Artikler



Viser 50 / 1802
Ingen resultater.
  • Forstå medarbejdernes modstand - og få succes med forandringen

    Forandringer er ofte uvelkomne, og man taler også direkte om modstand mod forandringer. Men hvad kommer modstanden af, og hvordan arbejder du konstruktivt med at forstå og bearbejde den? Læs her, hvordan du forstår og imødekommer dine medarbejderes reaktioner i forbindelse med forandringer.

    Læs mere
  • Sådan gør du dig fortjent til tillid

    Tillid er noget du skal gøre dig fortjent til. Ledere, der er dygtige til at skabe tillid ser ofte, at tilliden smitter af på medarbejdernes arbejdsglæde, produktivitet og loyalitet. Læs her, om seks veje til at skabe en tillidsfuld arbejdskultur.

    Læs mere
  • Leder du en giftig arbejdskultur?

    I en travl hverdag risikerer dit fokus på resultater at overskygge din relation til dine medarbejdere. Ubevidst kan du komme til at skabe en usund arbejdskultur, hvor nogle medarbejdere tilgodeses, mens andre overses. Læs her, om du leder en giftig kultur, og få tips til hvordan du ændrer din adfærd i praksis.

    Læs mere
  • Debat: Følelser vinder over fakta

    Mange bliver fanget i en debatkultur, hvor det at vinde er endemålet. Vi vil gerne ”først” over målstregen, når vi debatterer. Og så risikerer fakta og en anerkendelse af andres argumenter at blive skubbet i baggrunden. Læs her, hvordan du skaber en produktiv debatkultur, hvor I sammen finder de bedste løsninger.

    Læs mere
  • Jobsamtalen: Lyt efter det der ikke bliver sagt

    Når jobsamtalen er i gang, retter du som regel stort fokus på det, kandidaten svarer på dine mange spørgsmål. Men er du også opmærksom på det, den potentielle medarbejder ikke fortæller? Læs her, hvorfor det er mindst lige så vigtigt at have fokus på det usagte som det sagte og få fem vigtige opmærksomhedspunkter, du også bør stille skarpt på.

    Læs mere
  • Hyld den menneskelige sårbarhed

    Trods bedre arbejdsvilkår end nogensinde bliver flere påvirket af forskellige former for arbejdslivsstilsplager. Det være sig forskellige former for stress, oplevelsen af at blive krænket, og andre tegn på sårbarhed forbundet med oplevelser på arbejdet. Desuden har flere svært ved leve med sårbarheden. Her får du tre forskellige perspektiver på udfordringer og muligheder i arbejdslivet.

    Læs mere
  • Kan du være venner med en medarbejder?

    Du behøver ikke overgive dig totalt til rollen som den ensomme ulv, fordi du er leder. Du kan faktisk godt kaste dig ud i et venskab med en medarbejder. Det kræver bare lidt omtanke. Her får du fem råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • Flere muskler til faglig ledelse

    Hvad indeholder faglig ledelse, og hvordan skaber man en stærk ledelsesmæssig opbakning og støtte til faglig ledelse i hele ledelseskæden? Det er omdrejningspunktet i et igangværende projekt i Væksthus for Ledelse, som blandt andet udpeger syv generiske træk ved faglig ledelse og kommer med anbefalinger til, hvordan man styrker den.

    Læs mere
  • Ledelse i 20erne - Der sker store ting og de skal ledes

    Hvad ville du gøre hvis din organisation skulle levere 12 gange hurtigere? Medarbejderne kan ikke løbe stærkere end de allerede gør, og det kræver derfor ledelsesmæssig nytænkning i stedet for optimering. Læs her om ledelse i 20’erne.

    Læs mere
  • Sådan holder du den gode MUS

    Tidskrævende og uden værdi. Sådan oplever nogle medarbejdere og ledere desværre den årlige MUS-samtale. Men sådan skal det ikke være. MUS er et af dine vigtigste redskaber til at have en dialog om forventninger, kompetencer, opgaver og trivsel med dine medarbejdere. Se med her og få inspiration til den gode MUS.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Tænk stort, start småt

    Hvis du vil styrke det tværgående samarbejde, skal du undgå store altomfavnende løsninger. Det er langt mere effektivt at satse på små veldefinerede succeser. Læs mere om, hvordan du gør det, her.

    Læs mere
  • 8 grunde til at dine medarbejdere føler sig misforstået

    Du er afhængig af at skabe resultater gennem dine medarbejdere. Det kan derfor få fatale konsekvenser, hvis du ikke leder dine medarbejdere med den rette forståelse. Her kan du læse om otte situationer, hvor dine medarbejdere føler sig misforstået.

    Læs mere
  • Interaktivt MUS-skema

    MUS skal give mening og skabe værdi. Både du og din medarbejder skal forberede jer grundigt inden jeres MUS-samtale. Få her et komplet og interaktivt MUS-skema, som du kan skrive og redigere direkte i.

    Læs mere
  • 12 råd om mere effektive møder

    På mange arbejdspladser går en alt for stor del af arbejdsdagen med at holde møder. Hos nogle er det mere end 50 pct. af dagen, der går med møder. Få her nogle enkle tips til mere effektive møder.

    Læs mere
  • Hjælp os med at gøre Lederweb bedre

    Har du ikke allerede besvaret vores brugerundersøgelse, kan du stadig nå det. Vi vil meget gerne høre, hvad du mener om Lederweb og Væksthus for Ledelse. Det tager kun fem minutter, og som tak for hjælpen trækker vi lod om tre gavekort til Magasin.

    Læs mere
  • Sådan mestrer du kunsten at performe

    Når du går på scenen som leder – uanset om den er stor eller lille – er det vigtigt, at du kan performe. Dit indhold, dvs. din strategi, idé og plan fremstår ikke bedre, end du formidler den. Her får du to konkrete værktøjer fra musikkens og erhvervsretorikkens verden, du kan bruge i dine store og små præsentationer og møder.

    Læs mere
  • Tjekliste: Er du klar til at give feedback?

    Feedback er vigtigt, både for dig og dine medarbejdere. Men det kan gå grueligt galt, hvis du ikke er klar til at give den. Har du det rette mindset? Få her en liste, som du kan bruge til at tjekke efter, om du er klar til at give feedback.

    Læs mere
  • Lederløse organisationer vinder frem

    Nytænkende organisationer rykker nu flere og flere beslutninger fra leder til medarbejder – og det skaber flere smil og bedre resultater. Du behøver dog ikke frygte for dit job, hvis du formår at gentænke din rolle. Læs om lederens rolle i lederløse organisationer.

    Læs mere
  • 4 inspirerende rollemodeller fra fiktionens verden

    Du kan hente meget inspiration i en rollemodel. Det kan faktisk gøre dig til en markant bedre leder. I fiktionens verden findes der masser af gode rollemodeller, som du kan lære af. Læs om fire af dem her.

    Læs mere
  • 4 ting der bremser medarbejdernes læring

    Feedback er vigtigt at give, men det er også svært. Især den konstruktive feedback, der skaber læring. Læs her, hvorfor det handler om at lære af succeserne, og få fire bud på, hvad du skal undgå, hvis du vil fremme medarbejdernes læring.

    Læs mere
  • Ledelse i 2020

    Erfaring er ikke nødvendigvis et gode, da den kan stå i vejen for at opdage mere tidssvarende løsninger. Derfor skal ledere mere end nogensinde lytte og være åben for læring. Læs om ledelse i 2020.

    Læs mere
  • 7 stærkt undervurderede egenskaber hos gode ledere

    Ydmyg, gavmild og åben. Der er nogle egenskaber ved ledere, som får alt for lidt opmærksomhed i ledelseslitteraturen, selvom de er afgørende for, om du lykkes som leder i praksis. Læs om de syv undervurderede egenskaber her.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan udvikler du selvledende teams

    I selvstyrende teams er der intet formelt hierarki og ingen foruddefinerede rollefordelinger eller procedurer. Det er ikke underligt, at det kan gå galt. Hvordan hjælper og udvikler du selvledende medarbejdere og teams, der ikke fungerer? Det får du her tre tips til.

    Læs mere
  • Værktøj: Sådan skaber du den gode dialog

    Den bedste vej til trivsel går gennem en god dialog med medarbejderne, hvor du lytter, skaber handling og følger op. Få her et værktøj, der hjælper dig med at skabe en bedre dialog.

    Læs mere
  • Har du et growth eller fixed mindset?

    På alle arbejdspladser hersker bestemte tanke-vaner (mindset), der har betydning for, hvordan man ser verden og derfor også, hvordan medarbejdere tænker og ikke mindst handler. Læs, hvordan du udvikler en growth mindset kultur, der understøtter læring og succes.

    Læs mere
  • 6 grunde til at du tager dårlige beslutninger

    Du står i front for den ene beslutning efter den anden. Og det er ofte både store og svære valg, der har konsekvenser for rigtig mange. Derfor er det vigtigt, at du tager gode beslutninger. Læs her, hvordan du styrer udenom de typiske bump på vejen mod de rigtige beslutninger.

    Læs mere
  • 3 råd om ledelse fra julemanden

    Om du er til jul eller ej, kan du lære noget af julemanden om god ledelse. Læs mere om ham den gamle, og få tre af hans bedste tips.

    Læs mere
  • Samtalens 7 F’er

    Samtalen er en af de bedste metoder til at skabe fornyelse og bindeled mellem mennesker. Her kan du læse om "samtalens 7 F’er", der gør jer klogere på hinandens tænkemåder, logikker og handlemønstre.

    Læs mere
  • Sæt ord på elefanten i rummet

    Undgår du de svære temaer, skubber du de svære samtaler foran dig og snakker du helst udenom? Læs, hvorfor vi ofte undgår at tale til elefanten i rummet, men hvorfor det er vigtigt at gøre det - og hvordan du selv kan begynde med at tage elefanten ved snablen.

    Læs mere
  • Årets top 10: De mest læste artikler i 2019

    Hvilke egenskaber besidder en god leder? Og hvordan får du ansøger til at afsløre sit sande jeg? Det og meget mere kan du finde svarene på i de ti mest læste artikler på Lederweb i 2019. Find også en oversigt over Væksthus for Ledelses udgivelser i 2019.

    Læs mere
  • De 5 vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv

    De udviser høj moral, er åbne for nye ideer og har lyst til at udvikle andre. Det er nogle af de egenskaber, succesfulde ledere besidder. Læs her mere om de fem vigtigste lederegenskaber – ifølge lederne selv.

    Læs mere
  • Værktøj: Færre konflikter og lavere sygefravær

    Et højt sygefravær kan være symptom på mistrivsel eller uløste konflikter på arbejdspladsen. Læs om sygefravær som følge af mistrivsel og uløste konflikter, og hvordan du løser dem med mediationsmetoden.

    Læs mere
  • 3 grunde til at jeres videndeling mislykkes

    Videndeling sikrer, at alle får gavn af den viden og erfaring, der er på arbejdspladsen. Trods de bedste intentioner og ønsker om at videndele, er der nogle klassiske barrierer, der hindrer, at det sker. Her kan du læse om de tre typiske ting, der bremser videndeling.

    Læs mere
  • 10 råd: Når medarbejdere og ny teknologi bliver kollegaer

    Hvad sker der, når der er udsigt til, at medarbejdernes fremtidige kollega er en robot? Og hvordan får organisationer succes med nye teknologier? Få ti råd om, hvordan du sikrer, at I får mest muligt ud af den nye teknologi til gavn for alle.

    Læs mere
  • Feedback: Hellere en hvid løgn end at skuffe folk

    Studier viser, at vi hellere lyver end siger vores ærlige mening. Social afvisning påvirker nemlig de samme områder i hjernen, som fysisk smerte gør. Derfor er det også svært både at give og modtage feedback, som er afgørende for, at vi kan udvikle os. Få her et bud på, hvordan I alligevel kan give hinanden feedback.

    Læs mere
  • Førstehjælp til din konfliktsky medarbejder

    Mennesker, der indblandes i en konflikt på jobbet, mener ofte selv, at de har gjort alt for at undgå en konfrontation. Det er sandsynligvis rigtigt, men undvigende adfærd kan paradoksalt nok gøre problemet værre. Konfliktsky personer risikerer let at optrappe konflikter. Læs her, hvordan du som leder kan hjælpe dine konfliktsky medarbejdere med at komme godt igennem en konflikt.

    Læs mere
  • 5 tips til talentudvikling

    Når du talentudvikler dine medarbejdere, giver det mulighed for samtidig at udvikle organisationen. En vigtig driver for, at det lykkes, er inddragelse af talentlederne. Læs her mere om et talentudviklingsforløb udviklet og udført af CBS, og få inspiration til, hvordan du via fem trin kan kopiere succesen.

    Læs mere
  • Disse fejl får dine medarbejdere til at smutte

    At miste en medarbejder kan påvirke teamets moral og resultere i en dominoeffekt i form af lavt engagement og flere opsigelser. Læs her om fem fejl du ikke må begå, hvis du skal undgå opsigelser.

    Læs mere
  • Sådan minimerer du stress før, under og efter din juleferie

    Jul er for mange lig med pebernødder, juleklip og familiehygge. Desværre er julen også forbundet med stress og jag. Der er meget man skal både hjemme og på arbejdet. Her får du konkrete råd og tips til at mindske stress, før, under og efter din juleferie.

    Læs mere
  • På Lederweb holder vi Black Friday året rundt…

    I disse dage sidder mange klar bag skærmen for at få fingre i et godt Black Friday tilbud. Det behøver du ikke på Lederweb. Vores publikationer, podcast og artikler er nemlig gratis året rundt. Vi har her samlet et overblik over de nyeste udgivelser og de mest populære artikler, som du kan kaste dig over helt uden regning.

    Læs mere
  • Dit personlige lederskab er relationelt

    For at udvikle dig som leder må du blive bevidst om, hvilke idealer og fortællinger du spejler dit lederskab i og opøve en praktisk dømmekraft, som gør dig i stand til at handle i komplekse situationer.

    Læs mere
  • Tjek her om du er en modig leder

    Vores tid kalder på modige ledere, der tør være sårbare, fejle, udleve deres værdier og som tilskynder til ro, leg og hvile. Læs her om fej ledelse og få den modige leders modsvar. Kan du tjekke af under alle punkter?

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan forbedrer I jeres mødekultur

    Brainstorm i stilhed, tegn mere og benyt to-styks-pizza-reglen. Det er nogle af de tips, der hjælper jer til mere effektive møder. Få her tips til en bedre og mere effektiv mødekultur.

    Læs mere
  • Hvad må du spørge om til ansættelsessamtalen?

    Mange ledere ved ikke, hvad de må spørge om til ansættelsessamtalen og kommer derfor til at jokke i spinaten. Her kan du læse, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på, og om de forpligtelser, ansøgere har i forbindelse med ansættelsen.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor må du aldrig lyve jobbet bedre

    Frygten for at den perfekte kandidat siger nej til jobbet, får mange til at undlade at fortælle om de knap så attraktive sider af jobbet. Læs, hvordan du skaber en ærlig rekrutteringsproces, der stadig sikrer dig den rette medarbejder.

    Læs mere
  • Vild med dans: Din ultimative guide til feedback

    Feedback til dine medarbejdere er et vigtigt styrings-, udviklings- og anerkendelsesværktøj for dig som leder - uanset om du er leder i en børnehave, for teknikere, for skolelærere eller for ny-dansere. Læs her, hvordan du kan lade dig inspirere af de fire ”Vild med dans”-dommeres feedbackstile.

    Læs mere
  • Europas bedste offentlige arbejdsplads: Sådan fastholder de synergi i teams

    Et team med synergi er magisk. Det skaber ekstraordinære resultater for borgerne, er nyskabende og fylder alle på arbejdspladsen med glæde. Hvordan sikrer du synergi i dit team? Få her inspiration fra et konkret eksempel.

    Læs mere
  • Borgerinddragelse: 3 vigtige ledelsesopgaver

    Der er mange frugter at høste ved god borgerinddragelse. Bedre behandlingsresultater, mere tilfredse borgere og så højner og udvikler det fagligheden. Men meget kan spænde ben undervejs. Ny publikation fra Væksthus for Ledelse peger på tre vigtige opgaver, når du skal lede god borgerinddragelse.

    Læs mere