Artikler



Viser 50 / 1947
Ingen resultater.
  • 3 råd til nye ledere

    Tillykke! Du har netop landet dit første lederjob, men nu skal du lære at navigere i alt det nye. Hvad er det første, du vil kaste dig over, og hvordan gør du det? Få her tre råd om, hvad du skal gøre som ny leder.

    Læs mere
  • Video: Kom tættere på kerneopgaven

    I denne korte video giver foredragsholder og instruktør Jens Arentzen konkrete anvisninger på, hvordan I kommer tættere på den egentlige, reelle kerneopgave og får skåret alle flosklerne væk.

    Læs mere
  • Kommunikation er det, der sker, mens du har travlt med at lave andre planer

    Virkeligheden former sig sjældent efter din ellers gennemarbejdede kommunikationsstrategi. Covid-19 er et eksempel på, at du ikke kan kontrollere fremtiden og dermed ikke kan planlægge særligt præcist. Læs om, hvordan du laver en kommunikationsstrategi, der griber de muligheder, som opstår.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en konflikt med din chef

    Måske er du bange for at miste anseelse, gå glip af en forfremmelse, eller allerværst; at blive fyret. Undskyldningerne for ikke at tage en konflikt med din chef kan være mange, men de hjælper dig ikke. Læs her og få råd om, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • 3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation

    Kender du en kontrolfreak? Og hvad gør du, hvis du selv er den, der ikke kan slippe tøjlerne og dermed dræber dine medarbejderes motivation og initiativ? Få her tre råd om, hvordan du slipper kontrollen.

    Læs mere
  • Fyr din medarbejder med værdighed

    Afskedigelsessamtalen kan som udgangspunkt aldrig blive en positiv oplevelse, men du kan bestræbe dig på at gøre situationen så værdig og respektfuld som muligt. Måden, du behandler medarbejderen på ved opsigelsen, er afgørende for, hvor hurtigt vedkommende kommer videre i sin karriere, viser undersøgelser. Læs her, hvordan du afskediger din medarbejder med værdighed.

    Læs mere
  • Advarsel: 4 no-gos når du leder opad

    Chefer efterspørger initiativrige ledere, og nogle drømmer ligefrem om ”ulydige” ledere. Derfor skal du ikke blot parere ordrer. Du skal nysgerrigt undersøge nye muligheder på grænsen af det velkendte, når du leder op ad. Hvordan gør du det? Det får du her en række råd om.

    Læs mere
  • Hvad gør ledergruppen, når organisationen døjer med stress?

    Skam, chok, usikkerhed og forundring. Det er nogle af de følelser, man kan stå tilbage med som leder, når en medarbejder melder sig syg med stress. Læs her, hvordan ledergruppen kan hjælpe hinanden og organisationen, når den rammes af stress.

    Læs mere
  • 4 ting vi har lært om ledelse af tværgående samarbejde

    Samarbejdet på tværs af kommuner og regioner er og bliver afgørende for at skabe sammenhængende og effektive forløb for borgerne. Et Væksthusprojekt har undersøgt erfaringerne med relationel koordinering og opsummerer her de fire vigtigste råd til lederne.

    Læs mere
  • Podcast: Sammenhæng i ledelseskæden

    Hvordan sikrer man, at der er sammenhæng i ledelseskæden, både opad, nedad og til siden? Lyt med, når ledelsesambassadør og kommunaldirektør Jette Runchel drøfter chefens rolle somme limen i kæden med en direktør og en afgørende rolle i forhold til at sikre sammenhæng i ledelseskæden med en direktør og en chef.

    Læs mere
  • 4 fejl ledere begår når de motiverer

    Hun elsker mig, hun elsker mig ikke… Sådan er det også med motivation. Den er der. Den er der ikke. Forståelsen for, at motivation kommer i bølger, er nøglen til at drive adfærd. Læs, hvorfor du næsten kun kan fejle ved at satse på motivation, som den bærende kilde til forandring.

    Læs mere
  • Hjemmearbejde: Når din nærmeste kollega er en opvaskemaskine

    Hjemmearbejde kan føre til dyk i motivation, isolation og afsavn. Her får du fire råd om, hvordan du hjælper og motiverer medarbejdere igennem de forandringer, som coronakrisen har medført.

    Læs mere
  • Sådan taler du om krænkelser på arbejdspladsen

    Vi skal det krænkende og grænseoverskridende sprog til livs - og selvsagt de sexistiske handlinger. Som leder skal du tale om det, som sker - og er sket - på en respektfuld og undersøgende måde. Få her en række værktøjer til at tage den svære dialog om krænkelser.

    Læs mere
  • 4 forventninger der spænder ben for god ledelse

    ”Nærvær er godt, distance er skidt”. ”Tillid er en menneskeret”. På de fleste arbejdspladser er der idealer og forestillinger om, hvad der er godt og dårligt. Men det er ikke alle idealer, der er realistiske eller ønskværdige, og de risikerer at spænde ben for både ledere og medarbejdere. Læs om de mest udbredte idealer, og hvorfor du bør udforske og måske udfordre dem.

    Læs mere
  • Derfor skal du være modig og tåle ubehaget

    Hvor modig er du? Som leder må du ikke være magelig, for mod handler om at mærke ubehag. Læs, hvad blandt andre Ghita Nørby, Helle Thorning-Schmidt og Viktor Axelsen mener er modig ledelse, og hvordan du tager fat og taler om modet.

    Læs mere
  • Ekspert: Derfor skal du lave mindre for at lykkes bedre

    En udbredt misforståelse er, at hvis bare vi laver noget mere, så lykkes vi bedre. Men det passer sjældent. Det forudsætter tid og ressourcer i et ubegrænset omfang, som slet ikke er til stede. Du kan i stedet skærpe effekten af din ledelse ved ikke-handling. Det kræver, at du betræder tre trin, som du kan læse om her.

    Læs mere
  • Stressede ledere skammer sig

    Stress er et tabu for mange ledere, for en leder bliver jo ikke selv stresset. Det gør det svært at hjælpe lederne. Læs om, hvad der er bestemmende for, om du som leder bliver ramt af stress, og hvor du kan sætte ind for at undgå, at det ender med en sygemelding.

    Læs mere
  • Odense Universitetshospital: Fra dårligt samarbejde til fælles mindset

    Relationel koordinering behøver ikke at være raketvidenskab. Med et enkelt og konkret fokus på fælles opgaver er det lykkedes at ændre samarbejdskultur og daglige arbejdsgange mellem plejepersonale og terapeuter på en neurologisk afdeling.

    Læs mere
  • Få motiverede medarbejdere med meningsfuld visionsledelse

    Hvad skal I lykkes med at bidrage med på lang sigt, og hvorfor er det ønskværdigt? Et nyt studie viser, at det har afgørende betydning, hvilket fremtidsbillede jeres vision viser i forhold til, om det motiverer eller ej.

    Læs mere
  • Afsløring: Denne type leder er mest skadelig

    En medarbejder fortæller om sin leder, der er fraværende og giver for frie tøjler. En anden medarbejder beklager sig over sin leder, der tyranniserer arbejdspladsen. Hvilken historie gør størst indtryk på dig? Ofte får den tyranniserende leder alt opmærksomheden, mens den fraværende i det stille kvæler medarbejdernes motivation.

    Læs mere
  • 9 eksperter: Sådan sætter vi borgeren først

    Trods alles gode intentioner om at sætte borgeren først, er det hverken let eller en selvfølge. Det kræver et særligt mindset og en særlig kultur at insistere på at sætte borgeren først og her spiller chefer og ledere en vigtig rolle. Ny bog fra Væksthus for Ledelse giver ni inspirerende blikke fra chefer og ledelseseksperter til dig, der vil blive endnu bedre til at sætte borgeren først.

    Læs mere
  • Forskning: Tankemønstre har afgørende betydning for om du får stress

    Stress er en af de absolut største årsager til psykisk mistrivsel og sygefravær globalt. Ny dansk forskning peger på, at den enkeltes tankemønstre også har afgørende betydning for om man bliver ramt af stress.

    Læs mere
  • Advarsel: Undgå at blive fanget i den sure kontrollantrolle

    Kan du være nødt til at kontrollere om dine medarbejdere laver det, de skal og med den kvalitet, du ønsker? Det er aldrig en rar situation at komme i som leder. Læs her, hvordan du kommer ud af rollen som kontrollanten.

    Læs mere
  • Lytter du for at tale, eller for at forstå?

    Når du som leder nærværende og oprigtigt lytter til dine medarbejdere for virkelig at forstå – så øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og du understøtter den gode relation til medarbejderen. Læs, hvordan du bliver en bedre lytter her.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor skal du ikke undgå konflikter

    Ledelse handler ofte om at håndtere konflikter. Små og store, synlige og ikke synlige. Hvis man som leder er konfliktsky, risikerer man let at skabe store problemer for sig selv, for sine medarbejdere og for den organisation, man er ansat i. Læs her, hvordan du siger farvel til din konfliktskyhed.

    Læs mere
  • Varde Kommune: Tværgående samarbejde kræver øvelse

    Relationel koordinering har i flere år været den fælles ramme om at styrke samarbejdet om særligt udsatte borgere. Det har været med til at forberede Varde Kommune godt på en mere helhedsorienteret beskæftigelsesindsats med afsæt i borgernes situation.

    Læs mere
  • 6 ting langtidsholdbare ledere gør

    Din not-to-do liste er mindst lige så vigtig at have styr på som din to-do-liste. Her får du seks råd om, hvordan du får mere tid til ledelse ved at skære helt ind til benet og kun fokusere på dét, som bidrager positivt til lederskabet.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere godt igennem næste runde af corona

    Som leder står du lige nu overfor en kæmpe opgave. En opgave med at mobilisere motivation og vise retning - over coronaens udfordringer. I 2. runde er det ikke nok at drifte for at overleve. Der skal ny ild på bålet.

    Læs mere
  • Mange faker deres ledelse, gør du?

    Faker du din ledelse? Altså ikke direkte snyder og svindler – men hvor du med de bedste intentioner bliver til en leder, der støtter, lytter, har empati og er bevidst om dine egne følelser – men i virkeligheden er det en adfærd, der tilfredsstiller dine egne følelsesmæssige behov for at være en helt eller for at få ret eller anerkendelse?

    Læs mere
  • Sådan motiverer du

    Der er utallige bud på, hvad der motiverer. I kompendiet her er samlet seks af de bedste og mest læste artikler om motivation fra Lederweb. De klæder dig på til at lede og motivere dine medarbejdere i hverdagen.

    Læs mere
  • Relationel koordinering: Sådan kommer du i gang

    Stærkere tværgående samarbejde skaber værdi for borgere og patienter. Relationel koordinering er et godt afsæt, men teorien skal videreudvikles for at passe til mere komplekse opgaver, og der skal mere fokus på ledelsesopgaven, siger en førende dansk konsulent på området.

    Læs mere
  • Podcast: Corona krævede helt nyt kommunikationsgear

    "Hvis vi ikke har kommunikation, når vi har kriser, så bliver vi udfordret på vores drift." Lyt med i seneste podcast fra Væksthus for Ledelse, hvor to chefer fortæller om deres vigtigste ledelsesopgaver, og hvorfor god kommunikation er afgørende i krisesituationer.

    Læs mere
  • 9 råd til et styrket samarbejde under corona

    Krisen bryder op i rutiner, roller og relationer på godt og ondt. Det betyder, at nu hvor vi går imod en ny normal, så skal alle tre dele genforhandles. Og det er nemmere sagt end gjort, for der kan være mange - også modsatrettede – interesser på spil.

    Læs mere
  • De 7 motivationstyper du bør kende

    Motiveres dine medarbejdere af den højere mening med opgaverne eller af at komme først i mål eller at skabe orden? Læs her om syv motivationstyper, hvad der motiverer eller demotiverer medarbejderne, og hvad der kan udløse stress.

    Læs mere
  • 9 ting der er no-go for ledere

    At være leder kræver noget andet end at være medarbejder. Derfor er der også nogle ting, der måske gik, da du var medarbejder, men som er absolut no-go, når du er leder. Læs her, hvilke ni ting du skal svinge udenom.

    Læs mere
  • Skab mere sammenhæng for borgerne ved at styrke det tværgående samarbejde

    Viborg Kommune er frontløbere, når det kommer til tværgående samarbejde. En agil arbejdsmetode er løftestang til at skabe nye resultater i relation til det strategiske mål om at skabe mere sammenhæng for borgerne. Læs med og få inspiration til, hvordan du kan arbejde med agile metoder og styrke det tværgående samarbejde i din organisation.

    Læs mere
  • Leder: Tør du sætte en digital retning eller læner du dig tilbage oven på corona?

    Kommunerne er i verdensklasse, når det gælder digitalisering og m. Med corona fik digitaliseringen af kommunernes opgaveløsning ekstra fart. Ekspert i digitalisering Thomas Terney fortæller her, hvorfor det alligevel er vigtigt, at du som leder bliver endnu skarpere til at tage teten på at sætte retning på den digitale udvikling.

    Læs mere
  • Har du for travlt til udvikling?

    Har du prioriteterne i orden – eller har du for travlt til udvikling? Få her seks råd om, hvordan du udvikler dig som leder – også i en travl hverdag.

    Læs mere
  • 4 principper for god feedback

    Feedback er vigtig at give og modtage, men det kan være svært. Læs her, hvad, hvorfor og hvordan du giver god feedback ved hjælp af fire principper.

    Læs mere
  • Hvor kærligt må du afslutte din mail? 5 regler du skal kende inden du trykker send

    Du har sikkert en foretrukken afskedshilsen, når du sender en e-mail afsted til en kollega, chef eller medarbejder. Men pas på. For samtidig med, at opfindsomheden stiger og hilsnerne bliver sjovere og mere hjertevarme, bevæger du dig også tættere på enten at fornærme modtageren eller at efterlade et uprofessionelt indtryk af dig selv.

    Læs mere
  • Mellemlederens 10 dilemmaer

    Hvordan kan du som mellemleder være klar og tydelig i din ledelse, når dit eget mandat ikke er helt klart? Læs om dilemmaet og ni andre, som mellemledere dagligt står overfor.

    Læs mere
  • Lederteamets udvikling – fra jeg til vi

    Et stærkt og velfungerende lederteam er kendetegnet ved en høj grad af vi-følelse, hvor man trygt tager ledelsesdilemmaer og -udfordringer op og undersøger dem i fællesskab. Læs, hvordan I skaber et lederteam med et fælles grundlag for ledelse, som støtter den enkelte leder.

    Læs mere
  • Grænsekrydsende ledelse

    Du har sikkert allerede hørt om både TEAL og transformationsledelse. Men hvad betyder de nye ledelses- og organisationsformer egentlig for beslutningskompetencen, individets rolle, samarbejdet på tværs og hierarkiet? Væksthus for Ledelse har set på seks forskellige tilgange til nye måder at organisere og lede arbejdet på. En af dem er grænsekrydsende ledelse. Læs mere om det her.

    Læs mere
  • Podcast: Et stærkt relationelt fundament blev afgørende i krisen

    I løbet af få dage skulle medarbejderne på Herlev Hospital indrette sig på den nye virkelighed med corona. Ingen vidste, hvordan den så ud. Ledende overlæge på Herlev Hospital Lisbet Ravn fortæller i denne podcast fra Væksthus for Ledelse om, hvorfor det har gjort mange ting mulige, at hun i forvejen havde et godt relationelt fundament og benyttede sig af styrken ved at have beslutningskraft.

    Læs mere
  • Gør en forskel og få mere mening

    Går du på arbejde for at gøre en forskel eller for at tjene penge? En ny undersøgelse viser, at temperaturen på arbejdslysten er markant højere, når du gør en forskel i samfundet. Læs her hvordan.

    Læs mere
  • Løft dit teams resultater med teaming

    Har du på fornemmelsen, at dit team kan skabe endnu bedre resultater, end de gør i dag? Så har du sikkert ret. Mange ledere kommer desværre til at hæmme teamets produktive samspil, fordi de overser, hvor vigtig teamkultur og kompetencen at teame er. Få her tre råd om, hvordan du forandrer kulturen i dit team.

    Læs mere
  • 3 tips: Sådan undgår du at havne i kategorien af middelmådige talere

    Din kommunikation betyder alt for, hvordan strategien, mødet og ethvert andet budskab bliver opfattet. Og den opfattelse danner grundlag for, hvor godt et resultat bliver – både i form af samarbejde og borgeroplevelse. Få her tre konkrete værktøjer til en bedre og personlig kommunikation.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor skal du være varsom med pyt

    Pyt-knappen er blevet et populært universalværktøj, der kan bruges i de fleste sammenhænge. Sjovt nok, mest af andre, der ikke har noget i klemme selv. Men for meget pyt har konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø, og det kan i værste fald æde kreativitet, initiativ og selvtillid for den enkelte og i organisationen. Læs her, hvorfor du i stedet for pyt skal begynde at stille spørgsmål.

    Læs mere
  • 9 råd om topledelse af digitale transformationer

    Den digitale transformation indebærer, at toplederne må bevæge sig ind på områder med store muligheder, men som samtidig rummer uvished og indeholder risici for at fejle. I en ny publikation fra Væksthus for Ledelse får toplederne ni råd om ledelse af digitale transformationer.

    Læs mere
  • Strategibegrebet i relief og Mintzbergs 5 P’er for strategi

    Arbejdet med strategi vedkommer ledere på alle niveauer i en organisation. Uanset ledelsesrolle og ledelsesniveau møder du nemlig strategi i din hverdag som leder og vil selv skulle arbejde med strategi og strategisk ledelse. Strategibegrebet er gennem tiden blevet udlagt og tolket af mange. Læs i denne artikel om forskellige forståelser af strategi og kom tættere på Mintzbergs fem P’er for strategi.

    Læs mere