Artikler



Viser 50 / 2132
Ingen resultater.
  • Podcast: Kampen om arbejdskraften

    Der mangler hænder i det offentlige, og der vil mangle endnu flere fremover. Det kræver kontroversielle løsninger og et samarbejde på tværs af hele Danmark. Hvilken rolle spiller topledere i løsningen på at skaffe og skabe flere hænder? Og hvordan kan det gribes an? Lyt med når stadsdirektør i Aarhus Kommune Niels Højberg diskuterer udfordringen med to andre topledere i ny podcast fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • 6 råd: Sådan giver du feedback til en der råber eller græder

    Hvad gør du, når en medarbejder reagerer på din feedback ved at råbe af lungernes fulde kraft, så du ikke få et ord indført? Eller hvis han græder, så du knapt kan forstå, hvad han siger? Her får du seks råd om, hvordan du bedst tackler følelsesudbrud, når du giver feedback.

    Læs mere
  • Ledere skal skabe ambassadører

    Antallet af opslag lavet af borgere på de sociale medier vokser eksplosivt. Og det er ikke kun shitstormopslagene. Også de positive opslag kan gå viralt. Så når en pædagog, en skolelærer eller en sygeplejerske får ros, har det stor betydning, ikke blot for medarbejderen selv, men også for arbejdspladsens omdømme.

    Læs mere
  • Brug meditation til at skabe bæredygtighed i en travl hverdag

    I en hverdag med flere opgaver end ressourcer til at løse dem, kan det være fristende at skrue op for tempo og arbejdsintensitet. Mindfulness er en effektiv modvægt, som hjælper dig til at skabe ro, overblik og genopladning. Læs om, hvordan du skaber sund effektivitet med mindfulness.

    Læs mere
  • Advarsel: Ingen leder kan leve op til idealet

    Der er ingen, der kan leve op til det helteideal, som de fine ledelsesteorier præsenterer. Sådan siger to forskere, der har studeret sammenhængen mellem teorierne og den virkelighed, lederne står i. Læs her, hvor ledelsesteorien fejler og få deres bud på, hvad en leder skal kunne.

    Læs mere
  • Sådan arbejder I med Ny Syntese

    Når vi tager nye initiativer, hvor og hos hvem vil vi så se resultater, hvem skal skabe resultaterne, og hvordan skal det gøres? Ny Syntese tager udgangspunkt i disse spørgsmål. Læs her, hvordan du arbejder med Ny Syntese

    Læs mere
  • Hvorfor dem der er uenige klarer sig bedst

    Selvom det kan være trygt – ligefrem behageligt – at opnå enighed hurtigt, så kalder en kompleks virkelighed ikke på, at I går i takt eller synger med én stemme. Tværtimod har du brug for alle stemmer til at være oprigtigt uenige for at skabe gode løsninger. Læs om fem tegn på farlig konsensus, og hvordan du hjælper dit team til at arbejde med uenigheder.

    Læs mere
  • Sådan spotter du en psykopat på arbejdspladsen

    Ikke alle psykopater er lige så karikerede som hovedpersonen i filmen "American Psycho". Psykopater ligner os faktisk meget mere, end du måske tror, og netop derfor er de så farlige og svære at gennemskue. Læs her, hvordan du spotter en psykopat på arbejdspladsen og få råd om at tackle ham.

    Læs mere
  • Ord og udtryk du skal undgå i vanskelige samtaler

    Vanskelige samtaler er vanskelige af en årsag. Men undgår eller udskyder du dem, vokser problemerne sig typisk større. Dog skal du veje dine ord på en guldvægt, når du tager samtalen. Læs her, hvilke ord du skal undgå.

    Læs mere
  • Hvad betyder det at være motiveret af at ”gøre en forskel”?

    ”Jeg brænder for at gøre en forskel” og ”Jeg er drevet af at gøre noget godt for andre”. Hvis en medarbejder siger sådan, har hun formentlig en høj grad af public service motivation. Men hvad indebærer det? Og hvorfor bør du interessere dig for at fremme dine medarbejderes public service motivation? Læs med her.

    Læs mere
  • Brokbevidst: En sjov og anderledes vej til øget trivsel og social kapital

    Alt for mange forstyrrelser og overbelastninger står i vejen for, at vi kan trives og præstere på en sund og langtidsholdbar måde. Men hvordan afhjælper man den moderne stress-udfordring? Her kan en forståelse af brok være et virksomt redskab til at skabe højere trivsel og et bedre arbejdsmiljø. Læs her, hvordan du styrker bevidstheden om brok og styrk den sociale kapital.

    Læs mere
  • Derfor er ydmyge ledere de bedste

    Ydmyghed er vigtigt og nødvendigt i god ledelse. Men det er vanskeligt, da du på en og samme tid skal forholde dig ydmygt til egne begrænsninger, samt værdsætte andres evner. Læs her, hvordan du er ydmyg i din ledelse.

    Læs mere
  • Stil 3 spørgsmål før I søsætter den næste trivselsundersøgelse

    Lederes og medarbejderes oplevelser med undersøgelser af medarbejdertilfredshed er blandede. Der er tre spørgsmål, I bør stille før I går gang med den næste trivselsundersøgelse og brug kommunikation som lakmusprøve på, om systemerne fungerer, som de skal.

    Læs mere
  • Psykolog: Tal om krav og forventninger når I skal samarbejde

    Taler du med dine medarbejdere om jeres gensidige forventninger? Hvis ikke, kan det føre til konflikter og stress, når I skal samarbejde om fælles mål. Læs om forskellen på krav og forventninger, og hvordan du bedst får dem afstemt med medarbejderne.

    Læs mere
  • Leder i shitstorm: ”De værste 48 timer i mit liv”

    Flere kommunale ledere har prøvet at stå med de bedste hensigter for derefter at havne i regulære shitstorms på de sociale medier. Og fælles for dem alle har været, at de er kommet som lyn fra en klar himmel. Læs her, hvad ekspert råder til, hvis jeres organisation havner i en shitstorm.

    Læs mere
  • Arbejdsseminar: Veje til topledelse – når afløseren skal findes

    Alle ønsker at have så stort og kvalificeret ansøgerfelt som muligt, når kommunen eller regionen skal ansætte en ny topleder. Men kan vi blive bedre til at spotte og hjælpe potentielle topledere på vej?

    Læs mere
  • Bæredygtig ledelse - få styr på begreberne for at sætte retningen

    Bæredygtighed og bæredygtig ledelse er begreber, der bliver brugt i flæng. Men taler vi om det samme, eller taler vi forbi hinanden? Der er forskellige dimensioner af bæredygtighed, og som leder, skal du være skarp på begreberne, hvis du vil sætte en retning for organisationen. Læs her, hvordan.

    Læs mere
  • Sådan tackler du afbrydelser

    Hvordan afbryder du uden at virke uhøflig? Og hvad gør du, hvis du gang på gang bliver afbrudt på personalemødet? Afbrydelser opfattes som uhøflige, men kan være nødvendige. Læs her, hvordan du bedst tackler dem.

    Læs mere
  • 3 måder du kan passe på dig selv når du er presset

    Når du er presset, kan du komme til at reagere på uhensigtsmæssige måder, som ikke gør noget godt for dig. Tværtimod. Læs her, hvordan du bedst håndterer pres og travlhed.

    Læs mere
  • Lad værdierne styre den svære dialog og stop tavshedsepidemien

    Hvis ingen tør dele deres ideer, indrømme at de har begået en fejl eller stille spørgsmål til det, de ikke forstår, så er du nødt til at tage afsæt i dine værdier og opfordre til dialog. Læs, hvordan du gør det her.

    Læs mere
  • Når hvedebrødsdagene som ny leder er forbi

    Er boldene i luften blevet for mange, og hober problemerne sig op? Efter nogle hektiske måneder som ny leder, er det naturligt at blive usikker og tvivle på, om det overhovedet var den rigtige beslutning at blive leder. Her er seks råd, der booster din energi.

    Læs mere
  • Sådan hjælper du din medarbejder i sorg tilbage til arbejdet

    Når en medarbejder er i sorg, kan det være svært som leder at vide, hvordan du bedst hjælper. Det kan også være svært at vide, i hvilket omfang og hvordan du med fordel kan involvere kollegaerne. Læs her, hvordan du støtter bedst muligt op om en sorgramt medarbejder.

    Læs mere
  • Nyhed: Dialogkort om ledelse

    Hvilket aftryk har du sat som leder? Og hvordan håndterer et godt ledelsesteam konflikter? Det at tale om ledelse udvikler ledelse. Derfor har Væksthus for Ledelse udviklet 60 dialogkort. Læs mere, og bestil dem her.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan leder du perfektionister

    Perfektionister. De er på den ene side engagerede, arbejdsomme og løser opgaverne til perfektion. Og på den anden side akkumulerer de overarbejde, overskrider deadlines, og risikerer stress og udbrændthed. Undersøgelser viser, at der bliver flere og flere af dem, så læs med her og få fem råd om, hvordan du bedst leder dem.

    Læs mere
  • Svend Brinkmann: Kunsten at tale sammen

    Den gode samtale er ifølge professor i psykologi Svend Brinkmann kendetegnet ved nysgerrighed, åbenhed og uden et egentligt formål. Selv om det kan være svært at praktisere i et lederjob, er der meget at hente ved at være bevidst om samtalens præmisser og faldgruber.

    Læs mere
  • Advarsel: Magt kan gøre ledere usympatiske

    Magt gør dig usympatisk, mere dominerende og mindre lyttende, viser ny forskning. Læs her, hvad magten gør ved os, og hvordan du undgår, at magten stiger dig til hovedet i dit lederjob .

    Læs mere
  • 3 psykologiske behov der afgør om medarbejderne trives

    Nogen kom hjem til det forjættede land, da de mødte fysisk op på arbejde igen, men for andre føles det som et ærgerligt tab af frihed at forlade det hjemlige arbejdsliv. Læs her, hvordan du kan håndtere reboarding i din organisation.

    Læs mere
  • 9 sætninger gode ledere siger

    "Undskyld", "tak" eller, "hvad synes du"? Som leder er det, du siger og gør afgørende for medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel. Læs her, hvilke ni sætninger dårlige ledere siger alt for sjældent.

    Læs mere
  • Advarsel: 4 tegn på at jeres kultur er for familiær

    Kulturen på arbejdspladsen skal helst adskille sig fra kulturen i familien. At stille dem op overfor hinanden kan skærpe dit blik for den sunde kultur på jeres arbejdsplads. Læs om fire guidelines, der sætter jeres arbejdskultur under lup.

    Læs mere
  • 6 afgørende fejl om morgenen: Begår du dem?

    Grundlaget for en god og produktiv dag begynder inden, du er ude af døren. Tjek her, om du begår nogle af de typiske fejl i din morgenrutine, og få råd om, hvordan du sikrer høj motivation og engagement gennem hele dagen.

    Læs mere
  • Se Væksthus for Ledelses konference her

    Hvis du gik glip af Væksthus for Ledelses konference, så kan du heldigvis se den her.

    Læs mere
  • Live streaming af konference

    Væksthus for Ledelse holder konference tirsdag den 28. september. Her kan I høre om, hvad der skal til for at kunne sætte borgeren først, om de gensidige forventninger mellem ledelseslagene, og hvorfor vi skal sige farvel til egofesten og goddag til fællesskabet. Få link til live streaming her.

    Læs mere
  • Skær støjen fra og hold effektive møder

    Forestil dig en bog, som er skrevet uden mellemrum. Du ville være i stand til at afkode ordene, mendetvillekræverigtigmegetafdinopmærksomhedsomkunnehave-væretbrugtbedre. Et møde uden stilhed er som et tastatur uden mellemrumstast. Det er muligt, men langt fra optimalt. Læs om støjfri ledelse, og få råd om, hvordan du skaber bedre møder.

    Læs mere
  • 4 tegn på at du kvæler medarbejdernes arbejdsglæde

    Det er naturligt, at du har brug for at føle en vis kontrol som leder. Men for meget kontrol er en tidsrøver, der dræber medarbejdernes motivation og engagement. Læs om fire tegn på, at du mikrostyrer dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Byd nye ideer velkommen med psykologisk tryghed

    På nogle arbejdspladser føles det tryggest at tie med sine ideer eller bekymringer. Men det går ud over innovationen. Læs her, hvordan du får gang i dialogen, så det er trygt at gå på arbejde og udviklende for både medarbejderne og organisationen.

    Læs mere
  • Forskning: Sådan fremmer du "Jeg elsker mit arbejde" følelsen hos medarbejderne

    Intrinsisk motiverede medarbejdere præsterer bedre, deres trivsel er høj, de er lette at fastholde, og de er sjældent syge. Du har derfor god grund til at interessere dig for, hvordan du kan understøtte netop denne form for motivation. Få her råd om, hvad du konkret kan gøre.

    Læs mere
  • Nye spilleregler: Sådan leder du både hjemmearbejde og arbejdet på kontoret

    Selvom hjemmearbejdet er kommet for at blive, er kontoret ikke på vej ud. Men det bør nytænkes. Læs, hvordan du imødekommer medarbejdernes ønske om fleksibilitet, mens du sikrer optimale rammer for samarbejde, videndeling, og sammenhængskraft.

    Læs mere
  • 2 lytteråd der styrker jeres samarbejde

    Når du lytter til medarbejderne – både til det, de siger og det, de ikke siger, øger du mulighederne for bedre opgaveløsning og understøtter den gode relation til medarbejderne. Men hvis du skal kunne lytte til andre, skal du lytte til din egen grundstemning, for den smitter af på jeres samarbejde. Læs, hvordan her.

    Læs mere
  • Coach dine medarbejdere og få mere tid

    Coachende ledelse hjælper medarbejderne med at indfri deres potentiale, skaber motivation og engagement – og giver samtidig lederen mere tid. Læs her, hvordan du bliver en coachende leder.

    Læs mere
  • Ledelsestræning: Det er ikke altid lige nemt

    Der er ofte et stykke vej fra din egen opfattelse af din ledelse og til medarbejdernes opfattelse af din ledelse. Men her kan ledelsestræning heldigvis give en hjælpende hånd. Dog er nogle ledelsesformer nemmere at træne end andre. Fx viser nyt studie, at du med ledelsestræning nemmere kan komme ud over rampen med din verbale anerkendelse end med distribueret ledelse. Læs mere her.

    Læs mere
  • Eksperter: Sådan undgår du at tidspres udløser stress

    Oplevelsen af tidspres er en af de væsentligste årsager til stress. Det er et ledelsesansvar at prioritere indsatser, der skaber et sundt og engagerende psykisk arbejdsmiljø. Læs her, hvad tidspresset gør ved alle, og få seks råd om, hvordan du bedst håndterer det.

    Læs mere
  • 4 ting du ikke bør sige til chefen

    Ord betyder noget, når du leder. Når du leder opad, kan det rigtige ordvalg give dig opbakning og frihed. Til gengæld risikerer du at skade din relation til chefen, hvis du ikke tænker over, hvad siger. Læs her, hvilke fire sætninger.

    Læs mere
  • Bidrag med din viden om at vende en usund kultur på arbejdspladsen til en sund kultur

    Væksthus for Ledelse arbejder med et projekt, der skal samle viden og erfaringer ind om, hvordan man forebygger og håndterer en usund kultur, hvor medarbejdere fx taler grimt, ignorerer eller på anden måde behandler borgere eller en kollega respektløst.

    Læs mere
  • 7 tips: Sådan bliver du mindre mandagstræt

    Gruer du hver uge for, at det igen bliver mandag, så skal du nu slå ørerne ud. Her får du nogle få tips, som du kan implementere i hverdagen, så mandage bliver nemmere at komme igennem.

    Læs mere
  • 10 tegn: Er din medarbejder på vej væk?

    ”Det var jeg slet ikke forberedt på!”. Reagerer du også sådan, når en opsigelse fra en god medarbejder lander på dit bord? Du har faktisk mulighed for at være på forkant med det. Læs her, hvilke ti tegn der indikerer, at din medarbejder er på vej væk, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • 5 råd: Fasthold omstillingsparatheden efter corona

    COVID-19 har sat alle på prøve, og kravene til at agere handlekraftigt og omstillingsparat har været enorme. Rigtig mange steder er det lykkedes over al forventning. Det et piblet frem med gode historier om, hvordan krisen har styrket tværgående samarbejde, udviklingen af digitale løsninger har taget kvantespring og tidskrævende innovationsprocesser er reduceret fra kvartaler til uger. Men hvordan fastholder du omstillingsparatheden, når hverdagen igen ruller?

    Læs mere
  • Sådan skaber du en læringskultur

    Jeres læringskultur er afgørende for, hvor meget gavn du får af medarbejdernes kompetencer, og om I lykkes med jeres forandringsprocesser. Læs her, hvordan du skaber en positiv læringskultur, og få to værktøjer til at skabe læring i hverdagen.

    Læs mere
  • 5 fejl du bør undgå når du ansætter

    Genbrug jobbeskrivelsen fra sidst, tal solen sort og kør ansættelsessamtalerne på rutinen. Læs her, hvad du skal styre uden om, når du skal finde den rigtige medarbejder, og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Mød en leder: "Husk, at du har to ører og en mund"

    Hvad fylder mest i dit lederjob lige nu? Hvad bliver din største ledelsesudfordring de næste 3-5 år? Og hvad vil du gerne have, at dine medarbejdere siger om dig som leder? Læs med, når Louise Manstrup, forstander på et socialpædagogisk udviklingscenter i, svarer på otte spørgsmål om ledelse.

    Læs mere
  • Sådan får du sagt til Jytte at hun lugter

    Jytte lugter, Søren er dårlig til at samarbejde og Gitte er faldet af på den. Det skal du som leder tage ansvar for. Men det kan hurtigt blive en slap affære, hvis du af frygt for at såre deres følelser ikke får taget ordentligt fat om problemet i jeres samtale. Læs her, hvad kommunikationstræner Philip Antonakakis råder dig til, hvis du gerne vil lykkes med de vanskelige samtaler.

    Læs mere