Den formelle leder kan ikke tage ansvaret for hver eneste handling i en kompleks organisation. Feedback og feedforward er nøglebegreber i distribueret ledelse, fordi ledelse bliver en tovejskommunikation mellem alle, der distribuerer og løser opgaver. Det bringer ledere tæt på praksis, som udvikles i samarbejdende professionelle læringsfællesskaber, der styrker den professionelle kapital i organisationen.
Distribueret ledelse handler således om at distribuere ledelse af opgaveløsninger ud til flere hænder i organisationen, så mange kompetencer kommer i spil. Det er en organiserings- og ledelsesform, som allerede eksisterer i komplekse organisationer, der er organiseret i afdelinger, sektioner, teams eller projektgrupper. Ledelsesformen fremmer en særlig kultur, hvor udviklingen kommer både nedefra, fra midten og oppefra på én og samme tid.
Modsat delegeret ledelse, hvor lederen ved hjælp af envejskommunikation delegerer de ledelsesopgaver ud, som lederen ikke selv vil løse, drejer distribueret ledelse sig om interaktionen snarere end den enkelte leder.
På Lederweb kan du læse om distribueret ledelse, om selvledelse og hvordan du gør det, om det uperfekte lederskab og det lederløse samfund.