Uanset om du er jobsøgende eller ej, så er der mindst tre grunde til, at du som leder får styr på LinkedIn. Foto: maxpixel.freegreatpicture.com

Derfor er LinkedIn ikke spild af tid for ledere

09.02.2018 2,084

Mange ledere har ikke en færdigudfyldt LinkedIn profil. Når man spørger hvorfor, er svaret som regel, at de ikke har tid eller ikke kan se formålet med at have en. Er du én af de ledere, der endnu ikke helhjertet er hoppet på LinkedIn? Læs her, hvorfor du skal se at komme i gang.

Af Sidsel Diemer Leonhardt, karrierecoach og ejer af lederkarriere.dk

Der er gode grunde til at tænke strategisk i forhold til din LinkedIn profil. Det er der - uanset om du er jobsøgende eller ej - mindst tre grunde til.

  1. Du brander dig selv og din arbejdsplads over for samarbejdspartnere, nuværende og kommende medarbejdere
    Din LinkedIn profil er dit digitale visitkort. Dine samarbejdspartnere, nuværende og kommende medarbejdere kigger på din profil. Den skal fremstå professionel.

    Profilen skal være færdigudfyldt og opdateret, og dit profilbillede skal ikke være en selfie eller et feriebillede. Alt for mange ledere har en delvist udfyldt profil, der fx mangler både resume og billede. Måske tænker du, at LinkedIn er noget, du bruger til at kigge på andres profiler? Fx tjekker du ansøgeres eller samarbejdspartneres profil ud. Men de gør det samme. Du skal tænke på LinkedIn som et gratis og nødvendigt sted at profilere dig selv og din arbejdsplads.

  2. Du holder styr på og vedligeholder dit netværk
    LinkedIn er dit dynamiske visitkort, og din måde at holde styr på andres visitkort. Vær derfor systematisk med at oprette forbindelse til de mennesker, du har en privat eller arbejdsmæssig relation til. Intentionen med LinkedIn er ikke, at dine forbindelse skal være nogle, du har en tæt relation til, og du skal derfor ikke være tilbageholdende.

    Lad være med at overtænke, om du kan bruge forbindelsen til noget, eller om det virker anmassende at oprette forbindelse. Hovedparten af dem, der har en LinkedIn profil, vil gerne have mange forbindelser. Det er derfor, de er der, og de vil sætte pris på at få forbindelse med dig. Har du været til en konference eller til en middag og mødt nye mennesker, så sørg for at oprette forbindelse med dem på LinkedIn.

    Du kan få brug for dit LinkedIn-netværk senere i jobsøgnings- eller arbejdsmæssig sammenhæng. Når du liker, kommenterer, skriver opdateringer og deler andres indlæg, så tag udgangspunkt i, hvad der vil glæde eller hjælpe andre i dit netværk.

    Du hjælper på denne måde dit netværk, så det er stærkt og aktivt, når du får brug for det. Et LinkedIn-netværk er ikke en erstatning for dit fysiske netværk, men en systematisering af det og et supplement til det.

  3. Du kommer videre i din karriere
    Arbejdsgivere og HR tjekker interessante ansøgere ud på de sociale medier. Alene det at du har fået styr på punkt et og to viser kommende arbejdsgivere, at du ikke er faldet helt bagud af dansen i forhold til sociale medier.

    Derudover er LinkedIn et væsentligt arbejdsredskab for headhuntere i jagten på at finde relevante kandidater. Når din profil er færdigudfyldt, har du større sandsynlighed for at komme frem i headhunternes søgninger.

    LinkedIn er en søgemaskine. Er du på aktiv jagt efter dit næste job, så skal du tænke taktisk i forhold til din profil. Hvor dit CV er bagudrettet, så tænk over, hvad du gerne vil beskæftige dig med fremadrettet, når du udfylder din LinkedIn-profil.

    De ord, du bruger, skal være rettet mod den næste stilling, du vil have. Brug samme søgeord i overskrift, resume og i dine kompetencer (endorsements). På den måde kommer du frem i søgninger hos headhuntere, der leder efter ledere med lige præcis dine kompetencer. Hvis du er i tvivl om, hvilke søgeord der er relevante i forhold til de stillinger, du er på udkig efter, kan du tjekke stillingsannoncer i de organisationer, du er interesseret i. Hvilke ord bruges der?

En ret begrænset indsats i forhold til din LinkedInprofil får dig til at se mere professionel ud over for dine nuværende og kommende arbejdsgivere og medarbejdere, holder styr på og udbygger dit netværk og hjælper dig videre i din karriere.

Læs også:

Nyt job? Det skal du kunne

Sociale medier er ikke så farlige

Kan du huske skiftet fra medarbejder til leder?


Vurdering
  • 12 vurderinger