Artikler



Viser 50 / 2061
Ingen resultater.
  • Leder om corona: ”Når jeg ud ad vinduet så en lærer gå hjem med lidt sammensunkne skuldre sørgede jeg for at ringe og høre til trivslen”

    De gode grin og skøre indfald har været den livline, skoleleder Louise Høybye har kastet ud til medarbejderne på Højslev Skole i Skive Kommune for at hive alle igennem coronakrisen med motivationen og fællesskabet i behold. Og i processen fandt hun selv den delikate balance mellem at styre og støtte, som hun tager med sig videre.

    Læs mere
  • Sommerferie: Luk og sluk

    Efter et år med alt for mange møder over skærmen, flere mails end normalt og færre anledninger til at se andre mennesker i øjnene, er det ekstra vigtigt, at du lægger din pc og telefon fra dig i sommerferien. Her får du råd om, hvordan du skaber de bedste rammer for din ferie.

    Læs mere
  • Psykologisk tryghed: "En enkelt person i teamet kan ødelægge den"

    "I hvor høj grad har du oplevet, at den psykologiske tryghed er blevet nedbrudt?". Sådan lød spørgsmålet på et webinar om psykologisk tryghed. Desværre svarede hele 69 pct. af de adspurgte, at de ofte oplevede det. Læs her, hvorfor du bør få bugt med psykologisk utryghed, og få et konkret værktøj til at håndtere det.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede fem forskellige generationer

    Inden længe skal du lede fem forskellige generationer. Det stiller store krav til dig om at kunne skabe et frugtbart samarbejde på tværs af generationsskel. Få her fem råd om, hvordan du lykkedes med at lede flere forskellige generationer.

    Læs mere
  • 5 anbefalinger til et styrket samarbejde efter corona

    Coronapandemien har påvirket arbejdspladserne forskelligt. Men fælles for alle vil være, at ingen vender tilbage til den samme arbejdsplads. Og det kan vise sig at være en fordel og en mulighed for at styrke samarbejdet fremover. Her får du fem anbefalinger.

    Læs mere
  • 3 afgørende valg du skal træffe som mellemleder

    Som mellemleder er du helten i midten af organisationen, der samler alle tråde, kitter organisationen sammen og sikrer, at der bliver skabt klar retning og mening, mens der bliver leveret resultater. Du skal holde udkig i alle retninger, opad, udad, til siden og nedad og kan hurtigt blive en lus mellem to negle. Skal du klare dig, er der tre afgørende valg, du skal træffe.

    Læs mere
  • Leder: ”Du skal ikke gå i seng og tænke over, om alle kan lide dig”

    Tillid under ansvar, ærlig feedback og et stærkt arbejdsfællesskab er vigtigt for skoleleder Marco Damgaard. Og så skal man som leder gøre tingene ordentligt. Læs med her, når skolelederen fortæller, hvad der er vigtigt for ham i hans ledelse.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Det har været rigtig rart at kunne være til stede hele tiden og udøve nærværende ledelse"

    Tydelig kommunikation, strammere styring end vanligt, tilstedeværende og synlig ledelse med empati og forståelse for uro og bekymringer hos frontpersonalet. Det har styrket motivationen, øget trygheden og gjort lederskabet stærkere og mere bevidst – kvaliteter, som består coronatesten, er to ledere enige om.

    Læs mere
  • 6 no go’s når du møder kritik fra medarbejderne

    Du afviser kritikken eller tager den personligt. Det er nogle af de no-go’s, ledere begår, når de modtager kritik fra deres medarbejdere. Læs med, og bliv klogere på, hvad du ikke skal gøre, når dine medarbejdere kommer til dig med kritik.

    Læs mere
  • Sådan styrer du dit ledelsesteam uden om dødszonen

    I et ledelsesteam arbejder ledere sammen om komplekse problemstillinger, som overskrider rammer, grænser og erfaringer. Det kræver god fællesledelse, der overskrider den enkelte leders formåen med udgangspunkt i det fælles væsentlige – men det kræver også fælles anstrengelser.

    Læs mere
  • 10 gratis oplæg og dialog om dataunderstøttet ledelse

    Væksthus for Ledelse udbyder nu 10 gratis virtuelle oplæg efter først til-mølle-princippet, hvor chefgruppen i din kommune eller region kan høre om erfaringerne fra publikationen ”Fra data til dialog – chefens vigtigste opgaver i dataunderstøttet ledelse” og få en anledning til at drøfte, hvordan I vil arbejde med dataunderstøttet ledelse.

    Læs mere
  • Værktøj: Giv din arbejdsplads et samlet eftersyn

    Hvor tæt er du som leder på dine idealer om den gode arbejdsplads? Helhedssyn, forebyggelse og dialog er nøgleordene i et nyt værktøj til at udarbejde en slags ”tilstandsrapport”, som også skal minde os om, at alle dele af livet på en arbejdsplads er forbundne.

    Læs mere
  • Dagtilbudsleder: "Vi lavede gymnastiksalen om til en kommandocentral"

    At tænke kreativt under heftigt tidspres er en kompetence, dagtilbudsleder Eva Meyer og hendes medarbejdere har udviklet og praktiseret til fulde under corona. For når kerneopgaven skal reorganiseres næsten fra bunden, er der både ressourcer, loyalitet og opbakning at finde hos personalet. De kreative løsninger og sammenholdet i at skabe dem tager hun med sig efter corona.

    Læs mere
  • Ledelsesrådgiver: Der er ingen nemme genveje gennem helvede!

    Lyt til dit indre kompas, tro ikke at du kan være en flue på væggen, og spring over, hvor gærdet er lavest. Her får du fem råd, der udvikler dig til at blive en endnu bedre leder.

    Læs mere
  • 4 råd: Bliv bedre til at sige nej

    Er dine medarbejdere gode til at sige nej? Er du? Hvis ikke kan det både gå ud over effektiviteten og trivslen. Heldigvis kan man lære det, og med enkle redskaber kan selv den mest inkarnerede pleasertype blive bedre til at styre tiden og sætte sunde grænser på jobbet.

    Læs mere
  • 7 personlighedstræk der skader din ledelse

    Opfører du dig som redningsmand, pleaser eller politiker? Så skal du passe på, for det kan meget vel skade din ledelse. Læs her mere om syv personlighedstræk, du skal være varsom med som leder.

    Læs mere
  • Kontorchef: "Vi gik fra at være ’dem bag skærmen’ til at være en værdsat partner"

    At skulle lede, anerkende og pleje fællesskab med medarbejderne pr. digital langdistance har lært kontorchef Karen Ingerslev i Region Midtjylland større systematik i opfølgning og tydeligere faglig kommunikation. Erfaringer, hun vil indarbejde i sin ledelse efter corona.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan tackler du svære følelser i en professionel samtale

    Selvom du som leder er vant til at føre professionelle samtaler kan det godt ske, at du lander i en samtale, hvor bølgerne går højt og så kan det være svært at styre følelserne. Konsekvensen kan være en konflikt med dine kollegaer eller medarbejdere. Få fire råd om, hvordan du holder øjnene på bolden, når følelserne tager over.

    Læs mere
  • Varde: Hvor knækker ledelseskæden?

    Varde Kommune har lavet et tjek af, hvor stærk sammenhængen i deres ledelseskæde er. Det har de gjort med afsæt i anbefalinger fra Væksthus for Ledelse og ved at spørge alle ledere i Varde Kommune. Konklusionen er, at kæden er stærk, når det handler om de helhedsorienterede løsninger, men at fokus på resultater kan styrkes i hele kæden.

    Læs mere
  • Skoleleder: Der er stadig rester af ønsket om, ”at bare de børn ikke var her”

    Godt 100 kvalitative interviews med ledere og nøglemedarbejdere i børne- og ungeområdet i Herning og i Skanderborg har givet unik indsigt i årsagerne til, hvorfor flere og flere skolebørn indstilles til specialtilbud i Danmark. Det handler både om et præstations- og diagnosesamfund og en øget forældreinvolvering, men også skolernes egen kultur og eget syn på inklusion skaber udfordringer. Nu skal konkrete initiativer vende udviklingen.

    Læs mere
  • Sådan bruger du data bedst i din ledelse

    Du skal kende faldgruberne, og du skal være i stand til at bestille data klogt. Og det skal ske med afsæt i åbenhed og dialog. Dette er blot et par af de udfordringer, du som chef skal kunne håndtere, når du benytter data i din ledelse. Læs i ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvordan data kan gøres til et nyttigt ledelsesredskab.

    Læs mere
  • Vi kan ikke lede fra et skrivebord

    Organisationsudvikling har mange steder været sat på hold under corona, men ikke hos servicechef Birgitte Hensch på Holbæk Sygehus. Midt i 2. bølge implementerede hun en ny teamorganisation og ændrede vagt- og arbejdsplaner for alle medarbejdere – og bl.a. ved at involvere dem lykkedes det med succes. Corona har for hende bekræftet, at ledelse skal foregå helt tæt på personalet.

    Læs mere
  • Podcast: Det kræver modet til at stå på kanten

    Hvordan udøver man ledelse på tværs af organisationer og fagligheder? Lyt med, når kommunaldirektør og tidligere ledelsesambassadør Jette Runchel sammen med en oversygeplejerske og sektionsleder drøfter deres erfaringer med at lede på tværs fra et fælles forskningsprojekt.

    Læs mere
  • Den perfekte medarbejder: 9 ting du skal kigge efter

    Evnen til at samarbejde og arbejde selvstændigt. Læs, hvilke egenskaber du skal være på udkig efter næste gang, du ansætter.

    Læs mere
  • Derfor føles det rigtigt at ansætte den forkerte – og sådan undgår du at det sker for dig

    ”Jeg har uden tvivl valgt den rigtige”. Den tanke har formentlig strejfet mange ledere i ansættelsesrunder eller ved udpegning af ressourcepersoner. Forskningen peger dog på, at vi bliver påvirket af forskellige bias, der vildleder os, når vi skal beslutte, hvem vi ansætter. Læs her om 11 forskellige bias, og om hvordan du undgår, at de ’rammer’ dig.

    Læs mere
  • 8 råd alle nye ledere bør få den første dag

    Som ny leder har du sikkert travlt med at være handlekraftig og vise, hvad du står for, og hvem du er. Men træk lige vejret. Nogle gange kan tålmodighed nemlig være din bedste ven, når du er ny leder. Her er 8 råd, alle nye ledere burde få den første dag.

    Læs mere
  • Advarsel: 8 tegn på at du overtænker din ledelse

    Der er ledere, som overtænker deres ledelse ved at dvæle ved fortiden og ledere, som overtænker ved at bekymre sig om fremtiden. En typisk fejl, ledere begår, er at forveksle overtænkning med selvrefleksion, og det kan skade din ledelse. Tjek her, om du overtænker din ledelse, og få råd om, hvordan du undgår at overtænke.

    Læs mere
  • Fra hverdagshelte til offentlig udskamning

    Vinden vendte 180 grader for ledelse og personale i plejesektoren under corona. Fra at være hverdagens helte blev de offentligt hængt ud som faggruppe. Det har skærpet plejecenterleder Jeanette Spangsbergs faglige blik og ansvar for at sikre trivsel og motivation hos medarbejderne post-corona. Hun skifter hest og fokuserer på belastningspsykologi.

    Læs mere
  • Den gode hjemmearbejdsplads

    En god hjemmearbejdsdag tager højde for en række udfordringer, som ellers kan slå skår i arbejdsglæden. Læs her, hvordan du skaber en god hjemmearbejdsplads med fx god adskillelse af arbejde og fritid og få råd om, hvordan du sikrer faglig sparring og sammenhold, når medarbejderne arbejder hjemme på skift.

    Læs mere
  • 10 råd der sikrer værdighed

    Det er dit ansvar, at den omsorg, I leverer, er værdig. Her får du ti råd om, hvordan du gennem faglig ledelse, eksemplets magt, psykologisk tryghed og inddragelse af borgere, kan sikre, at I kan opretholde den nødvendige – men til tider også svære - værdighed.

    Læs mere
  • Podcast: Hvis jeg ser bekymret ud så smitter det

    Hvad er mod i ledelse egentlig? Hvad indebærer ydmyghed, og kan vi tale om sårbarhed i ledelse? Lyt med når kommunaldirektør og tidligere ledelsesambassadør Jette Runchel dykker ned i en lidt mere filosofisk snak om ledelsesbegreber sammen med to chefer.

    Læs mere
  • Lider du af impostor-komplekset?

    Føler du ofte, at du ikke er ligeså dygtig som dine lederkolleger? Og kan du have hjertebanken i flere dage inden du skal fremlægge et ellers godt og gennemarbejdet oplæg? Så lider du måske af impostor-komplekset. Læs her, hvad impostor-komplekset er, og få fem råd om at tackle det.

    Læs mere
  • Forstå og håndtér dine medarbejderes reaktioner på forandringer

    Klapsalver og brede smil eller tomme blikke og korslagte arme. Hvilken reaktion, du bliver mødt med, når du præsenterer en forandring, afhænger af, om den påvirker medarbejdernes opfattelse af status, sikkerhed, autonomi, samhørighed og retfærdighed i en positiv eller negativ retning. Læs, hvad skal du have blik for, når du skal lykkes med at lede en forandring.

    Læs mere
  • Sov godt - og bliv en bedre leder

    Sov godt. Det lyder enkelt, men meget tyder på, at det ikke er helt så simpelt. For tæt på halvdelen af alle danskerne lider af søvnbesvær, viser undersøgelse. Din dårlige søvn skader ikke kun din egen sundhed og trivsel. Det rammer også dine medarbejdere. Få råd om, hvad du kan gøre for at sove bedre.

    Læs mere
  • 7 ting du kan gøre for at tackle en konflikt

    Det er svært at bevare roen, når der er en konflikt på trapperne. Men ledelse indebærer ofte konflikter, og ansvaret for den gode konflikthåndtering ligger hos dig. Få her syv råd, du kan gøre brug af, når du kan mærke, at irritationen bobler.

    Læs mere
  • Sådan leder du en usikker medarbejder

    Hvis din medarbejder er usikker og tvivler på egen formåen, kan det hæmme ham i at arbejde selvstændigt og levere sit bedste. Læs, hvordan du giver din usikre medarbejder troen på sig selv og tackler dine egne frustrationer over den usikre adfærd.

    Læs mere
  • Kompenserende ledelse: Kan du holde til det?

    Dit fokus har været på at finde løsninger og sikre dig, at dine medarbejdere trives og løser deres opgaver under coronakrisen. Men har du husket dig selv? Det er vigtigt, at du som leder er opmærksom på, at I bevarer motivationen og energien – også det sidste stykke af vejen. Og du skal særligt være opmærksom på dig selv. For måske kompenserer du lidt for meget? Læs her om fem vigtige fokusområder for lederen i en krisetid.

    Læs mere
  • 5 regler: Sådan engagerer du deltagerne på dine virtuelle møder

    Det er svært at fange og fastholde folks opmærksomhed til møder, og når mødedeltagerne ikke er i samme rum, bliver opgaven endnu vanskeligere. Det første minut er afgørende for om det lykkes. Her får du fem regler, der kan hjælpe dig til at engagere deltagerne på dine virtuelle møder.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan leder du i radikal uvished

    Hver dag vågner ledere op til spørgsmål som: Hvilke politiske vinde blæser i dag? Hvad skal jeg gøre, hvis Mathias går på barsel, og to andre fra afdelingen er sygemeldte? Radikal uvished er hverdag for de fleste ledere. Læs her, hvordan du leder i radikal uvished.

    Læs mere
  • Er I for mange til mødet?

    I er for mange til mødet, hvis I ikke kan blive mætte af to familiepizzaer. Få her vigtig viden om, hvorfor du skal være opmærksom på fordele og ulemper ved forskellige antal deltagere, når I samles til et møde.

    Læs mere
  • 10 sætninger du skal undgå

    Der skal ikke komme mange uheldige formuleringer ud af din mund, før de skader dit lederskab, og dine medarbejdere begynder at se sig om efter et nyt arbejde. Læs, hvilke ti sætninger, du ikke må sige som leder.

    Læs mere
  • Få den bedste start som ny leder

    Kan du være leder for mine nuværende kollegaer? Hvordan træder du i karakter som leder, og hvilke snublesten skal du være opmærksom på? Læs her, hvordan du får den bedste start som ny leder.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå at din utålmodighed spænder ben for din ledelse

    Tålmodige ledere øger effektiviteten og styrker samarbejdet, viser ny undersøgelse. Men din tålmodighed kommer hurtigt under pres, når du har mange bolde i luften i løbet af en arbejdsdag. Læs her, hvad du kan gøre for at blive en mere tålmodig leder.

    Læs mere
  • Fremmer jeres kultur seksuel chikane?

    Seksuel chikane er ikke blot et spørgsmål om, hvad person A gør imod person B. Det skal forstås i sin organisatoriske kontekst, og her spiller du som leder en afgørende rolle. Som leder er du nemlig både bærer af samt eksponent og ambassadør for den værdibaserede ledelse. Og det bliver kompliceret, når det gælder følsomme, ømtålelige områder som fx seksuel chikane. Læs her, hvordan de organisatoriske rammer har betydning for seksuel chikane, og hvad din rolle som leder er i det.

    Læs mere
  • 4 råd: Genstart arbejdspladsen oven på coronakrisen

    Du skal have alle godt ombord igen oven på coronakrisen. Derfor skal du have en plan, der sikrer dine medarbejderes motivation og effektivitet. Og redskaber til at designe en god proces, så I får skabt et nyt arbejdsliv, der inkluderer det, I har lært under coronakrisen. Her får du fire anbefalinger.

    Læs mere
  • Lederen som coach: Do's and dont's

    Coaching kan være et effektivt værktøj, men det kan også misbruges af konfliktsky ledere, der ikke tør konfrontere dårlig opførsel eller lav performance. Læs om, hvad coaching er, hvornår det fungerer, og hvordan ledelsesbaseret coaching udfolder sig.

    Læs mere
  • 5 ting du ubevidst gør - der skaber konflikter

    Selvom du har de bedste intentioner, kan dine handlinger, uden du er klar over det, være direkte årsag til bekymringer og konflikter på arbejdspladsen. Læs her, hvilke fem fejl mange ledere helt ubevidst begår - og få råd om, hvordan du undgår at træde i samme spinatbed.

    Læs mere
  • 10 ting: Det gør den gode leder

    Du tager svære beslutninger, der sikrer alles bedste. Du inkluderer, og du stopper dig selv, inden du kommer til at detailstyre dine medarbejdere for meget. Læs her om de ti vigtigste handlinger, den gode leder gør. Hvor mange af dem mestrer du mon?

    Læs mere
  • Sådan styrker du trivslen i overgangen tilbage på arbejdspladsen

    Hvad virkede ekstra godt under nedlukningen? Og hvilke ting ser du frem til at vinke farvel til? Læs, hvordan du kan arbejde med jeres trivsel og arbejdsfællesskab allerede nu i overgangen fra enekontoret i hjemmet til den fælles kaffemaskine på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Strategiens 7 P-er

    Henry Mintzberg er en af de helt store teoretikere, og hans ”5 P’s for Strategy” er blevet en klassiker. Mintzbergs oprindelige artikel er fra 1987, og meget er sket siden. Så her kommer et bud på yderligere 2 strategiske P’er, som strategilitteraturen har givet os de senere år.

    Læs mere