Artikler



Viser 50 / 1825
Ingen resultater.
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • Lad ikke Corona-krisen gå til spilde

    Når Corona-krisen er overstået, vil intet være lettere end at fortsætte som før Corona-krisen. Men vi har lært noget vigtigt under krisen, og det vil være et stort spild ikke at bringe den viden i spil.

    Læs mere
  • Offentlige ledere styrker deres lederskab på sociale medier

    Coronakrisens uforudsigelighed har fået mange flere offentlige til at benytte medier som LinkedIn og Twitter til at kommunikere til og med de medarbejdere, erhvervsliv, institutioner, borgere og mange andre, som de har brug for at være i dialog med. Få her råd om, hvordan du styrker din kommunikation på de sociale medier.

    Læs mere
  • Medarbejderne laver en ny organisering til ledelsen

    Hvordan foregår ledelse og samarbejde i en offentlig organisation, hvor lederne lader medarbejderne træffe beslutninger om spørgsmål, der normalt er forbeholdt den øverste ledelse? Det kan du få svaret på i denne artikel, der handler om, hvordan medarbejderne har besluttet en reorganisering på Job-, Aktivitets- og Kompetencecentret (JAC) i Gentofte Kommune. Læs med og lad dig inspirere.

    Læs mere
  • 4 anbefalinger når du skal lede medarbejdere der arbejder hjemme

    Corona udfordrer alle i forhold til hverdagens praksisser og gøremål, og rigtig meget skal tænkes og løses på nye måder. Dette gælder også for ledelsesopgaven. Få her Gladsaxe Kommunes råd om, hvordan du leder de medarbejdere, der er sendt hjem for at arbejde, og samtidig holder både produktionen og motivationen oppe. Få også råd om, hvordan I bedst benytter de digitale muligheder.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold medarbejdernes motivation på afstand

    ”Hvordan kan jeg være sikker på, at de laver noget, når de sidder så langt væk fra mig?”. ”Hvordan sørger jeg for, at mine medarbejdere er motiverede?”. Mange ledere er blevet kastet ud i at skulle lede deres medarbejdere på afstand, og spørgsmålene er mange. Her kan du læse om, hvordan du fastholder medarbejdernes motivation på afstand.

    Læs mere
  • 4 råd: Ledelse i krisetid

    Det er en ekstra udfordrende opgave at være leder i disse krisetider. Vi skal bevare overblikket og roen over for ansatte og borgere i en hverdag, hvor alt ændrer sig time for time. Her får du i kort form fire råd om, hvad du skal gøre for at lede bedst muligt i en krisetid.

    Læs mere
  • Spot og håndter krisereaktioner i fællesskab

    I denne tid er krisereaktioner en reel trussel for mennesker, arbejdspladser og samfund. Her får du råd om, hvordan du spotter og afhjælper reaktioner i krisesituationer blandt dine medarbejdere og lederkolleger.

    Læs mere
  • Mod i kriseledelse

    Når corona-krisen en dag har lagt sig, så vil vi se tilbage på, hvor godt eller skidt ledere håndterede situationen. Fx vil vi tale om, hvilke ledere der havde modet til at sørge for tilstrækkelig tryghed, tydelighed og tålmodighed under krisen.

    Læs mere
  • Derfor er tillid så afgørende i dit team

    Man skal give lidt af sig selv og sin personlighed på jobbet. For uden det, kan man ikke skabe tillidsfulde relationer til hinanden, og netop tillid er altafgørende for et succesfuldt samarbejde. Læs her mere om, hvorfor tillid er så vigtigt på jobbet.

    Læs mere
  • Lynkursus i nærværende ledelse på afstand

    ”Nu skal vi stå sammen ved at holde afstand,” sagde statsministeren. Men hvordan er du en nærværende leder på afstand? Her kan du læse om velkendte, men afgørende ledelseskompetencer som fx kommunikation, tillid og selvledelse med fokus på, hvordan du lykkes med dem, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    Læs mere
  • 8 råd: Inddrag dine medarbejdere mens du kriseleder

    Ingen leder har kunnet forberede sig på en COVID-19 krise på deres ledelseskurser eller netværksmøder for ledere. Det er en ganske unik situation, verden står overfor lige nu. Som leder har du ikke alle svar. Det vil derfor også være utroværdigt at agere som om, du har fuld kontrol over situationen. Få her otte råd i en krisetid.

    Læs mere
  • Nærværende corona-ledelse på afstand

    Corona har på få dage ført til en massiv udbredelse af hjemmearbejde. Det giver mere autonomi til medarbejderne, men også en risiko for konstant dårlig samvittighed og ensomhed. Desuden opstår der lettere misforståelser og sårede følelser, når kommunikationen primært sker via mail. Læs om distancearbejde og -ledelse, og hvad du og dine medarbejdere skal være særligt opmærksomme på.

    Læs mere
  • Humor er godt, men…

    Humor er vigtigt på en arbejdsplads, men det kan også have negative konsekvenser, hvis nogle føler sig grinet af. Læs indlæg fra ekspert i danskernes humor eller mangel på samme 😉

    Læs mere
  • Når død, lidelse eller kærlighed rammer dine medarbejdere

    ”Livet er ikke det værste, man har”, synger Benny Andersen. Men i perioder af alle menneskers liv er der ting, man ikke har kontrol over. Liv, død, kærlighed, ondskab og lidelse er størrelser, der helt uventet trænger ind og kræver ens fulde nærvær med ét. Læs her, hvordan du som leder skal handle, når livet rammer dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Sådan praktiserer du dialogisk ledelse

    Dialogisk ledelse er en ny og progressiv vej frem, når du ønsker at inddrage dine medarbejderes komplekse erfaringer og viden. Men gode dialoger opstår ikke bare af sig selv. De er derimod resultatet af en styret proces, guidet af dialogiske spilleregler. Få her råd om, hvordan du kan arbejde med dialogisk ledelse.

    Læs mere
  • Nye forskningsbaserede værktøjer til at forebygge stress og skam

    Stress handler ikke kun om arbejdsmængden, men også om tvivlen på sig selv eller følelsen af at mangle opbakning på arbejdspladsen. Skam er et problem, der ledsager stress. Et nyt forskningsprojekt giver ny viden, værktøjer og inspiration til, hvordan du og medarbejderne i fællesskab forebygger stress.

    Læs mere
  • Sådan er du en nærværende leder på afstand

    Det kan godt være svært at være nærværende, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt. Men det kan heldigvis godt lade sig gøre. Se hvordan i denne korte video.

    Læs mere
  • 5 råd: Bliv en effektiv og autentisk samtalepartner

    Din evne til at gennemføre en god samtale gør dig til en god leder og kollega. Hvis du vil udvikle dine samtalekompetencer, skal du have indsigt i dine personlighedstræk. Læs om fem kompetenceområder, der styrker dine samtalekompetencer.

    Læs mere
  • Er du for flink?

    For en støttende leder kan det være en udfordring at finde grænsen mellem lederskab og det overbeskyttende lederskab. Overbeskytter du dine medarbejdere mod kritik eller fiaskoer, vil du aldrig hjælpe dem med at lykkes. Læs om, de tre fælder du skal undgå for ikke at blive overbeskyttende.

    Læs mere
  • Medarbejderne bestemmer hvem der skal ansættes

    Medarbejdere ansætter de bedste medarbejdere. Det er erfaringerne fra Danmarks og Europas bedste offentlige arbejdsplads i 2019, Job-, Aktivitets- og Kompetencecentret (JAC). Læs her, hvordan I kan lade jer inspirere af den succesfulde tilgang.

    Læs mere
  • Stress og skam

    Kan skam og moralske konflikter være forbundet med stressrelateret sygefravær? Se video, podcast, værktøjer og flere materialer om stress fra nyt forskningsprojekt som Pernille Steen Pedersen, CBS har udført for Fremfærd.

    Læs mere
  • Er du den fødte leder? Få svaret med disse 6 spørgsmål

    Kan man lære at være en god leder? Ja, det kan man. Men der er nogle personlige egenskaber, som gør jobbet noget nemmere for dig, hvis du har dem, når du sætter dig i lederstolen. Her får du seks spørgsmål, der afslører, om du er den fødte leder.

    Læs mere
  • MUS: En truet dyreart – eller et livskraftigt ledelsesværktøj?

    MUS er gået fra at være en snævert fokuseret uddannelsessamtale til et helhedspræget serviceeftersyn af samspillet mellem medarbejder, dennes job, lederen og de organisatoriske rammebetingelser. Men hvad er det så, der får nogle kritikere til at varsle MUS-samtalernes snarlige død? Professor giver sit bud her.

    Læs mere
  • Forstå medarbejdernes modstand - og få succes med forandringen

    Forandringer er ofte uvelkomne, og man taler også direkte om modstand mod forandringer. Men hvad kommer modstanden af, og hvordan arbejder du konstruktivt med at forstå og bearbejde den? Læs her, hvordan du forstår og imødekommer dine medarbejderes reaktioner i forbindelse med forandringer.

    Læs mere
  • Sådan gør du dig fortjent til tillid

    Tillid er noget du skal gøre dig fortjent til. Ledere, der er dygtige til at skabe tillid ser ofte, at tilliden smitter af på medarbejdernes arbejdsglæde, produktivitet og loyalitet. Læs her, om seks veje til at skabe en tillidsfuld arbejdskultur.

    Læs mere
  • Leder du en giftig arbejdskultur?

    I en travl hverdag risikerer dit fokus på resultater at overskygge din relation til dine medarbejdere. Ubevidst kan du komme til at skabe en usund arbejdskultur, hvor nogle medarbejdere tilgodeses, mens andre overses. Læs her, om du leder en giftig kultur, og få tips til hvordan du ændrer din adfærd i praksis.

    Læs mere
  • Debat: Følelser vinder over fakta

    Mange bliver fanget i en debatkultur, hvor det at vinde er endemålet. Vi vil gerne ”først” over målstregen, når vi debatterer. Og så risikerer fakta og en anerkendelse af andres argumenter at blive skubbet i baggrunden. Læs her, hvordan du skaber en produktiv debatkultur, hvor I sammen finder de bedste løsninger.

    Læs mere
  • Jobsamtalen: Lyt efter det der ikke bliver sagt

    Når jobsamtalen er i gang, retter du som regel stort fokus på det, kandidaten svarer på dine mange spørgsmål. Men er du også opmærksom på det, den potentielle medarbejder ikke fortæller? Læs her, hvorfor det er mindst lige så vigtigt at have fokus på det usagte som det sagte og få fem vigtige opmærksomhedspunkter, du også bør stille skarpt på.

    Læs mere
  • Hyld den menneskelige sårbarhed

    Trods bedre arbejdsvilkår end nogensinde bliver flere påvirket af forskellige former for arbejdslivsstilsplager. Det være sig forskellige former for stress, oplevelsen af at blive krænket, og andre tegn på sårbarhed forbundet med oplevelser på arbejdet. Desuden har flere svært ved leve med sårbarheden. Her får du tre forskellige perspektiver på udfordringer og muligheder i arbejdslivet.

    Læs mere
  • Kan du være venner med en medarbejder?

    Du behøver ikke overgive dig totalt til rollen som den ensomme ulv, fordi du er leder. Du kan faktisk godt kaste dig ud i et venskab med en medarbejder. Det kræver bare lidt omtanke. Her får du fem råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Flere muskler til faglig ledelse

    Hvad indeholder faglig ledelse, og hvordan skaber man en stærk ledelsesmæssig opbakning og støtte til faglig ledelse i hele ledelseskæden? Det er omdrejningspunktet i et igangværende projekt i Væksthus for Ledelse, som blandt andet udpeger syv generiske træk ved faglig ledelse og kommer med anbefalinger til, hvordan man styrker den.

    Læs mere
  • Ledelse i 20erne - Der sker store ting og de skal ledes

    Hvad ville du gøre hvis din organisation skulle levere 12 gange hurtigere? Medarbejderne kan ikke løbe stærkere end de allerede gør, og det kræver derfor ledelsesmæssig nytænkning i stedet for optimering. Læs her om ledelse i 20’erne.

    Læs mere
  • Sådan holder du den gode MUS

    Tidskrævende og uden værdi. Sådan oplever nogle medarbejdere og ledere desværre den årlige MUS-samtale. Men sådan skal det ikke være. MUS er et af dine vigtigste redskaber til at have en dialog om forventninger, kompetencer, opgaver og trivsel med dine medarbejdere. Se med her og få inspiration til den gode MUS.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Tænk stort, start småt

    Hvis du vil styrke det tværgående samarbejde, skal du undgå store altomfavnende løsninger. Det er langt mere effektivt at satse på små veldefinerede succeser. Læs mere om, hvordan du gør det, her.

    Læs mere
  • 8 grunde til at dine medarbejdere føler sig misforstået

    Du er afhængig af at skabe resultater gennem dine medarbejdere. Det kan derfor få fatale konsekvenser, hvis du ikke leder dine medarbejdere med den rette forståelse. Her kan du læse om otte situationer, hvor dine medarbejdere føler sig misforstået.

    Læs mere
  • Interaktivt MUS-skema

    MUS skal give mening og skabe værdi. Både du og din medarbejder skal forberede jer grundigt inden jeres MUS-samtale. Få her et komplet og interaktivt MUS-skema, som du kan skrive og redigere direkte i.

    Læs mere
  • 12 råd om mere effektive møder

    På mange arbejdspladser går en alt for stor del af arbejdsdagen med at holde møder. Hos nogle er det mere end 50 pct. af dagen, der går med møder. Få her nogle enkle tips til mere effektive møder.

    Læs mere
  • Hjælp os med at gøre Lederweb bedre

    Har du ikke allerede besvaret vores brugerundersøgelse, kan du stadig nå det. Vi vil meget gerne høre, hvad du mener om Lederweb og Væksthus for Ledelse. Det tager kun fem minutter, og som tak for hjælpen trækker vi lod om tre gavekort til Magasin.

    Læs mere
  • Sådan mestrer du kunsten at performe

    Når du går på scenen som leder – uanset om den er stor eller lille – er det vigtigt, at du kan performe. Dit indhold, dvs. din strategi, idé og plan fremstår ikke bedre, end du formidler den. Her får du to konkrete værktøjer fra musikkens og erhvervsretorikkens verden, du kan bruge i dine store og små præsentationer og møder.

    Læs mere
  • Lederløse organisationer vinder frem

    Nytænkende organisationer rykker nu flere og flere beslutninger fra leder til medarbejder – og det skaber flere smil og bedre resultater. Du behøver dog ikke frygte for dit job, hvis du formår at gentænke din rolle. Læs om lederens rolle i lederløse organisationer.

    Læs mere
  • Tjekliste: Er du klar til at give feedback?

    Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.

    Læs mere
  • 4 inspirerende rollemodeller fra fiktionens verden

    Du kan hente meget inspiration i en rollemodel. Det kan faktisk gøre dig til en markant bedre leder. I fiktionens verden findes der masser af gode rollemodeller, som du kan lære af. Læs om fire af dem her.

    Læs mere
  • 4 ting der bremser medarbejdernes læring

    Feedback er vigtigt at give, men det er også svært. Især den konstruktive feedback, der skaber læring. Læs her, hvorfor det handler om at lære af succeserne, og få fire bud på, hvad du skal undgå, hvis du vil fremme medarbejdernes læring.

    Læs mere
  • Ledelse i 2020

    Erfaring er ikke nødvendigvis et gode, da den kan stå i vejen for at opdage mere tidssvarende løsninger. Derfor skal ledere mere end nogensinde lytte og være åben for læring. Læs om ledelse i 2020.

    Læs mere
  • 7 stærkt undervurderede egenskaber hos gode ledere

    Ydmyg, gavmild og åben. Der er nogle egenskaber ved ledere, som får alt for lidt opmærksomhed i ledelseslitteraturen, selvom de er afgørende for, om du lykkes som leder i praksis. Læs om de syv undervurderede egenskaber her.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan udvikler du selvledende teams

    I selvstyrende teams er der intet formelt hierarki og ingen foruddefinerede rollefordelinger eller procedurer. Det er ikke underligt, at det kan gå galt. Hvordan hjælper og udvikler du selvledende medarbejdere og teams, der ikke fungerer? Det får du her tre tips til.

    Læs mere
  • Værktøj: Sådan skaber du den gode dialog

    Den bedste vej til trivsel går gennem en god dialog med medarbejderne, hvor du lytter, skaber handling og følger op. Få her et værktøj, der hjælper dig med at skabe en bedre dialog.

    Læs mere