, hvis kulturen ikke i tilstrækkelig grad er med til at fremme organisationens måde at fungere på.
Normalt siger man, at det tager flere år at ændre en kultur. Men det er muligt at påvirke kulturen i en ny retning ved hjælp af helt konkrete tiltag. Du kan her læse mere om kultur og få inspiration til, hvordan du ændrer en allerede eksisterende kultur.