Giv plads til SpørgeJørgen

Vi har hørt det før. Ikke bare én gang. Innovation ER fremtiden. Og hvis lederen fokuserer på at skabe en spørgekultur, vil det fremme de innovative og udviklende tanker. Læs, hvordan du skaber en innovativ spørgekultur.

Skribentinfo

Spørgsmålene skal på banen, hvis man ønsker mere innovation. Lad dine medarbejdere stille spørgsmålstegn ved stort og småt: ved procedurerne, kulturen og arbejdsmiljøet. Spørgsmål, der rokker og ruller de grundlæggende antagelser og rutiner, og udfordrer status quo.  

Det handler om at finde de rigtige spørgsmål, men ingen spørgsmål er dumme

Spørgsmål skal anvendes som et strategisk og konkret værktøj til at skabe en mere innovativ kultur.

Der skal være plads til at bryde rammerne og turde stille de spørgsmål, som ingen andre stiller. Dumme, skøre, brændende, udfordrende, hypotetiske … spørgsmål. Vi skal derud, hvor vi ikke kan bunde – og samtidig spørge: ”hvorfor?” eller ”hvorfor ikke?”. Senere i processen skal vi selvfølgelig også spørge: ”hvordan?”. Hvert et spørgeord har sin plads i innovationsprocessen. På den led kan spørgsmål blive et anvendeligt værktøj i arbejdet med at katalysere indsigt, innovation og handling.

Det handler ikke om at finde det rigtige svar

Det handler om at skabe en kultur, hvor spørgsmål ikke altid forbindes med et svar, men hvor den spørgende først og fremmest bliver anerkendt for sin undrende tankevirksomhed. Dermed ikke sagt, at spørgsmålene blot skal kastes op i luften uden at blive grebet og uden at blive hørt. Lederen skal prioritere tid og gejst til at forholde sig til spørgsmålene. Det er her, guldkornene ligger gemt.

Skab en spørgsmålskultur

Her er to bud på, hvordan du som leder skaber en god spørgsmålskultur på arbejdspladsen.

  1. MÅNEDENS SPØRGEJØRGEN

    En god måde at skabe grobund for en spørgende kultur er ved at anerkende dine medarbejdere, når de stiller et spørgsmål.
    Det kan eksempelvis gøres ved at lave en konkurrence, der handler om, at medarbejder skal dyste om at stille månedens spørgsmål. Det kan ganske enkelt være ved at have en fysisk postkasse eller et sted på intranettet, hvor medarbejderne kan poste deres spørgsmål. Husk at understrege, at der ikke findes dumme spørgsmål.

  2. QUESTIONSTORMING

    Hvorfor ikke lave en omgang spørgsmålsstorm i stedet for den traditionelle brainstorming? Her gælder samme regler. Når emnet eller udfordringen er præsenteret, er det deltagernes opgave at stille alverdens spørgsmål, der relaterer sig til emnet. Der skal stilles minimum 50 spørgsmål alt i alt. I spørgsmålsgenereringen skal en vigtig regel overholdes: Ingen må under nogen omstændighed svare på spørgsmålene. Når alle spørgsmålene er skrevet op, så alle kan se dem, skal I i gruppen prioritere spørgsmålene og derefter udvælge og diskutere nogle af dem, som kalder allermest på at blive besvaret.

Læs flere af Lederwebs artikler:

8 don´ts når ideerne skal slippes løs

Få dine ideer igennem

 

Skribentinfo

Kommentarer