Forandringsledelse uden forandringslede

Her er en håndbog om fusioner og forandringsprocesser. Målet med bogen er at sætte læseren i stand til at navigere i den komplekse vekslen mellem stram processtyring og uforudsigelig medarbejderinvolvering.

Forandringsledelse uden forandringslede er en håndbog til ledere og rådgivere af organisatoriske forandringsprocesser, herunder virksomhedsoverdragelser og fusioner. Den fortæller ikke kun, hvordan og hvorfor tidligere forandringsledelsesteorier er for endimensionelle. Den er ikke kun en refleksionsbog for forandringslederen. Den er ikke kun et overblik over forskellige forandringstilgange. Den er heller ikke kun en praktisk redskabsbog for forandringslederen og rådgiveren. Den er alle fire ting på én gang.

Bogen er opdelt i tre dele: 
1. Teori: Dominerende teorier om forandringsledelse udfordres af forandringsledelse uden forandringslede.

2. Værktøjer: Ledelsesredskaber til at opnå selvrefleksion og positive medarbejderbidrag til forandringsprocessen via medarbejderinvolvering i forandringsprocessens forandringsstadier.

3. Procesdesign: Forslag til design af medarbejderinvolveringsprocesser, der fremmer medarbejdernes forståelse for forandringsprocessen og dermed dens resultat.

Målet med bogen er at sætte virksomhedsledelse og rådgivere i organisatoriske forandringsprocesser i stand til at navigere i den komplekse vekslen mellem en stram processtyring og en mindre forudsigelig medarbejderinvolvering i den store omvæltning, sådanne processer ofte medfører, på en måde, som giver mest værdi og arbejdsglæde for både virksomhed og medarbejdere.

Forandringsledelse uden forandringslede henvender sig til ledere og konsulenter, advokater, revisorer, investment bankere, forandringsagenter og andre rådgivere i forandringsprocesser. Den henvender sig også til studerende, som skal lære om forandringsprocesser, hvor virksomhedskulturer skal ændres, hvad enten de er ved at lære det fra en HR/organisationspsykologisk vinkel eller en mere processuel vinkel som fx jura eller økonomi.

 

 

Forfatter Hanne Jessen Krarup
Forlag Dansk Psykologisk Forlag
År 2016
Sider 249
Pris 379 kr.
ISBN 978-87-7158-382-3
Køb bogen fra forlaget her