Artikler



Viser 50 / 1862
Ingen resultater.
  • Gør coronatid til læringstid

    Onlinemøder der er hurtige og effektive, hjemmearbejde der øger produktiviteten og beslutninger taget i rekordtempo. Coronatiden har vendt op og ned på mangt og meget på arbejdspladserne – og langt fra alt har været skidt. Men hvad nu? Vender I tilbage til, hvordan arbejdslivet så ud før coronakrisen eller griber I alle de bedste erfaringer, I har gjort jer? Læs her, hvordan du som leder med nogle simple greb, kan omsætte jeres erfaringer til konkret handling i din afdeling.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål der afslører en lav grad af følelsesmæssig intelligens

    Ledere med en veludviklet empati, selverkendelse og situationsfornemmelse står langt stærkere end deres kollegaer, der måske har lidt sværere ved at se sig selv eller vise omsorg. Men hvordan ved du, om du står lidt svagt i forhold til den følelsesmæssige intelligens? Besvar fem spørgsmål og bliv klogere på, hvor du står.

    Læs mere
  • Succesfuld ledelse af unge

    På trods af forskelle kan man udlede tydelige fællestræk for den unge generation af medarbejdere. En adfærd, som både bringer muligheder og udfordringer med sig. Læs her, hvordan du med de rette greb kan støtte dine unge medarbejdere i at forløse deres potentiale – og dermed opnå succes med din ledelse af unge.

    Læs mere
  • 3 råd til chefer om ledelse i digitalisering

    ”Hvis jeg ikke kan overbevise organisationen om, at det er god løsning, kan de næste led heller ikke se det. Derfor er jeg også nødt til at have lidt viden om, hvad digitaliseringen består af – ikke mindst hvilke gevinster, den bringer med sig”. Sådan siger en chef i et nyt projekt fra Væksthus for Ledelse. Få i denne artikel tre overordnede bud på, hvad ledelse af digitalisering også kræver af dig.

    Læs mere
  • Giftige medarbejdere: Ét råddent æble kan fordærve hele kurven

    Én effektiv medarbejder, der ikke kan samarbejde, kan skade hele arbejdspladsen. Det kan faktisk bedre betale sig at ansætte flere lidt mindre produktive medarbejdere, som til gengæld kan samarbejde. Det viser et studie. Men hvordan undgår du at ansætte en giftig medarbejder?

    Læs mere
  • 4 ting en formålsdrevet leder gør

    Når du kender dit unikke formål, bliver du en mere modig og inspirerende leder, og det styrker din egen og medarbejdernes trivsel. Få fire tips til, hvad en formålsdrevet leder gør og et værktøj til at finde dit formål.

    Læs mere
  • 5 råd om ledelse i en forandret hverdag

    I disse uger tager mange arbejdspladser de første skridt i at genåbne for de primære kerneopgaver og brugere. Det skal ske med små forsigtige skridt ad gangen, og en hyppig brugt vending er, at vi skal vænne os til en ny hverdag, der er alt andet end normal.

    Læs mere
  • Podcast: Når forandring ikke fryder

    Forandringen betød store fordele for organisationen, men skabte til gengæld mistillid mellem medarbejdere og ledelse, idet medarbejderne ikke følte sig hørt og inddraget. Lyt med når Jonna Kastbjerg fortæller om de fejl, der blev begået og den læring, hun har fået ud af det i ny podcast fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan leder du dine medarbejdere gennem genåbningen

    Umiddelbart er glæden for mange stor ved tanken om at genindtage arbejdspladsen. Men det indebærer også bekymringer. For hvad er det egentlig, vi vender tilbage til? Situationen er kompleks og kræver formentlig, at I øver jer i at lægge vejen, mens I går. Læs her om de reaktioner, du kan forvente hos dine medarbejdere og få råd om, hvordan du leder dem bedst muligt gennem den første tid.

    Læs mere
  • Noas ark: Hvad vil I have med og hvad vil I efterlade efter krise?

    Under krisen har vi set hinanden og vores arbejdsplads fra nye sider og ingen ved helt, hvilken ny fremtid vi vender tilbage til. Under og efter krisen må vi tale både om det, som var sårbart, og det vi har lært. Din opgave bliver blandt andet at skabe et trygt rum til dét. Hvis det lykkes, findes der lige nu en gigantisk mulighed for at lære nyt på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Afværg konflikter: Træn medarbejdernes dialogiske kompetencer

    En kollega siger et, men mener egentlig noget andet. Selvom det oftest sker helt ubevidst, kan det give gnidninger, der gør samarbejdet svært. Læs her, hvordan du træner dine medarbejdere til at bevare ligeværdighed og nysgerrighed i dialogen med deres kollegaer.

    Læs mere
  • 4 vaner: Stop med at arbejde når du har fri

    Som leder er det særligt svært at sætte en grænse mellem arbejde og fritid. Og særligt i øjeblikket, hvis du arbejdet meget hjemme fra. Men hvis du altid er tilgængelig, risikerer du at forsømme familien og gå glip af den helt nødvendige restitution. Her får du fire vaner, der giver dig en bedre balance mellem arbejde og fritid.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Chefer, lyt til borgerne

    Borgerens rejse gennem systemet skal være uden benspænd og koordineret på tværs af forvaltninger og sektorer. For at lykkes med det projekt, kræver det, at cheferne har en nysgerrig, åben og eksperimenterende tilgang. Nyt magasin fra Væksthus for Ledelse belyser, hvordan chefers ledelsesadfærd er med til at skabe bedre sammenhæng i de offentlige velfærdsindsatser.

    Læs mere
  • Genopfind dit lederskab, mens det stadig går godt

    Hvad kan offentlige organisationer bruge en ledelsesfilosofi til, der er skabt ud fra erfaringer fra henholdsvis multinationale koncerner og fra elitesport? Læs om en ledelsesfilosofi, der gør dig klar til en fremtid med konstant skiftende sæsoner.

    Læs mere
  • Styrk kerneopgaven med supervision

    Det er ikke nok at have en klart defineret kerneopgave og lede ud fra denne, hvis ikke medarbejdere har de rette kompetencer. Læs her, hvordan du bruger dine medarbejderes supervision som et strategisk tiltag, der styrker kerneopgaven.

    Læs mere
  • Sådan holder du en virtuel MUS

    Da mange stadig arbejder hjemmefra, er det blevet essentielt at kunne holde samtaler og møder virtuelt. MUS-samtalen kan også holdes på afstand. Men det kan give anledning til både frustration og misforståelser når man ikke kan mødes ansigt til ansigt. Få her råd om, hvordan du bedst holder den virtuelle MUS.

    Læs mere
  • 5 trin: Sådan kommer I bedst tilbage på arbejdspladsen

    De seneste uger har været ubetrådt land præget af kaos og omskiftelighed. Det samme vil gælde i den kommende periode, hvor mange medarbejdere og ledere skal tilbage på arbejdspladserne. For hvordan gør I det bedst muligt? Læs, hvordan du laver en krisehåndteringsplan, der sikrer, at du og dine medarbejdere kommer bedst muligt tilbage i den nye hverdag.

    Læs mere
  • Da kerneopgaven fik corona

    Kerneopgaven har fået corona, og dét kan den komme styrket ud af. Du har nu en unik mulighed for at fokusere, forankre og forandre kerneopgaven. Det er ikke alt, der er kerneopgaven. Det har krisen tydeliggjort - og det skal du handle på som leder.

    Læs mere
  • Sådan gør succesfulde offentlige ledere

    At være offentlig leder kan føles som et konstant tovtrækkeri mellem udvikling og nye krav på den ene side, og tryghed og kontinuitet for medarbejdere og borgere på den anden. Så hvordan bærer du dig ad som leder i det kontrastfyldte spændingsfelt? Her kommer fem konkrete trin til godt offentligt lederskab. De er baseret på vores mange års praktiske erfaring med digitalisering i kommuner og regioner, samt arbejde med strategisk digitalisering og lederudvikling i det offentlige.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 sigtepunkter når du leder i forandring

    Hver dag byder på ændringer og arbejdsindsatsen skal hele tiden koordineres på nye måder. Der er derfor brug for kreative løsninger og gode beslutninger. Her får du et værktøj til, hvordan I lykkes sammen i krisetid.

    Læs mere
  • Kommunikation: Skal du tale krisen op eller ned?

    Danske arbejdspladser forbereder sig lige nu på en kommende genåbning af Danmark. I lyset af COVID19 oplever mange ledere imidlertid et dilemma: Bør jeg tage ”ja-hatten” på og kommunikere i positive vendinger om fremtiden og det håbefulde, der sker i organisationen? Eller skal vi tale om det, der er og har været hårdt, belastende og problematisk? Læs her, hvordan du som leder kommunikerer i krisetider.

    Læs mere
  • Ved du, hvad dine medarbejdere forventer af dig?

    Et godt samspil mellem leder og medarbejdere bygger blandt andet på, at man kender hinandens forventninger til god ledelse. Se med her og bliv klogere på de forventninger, dine medarbejdere har til dig.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • Den psykologiske tryghed er vigtigere end nogensinde før

    Det er afgørende, at dine medarbejdere føler sig trygge, ellers stopper de med at være innovative og komme med nye idéer. Og i krisetider er den psykologiske tryghed vigtigere end nogensinde før.

    Læs mere
  • Skab muligheder ud af forandringerne

    Coronaen påvirker vores oplevelse af, hvilke muligheder vi har for at lede og sætte retning. Dine handlinger nu har konsekvens for tiden efter corona. Vær først til at gribe de muligheder, som forandringerne bringer med sig. Og husk, det kræver mod og ærlighed.

    Læs mere
  • 5 råd: Styrk jeres fællesskab på trods af krise

    En krise, som den vi står midt i lige nu, kan nemt øge konfliktniveauet, og det kan skade dine medarbejderes relationer – også på længere sigt. Du skal være med til at sikre, at tilliden og fællesskabet bevares. Måske endda styrkes. Læs her, hvordan I sammen bevarer empatien og sikrer fællesskabet.

    Læs mere
  • Den virtuelle leders kommunikation

    Når du leder på afstand, bruger medarbejderne megen tid på at tolke og gætte dine intentioner og adfærd, og tolkningsrummet er større end ved en normal ledelsessituation. Det kan give misforståelser. Her får du et bud på, hvornår og hvordan du kan bruge mail, videomøder, telefonopkald mv. i din ledelse på afstand.

    Læs mere
  • Advarsel: Det gør søvnmangel ved dig

    Anbefalingen er, at et voksent menneske skal sove mellem syv og ni timer hver nat. Det er dog de færreste, der får de anbefalede timer på ryggen, og undersøgelser viser, at hele 60 pct. af danskerne er generet af søvnproblemer. Dette tal er muligvis endnu højere nu, hvor coronakrisen raser. Læs om bivirkninger ved søvnmangel, og få råd om, hvordan du løser dine søvnproblemer.

    Læs mere
  • 5 råd til dig der leder onlinemøder

    Her får du en ultrakort guide til, hvordan du leder onlinemøder.

    Læs mere
  • Lederne: Sådan ser vores virkelighed ud lige nu

    ”Det værste, der kan ske for min ledelse er, at mine medarbejdere stopper med at læse mails.” Siden COVID-19 eller corona-virussen for alvor kom på alles læber i begyndelse af marts, har arbejdsdagen været forandret for næsten alle medarbejdere og ledere i Danmark – ja, i hele verden. Læs med, når ledere gør status på en ny ledelsesvirkelighed.

    Læs mere
  • 7 råd om mental sundhed i corona-krisen

    De sidste uger har været ubetrådt land, hvor de fleste har skullet navigere i kaos og omskifteligheder. Her får du syv råd om, hvordan I kommer igennem de næste uger på bedst mulig måde, både for dig selv, dine medarbejdere og for organisationen som helhed.

    Læs mere
  • Ledelse når krisen bliver hverdag

    Med ét slag står lederne med den største omstilling i den offentlige sektor. I disse dage ser vi, hvad en pludselig opstået krise medfører af forandringer og omstillingsprocesser. Læs, hvordan du fastholder og bruger læringen i krisesituationer som denne, samt hvad du skal være særligt opmærksom på, når krisen bliver hverdag.

    Læs mere
  • Glem feedback og spørg om råd i stedet

    Når vi giver feedback ligger fokus på det, der er sket. Giver vi i stedet gode råd, ligger vores fokus på fremtiden og mulighederne for udvikling. Læs her, hvorfor du nogen gange skal udskifte feedbacken med gode råd i stedet.

    Læs mere
  • 4 råd: Sådan håndterer du medarbejdernes bekymringer

    Hvordan kommunikerer du til dine medarbejdere i denne Coronavirus tid? Hvis de ikke bliver informeret og forstår, hvad der foregår, vil de blive mere bekymrede, og det kan på sigt udmønte sig i stresssymptomer. Læs her, hvordan du håndterer dine medarbejderes bekymringer.

    Læs mere
  • Lad ikke Corona-krisen gå til spilde

    Når Corona-krisen er overstået, vil intet være lettere end at fortsætte som før Corona-krisen. Men vi har lært noget vigtigt under krisen, og det vil være et stort spild ikke at bringe den viden i spil.

    Læs mere
  • Offentlige ledere styrker deres lederskab på sociale medier

    Coronakrisens uforudsigelighed har fået mange flere offentlige til at benytte medier som LinkedIn og Twitter til at kommunikere til og med de medarbejdere, erhvervsliv, institutioner, borgere og mange andre, som de har brug for at være i dialog med. Få her råd om, hvordan du styrker din kommunikation på de sociale medier.

    Læs mere
  • Medarbejderne laver en ny organisering til ledelsen

    Hvordan foregår ledelse og samarbejde i en offentlig organisation, hvor lederne lader medarbejderne træffe beslutninger om spørgsmål, der normalt er forbeholdt den øverste ledelse? Det kan du få svaret på i denne artikel, der handler om, hvordan medarbejderne har besluttet en reorganisering på Job-, Aktivitets- og Kompetencecentret (JAC) i Gentofte Kommune. Læs med og lad dig inspirere.

    Læs mere
  • 4 anbefalinger når du skal lede medarbejdere der arbejder hjemme

    Corona udfordrer alle i forhold til hverdagens praksisser og gøremål, og rigtig meget skal tænkes og løses på nye måder. Dette gælder også for ledelsesopgaven. Få her Gladsaxe Kommunes råd om, hvordan du leder de medarbejdere, der er sendt hjem for at arbejde, og samtidig holder både produktionen og motivationen oppe. Få også råd om, hvordan I bedst benytter de digitale muligheder.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold medarbejdernes motivation på afstand

    ”Hvordan kan jeg være sikker på, at de laver noget, når de sidder så langt væk fra mig?”. ”Hvordan sørger jeg for, at mine medarbejdere er motiverede?”. Mange ledere er blevet kastet ud i at skulle lede deres medarbejdere på afstand, og spørgsmålene er mange. Her kan du læse om, hvordan du fastholder medarbejdernes motivation på afstand.

    Læs mere
  • 4 råd: Ledelse i krisetid

    Det er en ekstra udfordrende opgave at være leder i disse krisetider. Vi skal bevare overblikket og roen over for ansatte og borgere i en hverdag, hvor alt ændrer sig time for time. Her får du i kort form fire råd om, hvad du skal gøre for at lede bedst muligt i en krisetid.

    Læs mere
  • Spot og håndter krisereaktioner i fællesskab

    I denne tid er krisereaktioner en reel trussel for mennesker, arbejdspladser og samfund. Her får du råd om, hvordan du spotter og afhjælper reaktioner i krisesituationer blandt dine medarbejdere og lederkolleger.

    Læs mere
  • Mod i kriseledelse

    Når corona-krisen en dag har lagt sig, så vil vi se tilbage på, hvor godt eller skidt ledere håndterede situationen. Fx vil vi tale om, hvilke ledere der havde modet til at sørge for tilstrækkelig tryghed, tydelighed og tålmodighed under krisen.

    Læs mere
  • Derfor er tillid så afgørende i dit team

    Man skal give lidt af sig selv og sin personlighed på jobbet. For uden det, kan man ikke skabe tillidsfulde relationer til hinanden, og netop tillid er altafgørende for et succesfuldt samarbejde. Læs her mere om, hvorfor tillid er så vigtigt på jobbet.

    Læs mere
  • Lynkursus i nærværende ledelse på afstand

    ”Nu skal vi stå sammen ved at holde afstand,” sagde statsministeren. Men hvordan er du en nærværende leder på afstand? Her kan du læse om velkendte, men afgørende ledelseskompetencer som fx kommunikation, tillid og selvledelse med fokus på, hvordan du lykkes med dem, når du ikke ser dine medarbejdere dagligt.

    Læs mere
  • 8 råd: Inddrag dine medarbejdere mens du kriseleder

    Ingen leder har kunnet forberede sig på en COVID-19 krise på deres ledelseskurser eller netværksmøder for ledere. Det er en ganske unik situation, verden står overfor lige nu. Som leder har du ikke alle svar. Det vil derfor også være utroværdigt at agere som om, du har fuld kontrol over situationen. Få her otte råd i en krisetid.

    Læs mere
  • Nærværende corona-ledelse på afstand

    Corona har på få dage ført til en massiv udbredelse af hjemmearbejde. Det giver mere autonomi til medarbejderne, men også en risiko for konstant dårlig samvittighed og ensomhed. Desuden opstår der lettere misforståelser og sårede følelser, når kommunikationen primært sker via mail. Læs om distancearbejde og -ledelse, og hvad du og dine medarbejdere skal være særligt opmærksomme på.

    Læs mere