Artikler om Relationel koordinering

Relationel koordinering beskriver den måde, gensidigt afhængige funktioner på arbejdspladser kommunikerer og samarbejder på for at kunne løse en bestemt opgave sammen. Eller med andre ord: Hvordan man bygger bro mellem sin egen og andres del af en fælles opgave.

Selvom det ikke ligger i teorien om relationel koordinering, som den amerikanske forsker Jody Gittell står bag, at ledelse er én persons værk, så er der en række ting, ledere kan gøre for at styrke den relationelle koordinering. De kan blandet andet være med til at sikre, at der bliver etableret fælles mål på tværs af organisationen, og at alle faggrupper bliver involveret og respekteret for deres bidrag til kerneopgaven.

Arbejdspladser med høj relationel koordinering er kendetegnet ved, at de har:

  • Fælles mål,
  • Fælles viden,
  • Gensidig respekt,
  • Problemløsende kommunikation,
  • Hyppig kommunikation,
  • Rettidig kommunikation og
  • Korrekt information.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer om relationel koordinering, og hvordan du styrker den. I Væksthus for Ledelses publikation: Relationel koordinering – ledelse af et effektivt samarbejde.



  • Relationel koordinering
Viser 24 / 24
Ingen resultater.
  • Få mere for mindre med relationel koordinering

    Når vi arbejder sammen og har opgavens mål for øje, leverer vi en bedre service til borgerne. Men hvordan skaber du som leder den form for samarbejde? Det løfter ledelses- og organisationskonsulent Bo Vestergaard sløret for her.

    Læs mere
  • 10 bud til at lede relationer

    Relationel koordinering - evnen til at samarbejde - påvirker produktivitet, kvalitet og arbejdsglæde, lyder det fra den amerikanske forsker Jody Hoffer Gittell. Læs om relationel koordinering og se de 10 bud du skal følge for at skabe relationer.

    Læs mere
  • Relationel ledelse - når forandringen skal give mening

    Organisatorisk forandring er et vilkår i næsten alle organisationer i dag. Ofte fokuserer vi på forandringer af strukturer og arbejdsgange i stedet for på kommunikationens og relationernes betydning for forandringen. Skal forandringen lykkes med succes er dialog og relationelle færdigheder helt afgørende. Her kan du læse om, hvordan du som leder kan forbedre forandringsprocessen ved at fokusere på relationer og dialog.

    Læs mere
  • Syv råd der udvikler strategiske medarbejdere

    Som leder får du langt større effekt i forandringsprocesser, når dine medarbejdere kan se, hvordan forandringen og betydningen af den, hænger sammen med organisationens overordnede mål og strategi. Redskabet hertil er at arbejde med ’strategisk kompetence’. Læs her, hvad det er, og hvordan du gør.

    Læs mere
  • Sådan kan I måle den sociale kapital

    Social kapital er ikke et nyt færdigpakket koncept eller værktøj, du kan hive frem til særlige lejligheder. Det handler om et konstant fokus på jeres relationer og samarbejde. Har du imidlertid svært ved at komme i gang med arbejdet, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • Tag temperaturen på jeres sociale kapital

    Effektiv ledelse handler om at vælge de rette mål at styre efter. Og her kan det betale sig at rette fokus mod den Sociale Kapital. Sådan lyder et af budskaberne i Væksthus for Ledelses publikation ’De skjulte velfærdsreserver’. Læs, hvordan I retter fokus på den sociale kapital og tag temperaturen på, hvor høj eller lav den er i dit team eller organisationen.

    Læs mere
  • 7 trin til at lede relationel koordinering

    Det er ikke nok, at medarbejderne er dygtige til deres fag, hvis de ikke kan samarbejde. Her får du en introduktion til, hvordan du styrker den relationelle koordinering og dermed samarbejdet på tværs.

    Læs mere
  • Overblik: De tre grundbegreber i social kapital

    Få en hurtig introduktion til eller genopfriskning af de tre grundbegreber i social kapital: Tillid, retfærdighed og samarbejde, og få råd om, hvordan du kan øge den sociale kapital på din arbejdsplads.

    Læs mere
  • Sådan udvikler du din relationelle forståelse

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at opfange stemninger og behov – også når de ikke bliver udtrykt klart og tydeligt. Men skal man så glemme alt om at blive en god leder, hvis man ikke er født med denne intuition? Heldigvis ikke. De dygtige ledere gør nemlig ikke brug af en mystisk sjette sans. Læs om de to ting, de i stedet gør.

    Læs mere
  • Advarsel: 5 kendetegn ved et usundt samarbejde

    Mange forbinder relationelt lederskab med noget"blødt” og konsensusorienteret. Det er forkert. Som leder skal du haveet knivskarpt fokus på produktive relationer; samarbejdet skal levere hårde resultater. Læs, hvordan du spotter et usundt samarbejde og, hvordan du styrker det med relationel koordinering.

    Læs mere
  • Mål jeres relationelle koordinering

    Hvor gode er I til at samarbejde om jeres kerneopgave? Her får du et gennemtestet spørgeskema, så du kan måle, hvordan den relationelle koordinering om vigtige og komplekse opgaver fungerer.

    Læs mere
  • 7 måder du styrker den relationelle koordinering

    Fælles mål, gensidig respekt og konstruktiv kommunikation. Det er nogle af forudsætningerne for et effektivt samarbejde om kerneopgaven. I en ny publikation om relationel koordinering giver Væksthus for Ledelse anvisninger til, hvordan du styrker samarbejdet i egen organisation til gavn for kerneopgaven.

    Læs mere
  • Spræng siloen – og fokuser på relationer

    Det er et langsommeligt arbejde at bryde med silotænkningen i det offentlige. Læs her, hvordan I bytter stive, hierarkiske strukturer ud med givende relationer: Bliv mester i relationsstrategi.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede på tværs

    Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke om deres opgave, som en der rækker ud over grænserne på ens egen arbejdsplads. Læs her, hvad det kræver af dig som leder at få det tværgående samarbejde til at fungere.

    Læs mere
  • Tag ansvar for overgangene

    Selv om fagfolk leverer ydelser af høj kvalitet, betyder manglende koordinering og sammenhæng, at borgerens oplevelse kun bliver halvgod. Derfor er vi nødt til at skabe sammenhænge mellem de enkelte faggrupper, siger regionsdirektør Per Christiansen i Videncenter for Velfærdsledelses serie om fremtidens velfærdsledelse.

    Læs mere
  • Ny rapport: Lederen skal lede grænseoverskridende

    En borgers sygdom kan både blive forlænget og forværret, når behandlingsforløbene ikke hænger godt nok sammen. Mislykkes sundhedsvæsenets samarbejde på tværs af sektorerne, skaber det utryghed, og er usundt for samfundsøkonomien. Ifølge en ny rapport er en del af løsningen netværksledelse. Læs, hvad der kendetegner den dygtige netværksleder her.

    Læs mere
  • Sæt værdi på jeres sociale kapital

    Vil du gerne vide, hvordan det står til med den sociale kapital på din arbejdsplads? Så får du her et kort og enkelt spørgeskema til at måle den sociale kapital, så du sammen med medarbejderne og resten af ledelsen har et afsæt for en dialog om, hvordan I styrker jeres sociale kapital.

    Læs mere
  • Sætter du borgeren i centrum med din ledelse?

    Borgeren i centrum, lyder mantraet mange steder. Men for at lykkes med den opgave, skal der være et godt samarbejde mellem de fagpersoner, der har direkte indflydelse på borgernes oplevelse af den service, de modtager. Læs her, hvilke ledelsesindsatser, der styrker samarbejdet.

    Læs mere
  • Find de skjulte velfærdsreserver

    ”Der bliver færre og færre hænder til at indfri borgernes forventninger til sygehuse, skoler, ældrepleje og resten af den offentlige sektor. Derfor må vi debattere, eksperimentere og udvikle nye måder, hvor produktivitet, kvalitet og trivsel bliver hinandens forudsætninger frem for modsætninger,” forklarer formand for Væksthus for Ledelse og afdelingschef i KL Søren Thorup.

    Læs mere
  • Har I arbejdet med relationel koordinering på din arbejdsplads?

    Har I arbejdet med relationel koordinering? Så hører vi gerne fra dig til et nyt Væksthusprojekt, hvor vi indsamler både de gode og dårlige erfaringer.

    Læs mere
  • Test af dine lederkompetencer

    Er du fremragende til at have relationel forståelse og er du gennemsnitlig i forhold til at insistere på din delegering? Test dig selv på de fem kernekompetencer fra "Ledere der lykkes" herunder.

    Læs mere