Ledelse af frivillige

Frivillige i det offentlige har særlige behov for anerkendelse og motivation. Som leder er man nødt til at være ekstra tydelig i kommunikationen og dialogen med dem. Og så skal man være meget opmærksom på forholdet mellem de frivillige og de ansatte medarbejdere. Det mener tre ud af fire offentlige ledere i kommuner og regioner der oplever det tætte samspil med frivillige medarbejdere og organisationer.

Internal error

Titusindvis af danskere vil gerne give en hjælpende hånd med på ældrecenteret, hospitalet, i lektiecafeen eller med integrationsindsatsen. De frivillige er en stor gevinst for velfærdssamfundet, men skaber også nye udfordringer for de offentlige ledere.

Den udfordring sætter Væksthus for Ledelse fokus på gennem en ny undersøgelse, der er mundet ud i to rapporter og et magasin om emnet.

Ledelse af Frivillige - en oversigt

Klik her og lad dig inspirere af projektet Ledelse af Frivillige - med rapporter, artikler, litteratur om frivillighed og mere.


Det viser resultaterne

Som leder er man nødt til at være tydelig i kommunikationen og dialogen med frivillige. Og så skal man være meget opmærksom på forholdet mellem de frivillige og de ansatte medarbejdere. Det svarer tre ud af fire offentlige ledere i undersøgelsen.

Som led i undersøgelsen har forskere interviewet en række ledere, medarbejdere og frivillige for at forstå, hvilke særlige udfordringer lederne står med i dagligdagen, når det er frivillige, der løser en del af velfærdsopgaverne.

"Undersøgelsen viser blandt andet, at god ledelse af frivillige handler om at kunne motivere og anerkende de frivillige, skabe et godt samarbejde og tydeligt formidle meningen med deres indsats. Alt det bliver sat på spidsen, når man leder frivillige, men det er den vej, vi skal – også når det gælder offentlig ledelse i almindelighed," siger Bodil Otto, formand for HK/Kommunal og næstformand i Væksthus for Ledelse.