Artikler



Viser 50 / 1976
Ingen resultater.
  • Den gode samtale

    Den gode samtale er en forudsætning for, at du og dine medarbejdere kan samarbejde om de resultater, borgerne har brug for. Den samtale kræver, at du som ikke leder blot interesserer dig for, hvad der bliver sagt, men også hvilke diskursive mønstre og kulturelle ståsteder, der er på spil hos dine medarbejdere. Her får du tre byggesten til den gode samtale, og hvordan I kan bruge den til bedre at forstå hinanden.

    Læs mere
  • 10 ting jobansøgere hader at blive spurgt om

    Hvis du var en superhelt, hvad ville din superkraft så være? Hvor ser du dig selv om fem år? Nogle af de spørgsmål, der bliver stillet til jobsamtaler, er tæt på umulige at svare på, og kan slå selv den bedste kandidat ud af kurs. Her får du listen med spørgsmål, som jobansøgere hader mest.

    Læs mere
  • Sådan formulerer du en appellerende vision

    Hvorfor skal din organisation have en vision? Hvad er en vision helt præcist? Og hvad er vigtigt, når du skal lykkes med at formulere en vision, som medarbejdere forstår og bliver motiveret af? Få her et bud på, hvordan du formulerer jeres vision – hjulpet godt på vej af helt konkrete eksempler.

    Læs mere
  • Hvorfor er der så få kvinder i ledelse?

    Der er ikke lige så mange kvinder som mænd i topledelse. Både i den offentlige og private sektor. Læs her, hvorfor der ikke er flere kvinder i ledelse og få bud på, hvad du kan gøre for at ændre det.

    Læs mere
  • Hvordan har dine medarbejdere det egentlig?

    Social isolation, hjemmearbejde eller et arbejde med ekstra mange vagter og risiko for smitte. Det er blevet faste elementer i manges hverdag, og de kæmper lige nu med at holde fanen højt. Selvom det er grænseoverskridende, er det vigtigt, at du taler med dine medarbejdere om deres mentale tilstand i denne tid. Læs her, hvordan du kan tage hul på de svære samtaler.

    Læs mere
  • Forsker advarer: Alle kan begå krænkende handlinger

    Medierne fortæller den ene historie efter den anden om magtfulde mænd, der udnytter deres position til at opføre sig grænseoverskridende overfor deres kvindelige medarbejdere eller kolleger. Men faktisk kan alle begå grænseoverskridende handlinger, og det er vigtigt at være opmærksom på, siger forsker.

    Læs mere
  • Sådan leder du unge førstegangsledere

    Som chef for en ny ung leder, kan du hjælpe vedkommende til at finde fodfæste i lederrollen. En målrettet forberedelse og klar struktur vil hjælpe den nye unge leder til at lykkes hurtigere og bedre i sit første lederjob. Få fem råd om, hvordan du hjælper den nye unge leder.

    Læs mere
  • Glem alt om envejs-feedback: 8 gode vaner i dialogisk feedback

    Jo bedre du er til at modtage feedback, jo mere og bedre feedback vil du få. Det er nemlig meget sjovere at give feedback til dem, der tager godt imod. Og det gælder også, når du giver feedback. Læs her, hvordan du bliver en mester i feedback disciplinen.

    Læs mere
  • Drop reglerne når du leder frivillige

    Frivillige løfter mange opgaver i den offentlige sektor. Men de kan og skal ikke ledes som de ansatte. Her får du seks råd om, hvordan du bedst leder frivillige.

    Læs mere
  • Sådan skal du tolke dine medarbejderes brok

    Har du medarbejdere, der brokker sig over alt fra tomme kaffekander, dårlig vagtplanlægning og mental modvind på cykelstierne? For at håndtere medarbejdernes frustrationer skal du finde ud af, hvad medarbejderne egentlig udtrykker med deres frustrationer. Tolker du frustrationerne rigtigt, kan det skabe muligheder for et bedre arbejdsmiljø.

    Læs mere
  • 4 handlinger gode ledere gør

    Når du tænker på gode ledere, tænker du sandsynligvis på deres egenskaber, og hvad de gør, som er helt særligt. Her kan du læse om, hvilke handlinger gode ledere gør.

    Læs mere
  • 7 fejl ledere ikke må begå

    Dårlig ledelse har konsekvenser for effektiviteten og udgør en sundhedsrisiko for medarbejderne. Der er særligt syv fejl, som ledere begår – også selvom det er i bedste mening.

    Læs mere
  • Årets top 10: De mest læste artikler i 2020

    Hvilke personlige egenskaber gør lederjobbet nemmere? Og hvordan leder du bedst dine medarbejdere, når du ikke kan se dem? Det og meget mere kan du finde svarene på i de ti mest læste artikler på Lederweb i 2020. Find også en oversigt over Væksthus for Ledelses udgivelser i 2020.

    Læs mere
  • 3 skridt til en stærk feedbackkultur

    En god feedbackkultur er ofte lettere at tale om end at praktisere. Det kræver øvelse og vilje. Læs, hvilke tre trin du skal tage for at bringe dine medarbejdere over de barrierer, der typisk står i vejen for at styrke, udvikle og vedligeholde en stærk feedbackkultur.

    Læs mere
  • 10 etiske dilemmaer i talentudvikling

    Talent bor i de mennesker, der er ansat i organisationen. Og når mennesker forlader en organisation, tager de den unikke kompetence med sig, og så bliver organisationen svækket. Talentudviklingsprogrammer skal sikre de bedste talenter. Men der er nogle iboende dilemmaer, som du kan læse om her.

    Læs mere
  • De 5 største fejl når du overbringer dårlige nyheder

    Måden, du giver medarbejderne besked om ændringer, der påvirker deres arbejdsliv i en negativ retning, har betydning for, hvordan de opfatter dig og jeres organisation. Få her fem råd om, hvad du skal undgå, når du skal overbringe de dårlige nyheder.

    Læs mere
  • Sådan involverer du dine medarbejdere i digitaliseringen

    Involvering er afgørende for at lykkes med forandringer. Men med digitalisering følger tit krav til standarder, som ikke er til diskussion, hvilket betyder at involvering ikke giver mening. Læs, hvordan du bliver opmærksom på de steder, hvor involvering er mulig, så du kan involvere på den rigtige måde.

    Læs mere
  • Hedensted Kommune: Borgerne skal opleve en velkoordineret indsats

    Hele Hedensted Kommune har i flere år arbejdet med at styrke samarbejdet på tværs af søjler og skel. Det slår blandt andet stærkt igennem i indsatsen over for børn og familier, der har brug for en sammenhængende indsats.

    Læs mere
  • Find ud af om du er en tillidsfuld leder

    Dine medarbejdere ønsker, at du viser dem tillid og bakker dem op. Men hvordan viser du dem tillid? Og gør du det på den måde, de ønsker det? Læs om deres forventninger til dig, og få et værktøj til at tale om jeres gensidige forventninger.

    Læs mere
  • 10 ting du aldrig må sige til dine medarbejdere

    Det er bestemt ikke lige meget, hvilke ord du bruger. Det ved du godt. Men at der er nogle relativt gængse sætninger, der får dine medarbejderes puls til at hamre af sted, kommer måske bag på nogen. Få her ti sætninger, du skal stoppe med at sige og få råd om, hvad du i stedet bør sige, hvis du fx har brug for lige at tale med din medarbejder…

    Læs mere
  • Det ofrer lederne for at vinde medarbejdernes tillid

    Lederskab handler ligeså meget om det, du giver afkald, som det, du påtager dig. Læs her om det, du må ofre for at være en god og tillidsfuld leder.

    Læs mere
  • 6 tips til coronavenlig julehygge på jobbet

    Julefrokosten - som vi kender den på mange arbejdspladser – er aflyst. Men der er flere måder, du kan styrke og sikre det sociale samvær og sammenholdet på din arbejdsplads alligevel. Og måske er det endda ekstra vigtigt i år. Her får du liste med corona-venlige julehyggeideer.

    Læs mere
  • Paradoksledelse - kunsten at sætte sig mellem to stole

    En af de største ledelsesudfordringer er at håndtere uundgåelige, komplekse paradokser. Men hvornår er der tale om et paradoks og ikke et problem eller et dilemma? Bliv klogere på dine paradokser her.

    Læs mere
  • 3 råd til nye ledere

    Tillykke! Du har netop landet dit første lederjob, men nu skal du lære at navigere i alt det nye. Hvad er det første, du vil kaste dig over, og hvordan gør du det? Få her tre råd om, hvad du skal gøre som ny leder.

    Læs mere
  • Video: Kom tættere på kerneopgaven

    I denne korte video giver foredragsholder og instruktør Jens Arentzen konkrete anvisninger på, hvordan I kommer tættere på den egentlige, reelle kerneopgave og får skåret alle flosklerne væk.

    Læs mere
  • Kommunikation er det, der sker, mens du har travlt med at lave andre planer

    Virkeligheden former sig sjældent efter din ellers gennemarbejdede kommunikationsstrategi. Covid-19 er et eksempel på, at du ikke kan kontrollere fremtiden og dermed ikke kan planlægge særligt præcist. Læs om, hvordan du laver en kommunikationsstrategi, der griber de muligheder, som opstår.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en konflikt med din chef

    Måske er du bange for at miste anseelse, gå glip af en forfremmelse, eller allerværst; at blive fyret. Undskyldningerne for ikke at tage en konflikt med din chef kan være mange, men de hjælper dig ikke. Læs her og få råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • 3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation

    Kender du en kontrolfreak? Og hvad gør du, hvis du selv er den, der ikke kan slippe tøjlerne og dermed dræber dine medarbejderes motivation og initiativ? Få her tre råd om, hvordan du slipper kontrollen.

    Læs mere
  • Fyr din medarbejder med værdighed

    Afskedigelsessamtalen kan som udgangspunkt aldrig blive en positiv oplevelse, men du kan bestræbe dig på at gøre situationen så værdig og respektfuld som muligt. Måden, du behandler medarbejderen på ved opsigelsen, er afgørende for, hvor hurtigt vedkommende kommer videre i sin karriere, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du afskediger din medarbejder med værdighed.

    Læs mere
  • Advarsel: 4 no-gos når du leder opad

    Chefer efterspørger initiativrige ledere, og nogle drømmer ligefrem om ”ulydige” ledere. Derfor skal du ikke blot parere ordrer. Du skal nysgerrigt undersøge nye muligheder på grænsen af det velkendte, når du leder op ad. Hvordan gør du det? Det får du her en række råd om.

    Læs mere
  • Hvad gør ledergruppen, når organisationen døjer med stress?

    Skam, chok, usikkerhed og forundring. Det er nogle af de følelser, man kan stå tilbage med som leder, når en medarbejder melder sig syg med stress. Læs her, hvordan ledergruppen kan hjælpe hinanden og organisationen, når den rammes af stress.

    Læs mere
  • 4 ting vi har lært om ledelse af tværgående samarbejde

    Samarbejdet på tværs af kommuner og regioner er og bliver afgørende for at skabe sammenhængende og effektive forløb for borgerne. Et Væksthusprojekt har undersøgt erfaringerne med relationel koordinering og opsummerer her de fire vigtigste råd til lederne.

    Læs mere
  • Podcast: Sammenhæng i ledelseskæden

    Hvordan sikrer man, at der er sammenhæng i ledelseskæden, både opad, nedad og til siden? Lyt med, når ledelsesambassadør og kommunaldirektør Jette Runchel drøfter chefens rolle somme limen i kæden med en direktør og en afgørende rolle i forhold til at sikre sammenhæng i ledelseskæden med en direktør og en chef.

    Læs mere
  • 4 fejl ledere begår når de motiverer

    Hun elsker mig, hun elsker mig ikke… Sådan er det også med motivation. Den er der. Den er der ikke. Forståelsen for, at motivation kommer i bølger, er nøglen til at drive adfærd. Læs, hvorfor du næsten kun kan fejle ved at satse på motivation, som den bærende kilde til forandring.

    Læs mere
  • Hjemmearbejde: Når din nærmeste kollega er en opvaskemaskine

    Hjemmearbejde kan føre til dyk i motivation, isolation og afsavn. Her får du fire råd om, hvordan du hjælper og motiverer medarbejdere igennem de forandringer, som coronakrisen har medført.

    Læs mere
  • Sådan taler du om krænkelser på arbejdspladsen

    Vi skal det krænkende og grænseoverskridende sprog til livs - og selvsagt de sexistiske handlinger. Som leder skal du tale om det, som sker - og er sket - på en respektfuld og undersøgende måde. Få her en række værktøjer til at tage den svære dialog om krænkelser.

    Læs mere
  • 4 forventninger der spænder ben for god ledelse

    ”Nærvær er godt, distance er skidt”. ”Tillid er en menneskeret”. På de fleste arbejdspladser er der idealer og forestillinger om, hvad der er godt og dårligt. Men det er ikke alle idealer, der er realistiske eller ønskværdige, og de risikerer at spænde ben for både ledere og medarbejdere. Læs om de mest udbredte idealer, og hvorfor du bør udforske og måske udfordre dem.

    Læs mere
  • Derfor skal du være modig og tåle ubehaget

    Hvor modig er du? Som leder må du ikke være magelig, for mod handler om at mærke ubehag. Læs, hvad blandt andre Ghita Nørby, Helle Thorning-Schmidt og Viktor Axelsen mener er modig ledelse, og hvordan du tager fat og taler om modet.

    Læs mere
  • Ekspert: Derfor skal du lave mindre for at lykkes bedre

    En udbredt misforståelse er, at hvis bare vi laver noget mere, så lykkes vi bedre. Men det passer sjældent. Det forudsætter tid og ressourcer i et ubegrænset omfang, som slet ikke er til stede. Du kan i stedet skærpe effekten af din ledelse ved ikke-handling. Det kræver, at du betræder tre trin, som du kan læse om her.

    Læs mere
  • Stressede ledere skammer sig

    Stress er et tabu for mange ledere, for en leder bliver jo ikke selv stresset. Det gør det svært at hjælpe lederne. Læs om, hvad der er bestemmende for, om du som leder bliver ramt af stress, og hvor du kan sætte ind for at undgå, at det ender med en sygemelding.

    Læs mere
  • Odense Universitetshospital: Fra dårligt samarbejde til fælles mindset

    Relationel koordinering behøver ikke at være raketvidenskab. Med et enkelt og konkret fokus på fælles opgaver er det lykkedes at ændre samarbejdskultur og daglige arbejdsgange mellem plejepersonale og terapeuter på en neurologisk afdeling.

    Læs mere
  • Få motiverede medarbejdere med meningsfuld visionsledelse

    Hvad skal I lykkes med at bidrage med på lang sigt, og hvorfor er det ønskværdigt? Et nyt studie viser, at det har afgørende betydning, hvilket fremtidsbillede jeres vision viser i forhold til, om det motiverer eller ej.

    Læs mere
  • Afsløring: Denne type leder er mest skadelig

    En medarbejder fortæller om sin leder, der er fraværende og giver for frie tøjler. En anden medarbejder beklager sig over sin leder, der tyranniserer arbejdspladsen. Hvilken historie gør størst indtryk på dig? Ofte får den tyranniserende leder alt opmærksomheden, mens den fraværende i det stille kvæler medarbejdernes motivation.

    Læs mere
  • 9 eksperter: Sådan sætter vi borgeren først

    Trods alles gode intentioner om at sætte borgeren først, er det hverken let eller en selvfølge. Det kræver et særligt mindset og en særlig kultur at insistere på at sætte borgeren først og her spiller chefer og ledere en vigtig rolle. Ny bog fra Væksthus for Ledelse giver ni inspirerende blikke fra chefer og ledelseseksperter til dig, der vil blive endnu bedre til at sætte borgeren først.

    Læs mere
  • Forskning: Tankemønstre har afgørende betydning for om du får stress

    Stress er en af de absolut største årsager til psykisk mistrivsel og sygefravær globalt. Ny dansk forskning peger på, at den enkeltes tankemønstre også har afgørende betydning for om man bliver ramt af stress.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at blive fanget i den sure kontrollantrolle

    Kan du være nødt til at kontrollere om dine medarbejdere laver det, de skal og med den kvalitet, du ønsker? Det er aldrig en rar situation at komme i som leder. Læs her, hvordan du kommer ud af rollen som kontrollanten.

    Læs mere
  • Lytter du for at tale, eller for at forstå?

    Når du som leder nærværende og oprigtigt lytter til dine medarbejdere for virkelig at forstå – så øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og du understøtter den gode relation til medarbejderen. Læs, hvordan du bliver en bedre lytter her.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor skal du ikke undgå konflikter

    Ledelse handler ofte om at håndtere konflikter. Små og store, synlige og ikke synlige. Hvis man som leder er konfliktsky, risikerer man let at skabe store problemer for sig selv, for sine medarbejdere og for den organisation, man er ansat i. Læs her, hvordan du siger farvel til din konfliktskyhed.

    Læs mere
  • Varde Kommune: Tværgående samarbejde kræver øvelse

    Relationel koordinering har i flere år været den fælles ramme om at styrke samarbejdet om særligt udsatte borgere. Det har været med til at forberede Varde Kommune godt på en mere helhedsorienteret beskæftigelsesindsats med afsæt i borgernes situation.

    Læs mere
  • 6 ting langtidsholdbare ledere gør

    Din not-to-do liste er mindst lige så vigtig at have styr på som din to-do-liste. Her får du seks råd om, hvordan du får mere tid til ledelse ved at skære helt ind til benet og kun fokusere på dét, som bidrager positivt til lederskabet.

    Læs mere