Artikler



Viser 50 / 2023
Ingen resultater.
  • 4 råd: Sådan leder du i radikal uvished

    Hver dag vågner ledere op til spørgsmål som: Hvilke politiske vinde blæser i dag? Hvad skal jeg gøre, hvis Mathias går på barsel, og to andre fra afdelingen er sygemeldte? Radikal uvished er hverdag for de fleste ledere. Læs her, hvordan du leder i radikal uvished.

    Læs mere
  • Er I for mange til mødet?

    I er for mange til mødet, hvis I ikke kan blive mætte af to familiepizzaer. Få her vigtig viden om, hvorfor du skal være opmærksom på fordele og ulemper ved forskellige antal deltagere, når I samles til et møde.

    Læs mere
  • 10 sætninger du skal undgå

    Der skal ikke komme mange uheldige formuleringer ud af din mund, før de skader dit lederskab, og dine medarbejdere begynder at se sig om efter et nyt arbejde. Læs, hvilke ti sætninger, du ikke må sige som leder.

    Læs mere
  • Få den bedste start som ny leder

    Kan du være leder for mine nuværende kollegaer? Hvordan træder du i karakter som leder, og hvilke snublesten skal du være opmærksom på? Læs her, hvordan du får den bedste start som ny leder.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå at din utålmodighed spænder ben for din ledelse

    Tålmodige ledere øger effektiviteten og styrker samarbejdet, viser ny undersøgelse. Men din tålmodighed kommer hurtigt under pres, når du har mange bolde i luften i løbet af en arbejdsdag. Læs her, hvad du kan gøre for at blive en mere tålmodig leder.

    Læs mere
  • Fremmer jeres kultur seksuel chikane?

    Seksuel chikane er ikke blot et spørgsmål om, hvad person A gør imod person B. Det skal forstås i sin organisatoriske kontekst, og her spiller du som leder en afgørende rolle. Som leder er du nemlig både bærer af samt eksponent og ambassadør for den værdibaserede ledelse. Og det bliver kompliceret, når det gælder følsomme, ømtålelige områder som fx seksuel chikane. Læs her, hvordan de organisatoriske rammer har betydning for seksuel chikane, og hvad din rolle som leder er i det.

    Læs mere
  • 4 råd: Genstart arbejdspladsen oven på coronakrisen

    Du skal have alle godt ombord igen oven på coronakrisen. Derfor skal du have en plan, der sikrer dine medarbejderes motivation og effektivitet. Og redskaber til at designe en god proces, så I får skabt et nyt arbejdsliv, der inkluderer det, I har lært under coronakrisen. Her får du fire anbefalinger.

    Læs mere
  • Lederen som coach: Do's and dont's

    Coaching kan være et effektivt værktøj, men det kan også misbruges af konfliktsky ledere, der ikke tør konfrontere dårlig opførsel eller lav performance. Læs om, hvad coaching er, hvornår det fungerer, og hvordan ledelsesbaseret coaching udfolder sig.

    Læs mere
  • 5 ting du ubevidst gør - der skaber konflikter

    Selvom du har de bedste intentioner, kan dine handlinger, uden du er klar over det, være direkte årsag til bekymringer og konflikter på arbejdspladsen. Læs her, hvilke fem fejl mange ledere helt ubevidst begår - og få råd om, hvordan du undgår at træde i samme spinatbed.

    Læs mere
  • 10 ting: Det gør den gode leder

    Du tager svære beslutninger, der sikrer alles bedste. Du inkluderer, og du stopper dig selv, inden du kommer til at detailstyre dine medarbejdere for meget. Læs her om de ti vigtigste handlinger, den gode leder gør. Hvor mange af dem mestrer du mon?

    Læs mere
  • Sådan styrker du trivslen i overgangen tilbage på arbejdspladsen

    Hvad virkede ekstra godt under nedlukningen? Og hvilke ting ser du frem til at vinke farvel til? Læs, hvordan du kan arbejde med jeres trivsel og arbejdsfællesskab allerede nu i overgangen fra enekontoret i hjemmet til den fælles kaffemaskine på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Strategiens 7 P-er

    Henry Mintzberg er en af de helt store teoretikere, og hans ”5 P’s for Strategy” er blevet en klassiker. Mintzbergs oprindelige artikel er fra 1987, og meget er sket siden. Så her kommer et bud på yderligere 2 strategiske P’er, som strategilitteraturen har givet os de senere år.

    Læs mere
  • Tværgående ledelse: Du skal blande dig

    For at lykkes med de sammenhængende indsatser om at sætte borgeren først, skal der udvikles en ledelseskultur, hvor det er naturligt at blande sig i en anden leders domæne. Få her tre konkrete råd om, hvordan du med tværgående ledelse sætter borgeren først.

    Læs mere
  • Materialer fra webinar: Få energi til den sidste corona-mil

    Hvorfor bliver du og dine medarbejdere coronatrætte, hvordan genfinder I energi og arbejdsglæde i svære tider, og hvordan får du jer alle godt tilbage på arbejdspladsen, når det igen bliver muligt? Få svar og konkrete værktøjer ved at se eller genese Lederwebs webinar om ledelse i corona her.

    Læs mere
  • 3 råd: Styrk meningen og motivér bedre

    Motivation og mening hænger sammen, for når du ved, hvad du, dit team og den enkelte medarbejder drives af, kan du skabe mening i jobbet og succesfulde resultater. Få overblik over, hvor mening skabes og tre råd om at arbejde med mening.

    Læs mere
  • 23 råd om at få energi til den sidste corona-mil

    Gå en tur, kaffepauser over skærmen, grin sammen, lær noget nyt hver uge. Læs her, hvilke råd lederne vil give videre til andre ledere i forhold til at få energi til den sidste corona-mil.

    Læs mere
  • Ledelse af en værdig omsorgskultur

    God ledelse er afgørende i arbejdet med at sikre værdighed fx i ældreplejen, botilbud og på sygehuse. Men opgaven er ikke nem, for ofte står du eller dine medarbejdere i en situation, hvor det er svært at afgøre, hvilken adfærd, der bedst sikrer borgerens værdighed. Her får du tre pejlemærker til dit arbejde med at opbygge en værdig kultur.

    Læs mere
  • 6 råd om at skrive bedre mails

    Hvor mange mails sender og modtager du på blot en enkelt dag? Ledere modtager typisk flere mails, end mange andre gør – og de sender også selv mange. Men har du helt styr på, hvordan du bedst skriver en mail? Så læs med her, hvor du får seks konkrete råd om den gode mail.

    Læs mere
  • Korridorledelse – bruger du nok tid ved kaffemaskinen?

    Ledelse handler om strategi, beslutninger, implementering og medarbejderhåndtering. Men dygtige ledere gør mere end det. En central og ofte overset del af ledelse handler om det, du gør i mellemrummet. Det du gør mellem møderne, når du taler med dine medarbejdere om sager, om deres familie og en aktuel netflix-serie. Dette er korridorledelse. Bliv klogere på begrebet her og læs om, hvordan du bedst leder i de vigtige mellemrum

    Læs mere
  • Din guide til positiv feedback som gør en forskel

    ”Hvor blev jeg taknemmelig, da jeg så, hvordan du…” Har du selv prøvet at få konkret positiv feedback, så ved du, hvordan det kan skabe glæde og motivation. Her får du en guide til at give andre god, positiv feedback.

    Læs mere
  • Fra corona til frihedsvirus: Sådan kan det ændre din organisation

    Når coronavirussen er under tilstrækkelig kontrol, bliver den erstattet af en anden ”virus”: ”frihedsvirussen” - og den er kommet for at blive. Det vil lægge pres på organisationerne for at opretholde en fællesskabsfølelse der samtidig tager højde for, at medarbejderne kan bibeholde den frihed de har haft under lockdown.

    Læs mere
  • Kendetegn ved den ambitiøse MUS-samtale

    Den årlige MUS-samtale nærmer sig, og nogle kritiske røster begynder igen at lyde. Og måske er der noget om snakken. Men MUS skal ikke afskaffes. Ambitionsniveauet skal bare op. Læs her, hvad der kendetegner den ambitiøse MUS, og hvordan du får mere ud af den ved at koble den til jeres strategi.

    Læs mere
  • 9 råd: Sådan holder du en virtuel MUS

    Skal du holde årets MUS-samtaler via skærmen? Her får du ni råd som kan minimere nogle af de potentielt skadelige misforståelser, der nemt opstår, når I ikke kan holde MUS-samtalen ansigt til ansigt.

    Læs mere
  • Dét kendetegner pissedårlige ledere

    I hundrede år er der forsket i, hvad ledelse er, og hvad god ledelse består af, uden man er kommet det nærmere. Til gengæld er man blevet god til at udpege den dårlige ledelse.

    Læs mere
  • Webinar: Få energi til den sidste corona-mil og værktøjer til, hvordan I får en god hverdag igen

    Hold ud – lidt endnu. Du ved det godt. Men det kan være svært at motivere sine medarbejdere, når man selv er ramt af mismod. På dette webinar får du forsknings- og erfaringsbaserede redskaber, der kan hjælpe dig med at holde modet oppe samt værktøjer til, hvordan I får energien og arbejdsglæden tilbage, når I igen kan mødes på arbejdspladserne under langt mere normale forhold.

    Læs mere
  • 7 ord du skal være bevidst om i konflikthåndtering

    Konflikthåndtering er en af lederens vigtigste arbejdsopgaver. Alligevel er der mange, der synes, at det er ubehageligt at gå ind i konflikterne. Få her simple værktøjer til konflikthåndtering og råd om, hvilke syv ord du skal være bevidst om, når du håndterer en konflikt.

    Læs mere
  • Bevar din motivation i svære tider

    Covid-19 har bragt mange lederes arbejdsliv i en uvant situation, som de ikke kan analysere eller handle sig ud af. Der er ingen quick-fixes, der kan sikre, at I kommer over målstregen. For mange er løsningen at kunne vente, lytte, give tid og observere.

    Læs mere
  • 8 råd: Kom overspringshandlinger til livs og få mere tid

    Lider du også af udskydelsesadfærd, og vil du gerne spare tid i hverdagen? I denne artikel får du afprøvede teknikker, der hjælper dig til at få tingene gjort.

    Læs mere
  • Derfor skal du både kommunikere visionen nedad, opad og udad

    Du kan være ’indenrigsminister’, der kommunikerer jeres organisations vision nedad til medarbejderne og agere ’udenrigsminister’, der kommunikerer visionen til jeres brugere, eller opad mod politikere og øvre ledelseslag. Få her et bud på, hvilke fordele der er forbundet med at kommunikere visionen nedad, udad og opad.

    Læs mere
  • 7 ting du ikke må glemme i din ledelse

    Spørg dig selv, hvorfor du er blevet leder. Og pas på med at være så løsningsorienteret, at du ikke får lyttet og inddraget. Læs her om syv oversete ting, der fremmer god ledelse.

    Læs mere
  • Kierkegaard guider dig til forandringsledelse

    Vi vil gerne forandre os. Men det kan føles ubehageligt, fordi vi risikerer at fejle. Først, når vi ikke frygter fiasko, kan vi reelt forandre os. Læs her, hvad Søren Kierkegaard ville have sagt, hvis han skulle hjælpe os igennem en organisatorisk forandring.

    Læs mere
  • Styrk medarbejderne i at tackle svære samarbejdsrelationer

    Dine medarbejdere er forpligtede til at samarbejde, også selvom borgerne og de pårørende ikke altid ønsker samarbejdet. Samtidig er der grænser for, hvad medarbejderne skal acceptere, og hvor langt de skal gå for at imødekomme borgerne og de pårørende. Hvordan løses dette dilemma? Få råd om, hvordan du klæder medarbejdere på til at håndtere udfordrende samarbejdsrelationer.

    Læs mere
  • Ledelsesambassadøren: Tre veje til stærk ledelse

    Da kommunaldirektør Jette Runchel for et år siden blev udnævnt til ambassadør for offentlig ledelse, havde hun aldrig forestillet sig, hvad året ville byde på. COVID-19 vendte op og ned på ledelsesopgaverne fra den ene dag til den anden. Læs her, hvilke tre tendenser Jette Runchel har set i 2020, som hun mener, vil præge ledelsesdagsordenen også i tiden, der kommer.

    Læs mere
  • 3 råd: Et stærkt samarbejde - også hver for sig

    I skal samarbejde på tværs af adresser og veksle mellem tilgængelighed fra hjemmearbejdspladser og tilstedeværelse på arbejdsstederne. Sådan var det før Corona, endnu mere under Corona, og det vil fremover være et vilkår for opgaveløsningen. Læs her, hvad du skal være opmærksom på, så jeres relationer ikke tager skade, når I ikke ses på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • 3 fejl ledere begår i en-til-en møder

    Det kan føles som om, at møder suger din tid og energi. Det er ærgerligt. For det faste, fokuserede og produktive en-til-en møde med din medarbejder er en vigtig investering i jeres relation og for medarbejderens motivation og effektivitet. Her kan du læse, hvad du bør stoppe med, hvis du vil have et godt møde med din medarbejder.

    Læs mere
  • Forråelseskulturen: Kom de onde handlinger til livs

    Der findes ikke onde mennesker, men der findes onde handlinger. Læs her, hvordan forråelsen tager form, og hvordan du kommer de onde handlinger til livs ved at tage livet af afmagten.

    Læs mere
  • Få talt om dit ledelsesspænd

    Har du for mange eller for få medarbejdere? Begge dele har betydning for den ledelse, du kan udøve. Selvom der ikke findes et præcist svar på det optimale antal medarbejdere, du kan være leder for, så er der nogle ting, du kan drøfte med din chef, hvis du oplever, at dit ledelsesspænd er for stort.

    Læs mere
  • Det kan ledere lære af Mads & Monopolet

    Til afdelingsmødet har du ofte meget at fortælle. Når du har gjort det, så slutter du måske af med: ”Er der nogle spørgsmål?” Men hvordan ville jeres afdelingsmøde se ud, hvis du i stedet bruger de samtaleteknikker som monopolværterne Mads Steffensen og Sara Bro benytter?

    Læs mere
  • 3 trin: Sådan giver du din chef kritik

    At give negativ feedback - særligt til en med flere stjerner på skuldrene end dig selv - kræver både mod, overvejelser og forberedelse. Men det kan godt lade sig gøre at aflevere kritikken på en måde, så det du var utilfreds med forhåbentligt, ændrer sig. Læs her, hvordan du giver din chef negativ feedback uden at sætte jeres relation over styr.

    Læs mere
  • Sådan bruger du følelser i din ledelse

    Når en følelse først har tag i én, kan det for nogle retfærdiggøre, at man smækker med døren, råber, bagtaler og opbygger fortællinger om andre som værende klaphatte eller idioter. Men som leder er der meget at vinde ved at skille følelse og reaktion et øjeblik. Læs om følelser og ledelse her.

    Læs mere
  • Undgå brandslukning: Få styr på 14 personale-juridiske spilleregler

    Al ledelse er afledt af ansættelsesforholdet, som er et reguleret og kompliceret retsområde – ikke mindst for offentlige ledere. Men juraen kan ikke alene overlades til HR-medarbejderen. Som leder er du nødt til at have et overblik over de juridiske spilleregler på arbejdspladsen, så du kan reagere i rette tid. Få her overblikket over 14 af de vigtigste personale-juridiske spilleregler.

    Læs mere
  • 6 no gos når du vil motivere dine medarbejdere

    Tror du, at dine medarbejdere intuitivt fornemmer, hvem der har ansvaret for de forskellige opgaver? Eller tager du det måske som en selvfølge, at de udnytter deres potentiale til fulde? Så er du godt i gang med at ødelægge deres motivation.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at blive en curlingleder

    Mange ledere ønsker at indgå i tætte relationer med deres medarbejdere. Konsekvensen er, at de ender som curlingledere, viser ny undersøgelse. Tjek her, om du er en curlingleder og læs, hvordan du kan undgå at blive fanget i rollen.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

    Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

    Læs mere
  • 3 trin: Skab god ledelse gennem dit ledelsesløfte

    Du er forpligtet til at interessere dig for de mennesker, du leder. En forpligtelse, der indebærer en forståelse for det enkelte menneske. Et ledelsesløfte kan medvirke til at skabe god ledelse og betragte ledelse som et fag, hvor du gennem løftet gør dig fortjent til at få medarbejdernes tillid og respekt.

    Læs mere
  • Den gode samtale

    Den gode samtale er en forudsætning for, at du og dine medarbejdere kan samarbejde om de resultater, borgerne har brug for. Den samtale kræver, at du som ikke leder blot interesserer dig for, hvad der bliver sagt, men også hvilke diskursive mønstre og kulturelle ståsteder, der er på spil hos dine medarbejdere. Her får du tre byggesten til den gode samtale, og hvordan I kan bruge den til bedre at forstå hinanden.

    Læs mere
  • 10 ting jobansøgere hader at blive spurgt om

    Hvis du var en superhelt, hvad ville din superkraft så være? Hvor ser du dig selv om fem år? Nogle af de spørgsmål, der bliver stillet til jobsamtaler, er tæt på umulige at svare på, og kan slå selv den bedste kandidat ud af kurs. Her får du listen med spørgsmål, som jobansøgere hader mest.

    Læs mere
  • Sådan formulerer du en appellerende vision

    Hvorfor skal din organisation have en vision? Hvad er en vision helt præcist? Og hvad er vigtigt, når du skal lykkes med at formulere en vision, som medarbejdere forstår og bliver motiveret af? Få her et bud på, hvordan du formulerer jeres vision – hjulpet godt på vej af helt konkrete eksempler.

    Læs mere
  • Hvorfor er der så få kvinder i ledelse?

    Der er ikke lige så mange kvinder som mænd i topledelse. Både i den offentlige og private sektor. Læs her, hvorfor der ikke er flere kvinder i ledelse og få bud på, hvad du kan gøre for at ændre det.

    Læs mere