Artikler



Viser 50 / 1885
Ingen resultater.
  • 6 forskellige ledelses- og organisationsformer

    Mange offentlige organisationer arbejder med nye måder at lede og koordinere på, mobilisere ressourcer og fremme innovative løsninger – til gavn for kerneopgaven. Det fører til eksperimenter med nye ledelses- og organisationsformer. Væksthus for Ledelse har set på seks forskellige tilgange til nye måder at organisere og lede arbejdet på. Læs med og find inspiration her.

    Læs mere
  • Resiliens: Gør din arbejdsplads gearet til kriser

    Er din arbejdsplads modstandsdygtig i kriser? Resiliens handler om, hvordan I møder og håndterer udfordringer. Læs, hvilke fire tilgange der kendetegner og kan øge jeres organisations resiliens.

    Læs mere
  • 4 råd: Undgå at blive nervøs når du holder jobsamtale

    Jobsamtalen er en anspændt situation. Ikke bare for ansøgeren – men for alle omkring bordet. Det er så afgørende at få stillet de rigtige spørgsmål, lytte til kandidatens svar og gennemføre en god samtale, som gør dig i stand til at vurdere om ansøgeren er den rette til jobbet. Læs her, hvordan du tackler din egen nervøsitet, når du skal gennemføre en jobsamtale.

    Læs mere
  • Sladder afslører din lederskam

    Lederskam handler om de handlinger, tanker, adfærd og fordomme, som ledere ikke fortæller til andre. Men skam er skamfuldt, så mange ledere gemmer skammen væk og lader som om, at den ikke er til stede. Problemet er blot, at din skam påvirker din ledelse – uanset om du vil stå ved den eller ej.

    Læs mere
  • Motivationsteori: 9 faktorer der motiverer

    Der er utallige teorier om, hvad der motiverer mennesker. Her får du overblik over de klassiske og nyere teorier og hvilke ni faktorer, der ud fra disse teorier motiverer på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • Grin på de virtuelle møder

    I skal grine sammen, også selvom I kun ser hinanden på skærmen. For grin giver ikke blot en følelse af glæde, det øger også motivationen, koncentrationen og evnen til at lære. Læs her, hvad du skal gøre for at sikre lidt flere grin på videomøderne – uden du nødvendigvis skal være den nye Melvin Kakooza.

    Læs mere
  • Efter corona: Det efterspørger medarbejderne

    Dine medarbejdere kommer til at efterspørge andre rammer for deres arbejdsliv på den anden side af corona. Samtidig har de fået en stor portion digital selvtillid, som betyder, at ting, der før var umulige, nu pludselig kan lade sig gøre. Er du klar til det?

    Læs mere
  • Bliv en bedre samtalepartner – og rarere at være sammen med

    Ledere har ligesom alle andre lyst til at være likeable. For hvem ønsker ikke at være et lidt rarere menneske og en bedre samtalepartner, der kan styrke medarbejdernes motivation. Her får du ti bud på de bedste værktøjer til at blive netop dét.

    Læs mere
  • Afsløring: Det handler ikke om budskaber når du kommunikerer

    Mangler du inspiration til at styrke din kommunikation med dine medarbejdere? Så læs med her, og få Jens Arentzens bud på et simpelt men meget nyttigt redskab, der sikrer, at du har fokus på din modtager.

    Læs mere
  • Sådan går du godt på ferie

    Sommerferien 2020 bliver for de flestes vedkommende ikke som planlagt. Men det gør ikke denne ferie mindre vigtig. Faktisk tværtimod. De sidste tre måneder har været krævende langt ud over det sædvanlige, og den kommende sommerferie er derfor særligt tiltrængt. Få her et par tips og tricks til, hvordan du bliver helt klar til ferie.

    Læs mere
  • 3 indsigter: Sådan når din visionsledelse ud til medarbejderne

    Ledelsestræning får i højere grad offentlige ledere til at udøve visionsledelse og nå udover rampen med visionen til medarbejderne sammenlignet med ledere fra den private sektor. Det viser et studie, hvor ledere igennem et år har modtaget ledelsestræning. Læs her om tre centrale indsigter, der styrker din visionsledelse.

    Læs mere
  • Din hjerne er drilsk – sådan tøjler du den

    Du burde glæde dig til mødet, men føler dig ubehageligt nervøs. Du føler dig stresset, selvom du har en rolig dag. Din lunte er kort, selvom alle omkring dig prøver at tage hensyn. Det er frustrerende, når vi ikke har styr på vores følelsesmæssige reaktioner, men det er et grundvilkår, at vores hjerner er drilske – læs her, hvordan det kan være, og hvad du kan gøre ved det.

    Læs mere
  • Ledelse af digitalisering i et narrativt perspektiv

    For at lykkes med digitaliseringsprojekter skal du sikre, at fortællingen om digitaliseringsprojektet både bliver meningsskabende, involverer alle og får alle fortællinger i spil. Få her et bud på, hvordan du leder digitalisering ud fra en narrativ tilgang.

    Læs mere
  • 4 spørgsmål gode ledere har svaret på

    Medarbejdere motiveres ofte af selv at kunne træffe beslutninger og have frihed til at vælge, hvordan de vil løse opgaverne. Men det kræver, at du er tydelig om rammerne for arbejdet og kan give klare svar på fire spørgsmål. Ellers falder den flade organisationsform hurtigt til jorden.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk dit teams relationelle koordinering

    Jeres formål er at hjælpe mennesker. Det foregår ofte ved at kombinere indsatser fra flere fagpersoner. Den rette kombination kræver relationel koordinering. Få her forskningsbaserede værktøjer til at vurdere og forbedre kvaliteten af en gruppes relationelle koordinering.

    Læs mere
  • Konflikthåndtering: Hvor meget skal du blande dig?

    To medarbejdere er i åben konflikt under et møde. Efter at have talt med dem individuelt finder du ud af, at problemet stikker dybere og har stået på længere tid end du var klar over. Noget må du gøre, men hvad og hvordan?

    Læs mere
  • 3 ledelsesråd om digital innovation fra Autismecenter Storstrøm

    Hvordan skaber du en arbejdsplads, der kan udnytte nye digitale muligheder for en bedre opgaveløsning? Her kan du læse erfaringer og få gode råd fra Autismecenter Storstrøm, der arbejder målrettet med digitale teknologier i indsatsen med autisme.

    Læs mere
  • Samskabt styring: Nye veje til afbureaukratisering

    Alle ønsker at afbureaukratisere, men alligevel er det vanskeligt at få bugt med et stadigt mere komplekst bureaukrati. Når nu alle tilsyneladende er for at afbureaukratisere – hvorfor er det så stadigt et problem – og hvad kan man gøre ved det? Læs, hvad det kræver at lede samskabt styring.

    Læs mere
  • Animation: Kendetegn ved et velfungerende ledelsesteam

    Ledelse er en holdindsats. Men hvordan får man et hold med lutter anførere til at spille godt sammen? Se med her og bliv klogere på, hvad der kendetegner det exceptionelt velfungerende ledelsesteam.

    Læs mere
  • Hvor relationel er din ledelse?

    Ledelse handler om at skabe virkeligheder sammen med medarbejderne. Dygtige ledere ved, at de i høj grad skal fokusere på relationer, og få alle ’stemmer’ med. Læs, hvordan du bringer dit relationelle lederskab i spil her.

    Læs mere
  • Genopdag anerkendelsen i samarbejdet

    Når medarbejderne er tilbage på arbejdspladsen efter corona, er det ikke som efter en ferie, hvor de skal opdateres på hinandens rejseminder. De kommer tilbage med en turbulent tid bag sig og en usikker tid foran dem. For at lykkes med samarbejdet på ny, skal relationerne styrkes. Læs, hvordan du styrker relationer med anerkendelse.

    Læs mere
  • 6 råd der sikrer bred deltagelse, når du samskaber og inddrager

    Borgermøder som redskab bør nytænkes og erstattes af et langt mere repræsentativt format, når det bruges til samskabelse og involvering. Få her nogle redskaber og metoder til at bedre kunne involvere borgere og virksomheder.

    Læs mere
  • Gør coronatid til læringstid

    Onlinemøder der er hurtige og effektive, hjemmearbejde der øger produktiviteten og beslutninger taget i rekordtempo. Coronatiden har vendt op og ned på mangt og meget på arbejdspladserne – og langt fra alt har været skidt. Men hvad nu? Vender I tilbage til, hvordan arbejdslivet så ud før coronakrisen eller griber I alle de bedste erfaringer, I har gjort jer? Læs her, hvordan du som leder med nogle simple greb, kan omsætte jeres erfaringer til konkret handling i din afdeling.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål der afslører en lav grad af følelsesmæssig intelligens

    Ledere med en veludviklet empati, selverkendelse og situationsfornemmelse står langt stærkere end deres kollegaer, der måske har lidt sværere ved at se sig selv eller vise omsorg. Men hvordan ved du, om du står lidt svagt i forhold til den følelsesmæssige intelligens? Besvar fem spørgsmål og bliv klogere på, hvor du står.

    Læs mere
  • 3 råd til chefer om ledelse i digitalisering

    ”Hvis jeg ikke kan overbevise organisationen om, at det er god løsning, kan de næste led heller ikke se det. Derfor er jeg også nødt til at have lidt viden om, hvad digitaliseringen består af – ikke mindst hvilke gevinster, den bringer med sig”. Sådan siger en chef i et nyt projekt fra Væksthus for Ledelse. Få i denne artikel tre overordnede bud på, hvad ledelse af digitalisering også kræver af dig.

    Læs mere
  • Succesfuld ledelse af unge

    På trods af forskelle kan man udlede tydelige fællestræk for den unge generation af medarbejdere. En adfærd, som både bringer muligheder og udfordringer med sig. Læs her, hvordan du med de rette greb kan støtte dine unge medarbejdere i at forløse deres potentiale – og dermed opnå succes med din ledelse af unge.

    Læs mere
  • Giftige medarbejdere: Ét råddent æble kan fordærve hele kurven

    Én effektiv medarbejder, der ikke kan samarbejde, kan skade hele arbejdspladsen. Det kan faktisk bedre betale sig at ansætte flere lidt mindre produktive medarbejdere, som til gengæld kan samarbejde. Det viser et studie. Men hvordan undgår du at ansætte en giftig medarbejder?

    Læs mere
  • 5 råd om ledelse i en forandret hverdag

    I disse uger tager mange arbejdspladser de første skridt i at genåbne for de primære kerneopgaver og brugere. Det skal ske med små forsigtige skridt ad gangen, og en hyppig brugt vending er, at vi skal vænne os til en ny hverdag, der er alt andet end normal.

    Læs mere
  • 4 ting en formålsdrevet leder gør

    Når du kender dit unikke formål, bliver du en mere modig og inspirerende leder, og det styrker din egen og medarbejdernes trivsel. Få fire tips til, hvad en formålsdrevet leder gør og et værktøj til at finde dit formål.

    Læs mere
  • Podcast: Når forandring ikke fryder

    Forandringen betød store fordele for organisationen, men skabte til gengæld mistillid mellem medarbejdere og ledelse, idet medarbejderne ikke følte sig hørt og inddraget. Lyt med når Jonna Kastbjerg fortæller om de fejl, der blev begået og den læring, hun har fået ud af det i ny podcast fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan leder du dine medarbejdere gennem genåbningen

    Umiddelbart er glæden for mange stor ved tanken om at genindtage arbejdspladsen. Men det indebærer også bekymringer. For hvad er det egentlig, vi vender tilbage til? Situationen er kompleks og kræver formentlig, at I øver jer i at lægge vejen, mens I går. Læs her om de reaktioner, du kan forvente hos dine medarbejdere og få råd om, hvordan du leder dem bedst muligt gennem den første tid.

    Læs mere
  • Afværg konflikter: Træn medarbejdernes dialogiske kompetencer

    En kollega siger et, men mener egentlig noget andet. Selvom det oftest sker helt ubevidst, kan det give gnidninger, der gør samarbejdet svært. Læs her, hvordan du træner dine medarbejdere til at bevare ligeværdighed og nysgerrighed i dialogen med deres kollegaer.

    Læs mere
  • Noas ark: Hvad vil I have med og hvad vil I efterlade efter krise?

    Under krisen har vi set hinanden og vores arbejdsplads fra nye sider og ingen ved helt, hvilken ny fremtid vi vender tilbage til. Under og efter krisen må vi tale både om det, som var sårbart, og det vi har lært. Din opgave bliver blandt andet at skabe et trygt rum til dét. Hvis det lykkes, findes der lige nu en gigantisk mulighed for at lære nyt på arbejdspladsen.

    Læs mere
  • 4 vaner: Stop med at arbejde når du har fri

    Som leder er det særligt svært at sætte en grænse mellem arbejde og fritid. Og særligt i øjeblikket, hvis du arbejdet meget hjemme fra. Men hvis du altid er tilgængelig, risikerer du at forsømme familien og gå glip af den helt nødvendige restitution. Her får du fire vaner, der giver dig en bedre balance mellem arbejde og fritid.

    Læs mere
  • Sådan gir du en skideballe på afstand

    Det er som regel en dårlig idé at irettesætte en medarbejder over en skærm eller på telefon. Men det kan være nødvendigt. I denne artikel får du nogle greb til at irettesætte en medarbejder på distancen, til at uddele det man kunne kalde en digital skideballe på mail, Skype, FaceTime, Zoom eller i en telefon. Du får også et alternativ til skideballen, som nok er værd at overveje.

    Læs mere
  • Ledelse på tværs: Chefer, lyt til borgerne

    Borgerens rejse gennem systemet skal være uden benspænd og koordineret på tværs af forvaltninger og sektorer. For at lykkes med det projekt, kræver det, at cheferne har en nysgerrig, åben og eksperimenterende tilgang. Nyt magasin fra Væksthus for Ledelse belyser, hvordan chefers ledelsesadfærd er med til at skabe bedre sammenhæng i de offentlige velfærdsindsatser.

    Læs mere
  • Genopfind dit lederskab, mens det stadig går godt

    Hvad kan offentlige organisationer bruge en ledelsesfilosofi til, der er skabt ud fra erfaringer fra henholdsvis multinationale koncerner og fra elitesport? Læs om en ledelsesfilosofi, der gør dig klar til en fremtid med konstant skiftende sæsoner.

    Læs mere
  • Styrk kerneopgaven med supervision

    Det er ikke nok at have en klart defineret kerneopgave og lede ud fra denne, hvis ikke medarbejdere har de rette kompetencer. Læs her, hvordan du bruger dine medarbejderes supervision som et strategisk tiltag, der styrker kerneopgaven.

    Læs mere
  • 5 trin: Sådan kommer I bedst tilbage på arbejdspladsen

    De seneste uger har været ubetrådt land præget af kaos og omskiftelighed. Det samme vil gælde i den kommende periode, hvor mange medarbejdere og ledere skal tilbage på arbejdspladserne. For hvordan gør I det bedst muligt? Læs, hvordan du laver en krisehåndteringsplan, der sikrer, at du og dine medarbejdere kommer bedst muligt tilbage i den nye hverdag.

    Læs mere
  • Sådan holder du en virtuel MUS

    Da mange stadig arbejder hjemmefra, er det blevet essentielt at kunne holde samtaler og møder virtuelt. MUS-samtalen kan også holdes på afstand. Men det kan give anledning til både frustration og misforståelser når man ikke kan mødes ansigt til ansigt. Få her råd om, hvordan du bedst holder den virtuelle MUS.

    Læs mere
  • Da kerneopgaven fik corona

    Kerneopgaven har fået corona, og dét kan den komme styrket ud af. Du har nu en unik mulighed for at fokusere, forankre og forandre kerneopgaven. Det er ikke alt, der er kerneopgaven. Det har krisen tydeliggjort - og det skal du handle på som leder.

    Læs mere
  • Sådan gør succesfulde offentlige ledere

    At være offentlig leder kan føles som et konstant tovtrækkeri mellem udvikling og nye krav på den ene side, og tryghed og kontinuitet for medarbejdere og borgere på den anden. Så hvordan bærer du dig ad som leder i det kontrastfyldte spændingsfelt? Her kommer fem konkrete trin til godt offentligt lederskab. De er baseret på vores mange års praktiske erfaring med digitalisering i kommuner og regioner, samt arbejde med strategisk digitalisering og lederudvikling i det offentlige.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 sigtepunkter når du leder i forandring

    Hver dag byder på ændringer og arbejdsindsatsen skal hele tiden koordineres på nye måder. Der er derfor brug for kreative løsninger og gode beslutninger. Her får du et værktøj til, hvordan I lykkes sammen i krisetid.

    Læs mere
  • Kommunikation: Skal du tale krisen op eller ned?

    Danske arbejdspladser forbereder sig lige nu på en kommende genåbning af Danmark. I lyset af COVID19 oplever mange ledere imidlertid et dilemma: Bør jeg tage ”ja-hatten” på og kommunikere i positive vendinger om fremtiden og det håbefulde, der sker i organisationen? Eller skal vi tale om det, der er og har været hårdt, belastende og problematisk? Læs her, hvordan du som leder kommunikerer i krisetider.

    Læs mere
  • Ved du, hvad dine medarbejdere forventer af dig?

    Et godt samspil mellem leder og medarbejdere bygger blandt andet på, at man kender hinandens forventninger til god ledelse. Se med her og bliv klogere på de forventninger, dine medarbejdere har til dig.

    Læs mere
  • Begrund din ledelse – især i krisetid

    I krisetider er det afgørende, at du begrunder din ledelse, så dine medarbejdere kan navigere og handle igennem krisens paradokser og ikke blive handlingslammede. Du skal klæde medarbejderne på til at forstå kompleksiteten, og samtidig skal de ledes entydigt. Hvordan? Det guider vi dig til her.

    Læs mere
  • Den psykologiske tryghed er vigtigere end nogensinde før

    Det er afgørende, at dine medarbejdere føler sig trygge, ellers stopper de med at være innovative og komme med nye idéer. Og i krisetider er den psykologiske tryghed vigtigere end nogensinde før.

    Læs mere
  • Skab muligheder ud af forandringerne

    Coronaen påvirker vores oplevelse af, hvilke muligheder vi har for at lede og sætte retning. Dine handlinger nu har konsekvens for tiden efter corona. Vær først til at gribe de muligheder, som forandringerne bringer med sig. Og husk, det kræver mod og ærlighed.

    Læs mere