Artikler



Viser 50 / 2115
Ingen resultater.
  • 3 måder du kan passe på dig selv når du er presset

    Når du er presset, kan du komme til at reagere på uhensigtsmæssige måder, som ikke gør noget godt for dig. Tværtimod. Læs her, hvordan du bedst håndterer pres og travlhed.

    Læs mere
  • Lad værdierne styre den svære dialog og stop tavshedsepidemien

    Hvis ingen tør dele deres ideer, indrømme at de har begået en fejl eller stille spørgsmål til det, de ikke forstår, så er du nødt til at tage afsæt i dine værdier og opfordre til dialog. Læs, hvordan du gør det her.

    Læs mere
  • Når hvedebrødsdagene som ny leder er forbi

    Er boldene i luften blevet for mange, og hober problemerne sig op? Efter nogle hektiske måneder som ny leder, er det naturligt at blive usikker og tvivle på, om det overhovedet var den rigtige beslutning at blive leder. Her er seks råd, der booster din energi.

    Læs mere
  • Nyhed: Dialogkort om ledelse

    Hvilket aftryk har du sat som leder? Og hvordan håndterer et godt ledelsesteam konflikter? Det at tale om ledelse udvikler ledelse. Derfor har Væksthus for Ledelse udviklet 60 dialogkort. Læs mere, og bestil dem her.

    Læs mere
  • Sådan hjælper du din medarbejder i sorg tilbage til arbejdet

    Når en medarbejder er i sorg, kan det være svært som leder at vide, hvordan du bedst hjælper. Det kan også være svært at vide, i hvilket omfang og hvordan du med fordel kan involvere kollegaerne. Læs her, hvordan du støtter bedst muligt op om en sorgramt medarbejder.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan leder du perfektionister

    Perfektionister. De er på den ene side engagerede, arbejdsomme og løser opgaverne til perfektion. Og på den anden side akkumulerer de overarbejde, overskrider deadlines, og risikerer stress og udbrændthed. Undersøgelser viser, at der bliver flere og flere af dem, så læs med her og få fem råd om, hvordan du bedst leder dem.

    Læs mere
  • Svend Brinkmann: Kunsten at tale sammen

    Den gode samtale er ifølge professor i psykologi Svend Brinkmann kendetegnet ved nysgerrighed, åbenhed og uden et egentligt formål. Selv om det kan være svært at praktisere i et lederjob, er der meget at hente ved at være bevidst om samtalens præmisser og faldgruber.

    Læs mere
  • Advarsel: Magt kan gøre ledere usympatiske

    Magt gør dig usympatisk, mere dominerende og mindre lyttende, viser ny forskning. Læs her, hvad magten gør ved os, og hvordan du undgår, at magten stiger dig til hovedet i dit lederjob .

    Læs mere
  • 3 psykologiske behov der afgør om medarbejderne trives

    Nogen kom hjem til det forjættede land, da de mødte fysisk op på arbejde igen, men for andre føles det som et ærgerligt tab af frihed at forlade det hjemlige arbejdsliv. Læs her, hvordan du kan håndtere reboarding i din organisation.

    Læs mere
  • 9 sætninger gode ledere siger

    "Undskyld", "tak" eller, "hvad synes du"? Som leder er det, du siger og gør afgørende for medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel. Læs her, hvilke ni sætninger dårlige ledere siger alt for sjældent.

    Læs mere
  • Advarsel: 4 tegn på at jeres kultur er for familiær

    Kulturen på arbejdspladsen skal helst adskille sig fra kulturen i familien. At stille dem op overfor hinanden kan skærpe dit blik for den sunde kultur på jeres arbejdsplads. Læs om fire guidelines, der sætter jeres arbejdskultur under lup.

    Læs mere
  • 6 afgørende fejl om morgenen: Begår du dem?

    Grundlaget for en god og produktiv dag begynder inden, du er ude af døren. Tjek her, om du begår nogle af de typiske fejl i din morgenrutine, og få råd om, hvordan du sikrer høj motivation og engagement gennem hele dagen.

    Læs mere
  • Se Væksthus for Ledelses konference her

    Hvis du gik glip af Væksthus for Ledelses konference, så kan du heldigvis se den her.

    Læs mere
  • Digital student til Væksthus for Ledelse

    Væksthus for Ledelse søger en student, der har lyst til at prøve kræfter med digital kommunikation og er god til både den tekniske del og det skrevne ord. Du skal være med til at udvikle vores site, så det bliver ved med at være Danmarks største om offentlig ledelse og være med til at sikre, at vores unikke indhold når ud til vores målgruppe på de sociale medier.

    Læs mere
  • Live streaming af konference

    Væksthus for Ledelse holder konference tirsdag den 28. september. Her kan I høre om, hvad der skal til for at kunne sætte borgeren først, om de gensidige forventninger mellem ledelseslagene, og hvorfor vi skal sige farvel til egofesten og goddag til fællesskabet. Få link til live streaming her.

    Læs mere
  • Skær støjen fra og hold effektive møder

    Forestil dig en bog, som er skrevet uden mellemrum. Du ville være i stand til at afkode ordene, mendetvillekræverigtigmegetafdinopmærksomhedsomkunnehave-væretbrugtbedre. Et møde uden stilhed er som et tastatur uden mellemrumstast. Det er muligt, men langt fra optimalt. Læs om støjfri ledelse, og få råd om, hvordan du skaber bedre møder.

    Læs mere
  • 4 tegn på at du kvæler medarbejdernes arbejdsglæde

    Det er naturligt, at du har brug for at føle en vis kontrol som leder. Men for meget kontrol er en tidsrøver, der dræber medarbejdernes motivation og engagement. Læs om fire tegn på, at du mikrostyrer dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Byd nye ideer velkommen med psykologisk tryghed

    På nogle arbejdspladser føles det tryggest at tie med sine ideer eller bekymringer. Men det går ud over innovationen. Læs her, hvordan du får gang i dialogen, så det er trygt at gå på arbejde og udviklende for både medarbejderne og organisationen.

    Læs mere
  • Forskning: Sådan fremmer du "Jeg elsker mit arbejde" følelsen hos medarbejderne

    Intrinsisk motiverede medarbejdere præsterer bedre, deres trivsel er høj, de er lette at fastholde, og de er sjældent syge. Du har derfor god grund til at interessere dig for, hvordan du kan understøtte netop denne form for motivation. Få her råd om, hvad du konkret kan gøre.

    Læs mere
  • Nye spilleregler: Sådan leder du både hjemmearbejde og arbejdet på kontoret

    Selvom hjemmearbejdet er kommet for at blive, er kontoret ikke på vej ud. Men det bør nytænkes. Læs, hvordan du imødekommer medarbejdernes ønske om fleksibilitet, mens du sikrer optimale rammer for samarbejde, videndeling, og sammenhængskraft.

    Læs mere
  • 2 lytteråd der styrker jeres samarbejde

    Når du lytter til medarbejderne – både til det, de siger og det, de ikke siger, øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og understøtter den gode relation til medarbejderne. Men hvis du skal kunne lytte til andre, skal du lytte til din egen grundstemning, for den smitter af på jeres samarbejde. Læs, hvordan her.

    Læs mere
  • Coach dine medarbejdere og få mere tid

    Coachende ledelse hjælper medarbejderne med at indfri deres potentiale, skaber motivation og engagement – og giver samtidig lederen mere tid. Læs her, hvordan du bliver en coachende leder.

    Læs mere
  • Eksperter: Sådan undgår du at tidspres udløser stress

    Oplevelsen af tidspres er en af de væsentligste årsager til stress. Det er et ledelsesansvar at prioritere indsatser, der skaber et sundt og engagerende psykisk arbejdsmiljø. Læs her, hvad tidspresset gør ved alle, og få seks råd om, hvordan du bedst håndterer det.

    Læs mere
  • Ledelsestræning: Det er ikke altid lige nemt

    Der er ofte et stykke vej fra din egen opfattelse af din ledelse og til medarbejdernes opfattelse af din ledelse. Men her kan ledelsestræning heldigvis give en hjælpende hånd. Dog er nogle ledelsesformer nemmere at træne end andre. Fx viser nyt studie, at du med ledelsestræning nemmere kan komme ud over rampen med din verbale anerkendelse end med distribueret ledelse. Læs mere her.

    Læs mere
  • 4 ting du ikke bør sige til chefen

    Ord betyder noget, når du leder. Når du leder opad, kan det rigtige ordvalg give dig opbakning og frihed. Til gengæld risikerer du at skade din relation til chefen, hvis du ikke tænker over, hvad siger. Læs her, hvilke fire sætninger.

    Læs mere
  • Bidrag med din viden om at vende en usund kultur på arbejdspladsen til en sund kultur

    Væksthus for Ledelse arbejder med et projekt, der skal samle viden og erfaringer ind om, hvordan man forebygger og håndterer en usund kultur, hvor medarbejdere fx taler grimt, ignorerer eller på anden måde behandler borgere eller en kollega respektløst.

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan bliver du mindre mandagstræt

    Gruer du hver uge for, at det igen bliver mandag, så skal du nu slå ørerne ud. Her får du nogle få tips, som du kan implementere i hverdagen, så mandage bliver nemmere at komme igennem.

    Læs mere
  • 10 tegn: Er din medarbejder på vej væk?

    ”Det var jeg slet ikke forberedt på!”. Reagerer du også sådan, når en opsigelse fra en god medarbejder lander på dit bord? Du har faktisk mulighed for at være på forkant med det. Læs her, hvilke ti tegn der indikerer, at din medarbejder er på vej væk, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold omstillingsparatheden efter corona

    COVID-19 har sat alle på prøve, og kravene til at agere handlekraftigt og omstillingsparat har været enorme. Rigtig mange steder er det lykkedes over al forventning. Det et piblet frem med gode historier om, hvordan krisen har styrket tværgående samarbejde, udviklingen af digitale løsninger har taget kvantespring og tidskrævende innovationsprocesser er reduceret fra kvartaler til uger. Men hvordan fastholder du omstillingsparatheden, når hverdagen igen ruller?

    Læs mere
  • Sådan skaber du en læringskultur

    Jeres læringskultur er afgørende for, hvor meget gavn du får af medarbejdernes kompetencer, og om I lykkes med jeres forandringsprocesser. Læs her, hvordan du skaber en positiv læringskultur, og få to værktøjer til at skabe læring i hverdagen.

    Læs mere
  • 5 fejl du bør undgå når du ansætter

    Genbrug jobbeskrivelsen fra sidst, tal solen sort og kør ansættelsessamtalerne på rutinen. Læs her, hvad du skal styre uden om, når du skal finde den rigtige medarbejder, og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Mød en leder: "Husk, at du har to ører og en mund"

    Hvad fylder mest i dit lederjob lige nu? Hvad bliver din største ledelsesudfordring de næste 3-5 år? Og hvad vil du gerne have, at dine medarbejdere siger om dig som leder? Læs med, når Louise Manstrup, forstander på et socialpædagogisk udviklingscenter i, svarer på otte spørgsmål om ledelse.

    Læs mere
  • Sådan får du sagt til Jytte at hun lugter

    Jytte lugter, Søren er dårlig til at samarbejde og Gitte er faldet af på den. Det skal du som leder tage ansvar for. Men det kan hurtigt blive en slap affære, hvis du af frygt for at såre deres følelser ikke får taget ordentligt fat om problemet i jeres samtale. Læs her, hvad kommunikationstræner Philip Antonakakis råder dig til, hvis du gerne vil lykkes med de vanskelige samtaler.

    Læs mere
  • 6 kendetegn ved ledere der mestrer intuition

    Vejen til at iværksætte nyt, sker som regel gennem projektbeskrivelser, handleplaner og strategier. Men ledere der lykkes, mestrer også den intuition, der ikke umiddelbart lader sig sætte på formel eller regneark; mavefornemmelse. Læs om seks kendetegn ved ledere, der mestrer intuition.

    Læs mere
  • Nyt værktøj: Find ud af hvordan dine medarbejdere oplever din ledelse

    Ved du, hvordan dine medarbejdere oplever din ledelse? Det kan være en god ide at tjekke ind med dine medarbejdere og finde ud af, hvordan de oplever din ledelse. Læs her om et nyt ledelsesevalueringsværktøj, der kan sætte gang i udviklingen af hele organisationens ledelse, såvel som i udviklingen hos den enkelte leder, der gerne vil have en kvalificeret dialog om sin ledelse.

    Læs mere
  • Væksthus for Ledelse inviterer til konference

    Hvordan skaber du et fællesskab, hvor både resultater og relationer trives? Ved du, hvad din chef og dine medarbejdere forventer af dig? Og hvordan sætter du borgerne først, så det præger jeres daglige handlinger, prioriteringer og beslutninger? Det er nogle af de spørgsmål, du kan få svar på til Væksthus for Ledelses konference tirsdag den 28. september.

    Læs mere
  • 4 ting du ikke bør sige den første tid i dit nye lederjob

    De ting, du gør og siger i den første tid som leder et nyt sted, kan enten skabe tillid eller afstand mellem dig og medarbejderne. Læs her, hvilke fire sætninger du bør undgå at bruge den første tid i din nye lederstol.

    Læs mere
  • Leder: Du skal have fokus på egen trivsel

    Når fritid og arbejde flyder sammen, betyder det ofte, at det mentale frirum, hvor du lader op, bliver mindre. Få her konkrete råd om, hvordan du ved hjælp af bæredygtig coaching kan justere din hverdag.

    Læs mere
  • Værktøj: Gør medarbejderne til medskabere af visionen

    Mange visioner bliver udviklet i toppen af organisationer med meget begrænset involvering af medarbejdere. Ny forskning peger på, at du kan vække dine medarbejderes passion, hvis de bliver involveret. Men hvordan gør du så det helt lavpraktisk? Artiklen her præsenterer en forskningsbaseret model, der kan danne grundlag for udviklingen af ’bottom-up’ visioner i mindre organisationer.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå at dræne dine medarbejderes hjerner

    Din vigtigste ledelsesopgave er at beskytte dine medarbejderes kognitive kapacitet, fordi kloge hoveder er dit største aktiv. Og du køber deres tankevirksomhed i dyre domme. Læs her, hvordan du skaber en hjernevenlig arbejdsplads. Hemmeligheden er at behandle folk forskelligt.

    Læs mere
  • Hvor spænder dine tanker ben for dine intentioner?

    Du skal forene mange forskelligrettede arbejdsopgaver, krav og forventninger, og fremme den mentale sundhed og trivsel både hos dine medarbejdere og dig selv. Her får du et simpelt værktøj, der giver dig indsigt i, hvordan du balancerer forskellige hensyn og en bevidsthed om, hvordan din tænke- og forståelsesmåde påvirker din adfærd.

    Læs mere
  • 7 råd der øger dine medarbejderes engagement og robusthed

    Engagement og robusthed er afgørende for, at medarbejdere kan tackle svære situationer og udfordringer, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du ruster dine medarbejdere til de udfordrende situationer, I også vil møde fremover.

    Læs mere
  • De tre vigtigste ting jeg fokuserer på som offentlig leder

    Rolf Dalsgaard Johansen, direktør for Voksen og Sundhed i Haderslev Kommune har reflekteret over sin egen ledelse og hvad der er vigtige kompetencer som offentlig leder. Læs om tre af de vigtigste kompetencer her.

    Læs mere
  • Datadreven ledelse: Fordele og ulemper

    Der er en stigende forventning om, at du støtter dig til data, når du skal udøve ledelse og træffe beslutninger. Datadreven ledelse rummer mange muligheder, men også mange faldgruber. Læs her, hvilke faldgruber ved datadreven ledelse, du skal være særligt opmærksom på.

    Læs mere
  • Overlæge om corona: ”Det var som at spille på udebane hele tiden”

    Når specialisterne i ortopædkirurgi mister kerneopgaven, mister de også meningen i arbejdet, erfarede ledende overlæge Christian Pedersen på Aalborg Universitetshospital. Han måtte kigge dybt i skufferne for at finde opgaver til lægerne, men oplevede stor loyalitet og agilitet i ’pause-arbejde’, som han tager med sig i fremtidige forandringer.

    Læs mere
  • Afvænningskur for bureaukrater

    Vores organisationer indbyder til visse bureaukratiske handlinger – uanset om vi kan lide det eller ej. Men hvis du med tiden har fået det sorte bælte i bureaukrati, hvordan ændrer du så de indlærte vaner til fordel for mere frihed? Et godt sted at begynde er at låne et princip fra Anonyme Alkoholikere. Her får du en afvænningskur for bureaukrater.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked

    Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.

    Læs mere
  • Servant Leadership

    Ledelse skal ifølge Servant Leadership konceptet skabe de bedste forudsætninger for at medarbejderne kan lykkes. Du skal sætte retningen og fjerne de forhindringer, der begrænser medarbejdernes virke. Læs her mere om Servant Leadership her

    Læs mere
  • Afdelingschef i jobcenter om corona: ”Bekymringen for at tabe nogle på gulvet, gav os nye løsninger”

    Coronakrisen har krævet en ny organisering af kerneopgaverne og har i processen speedet den digitale omstilling markant op. Hos to ledere har det skærpet fokus på at levere meget præcis kommunikation til og mindske kompleksiteten for medarbejderne. Gevinsten har været overraskende aha-oplevelser med borgerne.

    Læs mere
  • Når fiaskoer lærer os mere end succeserne

    Du kan lære meget af situationer, hvor du lykkes. Men du må ikke være blind for, at der også ligger et stort læringspotentiale gemt i arbejdslivets pædagogiske mørkeland, nemlig dér hvor vi finder fejl, konflikter, uenighed, kritik og uforudsete traumatiske begivenheder.

    Læs mere