Artikler



Viser 50 / 1706
Ingen resultater.
  • Introduktion til grafisk facilitering for ledere

    Hjernen forholder sig til og bearbejder visuelle informationer hurtigt. Med grafisk facilitering kan du give medarbejderne bedre overblik, skabe større forståelse og øge sandsynligheden for at andre husker dine vigtige budskaber. Få her en introduktion til grafisk facilitering.

    Læs mere
  • 5 tips til den gode samtale med din medarbejder

    Kommunikation med dine medarbejdere er unægtelig vigtigt, hvis I vil lykkes. I dialogen skal du have fokus på jeres styrker, være nærværende og om nødvendigt tage en timeout. Læs, hvordan du gør det og få fem tips til at skabe en stærk dialog.

    Læs mere
  • 6 ting du gerne ville have vidst inden du blev leder

    Når man spørger nye ledere, hvad der er det sværeste, så peger de blandt andet på det at vinke farvel til de kollegiale relationer, kridte sin egen bane som leder op og det, at alt hvad de gør, ikke gør og siger bliver fortolket. Læs om de seks ting, som fylder særligt meget, når man bliver leder.

    Læs mere
  • Sådan laver du den gode stillingsannonce

    Får I ikke nok ansøgere, eller er det de forkerte, der søger stillingen? Problemet kan meget vel være jeres stillingsopslag. Læs, hvordan du undgår de klassiske brølere i stillingsannoncen.

    Læs mere
  • 10 egenskaber: Det kan de bedste ledere

    Vil du betegne dig selv som en god leder? Så skal du gerne kunne sætte flueben ved disse ti vigtige egenskaber.

    Læs mere
  • 5 faldgruber i talentudvikling

    Hverdagens superhelte, som leverer sublime arbejdspræstationer, bliver forbigået på grund af myter og misforståelser om talentudvikling. Læs, hvad du skal være opmærksom på for at undgå at falde i en af de fem faldgruber.

    Læs mere
  • Denne ledelse sætter borgeren først

    Ledelsesopgaven handler mere end nogensinde om at skabe værdi for borger og lokalsamfund. Det kræver en ny måde at lede processer og mennesker; deltagerskab. Det skifte kommer ikke, fordi du som leder siger det, men fordi du som leder gør det. Læs her, hvad deltagerskab kræver, og hvordan du gør.

    Læs mere
  • Derfor fejler ledere når de skal samarbejde på tværs

    Det er ikke nok, at du som leder tager ansvar for dit eget område. Du skal også tage medansvar for helheden, men hvordan gør du det? Du kan her læse om et afgørende dogme for at lykkes med ledelse på tværs.

    Læs mere
  • Se tegnene på en opsigelse med 9 måneders varsel

    Du kan forudsige en opsigelse i op til ni måneder før den lander på dit bord, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen afslører også de fire primære årsager til, at medarbejderne siger op.

    Læs mere
  • Sådan får du overblikket over ledelsesdata med Excel

    Med Excel kan du visualisere de data, der understøtter dit ledervirke bedst. Ekspert i datahåndtering, fortæller dig her, hvordan du med fire enkle skridt kan bruge Excel til at skabe overblik over de mange data.

    Læs mere
  • 5 råd: Et stærkt samarbejde mellem direktør og chef

    Samarbejdet mellem direktører og chefer er en forudsætning for en velfungerende organisation. Men netop her i ledelseskæden, kan der let springe gnister, fordi politik og faglighed skal bøjes mod hinanden. En ny publikation fra Væksthus for Ledelse peger på fem fokusområder for et godt samarbejde mellem direktør og chef.

    Læs mere
  • Plads til forskellighed: Sådan får jeres ledelsesteam succes

    Hvordan fremmer I en kultur, hvor I udnytter jeres forskelligheder konstruktivt i stedet for at ryge i totterne på hinanden, når modsætninger mødes? Læs her og bliv inspireret til, hvordan I kan udnytte jeres forskelligheder konstruktivt.

    Læs mere
  • Pænt farvel eller 5 minutter til at forlade kontoret?

    En afskedigelse har store personlige omkostninger, hvis den ikke gennemføres værdigt. Derfor kræver den også meget tid og psykisk energi fra lederen. Din ambition skal være klar: Værdighed er målet. Men hvorfor ender det alligevel ofte med at blive uværdigt? Læs om fem dilemmaer ved afskedigelser.

    Læs mere
  • Spørgsmålene der får ansøger til at afsløre sit sande jeg

    Du sidder med en bunke på syv ansøgere, der alle på papiret udgør den helt rette kandidat. Nu skal samtalen afsløre, hvem du bør ansætte. Det kræver et grundigt blik på ansøgerens personlige karakter. Her får du fem spørgsmål, der leder dig frem til den helt rigtige person.

    Læs mere
  • 5 kendetegn: Sådan leder du digital innovation

    Mangler du inspiration til, hvordan du kan styrke den digitale innovation i hverdagen? Så er der hjælp at hente i ny publikation fra Væksthus for Ledelse, hvor du kan læse om gode erfaringer med digital innovation og få fem greb, der styrker digitale forbedringer.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan håndterer du det lange sygefravær

    I den offentlige sektor udgør langtidsfravær over 90 dage op mod 30 pct. af det samlede fravær. Det er det fravær, der har den højeste pris – personligt, socialt, kollegialt og samfundsøkonomisk. Få her fem råd om, hvordan du får dine medarbejdere hurtigt og godt tilbage.

    Læs mere
  • 3 faser: Sådan håndterer du den vanskelige samtale

    Det er din pligt at gribe ind, når en medarbejder ikke fungerer tilfredsstillende. Og det er også din pligt at gøre det på en god måde. Men det er ikke en nem opgave. Læs her om de tre faser, du bør arbejde ud fra.

    Læs mere
  • 9 ting mentalt stærke ledere gør

    Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.

    Læs mere
  • Jens Arentzen: Kunsten at sige nej uden at såre

    På personalemødet melder Birgit sig til en opgave, som du ikke føler dig tryg ved, at hun kan håndtere. Det mest nærliggende at sige nej og give opgaven til Hanne, som du ved har masser af erfaring. Men hvordan gør du det uden at såre Birgit? Se med her.

    Læs mere
  • 4 bjørnefælder du skal undgå, hvis du vil have den bedste kandidat til jobsamtalen

    Du risikerer at ansætte dem, der er gode til at gå til samtaler frem for den bedste kandidat, hvis du ikke er opmærksom på de fire bjørnefælder. Læs, hvorfor jobsamtalen snyder os, og hvad du kan gøre for at få den bedste kandidat.

    Læs mere
  • Kan du tegne jeres strategi?

    Strategier er ofte fyldt med flotte modeord, der skal hjælpe organisationen mod en ønskværdig fremtid. Selvom det lyder ganske klogt at ønske sig en agil eller bæredygtig organisation, er det nødvendigt at vise, hvorfor, og i særdeleshed, hvordan det ser ud, når vi får det. Jo mere konkret strategien er, jo større sandsynlighed er der for, at medarbejderne kan forstå og handle på den. Læs, hvordan du ved at tegne, kan gøre strategier mere håndgribelige.

    Læs mere
  • Forebyg og håndtér psykisk mistrivsel på arbejdspladsen

    Depression, angst, stress. Psykisk mistrivsel kan ramme alle. Det påvirker den berørte medarbejder, men også kollegaerne og resten af arbejdspladsen. Læs her, hvad du kan gøre for at undgå, at psykisk mistrivsel fører til en sygemelding og tab af arbejdskraft og ekspertise.

    Læs mere
  • Digital transformation kræver forandringsledelse i et tæt samarbejde med medarbejderne

    Nøglen til at lykkes med de konstante digitale forandringer er kompetente ledere og medarbejdere som sammen tænker og agerer i den nye opgaveløsning. Det fordrer et digitalt mindset hos både ledere og medarbejdere. En forståelse af, hvad den nye teknologi kan bibringe organisationen og hvordan den er – og fremadrettet vil være en naturlig del af alle arbejdsprocesser, uanset hvilket fagområde det berører.

    Læs mere
  • Værktøj: Styrk den sociale kapital

    Skal du skabe en robust organisation, have glade medarbejdere og øge borgertilfredsheden, så skal du investere i den sociale kapital. Social kapital handler om tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven. Få fire trin til at styrke den sociale kapital.

    Læs mere
  • 13 råd om dit digitale lederskab

    Du skal ikke genopfinde den dybe tallerken, men hente inspiration fra andre og spejle inspirationen i din egen virkelighed. Sådan lyder budskabet fra to kommunaldirektører, der her giver deres 13 gode råd til ledere, der vil styrke deres digitale lederskab.

    Læs mere
  • Undgå benspænd når du leder opad

    Tror min chef nu, at jeg er ude efter hans job? Eller virker jeg som en fedterøv? At lede opad er din vej til mere indflydelse men bremses desværre ofte af din egen frygt. Læs her, hvilke benspænd frygten kan gøre for dine muligheder for at lede opad, og hvordan du håndterer det.

    Læs mere
  • Du skal selv bryde din stressspiral

    For at undgå stress skal du vide, hvordan du mestrer dit liv bedst - også under modgang. At komme stress til livs handler om at blive ansvarlig for sit eget liv. Stressekspert peger her på selvansvar og selvindsigt som et overset fokusområde i håndteringen af stress.

    Læs mere
  • 4 råd: Hvad du kan lære af Game of Thrones

    Er du en af dem, der har slugt hvert et afsnit af den populære serie Game of Thrones? Eller aner du ikke, hvem Cersei Lannister er? Det er sådan set lige gyldigt. Alle kan lære noget om god (eller dårlig) ledelse af serien. Her får du fire råd fra Game of Thrones om god ledelse.

    Læs mere
  • 8 sætninger: Sådan styrker du din følelsesmæssige intelligens

    Evnen til at forstå og tackle dine egne og andres følelser – dvs. følelsesmæssig intelligens - er afgørende for, om du bonner ud som en ganske udmærket leder, eller om du faktisk når toppen som en fremragende leder. Her får du otte sætninger, du kan bruge, hvis du vil styrke din følelsesmæssige intelligens.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du uenighed

    At få opbakning fra dine medarbejdere til nye initiativer er vigtig for organisationens succes. For at få det, skal du kunne respondere på en tålmodig og pæn måde, når dine medarbejdere er uenige. Det kræver, at du er fordomsfri, lytter til feedback og kan forene forskellige synspunkter. Få her fire råd om, hvordan du kan lykkes med nye tiltag ved at tage hånd om de konflikter der opstår undervejs.

    Læs mere
  • 4 dilemmaer du skal tackle når medarbejdere stopper

    Det er et dilemma at skulle hjælpe en medarbejder, som du er glad for, videre i karrieren, men det kan være nødvendigt. Det er også et dilemma, når du er nødt til at afskedige en medarbejder, som du ved vil have svært ved at finde et nyt arbejde. Læs om lederens dilemmaer, når medarbejdere stopper og om, hvordan du forholder dig til dem.

    Læs mere
  • 4 eksperter: Sådan styrker du dit personlige lederskab

    Du skal kommunikere tydeligt, udvikle dit ledelsesrum, være bevidst om dine værdier, vaner og følelser og hele tiden stille dig selv spørgsmålet: "Hvad er det gode at gøre nu?". Her får du fire eksperters bud på, hvordan du styrker dit personlige lederskab.

    Læs mere
  • Den følsomme samtale: Derfor skal du gøre dig umage

    Det er svært at have en samtale om et følsomt emne med en medarbejder. Ved at gøre dig umage med din forberedelse, hjælper du dialogen godt på vej. Her er en guide til, hvad du skal have på plads før samtalen.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Sådan skaber Google succesfulde teams

    Nogle teams trives og yder hver dag deres optimale, mens andre er plaget af dårlig stemning, højt sygefravær og ineffektiv opgaveløsning. Nyt studie baseret på teams i Google giver en forklaring på, hvad forskellen skyldes. Her får du tre udsagn, der hjælper dig med at øge tilliden og respekten i dit team.

    Læs mere
  • Undgå mistrivsel under forandringer

    Forandringer skaber usikkerhed. Derfor oplever mange ledere mistrivsel og sygemeldinger under forandringer. Læs her, hvordan du kan undgå mistrivsel under forandringer.

    Læs mere
  • Ligger engagement i vores personlighed?

    Er nogle fra naturens side mere engagerede end andre i deres job? Ja viser forskning. Læs, hvilke fire karakteristika du også skal kigge efter, hvis du vil ansætte medarbejdere med et højt engagement.

    Læs mere
  • Podcast: Ledelse er et håndværk man skal lære

    Din ledelsesstil er ikke noget, der følger naturligt med din titel som leder. Det tager tid, og det er en løbende proces, der faktisk ikke slutter, før du stopper som leder. Lyt til ny podcast, hvor Kurt Strand har inviteret formanden for Ledelseskommissionen, en direktør, en oversygeplejerske og en coach i studiet for at tale om, hvordan man udvikler sig som leder.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • 4 ting ledere skal stoppe med at gøre

    Det er let at formulere endnu flere opgaver, lederne bør gøre og tage ansvaret for. Det svære er at formulere, hvad de skal gøre mindre af eller helt stoppe med at gøre.

    Læs mere
  • 3 oversete ledelseskompetencer hos de dygtigste ledere

    Skærer man helt ind til benet, er der tre afgørende, men ofte oversete egenskaber, man ikke kommer udenom som offentlig leder. Læs om de tre kompetencer, og hvordan du kan udvikle dem.

    Læs mere
  • Feedback til de nye generationer

    De nye generationer på arbejdsmarkedet har særlige - og store - forventninger til feedback. Læs om tre tendenser, og hvordan det stiller nye krav til dig som leder.

    Læs mere
  • 6 spørgsmål gode ledere kender svaret på

    Ét er at have en holdning til ledelse og at kende alle teorierne. Noget andet er selv at håndtere ansvaret og autoriteten. Her kommer seks spørgsmål, du bør overveje, hvis du gerne vil have succes som leder.

    Læs mere
  • Visionsledelse: Hvilke faldgruber bør du være opmærksom på?

    Offentlige ledere skal kunne sætte en meningsfuld retning via en klar vision. Det lyder enkelt, men visionsledelse er en af de sværeste ledelsesformer. For hvad er egentlig visionsledelse? Hvorfor bør du som offentlig leder interessere dig for det, og hvilke faldgruber skal du være opmærksom på, når du udøver visionsledelse? Det kan du blive klogere på her.

    Læs mere
  • Undgå katastrofen: Lyt til uenige medarbejdere

    Historiens værste flykatastrofe nogensinde har et klart budskab: Lyt til dine medarbejdere. Også dem, der ikke er enige med dig. Læs om katastrofen her, og hvad du kan lære af den.

    Læs mere
  • 5 kendetegn på bæredygtig ledelse

    Bæredygtighed handler ofte om tiltag inden for klimaforandringer og forbrugsmønstre. Men også inden for ledelseslitteraturen er der en erkendelse af, at organisationer også skal ledes mere bæredygtigt. Det gælder også offentlige organisationer, hvor fokus på kortsigtede effektmål og økonomiske provenuer i højere grad erstattes af en mere bæredygtige og meningsgivende tilgang til det at arbejde i en offentlig organisation.

    Læs mere
  • Kommunernes Digitaliseringstræf 2019

    Hvad betyder digitaliseringen for din ledelse? Sæt kryds i kalenderen den 6. juni, hvor du kan høre oplæg fra nogen af de fremmeste eksperter på feltet, deltage i en række forskellige sessioner og pleje dit netværk.

    Læs mere
  • Lær ledelse af de danske verdensmestre

    Håndbold er værd at bruge tid på, hvis man interesserer sig for ledelse. For i ”håndbolden” udspiller organisationens handlinger sig for øjnene af os. Fra det øjeblik holdet, med ledelsesteamet, træder ind på banen, er intet skjult, kun kameraer sætter sine begrænsninger. Så hvad kan vi tage med os fra dette VM af ledelsesmæssige pointer? Med andre ord, hvad kan vi lære af VM-holdet og Nikolaj Jacobsen?

    Læs mere
  • Det kan du lære af Kierkegaard

    Hvad er det vigtigste i dit liv? Hvorfor står du op om morgenen? Hvad kan du ikke leve uden? Og hvad kan du ikke leve med? I en tid hvor forandringer hele tiden sætter nye dagsordener, er det vigtigt, at kunne holde fast i egne værdier og sin egen livsanskuelse. Men det kan man kun, hvis man tager sig tiden til at reflektere over de store spørgsmål i tilværelsen inden man omstillingsparat kaster sig ind i tidens travlhed.

    Læs mere