Artikler



Viser 50 / 1786
Ingen resultater.
  • Lederløse organisationer vinder frem

    Nytænkende organisationer rykker nu flere og flere beslutninger fra leder til medarbejder – og det skaber flere smil og bedre resultater. Du behøver dog ikke frygte for dit job, hvis du formår at gentænke din rolle. Læs om lederens rolle i lederløse organisationer.

    Læs mere
  • Tjekliste: Er du klar til at give feedback?

    Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.

    Læs mere
  • 4 inspirerende rollemodeller fra fiktionens verden

    Du kan hente meget inspiration i en rollemodel. Det kan faktisk gøre dig til en markant bedre leder. I fiktionens verden findes der masser af gode rollemodeller, som du kan lære af. Læs om fire af dem her.

    Læs mere
  • 4 ting der bremser medarbejdernes læring

    Feedback er vigtigt at give, men det er også svært. Især den konstruktive feedback, der skaber læring. Læs her, hvorfor det handler om at lære af succeserne, og få fire bud på, hvad du skal undgå, hvis du vil fremme medarbejdernes læring.

    Læs mere
  • Ledelse i 2020

    Erfaring er ikke nødvendigvis et gode, da den kan stå i vejen for at opdage mere tidssvarende løsninger. Derfor skal ledere mere end nogensinde lytte og være åben for læring. Læs om ledelse i 2020.

    Læs mere
  • 7 stærkt undervurderede egenskaber hos gode ledere

    Ydmyg, gavmild og åben. Der er nogle egenskaber ved ledere, som får alt for lidt opmærksomhed i ledelseslitteraturen, selvom de er afgørende for, om du lykkes som leder i praksis. Læs om de syv undervurderede egenskaber her.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan udvikler du selvledende teams

    I selvstyrende teams er der intet formelt hierarki og ingen foruddefinerede rollefordelinger eller procedurer. Det er ikke underligt, at det kan gå galt. Hvordan hjælper og udvikler du selvledende medarbejdere og teams, der ikke fungerer? Det får du her tre tips til.

    Læs mere
  • Værktøj: Sådan skaber du den gode dialog

    Den bedste vej til trivsel går gennem en god dialog med medarbejderne, hvor du lytter, skaber handling og følger op. Få her et værktøj, der hjælper dig med at skabe en bedre dialog.

    Læs mere
  • Har du et growth eller fixed mindset?

    På alle arbejdspladser hersker bestemte tanke-vaner (mindset), der har betydning for, hvordan man ser verden og derfor også, hvordan medarbejdere tænker og ikke mindst handler. Læs, hvordan du udvikler en growth mindset kultur, der understøtter læring og succes.

    Læs mere
  • 6 grunde til at du tager dårlige beslutninger

    Du står i front for den ene beslutning efter den anden. Og det er ofte både store og svære valg, der har konsekvenser for rigtig mange. Derfor er det vigtigt, at du tager gode beslutninger. Læs her, hvordan du styrer udenom de typiske bump på vejen mod de rigtige beslutninger.

    Læs mere
  • 3 råd om ledelse fra julemanden

    Om du er til jul eller ej, kan du lære noget af julemanden om god ledelse. Læs mere om ham den gamle, og få tre af hans bedste tips.

    Læs mere
  • Samtalens 7 F’er

    Samtalen er en af de bedste metoder til at skabe fornyelse og bindeled mellem mennesker. Her kan du læse om "samtalens 7 F’er", der gør jer klogere på hinandens tænkemåder, logikker og handlemønstre.

    Læs mere
  • Sæt ord på elefanten i rummet

    Undgår du de svære temaer, skubber du de svære samtaler foran dig og snakker du helst udenom? Læs, hvorfor vi ofte undgår at tale til elefanten i rummet, men hvorfor det er vigtigt at gøre det - og hvordan du selv kan begynde med at tage elefanten ved snablen.

    Læs mere
  • Årets top 10: De mest læste artikler i 2019

    Hvilke egenskaber besidder en god leder? Og hvordan får du ansøger til at afsløre sit sande jeg? Det og meget mere kan du finde svarene på i de ti mest læste artikler på Lederweb i 2019. Find også en oversigt over Væksthus for Ledelses udgivelser i 2019.

    Læs mere
  • De 5 vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv

    De udviser høj moral, er åbne for nye ideer og har lyst til at udvikle andre. Det er nogle af de egenskaber, succesfulde ledere besidder. Læs her mere om de fem vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv.

    Læs mere
  • Værktøj: Færre konflikter og lavere sygefravær

    Et højt sygefravær kan være symptom på mistrivsel eller uløste konflikter på arbejdspladsen. Læs om sygefravær som følge af mistrivsel og uløste konflikter, og hvordan du løser dem med mediationsmetoden.

    Læs mere
  • 3 grunde til at jeres videndeling mislykkes

    Videndeling sikrer, at alle får gavn af den viden og erfaring, der er på arbejdspladsen. Trods de bedste intentioner og ønsker om at videndele, er der nogle klassiske barrierer, der hindrer, at det sker. Her kan du læse om de tre typiske ting, der bremser videndeling.

    Læs mere
  • 10 råd: Når medarbejdere og ny teknologi bliver kollegaer

    Hvad sker der, når der er udsigt til, at medarbejdernes fremtidige kollega er en robot? Og hvordan får organisationer succes med nye teknologier? Få ti råd om, hvordan du sikrer, at I får mest muligt ud af den nye teknologi til gavn for alle.

    Læs mere
  • Feedback: Hellere en hvid løgn end at skuffe folk

    Studier viser, at vi hellere lyver end siger vores ærlige mening. Social afvisning påvirker nemlig de samme områder i hjernen, som fysisk smerte gør. Derfor er det også svært både at give og modtage feedback, som er afgørende for, at vi kan udvikle os. Få her et bud på, hvordan I alligevel kan give hinanden feedback.

    Læs mere
  • Førstehjælp til din konfliktsky medarbejder

    Mennesker, der indblandes i en konflikt på jobbet, mener ofte selv, at de har gjort alt for at undgå en konfrontation. Det er sandsynligvis rigtigt, men undvigende adfærd kan paradoksalt nok gøre problemet værre. Konfliktsky personer risikerer let at optrappe konflikter. Læs her, hvordan du som leder kan hjælpe dine konfliktsky medarbejdere med at komme godt igennem en konflikt.

    Læs mere
  • 5 tips til talentudvikling

    Når du talentudvikler dine medarbejdere, giver det mulighed for samtidig at udvikle organisationen. En vigtig driver for, at det lykkes, er inddragelse af talentlederne. Læs her mere om et talentudviklingsforløb udviklet og udført af CBS, og få inspiration til, hvordan du via fem trin kan kopiere succesen.

    Læs mere
  • Disse fejl får dine medarbejdere til at smutte

    At miste en medarbejder kan påvirke teamets moral og resultere i en dominoeffekt i form af lavt engagement og flere opsigelser. Læs her om fem fejl du ikke må begå, hvis du skal undgå opsigelser.

    Læs mere
  • Sådan minimerer du stress før, under og efter din juleferie

    Jul er for mange lig med pebernødder, juleklip og familiehygge. Desværre er julen også forbundet med stress og jag. Der er meget man skal både hjemme og på arbejdet. Her får du konkrete råd og tips til at mindske stress, før, under og efter din juleferie.

    Læs mere
  • På Lederweb holder vi Black Friday året rundt…

    I disse dage sidder mange klar bag skærmen for at få fingre i et godt Black Friday tilbud. Det behøver du ikke på Lederweb. Vores publikationer, podcast og artikler er nemlig gratis året rundt. Vi har her samlet et overblik over de nyeste udgivelser og de mest populære artikler, som du kan kaste dig over helt uden regning.

    Læs mere
  • Dit personlige lederskab er relationelt

    For at udvikle dig som leder må du blive bevidst om, hvilke idealer og fortællinger du spejler dit lederskab i og opøve en praktisk dømmekraft, som gør dig i stand til at handle i komplekse situationer.

    Læs mere
  • Tjek her om du er en modig leder

    Vores tid kalder på modige ledere, der tør være sårbare, fejle, udleve deres værdier og som tilskynder til ro, leg og hvile. Læs her om fej ledelse og få den modige leders modsvar. Kan du tjekke af under alle punkter?

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan forbedrer I jeres mødekultur

    Brainstorm i stilhed, tegn mere og benyt to-styks-pizza-reglen. Det er nogle af de tips, der hjælper jer til mere effektive møder. Få her tips til en bedre og mere effektiv mødekultur.

    Læs mere
  • Hvad må du spørge om til ansættelsessamtalen?

    Mange ledere ved ikke, hvad de må spørge om til ansættelsessamtalen og kommer derfor til at jokke i spinaten. Her kan du læse, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på, og om de forpligtelser, ansøgere har i forbindelse med ansættelsen.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor må du aldrig lyve jobbet bedre

    Frygten for at den perfekte kandidat siger nej til jobbet, får mange til at undlade at fortælle om de knap så attraktive sider af jobbet. Læs, hvordan du skaber en ærlig rekrutteringsproces, der stadig sikrer dig den rette medarbejder.

    Læs mere
  • Vild med dans: Din ultimative guide til feedback

    Feedback til dine medarbejdere er et vigtigt styrings-, udviklings- og anerkendelsesværktøj for dig som leder - uanset om du er leder i en børnehave, for teknikere, for skolelærere eller for ny-dansere. Læs her, hvordan du kan lade dig inspirere af de fire ”Vild med dans”-dommeres feedbackstile.

    Læs mere
  • Europas bedste offentlige arbejdsplads: Sådan fastholder de synergi i teams

    Et team med synergi er magisk. Det skaber ekstraordinære resultater for borgerne, er nyskabende og fylder alle på arbejdspladsen med glæde. Hvordan sikrer du synergi i dit team? Få her inspiration fra et konkret eksempel.

    Læs mere
  • Borgerinddragelse: 3 vigtige ledelsesopgaver

    Der er mange frugter at høste ved god borgerinddragelse. Bedre behandlingsresultater, mere tilfredse borgere og så højner og udvikler det fagligheden. Men meget kan spænde ben undervejs. Ny publikation fra Væksthus for Ledelse peger på tre vigtige opgaver, når du skal lede god borgerinddragelse.

    Læs mere
  • 3 veje ud af nulfejlstyranniet

    Det er ikke nok at sige, at vi skal turde at eksperimentere noget mere. Nu skal vi også turde at fejle og tale om vores fejl. Det kræver et kulturskifte, både i samfundet, i organisationen og hos dig. Få her tre anbefalinger til, hvordan du baner vej ud af nulfejlstyranniet.

    Læs mere
  • Hvornår opdager de, at jeg ikke er god nok?

    50-70 procent af os lider af ”Impostor Syndrome”, hvilket er ideen om, at vi har snydt os frem. Også blandt ledere og top-performere, er der en stor andel, der lider af vrangforestillingen.

    Læs mere
  • De 9 mest irriterende mails

    Du er ikke i tvivl om, at en prøver at fortælle dig, at noget er galt, når du får en passivt-aggressiv mail. Men det kan være så godt pakket ind i venlige formuleringer, at det er svært at konfrontere afsenderen med det. Se eksempler på passivt-aggressive mails, og læs, hvordan du bedst tackler dem.

    Læs mere
  • Sådan bliver du en handlekraftig leder

    Mange ledere spørger sig selv, ”hvordan kan jeg gøre organisationen mere handlekraftig?” Læs her, hvordan du øger din handlekraft, så det smitter af på hele organisationen.

    Læs mere
  • Empati er din vigtigste kompetence

    Medarbejderne savner empati fra deres leder. Læs her, hvorfor empati er så afgørende, når du som leder skal anerkende og motivere dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå disse 7 dumme fejl

    Når du som leder møder på arbejde selvom du er syg, sladrer eller tager telefonen i storrumskontoret, begår du en fejl, der kan skade relationen til dine medarbejdere. Læs mere om de umiddelbart uskyldige ting, du måske gør, der forstyrrer andre på jobbet.

    Læs mere
  • Halloween: Hvad kan ledere lære af gyserfilm?

    Lige som en klassisk gyserfilm, kan det nogle gange føles skræmmende at være leder. Men faktisk kan gyserfilm mere end at skræmme dig fra vid og sans. Læs, hvad ledere kan lære af de klassiske gyserfilm.

    Læs mere
  • Podcast: At lede efter drømme…

    En stor fusion og medfølgende kulturændring er kun holdbar, hvis ens leder er insisterende og vedholdende – helt ned i de mindste detaljer. Tidligere administrerende direktør på Sygehus Lillebælt og nuværende ledelsesambassadør Dorthe Crüger fortæller i denne podcast om at sætte patienten først i både ord og handling og bevise, at drømmen ikke blot var en ny omgang ”operation morgenluft”.

    Læs mere
  • Sådan arbejder du sammen med en du ikke bryder dig om

    Nogle typer spiller du rigtig godt sammen med, andre knap så godt, og nogle gange støder du også på en, som får det værste frem i dig. Det må helst ikke ske, hvis du er leder. Læs her, hvordan du får samarbejdet til at køre som smurt med den medarbejder, kollega eller chef, du ikke bryder dig om.

    Læs mere
  • 5 råd: Få jeres sociale kapital til at vokse

    Selvom der er samme slags opgaver, faggrupper og nogenlunde det samme arbejdsmiljø på sammenlignelige arbejdspladser, kan der være stor forskel på, hvor højt sygefraværet er, hvilken kvalitet der er i opgaveløsningen og i hvor høj grad, medarbejderne trives. Det kan skyldes social kapital. Læs om, hvordan du styrker den sociale kapital.

    Læs mere
  • Disse 5 indretningsfejl skader produktiviteten

    Kniber det med koncentrationen på arbejdspladsen? Det kan faktisk godt skyldes temperaturen, de mennesker I omgiver jer med, eller mangel på planter. Læs her om fem indretningsfejl, der kan påvirke jeres produktivitet negativt.

    Læs mere
  • Sådan kommer du i gang med distribueret ledelse

    Distribueret ledelse betegner det fænomen, at medarbejdere påtager sig opgaver, der traditionelt har hørt til på ledelsens bord. Læs hvad distribueret ledelse er, og hvad du skal være opmærksom på, når den distribuerede ledelse skal praktiseres i hverdagen.

    Læs mere
  • 3 ting der kendetegner den ideelle holdspiller

    Den ideelle holdspiller er både ydmyg, begavet og sulten. Og her handler det ikke om evnerne til at gå ombord i buffeten. Men om noget helt andet. Læs, hvilke tre dyder der kendetegner de dygtigste holdspillere, og hvordan du finder frem til dem.

    Læs mere
  • Advarsel: Din retorik kan ødelægge medarbejdernes motivation

    Vi kan ikke finde ud af at være omsorgsfulde og menneskelige ledere, hvis vi taler med en retorik, der hører et gammeldags industrisamfund til. Det begrænser medarbejdernes energi og tillid til ledelsen. I stedet kalder tiden på ledere, der gør sig fortjent til engagement.

    Læs mere
  • 3 faktorer der øger arbejdsglæden

    Arbejdspladser med glade medarbejdere klarer sig bedre end andre. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. En undersøgelse afslører, hvilke tre faktorer der øger arbejdsglæden.

    Læs mere
  • Værktøj: Kortlæg dine styrker

    Fordelingen af tid du bruger på dine stærke kontra svage sider, er ofte skævvredet. Svaghederne får alt for meget opmærksomhed. Her får du et værktøj, der hjælper dig med at bringe dine og medarbejdernes styrker i spil.

    Læs mere