Artikler



Viser 50 / 2097
Ingen resultater.
  • Forskning: Sådan fremmer du "Jeg elsker mit arbejde" følelsen hos medarbejderne

    Intrinsisk motiverede medarbejdere præsterer bedre, deres trivsel er høj, de er lette at fastholde, og de er sjældent syge. Du har derfor god grund til at interessere dig for, hvordan du kan understøtte netop denne form for motivation. Få her råd om, hvad du konkret kan gøre.

    Læs mere
  • Nye spilleregler: Sådan leder du både hjemmearbejde og arbejdet på kontoret

    Selvom hjemmearbejdet er kommet for at blive, er kontoret ikke på vej ud. Men det bør nytænkes. Læs, hvordan du imødekommer medarbejdernes ønske om fleksibilitet, mens du sikrer optimale rammer for samarbejde, videndeling, og sammenhængskraft.

    Læs mere
  • 2 lytteråd der styrker jeres samarbejde

    Når du lytter til medarbejderne – både til det, de siger og det, de ikke siger, øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og understøtter den gode relation til medarbejderne. Men hvis du skal kunne lytte til andre, skal du lytte til din egen grundstemning, for den smitter af på jeres samarbejde. Læs, hvordan her.

    Læs mere
  • Coach dine medarbejdere og få mere tid

    Coachende ledelse hjælper medarbejderne med at indfri deres potentiale, skaber motivation og engagement – og giver samtidig lederen mere tid. Læs her, hvordan du bliver en coachende leder.

    Læs mere
  • 4 ting du ikke bør sige til chefen

    Ord betyder noget, når du leder. Når du leder opad, kan det rigtige ordvalg give dig opbakning og frihed. Til gengæld risikerer du at skade din relation til chefen, hvis du ikke tænker over, hvad siger. Læs her, hvilke fire sætninger.

    Læs mere
  • Eksperter: Sådan undgår du at tidspres udløser stress

    Oplevelsen af tidspres er en af de væsentligste årsager til stress. Det er et ledelsesansvar at prioritere indsatser, der skaber et sundt og engagerende psykisk arbejdsmiljø. Læs her, hvad tidspresset gør ved alle, og få seks råd om, hvordan du bedst håndterer det.

    Læs mere
  • Ledelsestræning: Det er ikke altid lige nemt

    Der er ofte et stykke vej fra din egen opfattelse af din ledelse og til medarbejdernes opfattelse af din ledelse. Men her kan ledelsestræning heldigvis give en hjælpende hånd. Dog er nogle ledelsesformer nemmere at træne end andre. Fx viser nyt studie, at du med ledelsestræning nemmere kan komme ud over rampen med din verbale anerkendelse end med distribueret ledelse. Læs mere her.

    Læs mere
  • 10 tegn: Er din medarbejder på vej væk?

    ”Det var jeg slet ikke forberedt på!”. Reagerer du også sådan, når en opsigelse fra en god medarbejder lander på dit bord? Du har faktisk mulighed for at være på forkant med det. Læs her, hvilke ti tegn der indikerer, at din medarbejder er på vej væk, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • Bidrag med din viden om at vende en usund kultur på arbejdspladsen til en sund kultur

    Væksthus for Ledelse arbejder med et projekt, der skal samle viden og erfaringer ind om, hvordan man forebygger og håndterer en usund kultur, hvor medarbejdere fx taler grimt, ignorerer eller på anden måde behandler borgere eller en kollega respektløst.

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan bliver du mindre mandagstræt

    Gruer du hver uge for, at det igen bliver mandag, så skal du nu slå ørerne ud. Her får du nogle få tips, som du kan implementere i hverdagen, så mandage bliver nemmere at komme igennem.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold omstillingsparatheden efter corona

    COVID-19 har sat alle på prøve, og kravene til at agere handlekraftigt og omstillingsparat har været enorme. Rigtig mange steder er det lykkedes over al forventning. Det et piblet frem med gode historier om, hvordan krisen har styrket tværgående samarbejde, udviklingen af digitale løsninger har taget kvantespring og tidskrævende innovationsprocesser er reduceret fra kvartaler til uger. Men hvordan fastholder du omstillingsparatheden, når hverdagen igen ruller?

    Læs mere
  • Sådan skaber du en læringskultur

    Jeres læringskultur er afgørende for, hvor meget gavn du får af medarbejdernes kompetencer, og om I lykkes med jeres forandringsprocesser. Læs her, hvordan du skaber en positiv læringskultur, og få to værktøjer til at skabe læring i hverdagen.

    Læs mere
  • 5 fejl du bør undgå når du ansætter

    Genbrug jobbeskrivelsen fra sidst, tal solen sort og kør ansættelsessamtalerne på rutinen. Læs her, hvad du skal styre uden om, når du skal finde den rigtige medarbejder, og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Mød en leder: "Husk, at du har to ører og en mund"

    Hvad fylder mest i dit lederjob lige nu? Hvad bliver din største ledelsesudfordring de næste 3-5 år? Og hvad vil du gerne have, at dine medarbejdere siger om dig som leder? Læs med, når Louise Manstrup, forstander på et socialpædagogisk udviklingscenter i, svarer på otte spørgsmål om ledelse.

    Læs mere
  • Sådan får du sagt til Jytte at hun lugter

    Jytte lugter, Søren er dårlig til at samarbejde og Gitte er faldet af på den. Det skal du som leder tage ansvar for. Men det kan hurtigt blive en slap affære, hvis du af frygt for at såre deres følelser ikke får taget ordentligt fat om problemet i jeres samtale. Læs her, hvad kommunikationstræner Philip Antonakakis råder dig til, hvis du gerne vil lykkes med de vanskelige samtaler.

    Læs mere
  • 6 kendetegn ved ledere der mestrer intuition

    Vejen til at iværksætte nyt, sker som regel gennem projektbeskrivelser, handleplaner og strategier. Men ledere der lykkes, mestrer også den intuition, der ikke umiddelbart lader sig sætte på formel eller regneark; mavefornemmelse. Læs om seks kendetegn ved ledere, der mestrer intuition.

    Læs mere
  • Nyt værktøj: Find ud af hvordan dine medarbejdere oplever din ledelse

    Ved du, hvordan dine medarbejdere oplever din ledelse? Det kan være en god ide at tjekke ind med dine medarbejdere og finde ud af, hvordan de oplever din ledelse. Læs her om et nyt ledelsesevalueringsværktøj, der kan sætte gang i udviklingen af hele organisationens ledelse, såvel som i udviklingen hos den enkelte leder, der gerne vil have en kvalificeret dialog om sin ledelse.

    Læs mere
  • Væksthus for Ledelse inviterer til konference

    Hvordan skaber du et fællesskab, hvor både resultater og relationer trives? Ved du, hvad din chef og dine medarbejdere forventer af dig? Og hvordan sætter du borgerne først, så det præger jeres daglige handlinger, prioriteringer og beslutninger? Det er nogle af de spørgsmål, du kan få svar på til Væksthus for Ledelses konference tirsdag den 28. september.

    Læs mere
  • 4 ting du ikke bør sige den første tid i dit nye lederjob

    De ting, du gør og siger i den første tid som leder et nyt sted, kan enten skabe tillid eller afstand mellem dig og medarbejderne. Læs her, hvilke fire sætninger du bør undgå at bruge den første tid i din nye lederstol.

    Læs mere
  • Leder: Du skal have fokus på egen trivsel

    Når fritid og arbejde flyder sammen, betyder det ofte, at det mentale frirum, hvor du lader op, bliver mindre. Få her konkrete råd om, hvordan du ved hjælp af bæredygtig coaching kan justere din hverdag.

    Læs mere
  • Værktøj: Gør medarbejderne til medskabere af visionen

    Mange visioner bliver udviklet i toppen af organisationer med meget begrænset involvering af medarbejdere. Ny forskning peger på, at du kan vække dine medarbejderes passion, hvis de bliver involveret. Men hvordan gør du så det helt lavpraktisk? Artiklen her præsenterer en forskningsbaseret model, der kan danne grundlag for udviklingen af ’bottom-up’ visioner i mindre organisationer.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå at dræne dine medarbejderes hjerner

    Din vigtigste ledelsesopgave er at beskytte dine medarbejderes kognitive kapacitet, fordi kloge hoveder er dit største aktiv. Og du køber deres tankevirksomhed i dyre domme. Læs her, hvordan du skaber en hjernevenlig arbejdsplads. Hemmeligheden er at behandle folk forskelligt.

    Læs mere
  • Hvor spænder dine tanker ben for dine intentioner?

    Du skal forene mange forskelligrettede arbejdsopgaver, krav og forventninger, og fremme den mentale sundhed og trivsel både hos dine medarbejdere og dig selv. Her får du et simpelt værktøj, der giver dig indsigt i, hvordan du balancerer forskellige hensyn og en bevidsthed om, hvordan din tænke- og forståelsesmåde påvirker din adfærd.

    Læs mere
  • 7 råd der øger dine medarbejderes engagement og robusthed

    Engagement og robusthed er afgørende for, at medarbejdere kan tackle svære situationer og udfordringer, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du ruster dine medarbejdere til de udfordrende situationer, I også vil møde fremover.

    Læs mere
  • De tre vigtigste ting jeg fokuserer på som offentlig leder

    Rolf Dalsgaard Johansen, direktør for Voksen og Sundhed i Haderslev Kommune har reflekteret over sin egen ledelse og hvad der er vigtige kompetencer som offentlig leder. Læs om tre af de vigtigste kompetencer her.

    Læs mere
  • Overlæge om corona: ”Det var som at spille på udebane hele tiden”

    Når specialisterne i ortopædkirurgi mister kerneopgaven, mister de også meningen i arbejdet, erfarede ledende overlæge Christian Pedersen på Aalborg Universitetshospital. Han måtte kigge dybt i skufferne for at finde opgaver til lægerne, men oplevede stor loyalitet og agilitet i ’pause-arbejde’, som han tager med sig i fremtidige forandringer.

    Læs mere
  • Datadreven ledelse: Fordele og ulemper

    Der er en stigende forventning om, at du støtter dig til data, når du skal udøve ledelse og træffe beslutninger. Datadreven ledelse rummer mange muligheder, men også mange faldgruber. Læs her, hvilke faldgruber ved datadreven ledelse, du skal være særligt opmærksom på.

    Læs mere
  • Afvænningskur for bureaukrater

    Vores organisationer indbyder til visse bureaukratiske handlinger – uanset om vi kan lide det eller ej. Men hvis du med tiden har fået det sorte bælte i bureaukrati, hvordan ændrer du så de indlærte vaner til fordel for mere frihed? Et godt sted at begynde er at låne et princip fra Anonyme Alkoholikere. Her får du en afvænningskur for bureaukrater.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at være den sidste der ved besked

    Har du en fornemmelse af, at du går glip af vigtige informationer? Til trods for, at du som leder har adgang til et hav af kommunikationskanaler? Så handler det måske om, at du skal blive bedre til at lytte. Læs her, hvordan du bliver bedre til at lytte.

    Læs mere
  • Servant Leadership

    Ledelse skal ifølge Servant Leadership konceptet skabe de bedste forudsætninger for at medarbejderne kan lykkes. Du skal sætte retningen og fjerne de forhindringer, der begrænser medarbejdernes virke. Læs her mere om Servant Leadership her

    Læs mere
  • Når fiaskoer lærer os mere end succeserne

    Du kan lære meget af situationer, hvor du lykkes. Men du må ikke være blind for, at der også ligger et stort læringspotentiale gemt i arbejdslivets pædagogiske mørkeland, nemlig dér hvor vi finder fejl, konflikter, uenighed, kritik og uforudsete traumatiske begivenheder.

    Læs mere
  • Afdelingschef i jobcenter om corona: ”Bekymringen for at tabe nogle på gulvet, gav os nye løsninger”

    Coronakrisen har krævet en ny organisering af kerneopgaverne og har i processen speedet den digitale omstilling markant op. Hos to ledere har det skærpet fokus på at levere meget præcis kommunikation til og mindske kompleksiteten for medarbejderne. Gevinsten har været overraskende aha-oplevelser med borgerne.

    Læs mere
  • 4 råd: Undgå at medarbejderne spørger dig hele tiden

    Har Peter fri i dag? Skal jeg ringe og rykke for et svar hos Hanne? Bliver du afbrudt af spørgsmål, som medarbejderne selv burde kunne svare på, men som de alligevel stiller til dig? Så får du her fire råd, der reducerer afbrydelserne og giver dine medarbejdere kompetencerne til at selv at træffe beslutninger og finde svarene.

    Læs mere
  • Advarsel: Sådan stopper du dårligt humør i at sprede sig

    Sindsstemninger er ligesom virus og smitter gennem menneskelig kontakt. Og bare det, at én spreder dårlig energi, kan føre til at en hel afdeling eller arbejdsplads kan brænde ud. Forskning viser, at negative følelser smitter helt ud i tredje led. Læs her, hvordan du stopper smitten og håndterer en sur medarbejder, kollega eller chef.

    Læs mere
  • En kort pause fra ledelsesprofeterne?

    Stort set alle er enige om, at ledelse indebærer "påvirkning" i en eller anden form. Og der er også enighed om, at ledelse forudsætter eksistensen af ’ledede’ - hvis adfærd, tænkning og følelser ledere påvirker i mere eller mindre tilsigtede retninger. Men så hører enigheden også op.

    Læs mere
  • Sommerferie: Luk og sluk

    Efter et år med alt for mange møder over skærmen, flere mails end normalt og færre anledninger til at se andre mennesker i øjnene, er det ekstra vigtigt, at du lægger din pc og telefon fra dig i sommerferien. Her får du råd om, hvordan du skaber de bedste rammer for din ferie.

    Læs mere
  • Psykologisk tryghed: "En enkelt person i teamet kan ødelægge den"

    "I hvor høj grad har du oplevet, at den psykologiske tryghed er blevet nedbrudt?". Sådan lød spørgsmålet på et webinar om psykologisk tryghed. Desværre svarede hele 69 pct. af de adspurgte, at de ofte oplevede det. Læs her, hvorfor du bør få bugt med psykologisk utryghed, og få et konkret værktøj til at håndtere det.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Når jeg ud ad vinduet så en lærer gå hjem med lidt sammensunkne skuldre sørgede jeg for at ringe og høre til trivslen”

    De gode grin og skøre indfald har været den livline, skoleleder Louise Høybye har kastet ud til medarbejderne på Højslev Skole i Skive Kommune for at hive alle igennem coronakrisen med motivationen og fællesskabet i behold. Og i processen fandt hun selv den delikate balance mellem at styre og støtte, som hun tager med sig videre.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede fem forskellige generationer

    Inden længe skal du lede fem forskellige generationer. Det stiller store krav til dig om at kunne skabe et frugtbart samarbejde på tværs af generationsskel. Få her fem råd om, hvordan du lykkedes med at lede flere forskellige generationer.

    Læs mere
  • 5 anbefalinger til et styrket samarbejde efter corona

    Coronapandemien har påvirket arbejdspladserne forskelligt. Men fælles for alle vil være, at ingen vender tilbage til den samme arbejdsplads. Og det kan vise sig at være en fordel og en mulighed for at styrke samarbejdet fremover. Her får du fem anbefalinger.

    Læs mere
  • 3 afgørende valg du skal træffe som mellemleder

    Som mellemleder er du helten i midten af organisationen, der samler alle tråde, kitter organisationen sammen og sikrer, at der bliver skabt klar retning og mening, mens der bliver leveret resultater. Du skal holde udkig i alle retninger, opad, udad, til siden og nedad og kan hurtigt blive en lus mellem to negle. Skal du klare dig, er der tre afgørende valg, du skal træffe.

    Læs mere
  • Leder: ”Du skal ikke gå i seng og tænke over, om alle kan lide dig”

    Tillid under ansvar, ærlig feedback og et stærkt arbejdsfællesskab er vigtigt for skoleleder Marco Damgaard. Og så skal man som leder gøre tingene ordentligt. Læs med her, når skolelederen fortæller, hvad der er vigtigt for ham i hans ledelse.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Det har været rigtig rart at kunne være til stede hele tiden og udøve nærværende ledelse"

    Tydelig kommunikation, strammere styring end vanligt, tilstedeværende og synlig ledelse med empati og forståelse for uro og bekymringer hos frontpersonalet. Det har styrket motivationen, øget trygheden og gjort lederskabet stærkere og mere bevidst – kvaliteter, som består coronatesten, er to ledere enige om.

    Læs mere
  • 6 no go’s når du møder kritik fra medarbejderne

    Du afviser kritikken eller tager den personligt. Det er nogle af de no-go’s, ledere begår, når de modtager kritik fra deres medarbejdere. Læs med, og bliv klogere på, hvad du ikke skal gøre, når dine medarbejdere kommer til dig med kritik.

    Læs mere
  • Sådan styrer du dit ledelsesteam uden om dødszonen

    I et ledelsesteam arbejder ledere sammen om komplekse problemstillinger, som overskrider rammer, grænser og erfaringer. Det kræver god fællesledelse, der overskrider den enkelte leders formåen med udgangspunkt i det fælles væsentlige – men det kræver også fælles anstrengelser.

    Læs mere
  • 10 gratis oplæg og dialog om dataunderstøttet ledelse

    Væksthus for Ledelse udbyder nu 10 gratis virtuelle oplæg efter først til-mølle-princippet, hvor chefgruppen i din kommune eller region kan høre om erfaringerne fra publikationen ”Fra data til dialog – chefens vigtigste opgaver i dataunderstøttet ledelse” og få en anledning til at drøfte, hvordan I vil arbejde med dataunderstøttet ledelse.

    Læs mere
  • Værktøj: Giv din arbejdsplads et samlet eftersyn

    Hvor tæt er du som leder på dine idealer om den gode arbejdsplads? Helhedssyn, forebyggelse og dialog er nøgleordene i et nyt værktøj til at udarbejde en slags ”tilstandsrapport”, som også skal minde os om, at alle dele af livet på en arbejdsplads er forbundne.

    Læs mere
  • Dagtilbudsleder: "Vi lavede gymnastiksalen om til en kommandocentral"

    At tænke kreativt under heftigt tidspres er en kompetence, dagtilbudsleder Eva Meyer og hendes medarbejdere har udviklet og praktiseret til fulde under corona. For når kerneopgaven skal reorganiseres næsten fra bunden, er der både ressourcer, loyalitet og opbakning at finde hos personalet. De kreative løsninger og sammenholdet i at skabe dem tager hun med sig efter corona.

    Læs mere
  • Ledelsesrådgiver: Der er ingen nemme genveje gennem helvede!

    Lyt til dit indre kompas, tro ikke at du kan være en flue på væggen, og spring over, hvor gærdet er lavest. Her får du fem råd, der udvikler dig til at blive en endnu bedre leder.

    Læs mere
  • 4 råd: Bliv bedre til at sige nej

    Er dine medarbejdere gode til at sige nej? Er du? Hvis ikke kan det både gå ud over effektiviteten og trivslen. Heldigvis kan man lære det, og med enkle redskaber kan selv den mest inkarnerede pleasertype blive bedre til at styre tiden og sætte sunde grænser på jobbet.

    Læs mere