Artikler



Viser 50 / 1730
Ingen resultater.
  • Har du mod på et tillidsfuldt ledelsesteam?

    Hvis du vil lykkes som leder, skal du have mindst to ben at gå på – et målorienteret og et relationsorienteret. Det relationsorienterede ben halter desværre ofte under pres. Få her inspiration til, hvordan du ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i organisationen, kan drage stor nytte af dit ledelsesteam.

    Læs mere
  • Advarsel: 9 løgne ledere fortæller sig selv

    Det er tegn på svaghed, hvis en leder viser følelser. De har altid travlt. Og så er det uklogt at blive venner med sine medarbejdere. Det er nogle af de løgne, mange ledere fortæller sig selv. Få alle ni løgne her.

    Læs mere
  • 3 sikre veje til at forandringen mislykkes

    Sammen med MED-udvalget skal du få forandringer og omstruktureringer til at lykkes. Læs her, hvordan I starter en fælles proces, hvor I lægger vejen, mens I går på den.

    Læs mere
  • Et kig i spejlet styrker dit personlige lederskab

    Det bliver stadig vigtigere at kende og bruge sig selv personligt i lederjobbet, for det nødvendige følgeskab som leder, opnår du sjældent uden at investere din person. En ny publikation fra Væksthus for Ledelse giver inspiration til at kende og udvikle dig selv som leder.

    Læs mere
  • Er det virkelig altid dårlig ledelse?

    "Det er dårlig ledelse", lyder konklusionen på næsten alle problemfortællinger. Men kan miseren virkelig tilskrives én person? Og hvilke konsekvenser har det? Læs debatindlæg om retorikkens pris.

    Læs mere
  • Substantiel ledelse

    Ledere opnår mere arbejdsglæde, effektivitet og følgeskab ved hjælp af ti ledelsespunkter. Læs her om de fire motivationsfaktorer og seks dyder.

    Læs mere
  • 10 trin: Sådan får du ærlig feedback

    Når du først har indtaget lederstolen, er den feedback, du får, både vag og sjælden. Og dermed ubrugelig. Men du spiller selv en afgørende rolle for etableringen af et godt feedback-klima. Læs her, om de ti trin til god feedback.

    Læs mere
  • KL's Ledertræf 2019

    KL's Ledertræf sætter i år fokus på det at skabe mening som leder. Hvad er dit ledelsesmæssige “hvorfor”, og hvordan omsætter du det, så det skaber resultater? Få inspiration fra ledere og forskere mandag den 28. oktober.

    Læs mere
  • Sådan udformer du dit personlige ledelsesgrundlag

    Hvad enten man er ny eller erfaren leder, kan det give en række fordele at udarbejde et personligt ledelsesgrundlag. Læs her, hvordan du udformer et godt ledelsesgrundlag og hvorfor det kan være et godt redskab at din personlige værktøjskasse, samt få to konkrete eksempler på hvordan dit ledelsesgrundlag kan se ud.

    Læs mere
  • Skru op for indflydelsen når du leder opad

    Oplever du gang på gang, at dine forsøg på at lede opad og opnå indflydelse fejler? Overser din chef som regel de faglige input, du bidrager med? Læs her om ni nøgler til at opnå mere indflydelse.

    Læs mere
  • Medarbejderne: Det er god ledelse

    Hvad mener medarbejderne er god ledelse? Det finder du svar på i en ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvor medarbejderne laver et signalement af god ledelse. Læs deres ønsker til god ledelse, og hvordan du kan opfylde eller udfordre dem.

    Læs mere
  • 4 tips: Sådan undgår I forstyrrelser

    En smartphone giver dig mulighed for altid at være på. Den er også en farlig tidssluger. Som leder kan du ved at reducere de digitale forstyrrelser fremme medarbejderes engagement og koncentration. Få fire råd om, hvordan du sikrer dine medarbejderes koncentration.

    Læs mere
  • Hæv mødet: Leder du i møder eller på møder?

    Et kig i din kalender afslører, at du har travlt - travlt med at holde møder. Spørgsmålet er, om du holder mange møder fordi du har travlt, eller snarere får travlt, fordi du holder så mange møder? Læs her, hvorfor du bør skærpe din bevidsthed om, hvordan du leder effektfuldt og meningsfuldt – måske uden så mange møder.

    Læs mere
  • Sov først - løs problemerne bagefter

    Som leder har du et særligt ansvar, og de fleste ledere går langt for at tage sig af medarbejdere, borgere og klienter og få prioriteret og håndteret et stort antal opgaver og møder. Ofte på bekostning af lederens egen tid og fritid. Tit også på bekostning af nattesøvnen. Hvis du ligger og vender dig om natten, får du her en genvej: Få søvnen på plads – og løs problemerne bagefter. Læs her hvordan.

    Læs mere
  • Advarsel: 11 tegn på giftig ledelse

    Ledere, der er utydelige, ikke anerkender, eller som favoriserer, er gift på en arbejdsplads. Læs 11 kendetegn ved en giftig leder her.

    Læs mere
  • Ny Syntese: Tænk stort og begynd forandringerne hvor du er

    Vi bliver flere ældre, der lever længere, vi får teknologi, der giver nye muligheder, vi møder klimaforandringer, der ikke kan løses lokalt og vi er borgere, der forventer bedre løsninger. Det er komplekse udfordringer, der kalder på nye løsninger. Her kan ”Ny Syntese” bruges som inspiration til en bæredygtig velfærd. Hvordan det kan ske, kan du læse om i nyt magasin fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • 12 spørgsmål du skal kunne svare på for at lede dilemmaer

    I dit lederjob går du fra det ene ledelsesdilemma til det næste. Det er netop i mødet med dilemmaer, at der er brug for ledelse. Her får du et værktøj til at se, indkredse og definere dilemmaer: Hvad er de unikke kendetegn ved dilemmaer, og hvordan får du dem til at træde ud af kompleksitetens tåge, så du kan arbejde med dem?

    Læs mere
  • Invitation til Væksthusdag

    Hvad forventer du som leder af din chef, og kender du din chefs forventninger til dig? Hvordan styrker vi den faglige ledelse? Og hvordan udvikler du dit personlige lederskab? Det er nogle af de spørgsmål, du får svar på, når Væksthus for Ledelse den 23. september holder konference for ledere i kommuner og regioner. Det er gratis at deltage.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Hvem har du i ryggen?

    Har du set dig over skulderen for nyligt? Tjekket at du har nogen, der støtter dig og dine idéer? Jens Arentzen fortæller i denne video, hvorfor det er helt essentielt for dig som leder.

    Læs mere
  • 4 grunde til at dine medarbejdere mister motivationen

    Lysten til at få ordnet de svære opgaver, i stedet for at udsætte dem. Og evnen til at fastholde fokus, til trods for forstyrrelser. Det er motivation. Her kan du læse om fire motivationsfælder, og hvordan du undgår, at dine medarbejdere falder i dem.

    Læs mere
  • 5 råd: Kom godt tilbage efter ferien

    Hængekøjen er byttet ud med kontorstolen, den iskolde cola er udskiftet med det tynde sprøjt fra kaffemaskinen, og indholdet i din indbakke kan på ingen måder hamle op med Jussi Adler-Olsens nyeste krimi. Ferien er slut, og nu venter hverdagen. Her får du fem råd om at komme godt tilbage efter ferien.

    Læs mere
  • 4 former for adfærd der skader konfliktløsning

    Konflikter med medarbejdere stiller store krav til dig, fordi du både skal kunne tåle kritik men samtidig også handle professionelt, selvom du har følelser i klemme. Læs her, hvilke fire adfærdsformer du skal passe på med.

    Læs mere
  • 3 grunde til at "følg din passion" er et dårligt råd

    Du skal bare følge din passion. Det har du sikkert hørt før, og måske du også har givet det råd videre til en medarbejder. Men hvad hvis man ikke har en passion, eller har en passion, man ikke er ekstraordinært passioneret over? Læs her, hvorfor det at følge sin passion ikke er det klogeste valg for alle, og hvad du så i stedet skal gøre for at få et succesfuldt arbejdsliv.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 situationer hvor du spørger forkert

    Det er godt at være god til at spørge. Også som leder. Men god ledelse handler i høj grad også om, hvornår du ikke skal stille spørgsmål. Få her eksempler på fem situationer, hvor du bør overveje dine spørgsmål.

    Læs mere
  • Introduktion til grafisk facilitering for ledere

    Hjernen forholder sig til og bearbejder visuelle informationer hurtigt. Med grafisk facilitering kan du give medarbejderne bedre overblik, skabe større forståelse og øge sandsynligheden for at andre husker dine vigtige budskaber. Få her en introduktion til grafisk facilitering.

    Læs mere
  • 5 tips til den gode samtale med din medarbejder

    Kommunikation med dine medarbejdere er unægtelig vigtigt, hvis I vil lykkes. I dialogen skal du have fokus på jeres styrker, være nærværende og om nødvendigt tage en timeout. Læs, hvordan du gør det og få fem tips til at skabe en stærk dialog.

    Læs mere
  • 6 ting du gerne ville have vidst inden du blev leder

    Når man spørger nye ledere, hvad der er det sværeste, så peger de blandt andet på det at vinke farvel til de kollegiale relationer, kridte sin egen bane som leder op og det, at alt hvad de gør, ikke gør og siger bliver fortolket. Læs om de seks ting, som fylder særligt meget, når man bliver leder.

    Læs mere
  • Sådan laver du den gode stillingsannonce

    Får I ikke nok ansøgere, eller er det de forkerte, der søger stillingen? Problemet kan meget vel være jeres stillingsopslag. Læs, hvordan du undgår de klassiske brølere i stillingsannoncen.

    Læs mere
  • 10 egenskaber: Det kan de bedste ledere

    Vil du betegne dig selv som en god leder? Så skal du gerne kunne sætte flueben ved disse ti vigtige egenskaber.

    Læs mere
  • 5 faldgruber i talentudvikling

    Hverdagens superhelte, som leverer sublime arbejdspræstationer, bliver forbigået på grund af myter og misforståelser om talentudvikling. Læs, hvad du skal være opmærksom på for at undgå at falde i en af de fem faldgruber.

    Læs mere
  • Denne ledelse sætter borgeren først

    Ledelsesopgaven handler mere end nogensinde om at skabe værdi for borger og lokalsamfund. Det kræver en ny måde at lede processer og mennesker; deltagerskab. Det skifte kommer ikke, fordi du som leder siger det, men fordi du som leder gør det. Læs her, hvad deltagerskab kræver, og hvordan du gør.

    Læs mere
  • Derfor fejler ledere når de skal samarbejde på tværs

    Det er ikke nok, at du som leder tager ansvar for dit eget område. Du skal også tage medansvar for helheden, men hvordan gør du det? Du kan her læse om et afgørende dogme for at lykkes med ledelse på tværs.

    Læs mere
  • Se tegnene på en opsigelse med 9 måneders varsel

    Du kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.

    Læs mere
  • Sådan får du overblikket over ledelsesdata med Excel

    Med Excel kan du visualisere de data, der understøtter dit ledervirke bedst. Ekspert i datahåndtering, fortæller dig her, hvordan du med fire enkle skridt kan bruge Excel til at skabe overblik over de mange data.

    Læs mere
  • 5 råd: Et stærkt samarbejde mellem direktør og chef

    Samarbejdet mellem direktører og chefer er en forudsætning for en velfungerende organisation. Men netop her i ledelseskæden, kan der let springe gnister, fordi politik og faglighed skal bøjes mod hinanden. En ny publikation fra Væksthus for Ledelse peger på fem fokusområder for et godt samarbejde mellem direktør og chef.

    Læs mere
  • Plads til forskellighed: Sådan får jeres ledelsesteam succes

    Hvordan fremmer I en kultur, hvor I udnytter jeres forskelligheder konstruktivt i stedet for at ryge i totterne på hinanden, når modsætninger mødes? Læs her og bliv inspireret til, hvordan I kan udnytte jeres forskelligheder konstruktivt.

    Læs mere
  • Pænt farvel eller 5 minutter til at forlade kontoret?

    En afskedigelse har store personlige omkostninger, hvis den ikke gennemføres værdigt. Derfor kræver den også meget tid og psykisk energi fra lederen. Din ambition skal være klar: Værdighed er målet. Men hvorfor ender det alligevel ofte med at blive uværdigt? Læs om fem dilemmaer ved afskedigelser.

    Læs mere
  • Spørgsmålene der får ansøger til at afsløre sit sande jeg

    Du sidder med en bunke på syv ansøgere, der alle på papiret udgør den helt rette kandidat. Nu skal samtalen afsløre, hvem du bør ansætte. Det kræver et grundigt blik på ansøgerens personlige karakter. Her får du fem spørgsmål, der leder dig frem til den helt rigtige person.

    Læs mere
  • 5 kendetegn: Sådan leder du digital innovation

    Mangler du inspiration til, hvordan du kan styrke den digitale innovation i hverdagen? Så er der hjælp at hente i ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvor du kan læse om gode erfaringer med digital innovation og få fem greb, der styrker digitale forbedringer.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan håndterer du det lange sygefravær

    I den offentlige sektor udgør langtidsfravær over 90 dage op mod 30 pct. af det samlede fravær. Det er det fravær, der har den højeste pris – personligt, socialt, kollegialt og samfundsøkonomisk. Få her fem råd om, hvordan du får dine medarbejdere hurtigt og godt tilbage.

    Læs mere
  • 3 faser: Sådan håndterer du den vanskelige samtale

    Det er din pligt at gribe ind, når en medarbejder ikke fungerer tilfredsstillende. Og det er også din pligt at gøre det på en god måde. Men det er ikke en nem opgave. Læs her om de tre faser, du bør arbejde ud fra.

    Læs mere
  • 9 ting mentalt stærke ledere gør

    Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Kunsten at sige nej uden at såre

    På personalemødet melder Birgit sig til en opgave, som du ikke føler dig tryg ved, at hun kan håndtere. Det mest nærliggende at sige nej og give opgaven til Hanne, som du ved har masser af erfaring. Men hvordan gør du det uden at såre Birgit? Se med her.

    Læs mere
  • Kan du tegne jeres strategi?

    Strategier er ofte fyldt med flotte modeord, der skal hjælpe organisationen mod en ønskværdig fremtid. Selvom det lyder ganske klogt at ønske sig en agil eller bæredygtig organisation, er det nødvendigt at vise, hvorfor, og i særdeleshed, hvordan det ser ud, når vi får det. Jo mere konkret strategien er, jo større sandsynlighed er der for, at medarbejderne kan forstå og handle på den. Læs, hvordan du ved at tegne, kan gøre strategier mere håndgribelige.

    Læs mere
  • 4 bjørnefælder du skal undgå, hvis du vil have den bedste kandidat til jobsamtalen

    Du risikerer at ansætte dem, der er gode til at gå til samtaler frem for den bedste kandidat, hvis du ikke er opmærksom på de fire bjørnefælder. Læs, hvorfor jobsamtalen snyder os, og hvad du kan gøre for at få den bedste kandidat.

    Læs mere
  • Forebyg og håndtér psykisk mistrivsel på arbejdspladsen

    Depression, angst, stress. Psykisk mistrivsel kan ramme alle. Det påvirker den berørte medarbejder, men også kollegaerne og resten af arbejdspladsen. Læs her, hvad du kan gøre for at undgå, at psykisk mistrivsel fører til en sygemelding og tab af arbejdskraft og ekspertise.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk den sociale kapital

    Skal du skabe en robust organisation, have glade medarbejdere og øge borgertilfredsheden, så skal du investere i den sociale kapital. Social kapital handler om tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Få fire trin til at styrke den sociale kapital.

    Læs mere