Artikler



Viser 50 / 1992
Ingen resultater.
  • 7 ting du ikke må glemme i din ledelse

    Spørg dig selv, hvorfor du er blevet leder. Og pas på med at være så løsningsorienteret, at du ikke får lyttet og inddraget. Læs her om syv oversete ting, der fremmer god ledelse.

    Læs mere
  • Kierkegaard guider dig til forandringsledelse

    Vi vil gerne forandre os. Men det kan føles ubehageligt, fordi vi risikerer at fejle. Først, når vi ikke frygter fiasko, kan vi reelt forandre os. Læs her, hvad Søren Kierkegaard ville have sagt, hvis han skulle hjælpe os igennem en organisatorisk forandring.

    Læs mere
  • Styrk medarbejderne i at tackle svære samarbejdsrelationer

    Dine medarbejdere er forpligtede til at samarbejde, også selvom borgerne og de pårørende ikke altid ønsker samarbejdet. Samtidig er der grænser for, hvad medarbejderne skal acceptere, og hvor langt de skal gå for at imødekomme borgerne og de pårørende. Hvordan løses dette dilemma? Få råd om, hvordan du klæder medarbejdere på til at håndtere udfordrende samarbejdsrelationer.

    Læs mere
  • Ledelsesambassadøren: Tre veje til stærk ledelse

    Da kommunaldirektør Jette Runchel for et år siden blev udnævnt til ambassadør for offentlig ledelse, havde hun aldrig forestillet sig, hvad året ville byde på. COVID-19 vendte op og ned på ledelsesopgaverne fra den ene dag til den anden. Læs her, hvilke tre tendenser Jette Runchel har set i 2020, som hun mener, vil præge ledelsesdagsordenen også i tiden, der kommer.

    Læs mere
  • 3 råd: Et stærkt samarbejde - også hver for sig

    I skal samarbejde på tværs af adresser og veksle mellem tilgængelighed fra hjemmearbejdspladser og tilstedeværelse på arbejdsstederne. Sådan var det før Corona, endnu mere under Corona, og det vil fremover være et vilkår for opgaveløsningen. Læs her, hvad du skal være opmærksom på, så jeres relationer ikke tager skade, når I ikke ses på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • 3 fejl ledere begår i en-til-en møder

    Det kan føles som om, at møder suger din tid og energi. Det er ærgerligt. For det faste, fokuserede og produktive en-til-en møde med din medarbejder er en vigtig investering i jeres relation og for medarbejderens motivation og effektivitet. Her kan du læse, hvad du bør stoppe med, hvis du vil have et godt møde med din medarbejder.

    Læs mere
  • Forråelseskulturen: Kom de onde handlinger til livs

    Der findes ikke onde mennesker, men der findes onde handlinger. Læs her, hvordan forråelsen tager form, og hvordan du kommer de onde handlinger til livs ved at tage livet af afmagten.

    Læs mere
  • Få talt om dit ledelsesspænd

    Har du for mange eller for få medarbejdere? Begge dele har betydning for den ledelse, du kan udøve. Selvom der ikke findes et præcist svar på det optimale antal medarbejdere, du kan være leder for, så er der nogle ting, du kan drøfte med din chef, hvis du oplever, at dit ledelsesspænd er for stort.

    Læs mere
  • Det kan ledere lære af Mads & Monopolet

    Til afdelingsmødet har du ofte meget at fortælle. Når du har gjort det, så slutter du måske af med: ”Er der nogle spørgsmål?” Men hvordan ville jeres afdelingsmøde se ud, hvis du i stedet bruger de samtaleteknikker som monopolværterne Mads Steffensen og Sara Bro benytter?

    Læs mere
  • 3 trin: Sådan giver du din chef kritik

    At give negativ feedback - særligt til en med flere stjerner på skuldrene end dig selv - kræver både mod, overvejelser og forberedelse. Men det kan godt lade sig gøre at aflevere kritikken på en måde, så det du var utilfreds med forhåbentligt, ændrer sig. Læs her, hvordan du giver din chef negativ feedback uden at sætte jeres relation over styr.

    Læs mere
  • Sådan bruger du følelser i din ledelse

    Når en følelse først har tag i én, kan det for nogle retfærdiggøre, at man smækker med døren, råber, bagtaler og opbygger fortællinger om andre som værende klaphatte eller idioter. Men som leder er der meget at vinde ved at skille følelse og reaktion et øjeblik. Læs om følelser og ledelse her.

    Læs mere
  • Undgå brandslukning: Få styr på 14 personale-juridiske spilleregler

    Al ledelse er afledt af ansættelsesforholdet, som er et reguleret og kompliceret retsområde – ikke mindst for offentlige ledere. Men juraen kan ikke alene overlades til HR-medarbejderen. Som leder er du nødt til at have et overblik over de juridiske spilleregler på arbejdspladsen, så du kan reagere i rette tid. Få her overblikket over 14 af de vigtigste personale-juridiske spilleregler.

    Læs mere
  • 6 no gos når du vil motivere dine medarbejdere

    Tror du, at dine medarbejdere intuitivt fornemmer, hvem der har ansvaret for de forskellige opgaver? Eller tager du det måske som en selvfølge, at de udnytter deres potentiale til fulde? Så er du godt i gang med at ødelægge deres motivation.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at blive en curlingleder

    Mange ledere ønsker at indgå i tætte relationer med deres medarbejdere. Konsekvensen er, at de ender som curlingledere, viser ny undersøgelse. Tjek her, om du er en curlingleder og læs, hvordan du kan undgå at blive fanget i rollen.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

    Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

    Læs mere
  • 3 trin: Skab god ledelse gennem dit ledelsesløfte

    Du er forpligtet til at interessere dig for de mennesker, du leder. En forpligtelse, der indebærer en forståelse for det enkelte menneske. Et ledelsesløfte kan medvirke til at skabe god ledelse og betragte ledelse som et fag, hvor du gennem løftet gør dig fortjent til at få medarbejdernes tillid og respekt.

    Læs mere
  • Den gode samtale

    Den gode samtale er en forudsætning for, at du og dine medarbejdere kan samarbejde om de resultater, borgerne har brug for. Den samtale kræver, at du som ikke leder blot interesserer dig for, hvad der bliver sagt, men også hvilke diskursive mønstre og kulturelle ståsteder, der er på spil hos dine medarbejdere. Her får du tre byggesten til den gode samtale, og hvordan I kan bruge den til bedre at forstå hinanden.

    Læs mere
  • 10 ting jobansøgere hader at blive spurgt om

    Hvis du var en superhelt, hvad ville din superkraft så være? Hvor ser du dig selv om fem år? Nogle af de spørgsmål, der bliver stillet til jobsamtaler, er tæt på umulige at svare på, og kan slå selv den bedste kandidat ud af kurs. Her får du listen med spørgsmål, som jobansøgere hader mest.

    Læs mere
  • Sådan formulerer du en appellerende vision

    Hvorfor skal din organisation have en vision? Hvad er en vision helt præcist? Og hvad er vigtigt, når du skal lykkes med at formulere en vision, som medarbejdere forstår og bliver motiveret af? Få her et bud på, hvordan du formulerer jeres vision – hjulpet godt på vej af helt konkrete eksempler.

    Læs mere
  • Hvorfor er der så få kvinder i ledelse?

    Der er ikke lige så mange kvinder som mænd i topledelse. Både i den offentlige og private sektor. Læs her, hvorfor der ikke er flere kvinder i ledelse og få bud på, hvad du kan gøre for at ændre det.

    Læs mere
  • Hvordan har dine medarbejdere det egentlig?

    Social isolation, hjemmearbejde eller et arbejde med ekstra mange vagter og risiko for smitte. Det er blevet faste elementer i manges hverdag, og de kæmper lige nu med at holde fanen højt. Selvom det er grænseoverskridende, er det vigtigt, at du taler med dine medarbejdere om deres mentale tilstand i denne tid. Læs her, hvordan du kan tage hul på de svære samtaler.

    Læs mere
  • Sådan leder du unge førstegangsledere

    Som chef for en ny ung leder, kan du hjælpe vedkommende til at finde fodfæste i lederrollen. En målrettet forberedelse og klar struktur vil hjælpe den nye unge leder til at lykkes hurtigere og bedre i sit første lederjob. Få fem råd om, hvordan du hjælper den nye unge leder.

    Læs mere
  • Forsker advarer: Alle kan begå krænkende handlinger

    Medierne fortæller den ene historie efter den anden om magtfulde mænd, der udnytter deres position til at opføre sig grænseoverskridende overfor deres kvindelige medarbejdere eller kolleger. Men faktisk kan alle begå grænseoverskridende handlinger, og det er vigtigt at være opmærksom på, siger forsker.

    Læs mere
  • Glem alt om envejs-feedback: 8 gode vaner i dialogisk feedback

    Jo bedre du er til at modtage feedback, jo mere og bedre feedback vil du få. Det er nemlig meget sjovere at give feedback til dem, der tager godt imod. Og det gælder også, når du giver feedback. Læs her, hvordan du bliver en mester i feedback disciplinen.

    Læs mere
  • Drop reglerne når du leder frivillige

    Frivillige løfter mange opgaver i den offentlige sektor. Men de kan og skal ikke ledes som de ansatte. Her får du seks råd om, hvordan du bedst leder frivillige.

    Læs mere
  • Sådan skal du tolke dine medarbejderes brok

    Har du medarbejdere, der brokker sig over alt fra tomme kaffekander, dårlig vagtplanlægning og mental modvind på cykelstierne? For at håndtere medarbejdernes frustrationer skal du finde ud af, hvad medarbejderne egentlig udtrykker med deres frustrationer. Tolker du frustrationerne rigtigt, kan det skabe muligheder for et bedre arbejdsmiljø.

    Læs mere
  • 4 handlinger gode ledere gør

    Når du tænker på gode ledere, tænker du sandsynligvis på deres egenskaber, og hvad de gør, som er helt særligt. Her kan du læse om, hvilke handlinger gode ledere gør.

    Læs mere
  • 7 fejl ledere ikke må begå

    Dårlig ledelse har konsekvenser for effektiviteten og udgør en sundhedsrisiko for medarbejderne. Der er særligt syv fejl, som ledere begår – også selvom det er i bedste mening.

    Læs mere
  • 10 etiske dilemmaer i talentudvikling

    Talent bor i de mennesker, der er ansat i organisationen. Og når mennesker forlader en organisation, tager de den unikke kompetence med sig, og så bliver organisationen svækket. Talentudviklingsprogrammer skal sikre de bedste talenter. Men der er nogle iboende dilemmaer, som du kan læse om her.

    Læs mere
  • Årets top 10: De mest læste artikler i 2020

    Hvilke personlige egenskaber gør lederjobbet nemmere? Og hvordan leder du bedst dine medarbejdere, når du ikke kan se dem? Det og meget mere kan du finde svarene på i de ti mest læste artikler på Lederweb i 2020. Find også en oversigt over Væksthus for Ledelses udgivelser i 2020.

    Læs mere
  • 3 skridt til en stærk feedbackkultur

    En god feedbackkultur er ofte lettere at tale om end at praktisere. Det kræver øvelse og vilje. Læs, hvilke tre trin du skal tage for at bringe dine medarbejdere over de barrierer, der typisk står i vejen for at styrke, udvikle og vedligeholde en stærk feedbackkultur.

    Læs mere
  • De 5 største fejl når du overbringer dårlige nyheder

    Måden, du giver medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres arbejdsliv i en negativ retning, har betydning for, hvordan de opfatter dig og jeres organisation. Få her fem råd om, hvad du skal undgå, når du skal overbringe de dårlige nyheder.

    Læs mere
  • Sådan involverer du dine medarbejdere i digitaliseringen

    Involvering er afgørende for at lykkes med forandringer. Men med digitalisering følger tit krav til standarder, som ikke er til diskussion, hvilket betyder at involvering ikke giver mening. Læs, hvordan du bliver opmærksom på de steder, hvor involvering er mulig, så du kan involvere på den rigtige måde.

    Læs mere
  • Hedensted Kommune: Borgerne skal opleve en velkoordineret indsats

    Hele Hedensted Kommune har i flere år arbejdet med at styrke samarbejdet på tværs af søjler og skel. Det slår blandt andet stærkt igennem i indsatsen over for børn og familier, der har brug for en sammenhængende indsats.

    Læs mere
  • Find ud af om du er en tillidsfuld leder

    Dine medarbejdere ønsker, at du viser dem tillid og bakker dem op. Men hvordan viser du dem tillid? Og gør du det på den måde, de ønsker det? Læs om deres forventninger til dig, og få et værktøj til at tale om jeres gensidige forventninger.

    Læs mere
  • 10 ting du aldrig må sige til dine medarbejdere

    Det er bestemt ikke lige meget, hvilke ord du bruger. Det ved du godt. Men at der er nogle relativt gængse sætninger, der får dine medarbejderes puls til at hamre af sted, kommer måske bag på nogen. Få her ti sætninger, du skal stoppe med at sige og få råd om, hvad du i stedet bør sige, hvis du fx har brug for lige at tale med din medarbejder…

    Læs mere
  • Det ofrer lederne for at vinde medarbejdernes tillid

    Lederskab handler ligeså meget om det, du giver afkald, som det, du påtager dig. Læs her om det, du må ofre for at være en god og tillidsfuld leder.

    Læs mere
  • 6 tips til coronavenlig julehygge på jobbet

    Julefrokosten - som vi kender den på mange arbejdspladser – er aflyst. Men der er flere måder, du kan styrke og sikre det sociale samvær og sammenholdet på din arbejdsplads alligevel. Og måske er det endda ekstra vigtigt i år. Her får du liste med corona-venlige julehyggeideer.

    Læs mere
  • Paradoksledelse - kunsten at sætte sig mellem to stole

    En af de største ledelsesudfordringer er at håndtere uundgåelige, komplekse paradokser. Men hvornår er der tale om et paradoks og ikke et problem eller et dilemma? Bliv klogere på dine paradokser her.

    Læs mere
  • 3 råd til nye ledere

    Tillykke! Du har netop landet dit første lederjob, men nu skal du lære at navigere i alt det nye. Hvad er det første, du vil kaste dig over, og hvordan gør du det? Få her tre råd om, hvad du skal gøre som ny leder.

    Læs mere
  • Video: Kom tættere på kerneopgaven

    I denne korte video giver foredragsholder og instruktør Jens Arentzen konkrete anvisninger på, hvordan I kommer tættere på den egentlige, reelle kerneopgave og får skåret alle flosklerne væk.

    Læs mere
  • Kommunikation er det, der sker, mens du har travlt med at lave andre planer

    Virkeligheden former sig sjældent efter din ellers gennemarbejdede kommunikationsstrategi. Covid-19 er et eksempel på, at du ikke kan kontrollere fremtiden og dermed ikke kan planlægge særligt præcist. Læs om, hvordan du laver en kommunikationsstrategi, der griber de muligheder, som opstår.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en konflikt med din chef

    Måske er du bange for at miste anseelse, gå glip af en forfremmelse, eller allerværst; at blive fyret. Undskyldningerne for ikke at tage en konflikt med din chef kan være mange, men de hjælper dig ikke. Læs her og få råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • 3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation

    Kender du en kontrolfreak? Og hvad gør du, hvis du selv er den, der ikke kan slippe tøjlerne og dermed dræber dine medarbejderes motivation og initiativ? Få her tre råd om, hvordan du slipper kontrollen.

    Læs mere
  • Fyr din medarbejder med værdighed

    Afskedigelsessamtalen kan som udgangspunkt aldrig blive en positiv oplevelse, men du kan bestræbe dig på at gøre situationen så værdig og respektfuld som muligt. Måden, du behandler medarbejderen på ved opsigelsen, er afgørende for, hvor hurtigt vedkommende kommer videre i sin karriere, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du afskediger din medarbejder med værdighed.

    Læs mere
  • Advarsel: 4 no-gos når du leder opad

    Chefer efterspørger initiativrige ledere, og nogle drømmer ligefrem om ”ulydige” ledere. Derfor skal du ikke blot parere ordrer. Du skal nysgerrigt undersøge nye muligheder på grænsen af det velkendte, når du leder op ad. Hvordan gør du det? Det får du her en række råd om.

    Læs mere
  • Hvad gør ledergruppen, når organisationen døjer med stress?

    Skam, chok, usikkerhed og forundring. Det er nogle af de følelser, man kan stå tilbage med som leder, når en medarbejder melder sig syg med stress. Læs her, hvordan ledergruppen kan hjælpe hinanden og organisationen, når den rammes af stress.

    Læs mere
  • 4 ting vi har lært om ledelse af tværgående samarbejde

    Samarbejdet på tværs af kommuner og regioner er og bliver afgørende for at skabe sammenhængende og effektive forløb for borgerne. Et Væksthusprojekt har undersøgt erfaringerne med relationel koordinering og opsummerer her de fire vigtigste råd til lederne.

    Læs mere
  • Podcast: Sammenhæng i ledelseskæden

    Hvordan sikrer man, at der er sammenhæng i ledelseskæden, både opad, nedad og til siden? Lyt med, når ledelsesambassadør og kommunaldirektør Jette Runchel drøfter chefens rolle somme limen i kæden med en direktør og en afgørende rolle i forhold til at sikre sammenhæng i ledelseskæden med en direktør og en chef.

    Læs mere
  • 4 fejl ledere begår når de motiverer

    Hun elsker mig, hun elsker mig ikke… Sådan er det også med motivation. Den er der. Den er der ikke. Forståelsen for, at motivation kommer i bølger, er nøglen til at drive adfærd. Læs, hvorfor du næsten kun kan fejle ved at satse på motivation, som den bærende kilde til forandring.

    Læs mere