Artikler



Viser 50 / 1676
Ingen resultater.
  • Sådan håndterer du uenighed

    At få opbakning fra dine medarbejdere til nye initiativer er vigtig for organisationens succes. For at få det, skal du kunne respondere på en tålmodig og pæn måde, når dine medarbejdere er uenige. Det kræver, at du er fordomsfri, lytter til feedback og kan forene forskellige synspunkter. Få her fire råd om, hvordan du kan lykkes med nye tiltag ved at tage hånd om de konflikter der opstår undervejs.

    Læs mere
  • 4 eksperter: Sådan styrker du dit personlige lederskab

    Du skal kommunikere tydeligt, udvikle dit ledelsesrum, være bevidst om dine værdier, vaner og følelser og hele tiden stille dig selv spørgsmålet: "Hvad er det gode at gøre nu?". Her får du fire eksperters bud på, hvordan du styrker dit personlige lederskab.

    Læs mere
  • 4 dilemmaer du skal tackle når medarbejdere stopper

    Det er et dilemma at skulle hjælpe en medarbejder, som du er glad for, videre i karrieren, men det kan være nødvendigt. Det er også et dilemma, når du er nødt til at afskedige en medarbejder, som du ved vil have svært ved at finde et nyt arbejde. Læs om lederens dilemmaer, når medarbejdere stopper og om, hvordan du forholder dig til dem.

    Læs mere
  • Den følsomme samtale: Derfor skal du gøre dig umage

    Det er svært at have en samtale om et følsomt emne med en medarbejder. Ved at gøre dig umage med din forberedelse, hjælper du dialogen godt på vej. Her er en guide til, hvad du skal have på plads før samtalen.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Sådan skaber Google succesfulde teams

    Nogle teams trives og yder hver dag deres optimale, mens andre er plaget af dårlig stemning, højt sygefravær og ineffektiv opgaveløsning. Nyt studie baseret på teams i Google giver en forklaring på, hvad forskellen skyldes. Her får du tre udsagn, der hjælper dig med at øge tilliden og respekten i dit team.

    Læs mere
  • Undgå mistrivsel under forandringer

    Forandringer skaber usikkerhed. Derfor oplever mange ledere mistrivsel og sygemeldinger under forandringer. Læs her, hvordan du kan undgå mistrivsel under forandringer.

    Læs mere
  • Ligger engagement i vores personlighed?

    Er nogle fra naturens side mere engagerede end andre i deres job? Ja viser forskning. Læs, hvilke fire karakteristika du også skal kigge efter, hvis du vil ansætte medarbejdere med et højt engagement.

    Læs mere
  • Podcast: Ledelse er et håndværk man skal lære

    Din ledelsesstil er ikke noget, der følger naturligt med din titel som leder. Det tager tid, og det er en løbende proces, der faktisk ikke slutter, før du stopper som leder. Lyt til ny podcast, hvor Kurt Strand har inviteret formanden for Ledelseskommissionen, en direktør, en oversygeplejerske og en coach i studiet for at tale om, hvordan man udvikler sig som leder.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • 4 ting ledere skal stoppe med at gøre

    Det er let at formulere endnu flere opgaver, lederne bør gøre og tage ansvaret for. Det svære er at formulere, hvad de skal gøre mindre af eller helt stoppe med at gøre.

    Læs mere
  • 3 oversete ledelseskompetencer hos de dygtigste ledere

    Skærer man helt ind til benet, er der tre afgørende, men ofte oversete egenskaber, man ikke kommer udenom som offentlig leder. Læs om de tre kompetencer, og hvordan du kan udvikle dem.

    Læs mere
  • Feedback til de nye generationer

    De nye generationer på arbejdsmarkedet har særlige - og store - forventninger til feedback. Læs om tre tendenser, og hvordan det stiller nye krav til dig som leder.

    Læs mere
  • 6 spørgsmål gode ledere kender svaret på

    Ét er at have en holdning til ledelse og at kende alle teorierne. Noget andet er selv at håndtere ansvaret og autoriteten. Her kommer seks spørgsmål, du bør overveje, hvis du gerne vil have succes som leder.

    Læs mere
  • Visionsledelse: Hvilke faldgruber bør du være opmærksom på?

    Offentlige ledere skal kunne sætte en meningsfuld retning via en klar vision. Det lyder enkelt, men visionsledelse er en af de sværeste ledelsesformer. For hvad er egentlig visionsledelse? Hvorfor bør du som offentlig leder interessere dig for det, og hvilke faldgruber skal du være opmærksom på, når du udøver visionsledelse? Det kan du blive klogere på her.

    Læs mere
  • Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

    Historiens værste flykatastrofe nogensinde har et klart budskab: Lyt til dine medarbejdere. Også dem, der ikke er enige med dig. Læs om katastrofen her, og hvad du kan lære af den.

    Læs mere
  • 5 kendetegn på bæredygtig ledelse

    Bæredygtighed handler ofte om tiltag inden for klimaforandringer og forbrugsmønstre. Men også inden for ledelseslitteraturen er der en erkendelse af, at organisationer også skal ledes mere bæredygtigt. Det gælder også offentlige organisationer, hvor fokus på kortsigtede effektmål og økonomiske provenuer i højere grad erstattes af en mere bæredygtige og meningsgivende tilgang til det at arbejde i en offentlig organisation.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Lær ledelse af de danske verdensmestre

    Håndbold er værd at bruge tid på, hvis man interesserer sig for ledelse. For i ”håndbolden” udspiller organisationens handlinger sig for øjnene af os. Fra det øjeblik holdet, med ledelsesteamet, træder ind på banen, er intet skjult, kun kameraer sætter sine begrænsninger. Så hvad kan vi tage med os fra dette VM af ledelsesmæssige pointer? Med andre ord, hvad kan vi lære af VM-holdet og Nikolaj Jacobsen?

    Læs mere
  • Det kan du lære af Kierkegaard

    Hvad er det vigtigste i dit liv? Hvorfor står du op om morgenen? Hvad kan du ikke leve uden? Og hvad kan du ikke leve med? I en tid hvor forandringer hele tiden sætter nye dagsordener, er det vigtigt, at kunne holde fast i egne værdier og sin egen livsanskuelse. Men det kan man kun, hvis man tager sig tiden til at reflektere over de store spørgsmål i tilværelsen inden man omstillingsparat kaster sig ind i tidens travlhed.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan bliver I mere effektive sammen

    Kan du indfri krav til effektivitet uden at bede dine medarbejdere løbe stærkere? Ja, lyder det fra tidscoach, der her peger på, hvordan du får dine medarbejdere til at arbejde effektivt, så de samtidig oplever arbejdsglæde og motivation.

    Læs mere
  • Parkinsons lov: Bruger I tiden rigtigt?

    Mennesker er hverken uduelige, grådige eller løgnagtige, men opgaver har en tendens til at udvide sig, indtil de udfylder den tid, der er afsat til det. Det hedder med en mere teknisk betegnelse ”Parkinsons Lov”. Det er et velbeskrevet fænomen, der er med til at forklare, hvorfor vi bruger alt for meget tid på opgaver, der reelt ikke skaber værdi i forhold til kerneopgaven.

    Læs mere
  • Sygefravær, overbærenhed og ledelse

    Debatten om sygefravær bølger igen. Ikke mindst fordi Finansministeriet i januar har udgivet en rapport om sygefraværet i det offentlige. Det er for højt, det skal ned. Indlæggene bølger frem og tilbage fra positioner, der skal forsvares; Unuanceret kritik af ledere, der udstilles som dårlige, kommuner der ikke gør nok, medarbejdere der udstilles som sløve eller presses for hårdt. Men måske mangler et par perspektiver, og et småfilosofisk indspark fra en, der hver dag håndterer sager om syge medarbejdere.

    Læs mere
  • Sådan får du fodfæste som ny leder

    For at få fodfæste som ny leder må du træde i karakter både som menneske og leder. Du må brænde for at brænde igennem. Have noget på hjertet. Ikke på egne vegne, men på fællesskabet og organisationens vegne. Her får du fem trædesten til organisatorisk fodfæste som ny leder.

    Læs mere
  • Bliver man en bedre leder af at beskæftige sig med kunst?

    Mødet med kunst kan bidrage til udvikling af empati og evnen til at eksperimentere med ideer, tanker og symboler. Formuleret i ledelsestermer kan man kalde det området for henholdsvis personaleledelse og forandringsledelse.

    Læs mere
  • 7 fejl du skal undgå med dit kropssprog

    Du skal vælge dine ord med omhu. Men lige så vigtigt er det, at dit kropssprog stemmer overens med det, du siger. Hvis der er uoverensstemmelse, risikerer du at fremstå utroværdig eller måske signalere noget helt andet end det, du egentlig ville. Få overblik over, hvilke typiske fejl, du bør undgå.

    Læs mere
  • Nye generationer: Hvad er fup og hvad er fakta?

    Skifter yngre medarbejdere oftere job end deres ældre kollegaer? Og er der forskel på, hvor længe man er ansat alt efter ens faggruppe? Det er nogle af de spørgsmål, du får svar på i en ny undersøgelse fra Væksthus for Ledelse, som kortlægger en række facts om de nye generationer på arbejdsmarkedet.

    Læs mere
  • Ekspert: 4 tips til mere arbejdsglæde

    Arbejdspladser med glade medarbejdere klarer sig bedre end andre. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. Sådan lyder budskabet fra ekspert i arbejdsglæde, der her deler sine fire tips til, hvordan du med nogle enkle men effektive virkemidler, kan øge arbejdsglæden hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 23 måder du kan få mere indflydelse

    Dit ledelsesrum er hverken entydigt, uforanderligt eller upåvirkeligt. Du kan (og du bør) forandre og påvirke det. Her får du et idekatalog med 23 råd.

    Læs mere
  • Derfor skal du se dig selv som en træner

    Selvom det er svært at uddelegere opgaver, så er det vigtigt. For udover at du bliver aflastet og bedre kan fokusere på det, der er vigtigst, så udvikler det også dine medarbejdere. Mange ledere begår en væsentlig fejl, når de uddelegerer. Læs hvilken, og hvorfor den er så skadelig.

    Læs mere
  • Feedback: Når tillid og regler ikke er nok

    Mange ledere efterspørger en feedbackkultur. Ofte begynder lederne at kigge på feedbackregler og om tilliden er til stede, men ifølge ekspert er det ikke nok. Der skal en kulturændring til, hvis feedback skal virke hos jer. Læs her, hvordan du gearer kulturen til at være en god feedbackkultur.

    Læs mere
  • 5 råd: Undgå katastrofen når din bedste medarbejder siger op

    Når Lottes opsigelse pludselig ligger på dit bord, bringer den både bekymringer og frustrationer med sig. For hvordan skal I dog komme jer over det tab? Men du kan faktisk sikre, at I vinder mere, end I taber. Få her 5 råd om, hvordan du lander på den anden side som en både klogere og bedre leder.

    Læs mere
  • Professorer: Tænk med medarbejderne og få succes

    Kroppen og omverdenen bliver ofte glemt, når det kommer til læring og udvikling. Enaktiv ledelse ser udvikling og læring som et komplekst samspil mellem hjerne, krop og omverden. Det centrale er, at ledere skal lytte mere og tale mindre. Du skal kunne høre græsset gro.

    Læs mere
  • Kender medarbejderne jeres mål og dine forventninger til dem?

    Som leder er det dit ansvar, at jeres mål og værdier er tydelige for medarbejderne. Ellers er det umuligt for dem at præstere. Se animationsfilm om, hvordan du gør jeres mål og værdier synlige. Den varer kun halvandet minut, men inkluderer alligevel en tur i Tivoli:

    Læs mere
  • Dine tre greb til MUS med mål og mening

    Du er hverken livredder, psykolog eller præst. Du er leder. Også når du afholder MUS. Men det kan være svært at få hånd om den årlige samtale, som af mange praktiseres på måder, der giver næring til den udbredte forestilling om, at MUS-en er spild af tid. Det er ærgerligt. Få her tre greb til at holde MUS-samtaler, der giver mening og skaber værdi.

    Læs mere
  • Ledelseshånden: Et redskab til at formulere dit ledelsesgrundlag

    Hvad anerkender andre dig for? Hvad gør dig til noget særligt? Og hvad irriterer dig? Her får du et redskab, der giver dig et praksisnært blik på dit eget ledelsesgrundlag, og hvad det er, du gør, som gør en forskel.

    Læs mere
  • Sætter du borgeren i centrum med din ledelse?

    Borgeren i centrum, lyder mantraet mange steder. Men for at lykkes med den opgave, skal der være et godt samarbejde mellem de fagpersoner, der har direkte indflydelse på borgernes oplevelse af den service, de modtager. Læs her, hvilke ledelsesindsatser, der styrker samarbejdet.

    Læs mere
  • 4 måder du kan samskabe på tværs

    Ledere skal kunne mestre tværfagligt samarbejde og understøtte vidensdeling. Men hvordan gør du dette, når der samtidig er stærkt fokus på mål, kontrakter, driftsstyring mm. i et stadigt højere tempo med krav om hurtige synlige resultater?

    Læs mere
  • Værktøj: Find dine unikke lederegenskaber

    Ledelse kræver menneskekundskab – og dermed også evnen til at kende sig selv. Værktøjet her er et skema, du kan bruge til at reflektere over, hvem du er som leder. Der er ikke et facit eller nogen kåring af ”den ideelle leder”, men du kan bruge det som et spejl og derigennem producere ”en ledelsesmæssig selfie”.

    Læs mere
  • Podcast: Døren til dit ledelsesrum går op uden nogen banker på

    Mange vil gerne blande sig og sætte retningen for din ledelse. Derfor er det ekstra vigtigt, at du selv udstikker en klar og tydelig vej for dine ledere og medarbejdere. Lyt til ny podcast, hvor Kurt Strand har inviteret tidligere formand for Ledelseskommissionen, en direktør, en oversygeplejerske og en coach i studiet for at tale om at sætte retning.

    Læs mere
  • 4 ting der kendetegner dårlig ledelse – ifølge medarbejderne

    Det kan ikke undgås, at du ind i mellem jokker i spinaten. Det gør alle. Men hvis man spørger medarbejderne, hvad det værste en chef kan gøre er, så peger de på fire ting, der kendetegner dårlig ledelse.

    Læs mere
  • Ekspert advarer: Uden feedback gror I fast

    Løber I marcipanmaverne mod de samme mure som sidste år, eller ser I det nye år som en mulighed for at starte på en frisk og forbedre jeres performance? Et nyt år er nemlig en god anledning til at kigge organisationen efter i sømmene. Læs Helle Bro, direktør i bro's bud på, hvordan god feedbackkultur kan hjælpe jer.

    Læs mere
  • Har du et passende ledelsesspænd?

    Mange offentlige ledere får i disse år ansvar for stadig flere medarbejdere. Det kan der være både fordele og ulemper ved. Læs her, hvilke forhold, der spiller ind på, hvor stort et ledelsesspænd, der er passende i din organisation, og hvad kan du gøre, hvis du oplever, at dit ledelsesspænd er for stort.

    Læs mere
  • Ledertræet som udviklingsmodel

    Som leder arbejder du grundlæggende med at flytte andre mennesker og opnå resultater. Forudsætningen for ledelse handler om dig, hvem du er, hvad du kan, og hvad du har med i bagagen. Her får du en model, der gør dig klogere på dig selv, og hvor du gerne vil udvikle dig.

    Læs mere
  • 7 utrolige historier der får dine problemer til at blegne

    Hvad gør du, hvis din ekskæreste, som du gik fra uden et ord, pludselig skal være din chef? Eller hvis din medarbejder bider en kollega? Disse dilemmaer og andre store og små arbejdsrelaterede spørgsmål giver en amerikansk blog svar på. Læs med her.

    Læs mere
  • 6 anbefalinger: Når målstyring virker

    Hvordan realiserer du de politiske visioner? Hvordan kommunikerer du hensigterne til ledere og medarbejdere i det udførende led, og hvordan følger du op på målene? En ny publikation fra Væksthus for Ledelse deler topchefernes egne erfaringer med arbejdet med målstyring og giver seks anbefalinger til at lykkes med opgaven

    Læs mere
  • Sådan afværger du konflikten

    Andreas føler sig udfordret. Han er leder for Katrine, der bliver mere og mere irriteret på en kollega i teamet, og det varer ikke længe, før en reel konflikt bryder ud. Katrine spreder negativitet og bagtaler kollegaen, og det smitter af på resten af teamet. Læs, hvordan Andreas afværger konflikten.

    Læs mere
  • 7 trin der giver medarbejderne succes

    Det nye år indledes af de fleste med mindst et nytårsfortsæt. Nu starter noget nyt, og det giver anledning til at gøre status. Måske ønsker I at føre flere af jeres ideer ud i livet? Læs her om syv måder, der hjælper dig og dine medarbejdere med at nå de mål, I sætter jer for.

    Læs mere
  • 17 spørgsmål til ansættelsessamtalen

    Her finder du 17 klassiske spørgsmål til jobsamtalen og råd om, hvordan du stiller gode spørgsmål.

    Læs mere