Godt sprog i organisationer

Dårlige tekster undergraver organisationers troværdighed. Her får du tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet. Bogen giver indsigt i de overvejelser, der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i en organisation.

En grundbog i sprogarbejde - Tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet

Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet.

 

Det får du ud af at læse bogen

Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet?

 

Redaktør og forfattere

Redaktør: Christina Holgård Sørensen.

Forfattere: Leif Becker Jensen, Christina Holgård Sørensen, Maya Krone, Maria Elisabeth Nielsen, Anne Katrine Lund, Anne Kjærgaard, Pernille Steensbech Lemée, Margrethe Kvarenes, Katrine Dahl Clement, Kresten Bjerg, Christina Holgård Sørensen.

Forfatter Christina Holgård Sørensen (red.)
Forlag Hans Reitzels Forlag
År 2014
Sider 280
Pris 300 kr.
ISBN 9788741257433
Køb bogen hos forlaget her