Social kapital i aktion

Bogen giver eksempler på, hvordan man konkret kan arbejde med sit samarbejde om kernopgaven med fokus på social kapital.

- Veje til samarbejde om kerneopgaven

Man kan lære at samarbejde om kerneopgaven på måder, så den sociale kapital øges. Samarbejde om kerneopgaven med kolleger og samarbejdspartnere er afgørende i forhold til at kunne håndtere den kompleksitet, der ofte er rundt om en given borger eller kunde.

Social kapital er et velfungerende samarbejde om kerneopgaven med fokus på tre elementer:

  • Tillid
  • Retfærdighed
  • Samarbejdsevne.

Samarbejdskvaliteten er afgørende for kvaliteten i kerneopgaven og effekterne heraf:

  • Produktivitet og effektivitet i kerneopgave
  • Et godt arbejdsmiljø
  • Nytænkning af kerneopgaven

Bogen er et bidrag til praktiske tilgange og måder at kommunikere på for at øge den sociale kapital i et arbejdsfællesskab. Den er skrevet som et selvstændigt supplement til bogen Social kapital i organisationer" target="">Social kapital i organisationer fra 2014. Bogen rummer praktiske eksempler fra mange forskellige typer arbejdspladser. Igennem arbejdet med social kapital har forfatterne videreudviklet ideer og metoder og udarbejdet en søgemodel, som præsenterer veje til samarbejde om kerneopgaven. Søgemodellen indgår i bogen men er også lavet som et separat værktøj, der følger med som indstik i bogen.

Bogen består af en lang række eksempler på, hvordan man konkret kan arbejde med sit samarbejde om kernopgaven med fokus på forskellige aspekter af social kapital. Desuden ser bogen på social kapitals effekter.

Forfatter Hanne V. Moltke og Heidi Graff
Forlag Dansk psykologisk forlag
År 2015
Sider 200
Pris 329 kr.
ISBN 978-87-7158-278-9
Køb bogen fra forlaget her